Arizona voert meerwaardebelasting in

Natuurlijk is dat per jaar. Anders wordt die 10k elk jaar belast ook al is er geen meerwaarde meer.
Je wordt pas belast bij verkoop
Maar de vraag is (want beide verhalen doen de ronde): als je na 10j tijd verkoopt en je hebt 90k meerwaarde wordt je dan belast op 80k (want slechts 10k vrijgesteld) of 0k (want 10x10k vrijgesteld)

Dus eigenlijk om goed te zijn. Zou je elke aandeel of etf die de piek van 10k winst nadert, moeten verkopen? En wat als je meer dan 10k verkoopt om te herbeleggen? Zonder die 10k op uw vaste bank rekening te storten, maar op een effectenrekening, en met dat bedrag herbeleggen?

Je wordt pas belast bij verkoop
Maar de vraag is (want beide verhalen doen de ronde): als je na 10j tijd verkoopt en je hebt 90k meerwaarde wordt je dan belast op 80k (want slechts 10k vrijgesteld) of 0k (want 10x10k vrijgesteld)
"Er komt een algemene solidariteitsbijdrage van 10% op de toekomstige gerealiseerde meerwaarde van financiële activa, incl. crypto-activa, opgebouwd vanaf het moment van de invoering van de bijdrage"

Aangezien dat daar toekomstig op staat, lijkt het me dat dit jaarlijks bekeken zal worden en dat er dus jaarlijks al een rekening met een saldo zal opgemaakt worden. Of dat dan direct ook betaald moet worden, is nog een andere zaak, kan zijn dat dit voor banken die dat willen pas afgehouden wordt bij verkoop van effecten.

Nee, gespreid aangekocht sinds een jaar of 7-8, IWDA. Als ik die dan verkoop en ik heb op al die tijd 15k winst opgebouwd, wordt ik dan op 5k belast of niet?
Op 0 euro, meerwaarden uit het verleden zijn niet belastbaar.

En als dat aandeel blijft verder stijgen in waarde, na de invoering van deze meerwaarde taks? is de waardestijging die zich afspeelt na de invoering dan wel belastbaar?
Ja, en als dat meer dan 10k stijgt per jaar moet je belastingen betalen.
En om gemiddeld aan 10k stijging te komen, moet je aan 160k in een etf zitten.

Er wordt bij elk regeerakkoord toch nogal met losse flodders geschoten qua reacties hoor. Er wordt gewoon berekend wat uw jaarlijkse virtuele meerwaarde is op uw portefeuille, is dat meer dan 10k dan is er 10% belasting op het stuk er boven.

"Er komt een algemene solidariteitsbijdrage van 10% op de toekomstige gerealiseerde meerwaarde van financiële activa, incl. crypto-activa, opgebouwd vanaf het moment van de invoering van de bijdrage"

Aangezien dat daar toekomstig op staat, lijkt het me dat dit jaarlijks bekeken zal worden en dat er dus jaarlijks al een rekening met een saldo zal opgemaakt worden. Of dat dan direct ook betaald moet worden, is nog een andere zaak, kan zijn dat dit voor banken die dat willen pas afgehouden wordt bij verkoop van effecten.
Die toekomstige is voor mij eerder om aan te geven dat het niet retroactief is

Stel deze hypothese:

- 2015: 1000 aandelen Nvidia gekocht aan 1€ / stuk
- 2024: 5 aandelen Nvidia gekocht aan 200€ / stuk
- 2025: 2 aandelen Nvidia verkocht aan 200€ / stuk

Dan mag ik er toch vanuit gaan dat je geen meerwaarde hebt geboekt op de verkoop van dat laatste aandeel?

Ik mag toch kiezen met welk aandeel ik mijn verkoop relatteer of niet?

Stel deze hypothese:

- 2015: 1000 aandelen Nvidia gekocht aan 1€ / stuk
- 2024: 5 aandelen Nvidia gekocht aan 200€ / stuk
- 2025: 2 aandelen Nvidia verkocht aan 200€ / stuk

Dan mag ik er toch vanuit gaan dat je geen meerwaarde hebt geboekt op de verkoop van dat laatste aandeel?

Ik mag toch kiezen met welk aandeel ik mijn verkoop relatteer of niet?
Mijn broker past in dat geval mijn gemiddelde aankoopprijs aan in 2024 van 1€ per stuk naar (1000 * 1€) + (5 * 200 €) / 1005 stuks = 1,99 € per stuk. Het is niet duidelijk of je andere methodes mag gebruiken (bvb LIFO of FIFO)

Ik versta de vragen hier niet van sommigen.

10% meerwaarde tax met 10k jaarlijkse vrijstelling lijkt me nu toch rechtlijnig en duidelijk en weinig ruimte voor interpretatie.

Het is een regeerakkoord, geen wet. De praktische modaliteiten zien we later wel. Maar voor 95% van de mensen en gevallen is her duidelijk wat dat wil zeggen.

10% meerwaarde tax met 10k jaarlijkse vrijstelling lijkt me nu toch rechtlijnig en duidelijk en weinig ruimte voor interpretatie.

Het is een regeerakkoord, geen wet. De praktische modaliteiten zien we later wel. Maar voor 95% van de mensen en gevallen is her duidelijk wat dat wil zeggen.
Ik denk dat we vooral weer de zoektocht naar achterpoortjes aan het werk zien.

Mijn broker past in dat geval mijn gemiddelde aankoopprijs aan in 2024 van 1€ per stuk naar (1000 * 1€) + (5 * 200 €) = 1,99 € per stuk. Het is niet duidelijk of je andere methodes mag gebruiken (bvb LIFO of FIFO)
Ja wel dat is dus een probleem.

Stel je kocht in december 2024 1 bitcoin aan 100.000€ per stuk = 100000€
Dan verkoop je februari 2025 die 1 bitcoin terug voor 100.000€ per stuk = 100000€ omdat je schrik krijgt voor een crash of geld nodig hebt.

Maar, toevallig had je in 2015 ook heel wat bitcoin gekocht en die is wel gestegen in waarde.
Aan die wallet ben je daarentegen niet aangekomen.

Maar de gemiddelde aankoopprijs van "alle" bitcoins was (100 * 10) + ( 1 * 100000) / 101 = 1000€
Jij hebt nu 1 bitcoin verkocht voor 100000€, meerwaarde is dus 99000€ ? Je moet dan met andere woorden 9900€ belastingen betalen voor iets wat je in december kocht, in februari verkocht, en wat exact hetzelfde gebleven is in waarde?

Als dat officieel niet duidelijk is dan mogen ze dat wel eens verduidelijken vind ik.
Want dan kan je beter het ene jaar btc bijkopen, het volgend jaar eth bijkopen, daarna een jaar xrp bijkopen etc.
Om te vermijden dat als je snel geld nodig hebt je ineens een bak belastingen moet betalen.

Laatst bewerkt:
goud is geen financiële activa, valt dus buiten die 10%. Tenzij je natuurlijk het aankoopt om op kortere termijn terug te verkopen, dan is het wél financiële activa.

Ja. Als je aan 11000 euro rendement zit, dan zal je 100 euro belastingen betalen. Dat is minder dan 1%.

Ik zou niet zomaar zeggen dat goud geen financieel activa is in het kader van de solidariteitsbijdrage. Zou een beetje heel bizar zijn dat goud niet eronder valt en crypto wel.

Ik zou daar niet op rekenen.

Ik baseer mij deels op dit: https://www.cbn-cnc.be/nl/adviezen/boekhoudkundige-verwerking-van-de-aankoop-van-goud-en-kunstwerken

Laatst bewerkt:

Nee want zelfs de regeringspartijen weten het niet exact. Zo sprak Bart de Wever van volledige vrijstelling na 10j en wordt ander deel anders geïnterpreteerd door MR en Vooruit/cd&v:

Idem met die vrijstelling of dat per jaar is waar sommige zeggen dat je elk jaar moet verkopen en dan jaar erna weer aankopen om er van te genieten.

Het wordt idd wachten tot de wetgeving en dan nog. Op ons werk is er ook vaak discussie tussen juristen omtrent wetgeving en hoe ze te interpreteren/toe te passen..

Ik denk dat we vooral weer de zoektocht naar achterpoortjes aan het werk zien.
Je moet het gewoon zo maken dat er geen achterpoortjes zijn dan he.

Stel ik heb 12k meerwaarde en verkoop niet
Jaar erna heb ik 8k meerwaarde
Totaal meerwaarde 20k en ik verkoop
Word ik dan niet belast (2×10k vrijgesteld), belast op 2k uit eerste jaar of belast op 10k omdat er slechts 10k is vrijgesteld (en ik dus beter na 1j voor 10k meerwaarde had verkocht en begin van jaar weer aangekocht).
Ik zie alle 3 de interpretaties verschijnen..

Terug
Bovenaan