phate_13
Well-known member
Je bent me wat kwijt, welke stelling blijft rechtstaan? Probeer eens terug te komen naar je kern?Ik ga per paragraaf antwoorden:
Dat is niet worst-case, dat is gewoon de situatie gelijktrekken. Als je je huis verkoopt is het in 1 keer, ik heb hetzelfde principe toegepast. Ongeacht waarvoor men het geld nodig heeft.
Wederom het ik het enkel op de verkoop, ja. Ik heb bij de beleggingen ook de Taks op beursverrichtingen niet meegerekend of andere kosten. Want wederom: napkin math en veel complexer dan dit.
Wederom, de cijfers doen er niet toe. Het ging over verkopen <> huren & beleggen. Je kan dit nog aanpassen naar het minimum, maar dan nog blijft de algemene stelling rechtstaan.
Ik ga van niks uit, ik antwoord op wat er letterlijk staat; niet op wat ik denk dat hij misschien bedoelt.
Ik heb nergens gezegd dat het over een 30 jarige ging. Wel over koppels van 2 personen, zonder leeftijd te specifiëren. Dus geen idee waarom je hiermee afkomt...
Maar ik zal ook wat blijven reageren op je punten :
Hoe is dat rechttrekken? Je huis verkoop je in één keer, maar daar betaal je dan niets op. Je betaalt over de jaren heen. Waarom zou het persé het eerlijkste zijn om bewust te cherrypicken op het verkopen van de stock in één keer? Waarom is dat de enige mogelijke eerlijke vergelijking? Als je dat soort redeneringen gaat hanteren en andere vergelijkingen gewoon gaat negeren om je gelijk te gaan halen, dan is er weinig discussiëren aan.
Ja, akkoord, ik val toch ook niet over details? Jij lijkt dat wel te doen. Zie hierboven.
Doen de cijfers ertoe of niet? Jij goochelt met cijfers. Maar als ik je ergens op wijs doen ze er plots niet meer toe? Best verwarrend. Maar again : Wat is de algemene stelling again?
30-jarige, of die grootte-orde. Wie gaat er anders nog een lening aan van 2000 euro+ over een periode van 25 jaar? Het kan misschien ook nog net een 40 jarige zijn. Maar ja, akkoord, gedeeltelijk assumptie. Maar de assumptie was toch "we gaan een eerste huis kopen". Dus ga ik uit van die leeftijden? Maar opnieuw : Dit is een mooie spaarboek en serieuze afbetaling voor heel wat Belgen, maar des te meer voor een dertigjarige, dan voor een vijftiger.
Maar again : Wat is uw punt dan eigenlijk?
In je oorspronkelijke voorbeeld is de ene niet persé rijker dan de andere en zijn ze beiden gelijkaardig belast qua bedrag.Hoe is de ene rijker dan de andere en is het eerlijker om de ene wel te belasten maar de andere niet?
In je tweede voorbeeld met de "niet rijke" met 3 miljoen, is de "niet rijke met 3 miljoen" zwaarder belast. Logisch, want dit is een groter bedrag dan het miljoen van de woning.
Mijn punten :
1. Beiden worden belast.
2. Grootte-orde van belasting is niet zo heel ver van elkaar af, uitzonderingen daargelaten. (Zoals om één of andere reden zoveel mogelijk belastingen willen betalen door alles ineens uit te cashen ipv te optimaliseren). Rekening houden met inderdaad registratierechten, notariskosten, KI, ... (En met slim omgaan, kun je de meerwaardebelasting nog een heel stuk ontwijken)
3. Ik vind 3 miljoen best rijk.
Laatst bewerkt:
is goed.