Arizona voert meerwaardebelasting in

Saxo is default opt-out op dit moment. Opt out is natuurlijk the way to go want anders pakken ze bij elke verkoop gewoon 10% die ge dan 2 jaar later bij u belastingen kunt terugeisen.

Saxo is default opt-out op dit moment. Opt out is natuurlijk the way to go want anders pakken ze bij elke verkoop gewoon 10% die ge dan 2 jaar later bij u belastingen kunt terugeisen.
Nog los van, als ik het goed begrepen heb, als je onder de 10k meerwaarde blijft en opt-out kiest, je niets moet aangeven in de belastingen?
Dus voor wie onder de 10k blijft, is opt-out administratief ook de eenvoudigste keuze?

Nog los van, als ik het goed begrepen heb, als je onder de 10k meerwaarde blijft en opt-out kiest, je niets moet aangeven in de belastingen?
Dus voor wie onder de 10k blijft, is opt-out administratief ook de eenvoudigste keuze?
Daar ga ik van uit ja. Of het zou kunnen dat ge in u belastingen moet ingeven hoeveel winst ge hebt gemaakt. Wat op zich ook niet zo lastig is, gewoon de winst en verlies van elke verkoop optellen.

De wettekst is er nog niet, dus 🤷‍♂️

Maar het is een vrijstelling, dus normaal zal je het wel moeten aangeven maar wordt het dan vrijgesteld. Staat ook zo in de FAQ van de meeste banken/brokers die er al iets voor opgesteld hebben (maar zie disclaimer hierboven).

Bv Saxo heeft nog niks in hun FAQ staan maar wel deze disclaimer:
Belangrijk

Dit artikel wordt gemaakt onder voorbehoud van wijzigingen, en op basis van de huidige interpretaties van de wetteksten. Nog niet alle details over de praktische uitwerking zijn gekend.

Bolero heeft dit erin staan momenteel:
Ja, op de eerste 10.000 meerwaarde die je realiseert moet je geen meerwaardebelasting betalen. Dat bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd. Deze vrijstelling moet je in je eigen belastingaangifte aanvragen.

Maar het is een vrijstelling, dus normaal zal je het wel moeten aangeven maar wordt het dan vrijgesteld. Staat ook zo in de FAQ van de meeste banken/brokers die er al iets voor opgesteld hebben (maar zie disclaimer hierboven).

Ah, juist ja! Toch weer een extra vakje om niet te vergeten dan...
In de Bolero mail stond dat ze dit doorgeven aan de fiscus, dus hopelijk wordt het automatisch ingevuld dan.
We brengen de fiscus op de hoogte van je keuze voor opt-out en van je gerealiseerde meerwaarde waarop opt-out van toepassing is.

Ah, juist ja! Toch weer een extra vakje om niet te vergeten dan...
In de Bolero mail stond dat ze dit doorgeven aan de fiscus, dus hopelijk wordt het automatisch ingevuld dan.

Dat gaat dolle pret worden. Er zijn aankoopkoersen in Bolero die fout zijn. Aantoonbaar. Alles wat je ooit in getransfereerd hebt, heeft een koers van transfer in, niet originele aankoopkoers. Fout dus.

Elke split in het verleden. DEME staat er bij in aan 9.54 aankoopkoers. Maar dat is een of andere dummy koers na split van CFE. Idem met Solvay/Syensqo, Illumina/Grail. Als op 31/12 > aankoop koers, all fine. Maar er gaan gevallen zijn waar originele koers < 31/12 koers. En dan is zo'n random aankoopwaarde in Bolero niet zo wenselijk.

Ik heb alvast al mijn fiscale documenten uit Fidelity gedownload en ben alles aan het inventariseren. Ik heb corporate stock gekregen (en taxen op betaald) toen ze aan een koers stonden hoger dan 31/12. En die zijn naar Bolero getransfereerd toen de koers nog lager stond dus de aankoop koers in Bolero staat 50% te laag of zo... Weet een mens weer wat gedaan s avonds in de zetel.

Gelukkig zou dat probleem binnen paar jaar van de baan moeten zijn als de prut uit de portefeuille opgeruimd is.

Maar splits en spin-offs en zo zijn wel iets om permanent in de gaten te houden want de 'officiele' prijs die ze op de 2 of meer componenten hangen is niet altijd tax efficient voor Belgen...

Als het principe qua vrijstelling gelijkaardig is aan de vrijstelling voor dividenden, dan zal je zelf de vrijstelling moeten verrekenen:
In het geval van opt out zou je dus enkel het bedrag boven de 10000 euro moeten aangeven.
In het geval van opt in ga je waarschijnlijk uw vrijstelling moeten ‘opeisen’ zoals dat ook het geval is voor dividenden. Deze laatste worden ook niet standaard ingevuld in de aangifte. Als je dit dus niet invult ben je de vrijstelling kwijt…

Ik heb de opt-put gekozen via Bolero. Ik begrijp dat ze een document bezorgen op het einde van het jaar met hun berekening, dus het is gewoon kwestie van dit te checken en in te vullen in de aangifte van de personenbelasting. Lijkt mij een half uurtje werk dus daarvoor ga ik geen 10k bij de staat laten staan voor X-aantal maanden

Gelukkig zou dat probleem binnen paar jaar van de baan moeten zijn als de prut uit de portefeuille opgeruimd is.

Over 5 jaar is het d'office de waarde op 31/12/25 die de basis vormt voor de meerwaardebelasting. Nu heb je nog de keuze tussen de waarde op 31/12/25, of je aankoopwaarde. Tegen 2031 toch even nadenken over welke aandelen ik strategisch ga moeten verkopen.

Is er al iets bekend over aandelen in USD? Om de waarde in euro te berekenen, moet ik de effectieve wisselkoers nemen (wat niet altijd makkelijk is aangezien ik soms dividend in USD heb gekregen en dit dan heb gebruikt om aandelen in USD te kopen), of de wisselkoers van de ECB op die dag, of...?

Zal leuk zijn voor mijn vader met z'n aandelen die hij al 40 jaar heeft. Hoewel het daar ongetwijfeld interessanter zal zijn om de koers van 31/12/25 te nemen.

Gelukkig kan ik overweg met Excel...gaat toch een merde zijn voor sommige mensen.

Ik heb de opt-put gekozen via Bolero. Ik begrijp dat ze een document bezorgen op het einde van het jaar met hun berekening, dus het is gewoon kwestie van dit te checken en in te vullen in de aangifte van de personenbelasting. Lijkt mij een half uurtje werk dus daarvoor ga ik geen 10k bij de staat laten staan voor X-aantal maanden
Dit was ook mijn redenom uiteindelijk toch voor de opt-out te gaan bij Bolero. Was het eerst niet van plan om mij de administratieve rompslomp te besparen. Maar als ze je een overzicht bezorgen op het einde van het jaar, maakt het de beslissing al wat eenvoudiger.

Enkel wel jammer dat ze al uw transacties aan de overheid gaan doorgeven bij de opt-out, al vraag ik me af wie dat dan allemaal gaat controleren.

Over 5 jaar is het d'office de waarde op 31/12/25 die de basis vormt voor de meerwaardebelasting. Nu heb je nog de keuze tussen de waarde op 31/12/25, of je aankoopwaarde. Tegen 2031 toch even nadenken over welke aandelen ik strategisch ga moeten verkopen.

Is er al iets bekend over aandelen in USD? Om de waarde in euro te berekenen, moet ik de effectieve wisselkoers nemen (wat niet altijd makkelijk is aangezien ik soms dividend in USD heb gekregen en dit dan heb gebruikt om aandelen in USD te kopen), of de wisselkoers van de ECB op die dag, of...?

Zal leuk zijn voor mijn vader met z'n aandelen die hij al 40 jaar heeft. Hoewel het daar ongetwijfeld interessanter zal zijn om de koers van 31/12/25 te nemen.

Gelukkig kan ik overweg met Excel...gaat toch een merde zijn voor sommige mensen.

Gewoon aan chatgpt vragen wat de koers die dag was. In het verleden al farcen gehad met de fiscus ivm aangetoonde kosten waarbij ik in USD gekocht had en ze vragen hadden over de wisselkoers... Of de gemiddelde koers van dat jaar nemen of de koers van die dag. Zolang je een systematische approach hebt, al is fine (wat ik dus niet had). Uiteindelijk zit daar ook maar een random ambtenaar dat goed of af te keuren. En over 17 cent gaan ze niet vallen.

In mijn geval was dat een dossier van 30+blz waar uiteindelijk 13 cent of zo in mijn nadeel was maar dat is kwijtgescholden en nooit meer iets van gehoord...

Ik ga voor opt-in. Ze mogen die 10% van mij hebben. Het is nu niet dat die 1,000 euro vrijstelling veel uitmaakt in het groter geheel.
Op die manier vloeit er in principe niets via de aangifte. Hoef ik alvast niet te gaan rekenen en is de kans op discussies over "transactie x is speculatief = 33%" een stuk kleiner. Of dat denk/hoop ik toch.

Die 33% voor speculatie, daar zit ook mijn grootste schrik.

Als ik 10% meerwaardebelasting moet betalen + 33% speculatietaks, dan kan ik er beter mee stoppen...

Die 33% voor speculatie, daar zit ook mijn grootste schrik.

Als ik 10% meerwaardebelasting moet betalen + 33% speculatietaks, dan kan ik er beter mee stoppen...
Doe je dan zoveel transacties?

Ik denk uit te komen rond 5-10 transacties per jaar of zo, denk niet dat je in zo'n geval schrik hoeft te hebben van een speculatietaks. Maar ik ga wel de eerste jaren mijn winsten proberen te compenseren met historische minwaarden, dus zeker een opt-out hier.

Wanneer je opt-out kiest, gaat dat dan alleen over de meerwaardebelasting?

Wij zijn namelijk getrouwd, maar mijn aandelen (inclusief winst) zijn van mij. Ik ga zo goed als zeker geen €10k winst hebben, dus opt-out lijkt mij het logische om te kiezen, want onze belastingen worden samen ingevuld. Anders betaal ik belastingen en krijgen we ze samen terug of zie ik dat verkeerd?

Zo eens een vraag onder de leden hier - hebben jullie veel historische minwaarden, in mijn port staan er eigenlijk maar een beperkt aantal in het rood en het gros dan nog relatief weinig (zowel in % - op eentje van min 99% na - als in absoluut bedrag).

Edit: bijkomend niet altijd eenvoudig om de historische aankoopkoersen terug te vinden m.b.t. FIFO doorheen de jaren (weet zelfs niet of Saxo de geschiedenis van Binck nog kan bezorgen - om maar een voorbeeld te geven).

Zo eens een vraag onder de leden hier - hebben jullie veel historische minwaarden, in mijn port staan er eigenlijk maar een beperkt aantal in het rood en het gros dan nog relatief weinig (zowel in % - op eentje van min 99% na - als in absoluut bedrag).

Edit: bijkomend niet altijd eenvoudig om de historische aankoopkoersen terug te vinden m.b.t. FIFO doorheen de jaren (weet zelfs niet of Saxo de geschiedenis van Binck nog kan bezorgen - om maar een voorbeeld te geven).
hier zo'n 30k aan historische minwaarden die ik kan gebruiken, da's toch €3000 uitgespaard dan aan meerwaardebelasting.

Terug
Bovenaan