Arizona voert meerwaardebelasting in

Meerwaardebelasting is een gigantisch dieptepunt in de hele ideologie van "de sterkste schouders moeten de grote lasten betalen".

Colruyt voert elk jaar een kapitaalsverhoging door en laat werknemers inschrijven op die aandelen. In de praktijk betekent dit dat de bonus kan worden gebruikt om aandelen van Colruyt te krijgen. Dit staat open voor alle medewerkers, dus ook winkelpersoneel kan op die manier elk jaar aandelen kopen.

Stel dat een winkelmedewerker in een carrière van pakweg 20 jaar elk jaar voor aandelen zou hebben gekozen dan is het niet ondenkbaar dat er winst wordt behaald van meer als 15000 euro.

Heb ChatGPT 's een voorbeeldje laten simuleren. Wie in 2000 gestart zou zijn met maandelijks 50 euro te investeren in een ETF die S&P 500 volgt zou al ver boven die winst zitten. ChatGPT berekent de winst bij verkoop vandaag op ongeveer 54.000 euro. Belastbare basis lijkt me dan 54.000 - 15.000 = 39.000. Dat is dan 3.900 euro belasting te betalen.

Extra belasting voor de middenklasse dus. De arrogantie waarmee Vooruit durft te stellen dat dit een belasting is voor "de sterkste schouders" en dit "gaat de gewone man niet treffen" getuigt van een soort bizarre wereldvreemdheid. Dit treft de gewone man wel, nog maar 's.

Ik kan echt niet begrijpen dat dit zomaar gebeurt. 10.000 euro winst op een portefeuille die je decennia beheert is toch geen giga bedrag dat je associeert met de superrijken?
Het blijft natuurlijk een laag percentage vergeleken met wat mensen op hun beroepsinkomsten betalen. Ik denk dat de werknemers van Colruyt nu ook wel niet echt representatief zijn voor hoe de gemiddelde winkelmedewerker met zijn spaargeld omgaat. We zijn als volk niet echt fan van risico nemen, dus ik zou het aantal mensen dat >15000 EUR meerwaarde op aandelen/ETFs/... realiseert nu ook niet zo hoog inschatten, en dan voornamelijk onder de hogere middenklassen en daarboven zoeken.

Dat de werkelijke 1% hiervan niet wakker ligt, lijkt me natuurlijk ook duidelijk.

Je zit toch juist snel aan 15000EUR winst? Zeker als je belegd over een horizon van +30 jaar en dan uzelf "uitbetaald".
Hoe berekenen ze de winst? Gemiddelde over alle aankopen van die 30 jaar? Moet je dat zelf uitvlooien? Heel veel vragen..

Meerwaardebelasting is een gigantisch dieptepunt in de hele ideologie van "de sterkste schouders moeten de grote lasten betalen".

Colruyt voert elk jaar een kapitaalsverhoging door en laat werknemers inschrijven op die aandelen. In de praktijk betekent dit dat de bonus kan worden gebruikt om aandelen van Colruyt te krijgen. Dit staat open voor alle medewerkers, dus ook winkelpersoneel kan op die manier elk jaar aandelen kopen.

Stel dat een winkelmedewerker in een carrière van pakweg 20 jaar elk jaar voor aandelen zou hebben gekozen dan is het niet ondenkbaar dat er winst wordt behaald van meer als 15000 euro.

Sorry, maar dat zijn geen argumenten. Elke verstandige mens zou uit het oogpunt van risicobeheersing moeten intekenen (wsch krijgen ze korting) en dan dumpen die handel. Je wil toch niet EN je werk EN je vermogen in hetzelfde mandje leggen. Als het slecht gaat, kelderen EN je vermogen EN kans op je job kwijt.

Het is voor het bedrijf een gemakkelijke flappentapper omdat ze op die aandelen wsch geen indexatie doen, geen bonussen/vakantiegeld, kunnen intrekken als de wind goed staat, etc. Waarschijnlijk goed om te krijgen omdat je meer krijgt dan in cash. Maar daarom nog geen goed idee om te houden long-term

Bij ons is hetzelfde systeem er. Elk jaar koop ik voor ~10k aandelen aan met korting. Ik krijg er ook nog elk jaar als bonus in functie van de resultaten. Maar ik hou die niet allemaal bij. Heb de voorbije jaren al bijna de helft verkocht. Je moet niet te greedy zijn en 40y opbouwen in de hoop binnen te zijn. Voordeel van er elk jaar te kopen is dat je risico vrij winst kunt plukken door te verkopen. Je hebt er nog 1000, je krijgt er 100 met korting, verkoop er onmiddellijk 100 van je grote pakket. Free money. Bij ons is het ook 6 maanden stuk van loon in potje steken en dan kopen met netto 7% korting. Los van de koers is dat gewoon YTM van 28% (7% op gemiddeld 3mnd holding time). Sign me up anytime.

Heb ChatGPT 's een voorbeeldje laten simuleren. Wie in 2000 gestart zou zijn met maandelijks 50 euro te investeren in een ETF die S&P 500 volgt zou al ver boven die winst zitten. ChatGPT berekent de winst bij verkoop vandaag op ongeveer 54.000 euro. Belastbare basis lijkt me dan 54.000 - 15.000 = 39.000. Dat is dan 3.900 euro belasting te betalen.

Gewoon elk jaar beetje verkopen en terugkopen. De fiscus dankt u.

Extra belasting voor de middenklasse dus. De arrogantie waarmee Vooruit durft te stellen dat dit een belasting is voor "de sterkste schouders" en dit "gaat de gewone man niet treffen" getuigt van een soort bizarre wereldvreemdheid. Dit treft de gewone man wel, nog maar 's.

Ik kan echt niet begrijpen dat dit zomaar gebeurt. 10.000 euro winst op een portefeuille die je decennia beheert is toch geen giga bedrag dat je associeert met de superrijken?

Dat is misschien waar. Maar wat als je 30y lang 10k vangt en dan ontslag neemt en 10y later alles verkoopt. Dan ben je gewoon een random investeerder.

Er is wel maar zo'n 5% van het Colruytpersoneel dat daarop intekent blijkbaar.

En tegenover een normale investering, hebben die al een beperkte korting gekregen op hun inschrijvingsprijs. Het is niet alsof Colruyt iedere werknemer verplicht om aandelen in te kopen.

Wat mij meer interesseert is iets dat op vrtnws staat.
  • Een mogelijk achterpoortje had kunnen zijn om aandelen te verschuiven via tussenholdings, om zo aan de meerwaardebelasting te kunnen ontsnappen. Om dat tegen te gaan, komt er een afzonderlijke heffing op interne meerwaarden binnen vennootschapsstructuren van 33 procent.
Hoe past dat in de vennootschapbelasting.

Wat mij meer interesseert is iets dat op vrtnws staat.
  • Een mogelijk achterpoortje had kunnen zijn om aandelen te verschuiven via tussenholdings, om zo aan de meerwaardebelasting te kunnen ontsnappen. Om dat tegen te gaan, komt er een afzonderlijke heffing op interne meerwaarden binnen vennootschapsstructuren van 33 procent.
Hoe past dat in de vennootschapbelasting.
Dat zal nog afwachten worden hoe ze dat precies gaan afstoppen, zal een moeilijke evenwichtsoefening worden tussen afsluiten achterpoortje en legitieme transacties niet onmogelijk te maken. Tax consultants gaan nu al hard in handen aan het wrijven zijn.

Er is wel maar zo'n 5% van het Colruytpersoneel dat daarop intekent blijkbaar.

En tegenover een normale investering, hebben die al een beperkte korting gekregen op hun inschrijvingsprijs. Het is niet alsof Colruyt iedere werknemer verplicht om aandelen in te kopen.
Het is dan ook maar een voorbeeld om aan te tonen dat dit een belasting is die de modale middenklasse wel kan raken. In tegenstelling tot wat Arizona bij hoog een laag beweert:

- Vice premier Clarinval: "we hebben ervoor gezorgd dat de middenklasse gespaard blijft"
- Connor Rouessau: "“Een zuivere meerwaardebelasting treft de 10 procent rijksten in dit land”, zegt Rousseau. “En daarvan vooral de 1 procent rijksten.” Het treft niet enkel de 10% rijksten en vooral de 1% rijksten zullen dit kunnen ontwijken.
- Frank Vandenbroucke: "Akkoord waarbij de echt sterke schouders bijdragen".

Als het de gewone man of middenklasse kan raken dat ze dat dan ook gewoon zeggen he. Wie kan dat nog geloven?

Dat zal nog afwachten worden hoe ze dat precies gaan afstoppen, zal een moeilijke evenwichtsoefening worden tussen afsluiten achterpoortje en legitieme transacties niet onmogelijk te maken. Tax consultants gaan nu al hard in handen aan het wrijven zijn.
wat uiteindelijk gaat betekenen dat de superrijken weer niets gaan betalen want zij kunnen investeren in goede tax consultants.
De middenklasse wordt weer het hards geraakt, de sossen winnen :)

wat uiteindelijk gaat betekenen dat de superrijken weer niets gaan betalen want zij kunnen investeren in goede tax consultants.
De middenklasse wordt weer het hards geraakt, de sossen winnen :)
Maar het zal wel nog steeds vooral de rijkeren treffen, zelfs als ontspringen de superrijken de dans. Soms gaan ze ook niet anders kunnen dan betalen, zelfs met goede consultants. Als we kijken naar het buitenland is dit wel een belasting die vooral betaald wordt door hoge inkomens, hogere inkomens profielen dan degene die geraakt worden door de hoge belastingen op beroepsinkomsten..

Om wat meer vanuit data te vertrekken, een inschatting gebasseerd op deze data :

Een tweede vaststelling is dat vermogen sterk gebonden is aan leeftijd. [...] Ze piekt tegen de pensioenleeftijd (65-74) op 340.050 euro. Later in de pensioenleeftijd
(75+) zet de daling zich in.
Hoe is HET VERMOGEN samengesteld?

Meer dan de helft van het totale vermogen investeert de Belg in de gezinswoning. Vastgoed is daarmee de belangrijkste bouwsteen van ons vermogen. De Belg leeft
met de gekende baksteen in de maag. In totaal bestaat 83% van het vermogen uit vastgoed. [...]
Bij beleggingen, aandelen en obligaties (8,3%), [...]

Dus bij pensioenleeftijd een vermogen van 340 000 euro, waarvan 8.3% beleggingen, aandelen en obligaties = 28220 als volledig bedrag. Hoeveel hiervan inleg is en hoeveel hiervan winst, is natuurlijk moeilijk in te schatten. Er vanuit gaande dat het volledige bedrag winst is en laat me zelfs enkel de 10k vrijstelling nemen (wellicht zou het 15k moeten zijn, nog niets gerealiseerd de afgelopen jaren). Dan is 18220 belast aan 10% : 1822 euro belasting op de middenklasse.

Gebasseerd op deze data vind ik het straf om de uitspraak te doen dat de middenklasse hard getroffen wordt.

Ik weet niet of je dan een heel correct beeld hebt van de gemiddelde middenklasse? En dan zit je boven de vrijstelling, maar dat betekent niet dat je daar verder niks van overhoudt, toch? Ik vind het echt niet raar dat dat ook belast wordt, ook voor de niet-gigantische bedragen.

Je gaat me toch niet vertellen dat iemand die 10k kan beleggen niet tot de middenklasse maar tot de rijken behoort?

Even een vraag aan de experten hier, op basis van wat we nu (denken te) weten. Stel ik heb 100.000€ belegd in aandelen/ETF whatever en ik heb een vast rendement van 5% (veronderstelling).
Scenario 1: In jaar 1 haal ik 5000€ rendement, in jaar 2 ook, in jaar 3 ook (samengestelde interest even niet te na gelaten). Dus als ik na drie jaar verkoop, betaal ik (15000-10000)*0.1 = 500€ meerwaardebelasting.
Scenario 2: Op het eind van jaar 1 verkoop ik alles, en op dag 1 van het jaar erop koop ik weer in. Dit doe ik elk jaar, elk jaar blijf ik onder de 10000€ meerwaarde. Dus als ik op het eind van het derde jaar verkoop, betaal ik geen meerwaardebelasting?

Maw zolang ik niet meer dan 10.000€ meerwaarde haal in één jaar, is het gemakklijk om die belasting te omzeilen?

Even een vraag aan de experten hier, op basis van wat we nu (denken te) weten. Stel ik heb 100.000€ belegd in aandelen/ETF whatever en ik heb een vast rendement van 5% (veronderstelling).
Scenario 1: In jaar 1 haal ik 5000€ rendement, in jaar 2 ook, in jaar 3 ook (samengestelde interest even niet te na gelaten). Dus als ik na drie jaar verkoop, betaal ik (15000-10000)*0.1 = 500€ meerwaardebelasting.
Scenario 2: Op het eind van jaar 1 verkoop ik alles, en op dag 1 van het jaar erop koop ik weer in. Dit doe ik elk jaar, elk jaar blijf ik onder de 10000€ meerwaarde. Dus als ik op het eind van het derde jaar verkoop, betaal ik geen meerwaardebelasting?

Maw zolang ik niet meer dan 10.000€ meerwaarde haal in één jaar, is het gemakklijk om die belasting te omzeilen?

In scenario 1 ga je maar 12.000 vrijstelling hebben, omdat je dan nog maar 2 jaar de vrijstelling meegenomen hebt. Je betaalt volgens mij niets dan omdat je meerwaarde (5k) lager is dan de vrijstelling (12k).

In scenario 2 ontloop je volgens mij telkens de belasting als je meerwaarde effectief elk jaar <10k is. Je moet wel de beurskosten etc. in rekening nemen om te beslissen of het interessant is elk jaar dit te doen.

Dit is hoe ik het nu interpreteer, het is wachten op wetteksten...

Het lijkt er inderdaad op dat het een kwestie wordt van elk jaar minstens 10.000 winst te pakken maar is veel te vroeg om nu daar al iets over te zeggen, de wetteksten moeten nog geschreven worden en typisch staan daar ook nog eens zaken in die echt belangrijk zijn en waar het in de media nooit over gegaan is op voorhand.

Op dit moment lijkt het op een echte historische overwinning voor Vooruit (hoe dan ook al eigenlijk, de invoering op zich is een mijlpaal die nooit meer teruggedraaid zal worden) maar het zou me niet helemaal verbazen als er in de wet nog iets opduikt dat het toepassingsgebied een pak beperkter maakt dan het nu lijkt.

Het lijkt er inderdaad op dat het een kwestie wordt van elk jaar minstens 10.000 winst te pakken maar is veel te vroeg om nu daar al iets over te zeggen, de wetteksten moeten nog geschreven worden en typisch staan daar ook nog eens zaken in die echt belangrijk zijn en waar het in de media nooit over gegaan is op voorhand.

Om niet te vergeten dat de fiscus sommige zaken nog altijd als fiscale ontwijking kan zien en je het toch aan je been hebt. Zou niet de eerste keer zijn...

Gebasseerd op deze data vind ik het straf om de uitspraak te doen dat de middenklasse hard getroffen wordt.
Volgens Vooruit wordt de middenklasse niet getroffen, wat volgens mij niet klopt. Het mag dan al op basis van je bron en veronderstelling meevallen, toch is het nog maar's een belasting die niet enkel de beoogde / beloofde doelgroep (de 10% rijksten) treft.

Dat zie ik ook als mogelijk gevolg. In dat opzicht is het de overheid die zich eventjes inlaat met wat we met ons geld doen. Type brave huisvaderbelegger sprokkelt op de rand van zijn pensioen een winst bij elkaar van pakweg 50K. Die persoon wilt dat geld bvb investeren in zijn woning om die klaar te krijgen voor de oude dag. Dat zal dan een 5-jaren plan worden tenzij de meerwaardebelasting wordt geheven.

Ik vind het met ogen en haken aan mekaar hangen. Bovendien mogen ze wel 's straight zijn en zeggen waar het op staat: dit kan de middenklasse wel raken. Indien de politiek blijft volhouden dat de gewone man gevrijwaard blijft dan wil ik hun definitie daarvan wel 's kennen.

Diene Jan Bertels van Vooruit die in het parlement beweert dat dit enkel de hoogste percentielen zal raken... Ok hij heeft er niet bij vermeld welke hoogste percentielen... Percentiel 51 dan zitten we ook bij de hoogste natuurlijk.

Dat die meerwaardebelasting er komt vind ik nog wel ergens te verantwoorden. Dat ze ons dit verkopen als een maatregel die enkel rijken treft is bijna beledigend want toont aan hoe laag politici het denkvermogen van hun kiezers inschatten.

Laatst bewerkt:
Om wat meer vanuit data te vertrekken, een inschatting gebasseerd op deze data :

Dus bij pensioenleeftijd een vermogen van 340 000 euro, waarvan 8.3% beleggingen, aandelen en obligaties = 28220 als volledig bedrag. Hoeveel hiervan inleg is en hoeveel hiervan winst, is natuurlijk moeilijk in te schatten. Er vanuit gaande dat het volledige bedrag winst is en laat me zelfs enkel de 10k vrijstelling nemen (wellicht zou het 15k moeten zijn, nog niets gerealiseerd de afgelopen jaren). Dan is 18220 belast aan 10% : 1822 euro belasting op de middenklasse.

Op basis van een vlug rekenvoorbeeldje (danku copilot):
Enkele assumpties :
2% index per jaar voor de vrijstelling
100 - 250 - 500 EUR / maand in een accumulerende EFT (hangmatbelegging)
Even uitgerekend voor 3 , 5 & 7% return op 20jaar.

Monthly Invest (€)Annual ReturnInvested (€)Earnings (€)Total (€)Deducted Threshold (€)Added Value Tax (€)
1003%24 0008 84432 84414 8591 798
1005%24 00017 13141 13114 8592 627
1007%24 00028 17752 17714 8593 732
2503%60 00022 11082 11014 8596 725
2505%60 00042 828102 82814 8598 797
2507%60 00070 443130 44314 85911 558
5003%120 00044 220164 22014 85914 936
5005%120 00085 655205 65514 85919 080
5007%120 000140 885260 88514 85924 603

100 EUR / maand investeren (belg spaart gemiddeld 380 EUR) is nu ook niet zo ondoenelijk he. Zonder de wetteksten te zien lijkt het me voor een modale belg wel degelijk een impact te hebben. Vooral de beleggers met een lange horizon zullen de impact merken.
Vroeger waren er geen ETF's waar je maandelijks een klein bedrag in kon dumpen en waren aandelen/obligaties/... nog iets voor de meer geavanceerde belegger (heb ik toch de indruk).

Laatst bewerkt:

Hier maak je wel de veronderstelling dat je op het einde van de rit nog steeds met een tarief van 10% geconfronteerd wordt.

De eerlijkheid gebied toch toe te geven dat, eenmaal gestemd, de poort naar een geleidelijke verhoging (deels indexatie, deels politiek opportunisme) helemaal open staat. FVDB alludeerde er al naar vandaag.

Al die voorspellingen kunnen wat mij betreft voor beleggers met een verre horizon dan de prullenbak in.

Hier maak je wel de veronderstelling dat je op het einde van de rit nog steeds met een tarief van 10% geconfronteerd wordt.

De eerlijkheid gebied toch toe te geven dat, eenmaal gestemd, de poort naar een geleidelijke verhoging (deels indexatie, deels politiek opportunisme) helemaal open staat. FVDB alludeerde er al naar vandaag.

Al die voorspellingen kunnen wat mij betreft voor beleggers met een verre horizon dan de prullenbak in.

Gewoon op termijn die meerwaarde doorsluizen naar de personenbelasting.

Terug
Bovenaan