Ja, en?Je virtuele winst kan toch altijd schommelen ?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ja, en?Je virtuele winst kan toch altijd schommelen ?
Je wordt pas belast bij verkoopNatuurlijk is dat per jaar. Anders wordt die 10k elk jaar belast ook al is er geen meerwaarde meer.
Nee, gespreid aangekocht sinds een jaar of 7-8, IWDA. Als ik die dan verkoop en ik heb op al die tijd 15k winst opgebouwd, wordt ik dan op 5k belast of niet?Je hebt een etf gekocht met 50% winst vorig jaar?
"Er komt een algemene solidariteitsbijdrage van 10% op de toekomstige gerealiseerde meerwaarde van financiële activa, incl. crypto-activa, opgebouwd vanaf het moment van de invoering van de bijdrage"Je wordt pas belast bij verkoop
Maar de vraag is (want beide verhalen doen de ronde): als je na 10j tijd verkoopt en je hebt 90k meerwaarde wordt je dan belast op 80k (want slechts 10k vrijgesteld) of 0k (want 10x10k vrijgesteld)
Op 0 euro, meerwaarden uit het verleden zijn niet belastbaar.Nee, gespreid aangekocht sinds een jaar of 7-8, IWDA. Als ik die dan verkoop en ik heb op al die tijd 15k winst opgebouwd, wordt ik dan op 5k belast of niet?
Op 0 euro, meerwaarden uit het verleden zijn niet belastbaar.
TuurlijkEn als dat aandeel blijft verder stijgen in waarde, na de invoering van deze meerwaarde taks? is de waardestijging die zich afspeelt na de invoering dan wel belastbaar?
Ja, en als dat meer dan 10k stijgt per jaar moet je belastingen betalen.En als dat aandeel blijft verder stijgen in waarde, na de invoering van deze meerwaarde taks? is de waardestijging die zich afspeelt na de invoering dan wel belastbaar?
Die toekomstige is voor mij eerder om aan te geven dat het niet retroactief is"Er komt een algemene solidariteitsbijdrage van 10% op de toekomstige gerealiseerde meerwaarde van financiële activa, incl. crypto-activa, opgebouwd vanaf het moment van de invoering van de bijdrage"
Aangezien dat daar toekomstig op staat, lijkt het me dat dit jaarlijks bekeken zal worden en dat er dus jaarlijks al een rekening met een saldo zal opgemaakt worden. Of dat dan direct ook betaald moet worden, is nog een andere zaak, kan zijn dat dit voor banken die dat willen pas afgehouden wordt bij verkoop van effecten.
Zonder het woord 'toekomstige' zou dat ook al uit de tekst blijken.Die toekomstige is voor mij eerder om aan te geven dat het niet retroactief is
Er staat in jouw quote toch duidelijk gerealiseerde meerwaarde.Zonder het woord 'toekomstige' zou dat ook al uit de tekst blijken.
Mijn broker past in dat geval mijn gemiddelde aankoopprijs aan in 2024 van 1€ per stuk naar (1000 * 1€) + (5 * 200 €) / 1005 stuks = 1,99 € per stuk. Het is niet duidelijk of je andere methodes mag gebruiken (bvb LIFO of FIFO)Stel deze hypothese:
- 2015: 1000 aandelen Nvidia gekocht aan 1€ / stuk
- 2024: 5 aandelen Nvidia gekocht aan 200€ / stuk
- 2025: 2 aandelen Nvidia verkocht aan 200€ / stuk
Dan mag ik er toch vanuit gaan dat je geen meerwaarde hebt geboekt op de verkoop van dat laatste aandeel?
Ik mag toch kiezen met welk aandeel ik mijn verkoop relatteer of niet?
Ik denk dat we vooral weer de zoektocht naar achterpoortjes aan het werk zien.Ik versta de vragen hier niet van sommigen.
10% meerwaarde tax met 10k jaarlijkse vrijstelling lijkt me nu toch rechtlijnig en duidelijk en weinig ruimte voor interpretatie.
Het is een regeerakkoord, geen wet. De praktische modaliteiten zien we later wel. Maar voor 95% van de mensen en gevallen is her duidelijk wat dat wil zeggen.
Ja wel dat is dus een probleem.Mijn broker past in dat geval mijn gemiddelde aankoopprijs aan in 2024 van 1€ per stuk naar (1000 * 1€) + (5 * 200 €) = 1,99 € per stuk. Het is niet duidelijk of je andere methodes mag gebruiken (bvb LIFO of FIFO)
goud is geen financiële activa, valt dus buiten die 10%. Tenzij je natuurlijk het aankoopt om op kortere termijn terug te verkopen, dan is het wél financiële activa.
Ja. Als je aan 11000 euro rendement zit, dan zal je 100 euro belastingen betalen. Dat is minder dan 1%.
Nee want zelfs de regeringspartijen weten het niet exact. Zo sprak Bart de Wever van volledige vrijstelling na 10j en wordt ander deel anders geïnterpreteerd door MR en Vooruit/cd&v:Ik versta de vragen hier niet van sommigen.
10% meerwaarde tax met 10k jaarlijkse vrijstelling lijkt me nu toch rechtlijnig en duidelijk en weinig ruimte voor interpretatie.
Het is een regeerakkoord, geen wet. De praktische modaliteiten zien we later wel. Maar voor 95% van de mensen en gevallen is her duidelijk wat dat wil zeggen.
Je moet het gewoon zo maken dat er geen achterpoortjes zijn dan he.Ik denk dat we vooral weer de zoektocht naar achterpoortjes aan het werk zien.