Arizona voert meerwaardebelasting in

De ironie is net dat de breedste schouders (multimiljonairs en erboven) het minst zullen lijden onder deze solidariteitsbijdrage/meerwaardebelasting.

Enerzijds omdat de schalen bij een vennootschap veel hoger liggen: slechts 1,25% belasting vanaf 1 miljoen euro winst op verkoop aandelen wanneer men meer dan 20% van het bedrijf in bezit heeft.
Anderzijds omdat particulieren met veel privegeld in aandelen nooit die 10% meerwaarde zullen betalen. Ze kunnen perfect naar het buitenland verhuizen zonder ooit 1 cent te betalen (er bestaat voor zover ik weet namelijk geen exit taks in Belgie, itt bvb. Noorwegen)

Dus het is opnieuw de hogere middenklasse die de dupe is.
Maar die steken dat toch in een vennootschap, kopen op die manier aandelen en vallen onder vennootschapsbelasting (20-25%)?
En die gebruiken dan DBI-vrijstelling of DBI-fonds om de belastingen te voorkomen

Beleggen is ook een manier om uit een bepaalde klasse te ontsnappen...
Nu maakt de regering het nog moelijker.

Ben je een hardwerkende middenklasse.je wilt vermogen opbouwen... bots je tegen de vermogentaks...

Oke je 10.000 is 9000... maar het gaat over het principe.

Ben je een hardwerkende middenklasse.je wilt vermogen opbouwen... bots je tegen de vermogentaks...

Inderdaad.

Nu dat het taboe is doorbroken, evolueren we gegarandeerd naar een veel hoger % bij de eerstvolgende centrum-linkse regering.

Vooruit was als enige linkse partij aan tafel nu al aan het pleiten om arbeids-en vermogensinkomsten in 1 pot te steken, belast aan een progressief tarief.
Dat is deze keer uiteraard afgeketst, maar uitstel is geen afstel.

We zagen hetzelfde met de roerende voorheffing. Die bedroeg tot 2011 maar 15%.
In 2012 ging het naar 21%.
In 2013 werd het 25%
In 2017 27%.
En sinds 2018 is het 30%.

Hetzelfde zal gebeuren met meerwaarden.

Maar die steken dat toch in een vennootschap, kopen op die manier aandelen en vallen onder vennootschapsbelasting (20-25%)?
En die gebruiken dan DBI-vrijstelling of DBI-fonds om de belastingen te voorkomen
Ik volg je punt niet?

Ik zou dat nu toch wel in de context plaatsten van de rest van de wereld. Zowel qua gelijkheid als sociale mobiliteit scoort België zover ik weet goed, en landen die het beter doen zijn dan vaak de Scandinavische landen (met een meerwaardebelasting).

Overigens, als de belasting op arbeid zou dalen lijkt me dat beter voor de sociale mobiliteit dan geen 10% meerwaardebelasting op een toch wel al substantiële portefeuille.

Is beleggingsgoud dan vrijgesteld?
Neem nu dat je 1kilo goud koopt aan 87.000 euro. Over drie jaar verkoop je het met meerwaarde (meer dan 10k)
Telt de meerwaarde taks ook?

In het regeerakkoord zie ik niets staan over beleggingsgoud. Alleen aandelen,etf en crypto...

Goud heeft altijd aparte regels gehad dacht ik. Is nog altijd btw vrij bij aankoop en verkoop.

Stel dat het rendement op uw potje xk is en uw loon is Yk

Uw schouders zijn minstens even breed als de persoon die een loon heeft van (Y+x)k en noem dit Z (want puur loon).

Desondanks is en blijft de belasting die je betaalt op Y+x kleiner als de belasting die de andere betaalt op zijn Z loon.
Kapitaal is vluchtig, arbeid niet. (of toch veel moeilijker, weinig full-remote jobs).

Stel dat het rendement op uw potje xk is en uw loon is Yk

Uw schouders zijn minstens even breed als de persoon die een loon heeft van (Y+x)k en noem dit Z (want puur loon).

Desondanks is en blijft de belasting die je betaalt op Y+x kleiner als de belasting die de andere betaalt op zijn Z loon.
Voor dat rendement neem ik natuurlijk wel zekere risico's.
Sowieso kan je inkomsten uit beleggingen toch niet op dezelfde hoogte plaatsen van loon? Dat slaat nergens op.

Uit een bepaalde klasse te ontsnappen... bedoel je dan van hogere middenklasse naar hoge klasse? Want hoeveel uit de lagere klasse ontsnappen naar de middenklasse via beleggen?

Nogmaals, als de cijfers kloppen van hierboven, gaat het gemiddeld voor 160k in beleggingen hebben, anders kom je niet aan 10k meerwaarde. Oké, dat het brutoloontopic hier scheef is getrokken, dat is vaak genoeg aangetoond. In een andere thread ivm nettosalaris net hetzelfde. Ligt het niet vooral over het idee van waar de grens voor die klasses liggen? Ik denk dat veel mensen dénken dat ze bij de lagere middenklasse horen, die realistisch gezien eerder in de top van die klasse zitten, hoor.

De ironie is net dat de breedste schouders (multimiljonairs en erboven) het minst zullen lijden onder deze solidariteitsbijdrage/meerwaardebelasting.

Wie ontsnapt? De echte rijken en degenen die in vennootschappen zitten.
En dan komen we toch weer bij mijn vorige punt, dat iedereen op de N-VA moest stemmen omdat hun begroting in orde was en ze het profitariaat van 'links' aan banden gingen leggen. Maar wat je hier in jouw post vraagt, zijn standpunten van PVDA, toch?

Ik heb een vraag.

Ik beleg ook in fysiek Goud (al 5 jaar)

Betaal je ook 10% op het verkoop van beleggingsgoud? Of telt de meerwaardetaks alleen voor aandelen, etf's,crypto?
goud is geen financiële activa, valt dus buiten die 10%. Tenzij je natuurlijk het aankoopt om op kortere termijn terug te verkopen, dan is het wél financiële activa.
Ik spreek niet over 160k, ik spreek over mezelf. Ik ben spaarzaam en beleg maandelijks in ETF's met wat overblijft van mijn loon. Als mijn rendement straks meer dan 10k is, passeren ze weer langs de kassa.

Ik zal de vraag terugkaatsen: De breedste schouders moeten de zwaarste lasten dragen. Heb ik zulke brede schouders, dan?
Ja. Als je aan 11000 euro rendement zit, dan zal je 100 euro belastingen betalen. Dat is minder dan 1%.

Ligt het niet vooral over het idee van waar de grens voor die klasses liggen? Ik denk dat veel mensen dénken dat ze bij de lagere middenklasse horen, die realistisch gezien eerder in de top van die klasse zitten, hoor.

Maar goed waar liggen die grenzen en die klassen dan?
Wanneer ben je gewone middenklasse en wanneer ben je hogere middenklasse, dat is vooral de vraag. Ik zie persoonlijk weinig verwarring tussen laag en hoog, ik zie vooral verwarring tussen gewoon en hoog.

Ik ben even niet mee. Ik lees hier, voor 10k winst te hebben, dat je 160k in beleggingen zou moeten hebben.

Ik heb bijna 10k winst op nog geen 20k inleg in ETF's. Hoe werkt dat dan?

Ik ben even niet mee. Ik lees hier, voor 10k winst te hebben, dat je 160k in beleggingen zou moeten hebben.

Ik heb bijna 10k winst op nog geen 20k inleg in ETF's. Hoe werkt dat dan?
Idd, je kan perfect een aandeel van een bedrijf gekocht hebben vorig jaar. of een paar maand terug en als ge veel chance hebt. Heb je ook meer dan 100% winst.

Voor het zelfste geld heb je 15k winst. En verkoop je 8000 in het najaar 2026 en 7000 euro in het voorjaar 2027 lol
geen taks op meerwaarde haha... Maar ja zal je waarschijnlijk niet kunnen doen haha. Je betaald wel twee keer makelaarsloon en beurstaks.

Voor het zelfste geld heb je 15k winst. En verkoop je 8000 in het najaar 2026 en 7000 euro in het voorjaar 2027 lol
geen taks op meerwaarde haha... Maar ja zal je waarschijnlijk niet kunnen doen haha. Je betaald wel twee keer makelaarsloon en beurstaks.
In het regeerakkoord staat er 10k ongerealiseerde meerwaarde.

Terug
Bovenaan