Voor alle duidelijkheid, aan elk systeem zullen voor & nadelen zijn. Dus ook aan hetgeen ik voorstel.
Voor dat eerste punt, gaat het niet zo al zijn dat mensen die zo'n mogelijkheden hebben, dat dat vaak al over grote bedragen gaat en dat zij dit sowieso op een bepaalde manier wel kunnen realiseren? Het lijkt me verder ook dat het voor degene die een lening toestaat, minder interessant/meer risicovol om in deze voorgestelde situatie hiertegenover een lening te kunnen zetten, aangezien je dit volledig kunt verliezen door plots in risicovolle aandelen te investern?
Waarom is de portefeuille zo arbitrair? Heb jij een ander idee, buiten op individueel aandeel niveau/per aparte aankoop, een manier om het te aggregeren waarbij het duidelijk afgelijnd blijft? Zoals hierboven al gekaderd, als jij een broker het beheer geeft van je portefeuille via een fonds, dan is het toch ook op portefeuille niveau?
Dat laatste punt lijkt me toch ook niet helemaal onoverkomelijk? Je kunt nu ook reeds je portefeuille overhevelen naar een andere broker. Dat is nu toch ook geen nieuwe aankoop/verkoop van de onderliggende aandelen?