Arizona voert meerwaardebelasting in

Kort door de bocht maar is dat mijn schuld?

... wil je pensioen afgeven?
Een herstructurering in de politiek is precies ook te moeilijk? Willen ze hun postjes behouden ofzo.

Ik zou wel eens willen weten waar al die belastinggeld naartoe gaat. Wellicht gaat 50% naar al die "politiekers"

Er is 160mrd uitgaven of zo. 60mrd pensioen, 30mrd gezondheidzorg. Al de rest is peanuts.

Politiek zelf is paar 100M. Daar valt niet veel te rappen behalve wat symbolische daden ...

Dat is ook maar kort door de bocht. Met meer dan 10.000 euro inkomsten uit meerwaarden per jaar kom je op 833 euro/maand. Daar van ben je niet rijk. Als we het nu hadden over meer dan 100.000 euro inkomsten uit meerwaarden per jaar, ja, dan kan je stoppen met werken. Dat is het hele FIRE concept.
Rijk is een spectrum en altijd relatief tov. anderen.

Met dergelijke structurele inkomsten uit aandelen, behoor je tot de rijkere klasse. Dat is objectief bekeken wat de data zegt.

Daarmee zeg ik niet dat je miljonair bent en kunt gaan rentenieren. Maar wel dat je een rijk persoon bent tov. de gemiddelde Belg.

Er is 160mrd uitgaven of zo. 60mrd pensioen, 30mrd gezondheidzorg. Al de rest is peanuts.

Politiek zelf is paar 100M. Daar valt niet veel te rappen behalve wat symbolische daden ...
Ok die cijfers geven idd een ander perspectief.

Uiteindelijk probeerde zelf iets op te bouwen in aandelen/crypto (voor later) met serieus veel risico en hup daar komen ze weer "graaien". Ik zal me er maar bij neerleggen dat de gouden tijden voorbij zijn. -.-

Natuurlijk ben ik ook maar een kleine speler, en ze zorgen er ook wel voor dat ik klein blijf. Niet dat ik een ander gedacht had , maar er was hoop:LOL: We zullen afwachten maar kans is toch groot dat ik volledig uitstap dit jaar. Transactiekosten, beurstax, meerwaardetax. Wat doe je nog als kleine speler op de beurs?

Laatst bewerkt:
... wil je pensioen afgeven?

Dat is iets dat je elke keer terug hoort "Dat ze eerst eens het geld bij de politici gaan halen."
De volledige overheid kost 670 miljoen euro per jaar. Er is een tekort van 30 miljard euro per jaar.
dat wil dus zeggen dat de volledige overheid afschaffen 2.2% van het tekort oplost...

Dat is iets dat je elke keer terug hoort "Dat ze eerst eens het geld bij de politici gaan halen."
De volledige overheid kost 670 miljoen euro per jaar. Er is een tekort van 30 miljard euro per jaar.
dat wil dus zeggen dat de volledige overheid afschaffen 2.2% van het tekort oplost...
da's niet de volledige overheid voor alle duidelijkheid :). Maar idd, de kost van politiek is op zich marginaal en vooral symbolisch als daar in "gegraaid" wordt.

Feit is wel dat de senaat afgeschaft wordt, het aantal staatssecretarissen van 6 naar 0 is gebracht en er binnen 4 jaar in reële termen 8% minder naar politieke partijen gaat. Dat is betekenisvol en vooral het eerste op lange termijn betekenisvol.

En dan is de realisatie dat je misschien 10-20-30-50% kunt schrappen, maar daar stopt het dan ook. Uiteindelijk kunnen we ook de Vlaamse jobbonus schrappen en 250M scoren. Maar dat zal minder populair zijn.

Kort door de bocht maar is dat mijn schuld? Een herstructurering in de politiek is precies ook te moeilijk? Willen ze hun postjes behouden ofzo.
Tuurlijk is dat uw schuld.. en de mijne en iedereen. We stemmen allemaal en 99% loopt te toeteren dat men het maar bij iemand anders moet gaan halen.
Ik zou wel eens willen weten waar al die belastinggeld naartoe gaat. Wellicht gaat 50% naar al die "politiekers"

En is dat dan het grootste probleem, hoeveel van de mensen die dat toeteren van hierboven doen weten eigenlijk waar dat geld naartoe gaat? Weinig lijkt me.

Uiteindelijk probeerde zelf iets op te bouwen in aandelen/crypto (voor later) met serieus veel risico en hup daar komen ze weer "graaien". Ik zal me er maar bij neerleggen dat de gouden tijden voorbij zijn. -.-

Natuurlijk ben ik ook maar een kleine speler, en ze zorgen er ook wel voor dat ik klein blijf. Niet dat ik een ander gedacht had , maar er was hoop:LOL:

Ale gasten, "iets opbouwen". Zelfs als je 50k vermogenwinst per jaar hebt, spreken we over 4000 euro belastingen/y. Of te 300 en een klets per maand.

Om het even in perspectief te plaatsen. Het overheidstekort is 600 euro per gezin per maand, perpetual. Wetende dat de helft van de gezinnen al niet werkt, een uitkering of pensioen krijgt, of maar een paar honderd euro belastingen per maand betaalt (hello flexijobbers en Big4 consultants), waar had je dan exact gedacht dat ze gingen langskomen om het gat te dichten ? Bij wie 5000 euro groepsverzekering heeft ? Bij wie een huurhuisje heeft ? Bij wie ziek is en niet kan werken ?

Het zal van overal en iedereen moeten komen...

Maar dat we al jaren 'groeinorm' ibovenop de index doen in de gezondheidszorg, leuk. Jobbonus, leuk. Woonbonus, leuk. Perequaties, leuk. 30 (!) % ongepresteerde pensioenrechten met ouderschapsverlof en consoorten, op kosten van de overheid, leuk. Uitkeringen verhogen boven de index, leuk. Maar als je 1 van die dingen nog maar wil aanraken, het land staat in brand. Naief noem ik dat. Heel naief. Een blinde zag dit aankomen.

Ik toeter al jaren in de familie 'hou je portefeuille vast en steek je geld in de grond', want we zijn allemaal hoger geschoold, 2verdiener, eigen woning, beleggingen. Ik was altijd de zuurpruim en pessimist. Welja, als je naar de cijfers kijkt, zijn er geen 20 oplossingen. Als het niet van de meerwaarde komt, komt het via autobelastingen. Komt het niet via autobelastingen, komt het via een 60% schijf op loon. Komt het niet via daar, komt het op een belasting op het aantal onderbroeken die je hebt. Uiteindelijk zijn het dezelfde die het met een ander excuus gaan moeten betalen.

Natuurlijk ben ik ook maar een kleine speler, en ze zorgen er ook wel voor dat ik klein blijf. Niet dat ik een ander gedacht had , maar er was hoop:LOL: We zullen afwachten maar kans is toch groot dat ik volledig uitstap dit jaar. Transactiekosten, beurstax, meerwaardetax. Wat doe je nog als kleine speler op de beurs?
Ik vind het veel drama hoor, dus omdat het er naar uitziet dat je 10% belastingen gaat moeten betalen op >= 10000 EUR meerwaarde per jaar (en waarschijnlijk is dat voor een koppel met juiste stelsel X2) kan je niets meer opbouwen? Die andere kosten bestaan al en houden volgens mij niemand tegen maar soit.

Zijn er enkele gegevens van hoe efficient de overheid met ons belastingsgeld omspringt?
Misschien hebben wij ook een DOGE a la Elon Musk nodig? :D

Zijn er enkele gegevens van hoe efficient de overheid met ons belastingsgeld omspringt?
We hebben een minister voor Modernisering van de overheid, ambtenarenzaken, digitalisering, administratieve vereenvoudiging, ...
Je kan lachen met Musk zijn functie, maar eigenlijk hebben wij die functie hier al heel lang in België hoor.

We hebben een minister voor Modernisering van de overheid, ambtenarenzaken, digitalisering, administratieve vereenvoudiging, ...
Je kan lachen met Musk zijn functie, maar eigenlijk hebben wij die functie hier al heel lang in België hoor.
Vooral de afdeling administratieve vereenvoudiging heeft de laatste 10 jaar geleid tot een aanzienlijke reductie van administratie waardoor België opnieuw een competitieve positie wist in te nemen op het internationale toneel. Bijkomend ook lof van de nationale bevolking voor de geleverde prestaties inzake energie en de verhoogde transparantie en duidelijkheid. Op het domein vergunningen voor bedrijven, infrastructuur, wonen en renovatie werd ook significante vooruitgang geboekt met de implementatie van duidelijke richtlijnen en integratie van overzichtelijk en gebruiksvriendelijk digitaal platform, ook de aanwezige discrepanties en tegenstellingen werden aangepast en opgelost.

Dat maakt België tot een wereldleider op vlak van duidelijkheid, gebruiksvriendelijkheid en efficiëntie voor administratie.

Jambon noemt het nu een work-in-progress en durft niet eens antwoorden op de vraag of er nu wel of niet een vrijstelling is bij 10 jaar aanhouden van activa:

Parlementslid Vincent Van Quickenborne (Open VLD) vroeg daarom uitdrukkelijk of Jambon de verklaring kon bevestigen die premier Bart De Wever (N-VA) eerder deze week aan VTM gaf. Hij zei daar dat iemand die aandelen meer dan tien jaar bijhoudt de meerwaardetaks niet zal moeten betalen. 'Heeft de premier dan gelogen?', vroeg Van Quickenborne.

Ook dat zal moeten blijken als het wetsontwerp wordt ingediend in de Kamer, zei Jambon. Waarmee hij het antwoord op de vraag dus openliet. Van Quickenborne vroeg daarop of vicepremier Frank Vandenbroucke (Vooruit) zich over de kwestie wilde uitspreken, maar die ging er niet op in.

Misschien is er nog hoop dat er wat uit de brand geslepen zal worden...

Jambon noemt het nu een work-in-progress en durft niet eens antwoorden op de vraag of er nu wel of niet een vrijstelling is bij 10 jaar aanhouden van activa:

Ik vind dat ze wel spijkers op laag water zoeken. Het is een regeringsverklaring, geen wettekst. Moesten we het regeerakkoord Van de Croo op dezelfde manier benaderd hebben, zouden er veel met de mond vol tanden staan. Dat was een next level van high-level ideetjes en gebrek aan concrete uitwerking.

De wettekst is er nog niet, laat ze nu toch die modaliteiten uitwerken. Alsof dat zoveel verschil zal maken voor zoveel mensen... Heel dat geneuzel met vrijstellingen is een doos van pandora openen en creert onnodige complexiteit. Wat is er nu mis met een jaarlijks vrijstelling op iets dat jaarlijks komt (vb dividenden/interestn) en gewoon een flat rate zonder vrijstellingen voor meerwaardes.

Niet dat ik het niet eens ben met efficiënter omspringen met belastinggeld, hè. Maar ik vind het wel bijzonder dat deze vraag hier komt, maar slechts héél zelden te horen is als het gaat om beperken van werkloosheid in tijd, beperken van ziekteverzuim of eender welke andere besparing?

Ik vind dat ze wel spijkers op laag water zoeken. Het is een regeringsverklaring, geen wettekst. Moesten we het regeerakkoord Van de Croo op dezelfde manier benaderd hebben, zouden er veel met de mond vol tanden staan. Dat was een next level van high-level ideetjes en gebrek aan concrete uitwerking.

De wettekst is er nog niet, laat ze nu toch die modaliteiten uitwerken. Alsof dat zoveel verschil zal maken voor zoveel mensen... Heel dat geneuzel met vrijstellingen is een doos van pandora openen en creert onnodige complexiteit. Wat is er nu mis met een jaarlijks vrijstelling op iets dat jaarlijks komt (vb dividenden/interestn) en gewoon een flat rate zonder vrijstellingen voor meerwaardes.
Dat idee heb ik ook. Het is een ongezien gedetailleerd regeerakkoord, wat precies ineens maakt alsof mensen denken dat het al een 100%-klaar-wetsvoorstel is, en er ook die verwachtingen van hebben. Meestal staat er niet meer in dan gewoon "meerwaardebelasting", en is al de rest te bespreken.

Voila, ik zou alvast op u stemmen. Al die regeltjes en uitzonderingen altijd...

Ze duwen altijd een regel erdoor die economisch en ideologisch zinvol is en dan komen de politiekers op de proppen met wat politiek scoren met uitzonderingen om pietje en jantje te plezieren. Voor nu eens voor 1x een goeie regel in ipv een rist uitzonderingen op een crappy regel.

Ze duwen altijd een regel erdoor die economisch en ideologisch zinvol is en dan komen de politiekers op de proppen met wat politiek scoren met uitzonderingen om pietje en jantje te plezieren. Voor nu eens voor 1x een goeie regel in ipv een rist uitzonderingen op een crappy regel.
Inderdaad. Met zo'n uitzonderingen kom je dan na 30 seconden nadenken al op "oke dan verkoop ik 10k meerwaarde per jaar, en koop direct daarna terug in om zo fiscaal te optimaliseren" en we zijn weer vertrokken.

Uit "De Tijd"

ZIjn er hier mensen met kennis van zaken die dat wat kunnen beoordelen + gaat het werkelijk zo zijn dat de echt sterke schouders de belastingen gaan ontlopen? En wat met de bewering van de opbrengst?

Bron: https://www.tijd.be/markten-live/ni...eter-de-effectentaks-verdubbeld/10586176.html

Paar citaten:
  • Rijke families kunnen in bepaalde gevallen aan de meerwaardetaks ontsnappen als ze aandelen inbrengen in een vennootschap, signaleert Denis-Emmanuel Philippe, fiscaal advocaat van kantoor Bloom Law. Maar die piste moet enkel overwogen worden als de vennootschap van het stelsel van 'definitief belaste inkomsten' (DBI) kan genieten. Daarvoor moet de vennootschap een participatie van meer dan 10 procent aanhouden of een participatie met een investeringswaarde van meer dan 2,5 miljoen euro. Philippe merkt op dat veel vermogende families nu al beursgenoteerde aandelen beheren via een holdingstructuur omdat dat fiscaal aantrekkelijk is.
  • De meerwaardebelasting is volgens Van Dessel een 'drama' voor beursgenoteerde kleine en middelgrote ondernemingen (kmo’s). Vergeet beursintroducties in België, kmo’s zullen naar Amerika gaan. Bovendien is de complexiteit van de taks niet te overzien.
  • De meerwaardetaks zal volgens Van Dessel bijna niets opbrengen. ‘De sterkste schouders zullen die belasting niet betalen. De kleine beleggers zullen betalen.

Terug
Bovenaan