Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Jep, net gedaan.Bij Bolero kun je sinds vandaag een opt out aanvragen.
Nog los van, als ik het goed begrepen heb, als je onder de 10k meerwaarde blijft en opt-out kiest, je niets moet aangeven in de belastingen?Saxo is default opt-out op dit moment. Opt out is natuurlijk the way to go want anders pakken ze bij elke verkoop gewoon 10% die ge dan 2 jaar later bij u belastingen kunt terugeisen.
Daar ga ik van uit ja. Of het zou kunnen dat ge in u belastingen moet ingeven hoeveel winst ge hebt gemaakt. Wat op zich ook niet zo lastig is, gewoon de winst en verlies van elke verkoop optellen.Nog los van, als ik het goed begrepen heb, als je onder de 10k meerwaarde blijft en opt-out kiest, je niets moet aangeven in de belastingen?
Dus voor wie onder de 10k blijft, is opt-out administratief ook de eenvoudigste keuze?
De wettekst is er nog niet, dusNog los van, als ik het goed begrepen heb, als je onder de 10k meerwaarde blijft en opt-out kiest, je niets moet aangeven in de belastingen?
Dus voor wie onder de 10k blijft, is opt-out administratief ook de eenvoudigste keuze?
Belangrijk
Dit artikel wordt gemaakt onder voorbehoud van wijzigingen, en op basis van de huidige interpretaties van de wetteksten. Nog niet alle details over de praktische uitwerking zijn gekend.
Ja, op de eerste 10.000 meerwaarde die je realiseert moet je geen meerwaardebelasting betalen. Dat bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd. Deze vrijstelling moet je in je eigen belastingaangifte aanvragen.
Ah, juist ja! Toch weer een extra vakje om niet te vergeten dan...De wettekst is er nog niet, dus
Maar het is een vrijstelling, dus normaal zal je het wel moeten aangeven maar wordt het dan vrijgesteld. Staat ook zo in de FAQ van de meeste banken/brokers die er al iets voor opgesteld hebben (maar zie disclaimer hierboven).
Bv Saxo heeft nog niks in hun FAQ staan maar wel deze disclaimer:
Bolero heeft dit erin staan momenteel:
We brengen de fiscus op de hoogte van je keuze voor opt-out en van je gerealiseerde meerwaarde waarop opt-out van toepassing is.
Ah, juist ja! Toch weer een extra vakje om niet te vergeten dan...
In de Bolero mail stond dat ze dit doorgeven aan de fiscus, dus hopelijk wordt het automatisch ingevuld dan.
Als het principe qua vrijstelling gelijkaardig is aan de vrijstelling voor dividenden, dan zal je zelf de vrijstelling moeten verrekenen:De wettekst is er nog niet, dus
Maar het is een vrijstelling, dus normaal zal je het wel moeten aangeven maar wordt het dan vrijgesteld. Staat ook zo in de FAQ van de meeste banken/brokers die er al iets voor opgesteld hebben (maar zie disclaimer hierboven).
Bv Saxo heeft nog niks in hun FAQ staan maar wel deze disclaimer:
Bolero heeft dit erin staan momenteel:
Gelukkig zou dat probleem binnen paar jaar van de baan moeten zijn als de prut uit de portefeuille opgeruimd is.
Dit was ook mijn redenom uiteindelijk toch voor de opt-out te gaan bij Bolero. Was het eerst niet van plan om mij de administratieve rompslomp te besparen. Maar als ze je een overzicht bezorgen op het einde van het jaar, maakt het de beslissing al wat eenvoudiger.Ik heb de opt-put gekozen via Bolero. Ik begrijp dat ze een document bezorgen op het einde van het jaar met hun berekening, dus het is gewoon kwestie van dit te checken en in te vullen in de aangifte van de personenbelasting. Lijkt mij een half uurtje werk dus daarvoor ga ik geen 10k bij de staat laten staan voor X-aantal maanden
Over 5 jaar is het d'office de waarde op 31/12/25 die de basis vormt voor de meerwaardebelasting. Nu heb je nog de keuze tussen de waarde op 31/12/25, of je aankoopwaarde. Tegen 2031 toch even nadenken over welke aandelen ik strategisch ga moeten verkopen.
Is er al iets bekend over aandelen in USD? Om de waarde in euro te berekenen, moet ik de effectieve wisselkoers nemen (wat niet altijd makkelijk is aangezien ik soms dividend in USD heb gekregen en dit dan heb gebruikt om aandelen in USD te kopen), of de wisselkoers van de ECB op die dag, of...?
Zal leuk zijn voor mijn vader met z'n aandelen die hij al 40 jaar heeft. Hoewel het daar ongetwijfeld interessanter zal zijn om de koers van 31/12/25 te nemen.
Gelukkig kan ik overweg met Excel...gaat toch een merde zijn voor sommige mensen.
Doe je dan zoveel transacties?Die 33% voor speculatie, daar zit ook mijn grootste schrik.
Als ik 10% meerwaardebelasting moet betalen + 33% speculatietaks, dan kan ik er beter mee stoppen...
hier zo'n 30k aan historische minwaarden die ik kan gebruiken, da's toch €3000 uitgespaard dan aan meerwaardebelasting.Zo eens een vraag onder de leden hier - hebben jullie veel historische minwaarden, in mijn port staan er eigenlijk maar een beperkt aantal in het rood en het gros dan nog relatief weinig (zowel in % - op eentje van min 99% na - als in absoluut bedrag).
Edit: bijkomend niet altijd eenvoudig om de historische aankoopkoersen terug te vinden m.b.t. FIFO doorheen de jaren (weet zelfs niet of Saxo de geschiedenis van Binck nog kan bezorgen - om maar een voorbeeld te geven).