Het blijft natuurlijk een laag percentage vergeleken met wat mensen op hun beroepsinkomsten betalen. Ik denk dat de werknemers van Colruyt nu ook wel niet echt representatief zijn voor hoe de gemiddelde winkelmedewerker met zijn spaargeld omgaat. We zijn als volk niet echt fan van risico nemen, dus ik zou het aantal mensen dat >15000 EUR meerwaarde op aandelen/ETFs/... realiseert nu ook niet zo hoog inschatten, en dan voornamelijk onder de hogere middenklassen en daarboven zoeken.Meerwaardebelasting is een gigantisch dieptepunt in de hele ideologie van "de sterkste schouders moeten de grote lasten betalen".
Colruyt voert elk jaar een kapitaalsverhoging door en laat werknemers inschrijven op die aandelen. In de praktijk betekent dit dat de bonus kan worden gebruikt om aandelen van Colruyt te krijgen. Dit staat open voor alle medewerkers, dus ook winkelpersoneel kan op die manier elk jaar aandelen kopen.
Stel dat een winkelmedewerker in een carrière van pakweg 20 jaar elk jaar voor aandelen zou hebben gekozen dan is het niet ondenkbaar dat er winst wordt behaald van meer als 15000 euro.
Heb ChatGPT 's een voorbeeldje laten simuleren. Wie in 2000 gestart zou zijn met maandelijks 50 euro te investeren in een ETF die S&P 500 volgt zou al ver boven die winst zitten. ChatGPT berekent de winst bij verkoop vandaag op ongeveer 54.000 euro. Belastbare basis lijkt me dan 54.000 - 15.000 = 39.000. Dat is dan 3.900 euro belasting te betalen.
Extra belasting voor de middenklasse dus. De arrogantie waarmee Vooruit durft te stellen dat dit een belasting is voor "de sterkste schouders" en dit "gaat de gewone man niet treffen" getuigt van een soort bizarre wereldvreemdheid. Dit treft de gewone man wel, nog maar 's.
Ik kan echt niet begrijpen dat dit zomaar gebeurt. 10.000 euro winst op een portefeuille die je decennia beheert is toch geen giga bedrag dat je associeert met de superrijken?
Dat de werkelijke 1% hiervan niet wakker ligt, lijkt me natuurlijk ook duidelijk.