Ik heb me wel rijk gevoeld, dat was op het moment dat ik bijna genoeg spaargeld had om de openstaande schuld van de hypotheek te betalen in geval van nood. Maar dan hebben we een nieuwe woning gekocht.
Met nu een hypotheek van 1500 euro voor 16 jaar is dat gevoel er niet meer.
En dan heb ik het niet slecht eh, die 1500 euro is minder dan 25% van de inkomsten, maar wie zegt dat we dat lang genoeg volhouden. Ik wil de eerste 3-4 jaar toch niets ernstigs voorhebben. Op dit moment zou ik me safe en terug rijk voelen als we de 2de hypotheek (de duurste en niet inbrengbare) als vermogen beschikbaar hebben.
Ik vind dat wel een lastige. We hebben van vroeger nog steeds veel zeer goede vrienden van op de sociale woonwijk waar ik opgegroeid ben en die een veel bescheidener inkomen hebben (zowat 50-60% van ons) . Maar dat zijn echt goede vrienden en je kan die toch niet wissen omdat je door de jaren heen het beter gekregen hebt. Ik omring me nog vaak met diezelfde mensen omdat ik die echt graag heb.
Ik doe in mijn ogen en met ons inkomen ook geen uitspattingen, maar voor hun is een soortgelijk huis, iX3 (leasebak, maar die staat er wel) en andere duurdere spullen onbereikbaar. Ookal heb ik daar een groot deel 2de hands van gekocht, dat staat er niet op.
Aan de andere kant hebben onze kinderen vriendjes gemaakt in de sociale woonwijk hier wat verder. Er kwam eens een vriendje binnen en het eerste dat die zei was: "uw ouders zijn rijk ofwa?". Dan zak je toch wel door de grond van schaamte.