Are we alone...? Het buitenaardse leven-topic.

Het heelal is zo belachelijk groot dat het me straf zou lijken dat we echt alleen zouden zijn. Het is natuurlijk wel de vraag of de mens zichzelf kan overleven en verder geraakt dan de kolonisatie van het zonnestelsel, laat staan dat we zonnestelsels in de buurt in levenden lijve gaan verkennen. De ontdekking van intelligent buitenaards leven zal alleszins een ontzettende schokgolf doorheen alle geledingen van de maatschappij veroorzaken. Tot op heden hebben we alles vanuit menselijk perspectief bekeken. Het idee dat een geheel ander perspectief bestaat is op dit moment heel moeilijk denkbaar. Je kan daar wel over nadenken en fantaseren, maar dat is zuivere speculatie.

Het was Hawking die de vergelijking maakte met de ontdekking van Amerika door Columbus, zeker? De vraag zal dan zijn aan welke kant we ons gaan bevinden: de betreurde inheemse bevolking of de triomferende kolonisatoren. Al is dat post-Colombiaanse verhaal helemaal niet zo zwart-wit als wordt gedacht. De Columbian Exchange heeft de wereld erg ingrijpend veranderd, de ontmoeting met intelligent buitenaards leven zal dat evenaren en wellicht overtreffen.
 
Ik vraag me af hoe wij inderdaad erop zouden reageren? Ik sta nu al perplex met COVID, dat iedereen wc papier zat te pakken of extreem veel eten waardoor sommige mensen gewoonweg niks hadden. Stel je voor dat er morgen hier een schotel van 500 mtr boven de Aarde hangt. Hoe zal iedereen reageren? Rellen, oorlog, chaos ? Of ineens hippie stijl mensen die met panelen ze willen verwelkomen? (of mensen zoals ik die waarschijnlijk denken - zal geen file op de baan zijn naar't werk :D)

Ik zit echt op dat gebied met een vraagteken. Ik denk dat de mensheid eerder nog zijn eigen uitmoord door bommen, virussen vooraleer ze leven ontdekt of omgekeerd. Ik geloof ook niet in het feit dat als we contact zouden hebben dat dit altijd positief zou zijn.
 
Buitenaards leven kan evengoed een virus of bacterie zijn.
Dus met dat in gedachten is het toch wel riskant om andere planten te willen verkennen (mars).
Stel dat zo een virus iemand besmet, waar de mensheid gewoon geen antwoord op heeft ...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
Buitenaards leven kan evengoed een virus of bacterie zijn.
Dus met dat in gedachten is het toch wel riskant om andere planten te willen verkennen (mars).
Stel dat zo een virus iemand besmet, waar de mensheid gewoon geen antwoord heeft ...
De kans dat zo'n buitenaards virus überhaupt in staat zou zijn om zich te hechten aan menselijke cellen is vrijwel onbestaand. En zelfs dan nog zullen instanties als NASA wel meer dan genoeg veiligheidsbuffers ingebouwd hebben. En voorlopig zou elke missie naar bv. Mars de komende 20 jaar (op zijn minst) een enkele reis betekenen voor de betrokken personen.
 
Risico's genoeg, maar niet groot genoeg om onze nieuwsgierigheid en faustische veroveringsdrang in te tomen. Ik weet niet of we in onze generatie een maan- of marskolonie mogen meemaken, maar er staan boeiende dingen te wachten als we het intussen niet té hard verkloten met een wereldoorlogje hier of daar.
 
Als het op technologie aankomt zijn de oorlogen nochtans al redelijk nuttig geweest. Zeker op vlak van ruimtetechnologie. (Manhattan project en rakettechnologie WO2, space race in de koude oorlog)
Dat is ook weer waar. Als er echter kernwapens heen en weer vliegen zal er niet veel meer overblijven, al hoop ik dat zo'n moment er nooit gaat komen. Op lange termijn zal er wel een soort van wereldregering komen waarbij de krachten meer gebundeld gaan worden. Als je de industriële macht en know-how van China, Rusland en de VS alleen al zou bundelen kom je veel verder dan ieder apart. Dat is toekomstmuziek, al zijn er samenwerkingsverbanden.
 
Buitenaards leven kan evengoed een virus of bacterie zijn.
Dus met dat in gedachten is het toch wel riskant om andere planten te willen verkennen (mars).
Stel dat zo een virus iemand besmet, waar de mensheid gewoon geen antwoord op heeft ...
Al de virussen die we kennen doorheen de historie komen van neergestorte kometen of maken onderdeel uit van het kosmische stof dat neerdaalt hier op aarde en zo zijn weg vindt naar vleermuizen uit China. Ver uitgedacht plan van de aliens.
Tinfoil hat :woohoo:.
 
Maar na 4,5 miljard jaar zijn wij de enige echt intelligente soort op deze planeet en ik vrees dat intelligent leven op andere planeten weleens zeer uitzonderlijk zal zijn.

Ik zit echt op dat gebied met een vraagteken. Ik denk dat de mensheid eerder nog zijn eigen uitmoord door bommen, virussen vooraleer ze leven ontdekt of omgekeerd. Ik geloof ook niet in het feit dat als we contact zouden hebben dat dit altijd positief zou zijn.
Reden waarom ik niet geloof dat we 'ET' ooit hebben of ooit zullen ontmoeten, omdat al die aliens zoals ons vast zitten op hun planeet.
Het kan zijn dat het wemelt van primitief leven in het heelal, maar de kans dat een soort én intelligent is én (nog) genoeg grondstoffen hebben voor ruimtekolonisatie én geen hongersnood, waternood of andere problemen (klimaatverandering bv.) hebben én vredeslievend zijn én in staat zijn tot interstellaire reizen (puur speculatief !) én in ons tijdperk leven én toevallig richting ons aardbolletje reizen zou wel eens onnoemelijk klein kunnen zijn....
En wat betreft een ontmoeting zal het zijn zoals Avondland zegt: in het ergste geval zijn wij de inboorlingen die door de Conquistadores onder de voet worden gelopen, en in het beste geval hebben ze eerder medelijden met ons en willen ze ons op technologisch (of ander) vlak helpen te evolueren.

De enige manier waarop de mensheid kan overleven is wanneer de graad van ruimtekolonisatie hoger is dan de destructie van de moederplaneet (nu de Aarde maar dit kan natuurlijk veranderen). En dan krijgen we hetzelfde scenario als tijdens de kolonisatiejaren: de kolonie zal vroeg of laat autonoom willen worden en zich afscheuren van de moederplaneet met oorlog tot gevolg. En gezien zo'n gekoloniseerde planeet zeer fragiel is (gebrek aan grondstoffen, uitbreken van ziektes bij een heel kleine bevolking,...) zie ik het somber in.
 
Laatst bewerkt:
Of we nu echt alleen zijn of niet in dit hele universum dat valt te betwijfelen en het lijkt me onwaarschijnlijk we de enigste levende wezens zouden zijn. Doch wil ik mijn gedachten daar niet op focussen omdat het toch wel een zeer ver van mijn bed-show lijkt. Ondanks ik ook wel een fervente kijker ben geweest van de docu serie " Ancient Aliens". Een of andere propaganda was er wel in aanwezig maar het waren ook niet altijd nonsens reportages. Alleen werd er zelden de vraag "what if" echt bewezen. Valt het uberhaupt wel te bewijzen?

Ik zou eerder een boompje willen opzetten over het feit we nog te weinig weten over onze geschiedenis en daar denk ik dat we oprecht een verloren generatie(s) ( die eens zo ver stond als ons of toch bijna) hebben gemist en nog niets of zeer weinig van hebben terug gevonden. Waren de egyptenaren en eigenlijk ganse wereld die tijd wel zo primitief als we dachten? Er zijn daar toch wel een paar opmerkelijke zaken gebouwd en gezet die wij op de dag vandaag nauwelijks tot niet kunnen verklaren. Voorts hadden zij toch zo blijkt een kennis die ongezien was of zelfs even goed was over de ruimte als de onze. Maar eigenlijk in die periode over de ganse wereld er wordt toch aangenomen dat in het graf Qin Shi Huangdi (210 V.C) een perfecte replica is gemaakt van het helal en ruimte universum hoe zij het waarnemen. Helaas is dat graf tot op heden nog altijd niet is opengebroken wegens indien het in contact komt met zuurstof het onherroepelijk beschadigd zal worden; maar dit zou wel eens de grootste ontdekking kunnen worden in de geschiedenis. Het graf is trouwens minitieus uitgewerkt met kwik, hoog gehaltes aan lood en kruisbogen. Die zijn helemaal niet met de kennis dat de aarde plat is of andere gekke verhalen...

Die piramide bouw kijk dat dit slaven arbeid is geweest en eventueel hoe deze tot stand zijn gekomen, daar kan iedereen zich wel iets bij voorstellen maar de echte dode vallei waar die graftombes in staan; hoe precies deze zijn gemaakt is onwaarschijnlijk knap gebouwd daar zijn wij met onze hedendaagse techologie nog niet eens aan toe. Wij hoeven dat door zoveel machines nog te laten berekenen; omdat tot op de mm juist te krijgen en zij zouden dat hebben gedaan met tekeneningen in het zand ? Alsook hebben we nog steeds geen verklaring hoe deze daar in terecht zijn gekomen...? Ik weet ook wel dat ik tijden en bevolkingen door mekaar haal maar misschien hoeven we zo niet in hokjes te denken?

Tenslotte, als we het dan toch over bepaalde niet menselijke figuren hebben. Die buitenaards zouden moeten zijn of onverklaarbaar zijn er valt niet naast te kijken dat er in alle delen van de wereld grot tekeningen of die nu in Rusland, Azie of Zuid-Amerika zijn figuren zijn getekend die helemaal niet op de mens lijken maar zeer veel simultane kenmerken bevatten en men kan dat moeilijk per postduif hebben gecommuniceerd. Hierbij wil echt absoluut niet suggereren dat ik geloof dat het hier vroeger een star wars was en het op en gaan was van ufo's of andere ruimteschepen. Ik denk oprecht dat er daar grondiger naar moet gezocht worden en dat niet allemaal per direct van tafel geveegd moet worden. In plaats van zich bezig te houden naar de goudstad, het achterhaalde Atlantis en andere romantische verhalen te zoeken. Verklaar me nu maar de gekkie van het forum :rofl:
 
Al de virussen die we kennen doorheen de historie komen van neergestorte kometen of maken onderdeel uit van het kosmische stof dat neerdaalt hier op aarde en zo zijn weg vindt naar vleermuizen uit China. Ver uitgedacht plan van de aliens.
Tinfoil hat :woohoo:.
Het coronavirus zijn aliens van een andere planeet! Wat we nu meemaken is een invasie van aliens ! Maar we beseffen dat (nog) niet. :rofl:
 
Er zijn toch ook tekeningen gevonden die aangetoond hebben dat de egyptenaren wisten hoe ze een raket moesten maken (vraag me nu niet om een linkje sé, het is lang geleden dat ik daar les over gehad heb ..) om de ruimte in te vliegen. Er is wel géén bewijs dat ze ooit een raket gebouwd hebben, maar ze wisten weldegelijk hoe het moest. Dat de aarde plat was moest ge ne Egyptenaar toen niet zeggen, die lachte u dan uit. Ze voerden ook chirurgische operaties uit. Men zal het nooit zeker weten, maar de kans is 95% dat de Egyptenaren bijna evenveel kennis hadden dan wij.

En dan had je nog een ander volk, ik ben de naam kwijt, die maakten schilderijen op een manier, die wij anno 2021 nog steeds niet kunnen (na)maken.

Er zijn véél beschavingen geweest, en een aantal van hen waren waarschijnlijk, minstens even intelligent als onze beschaving. Echter al die beschavingen zijn verloren gegaan, en dat lot staat onze beschaving ook te wachten denk ik.
 
Ze zouden history channel echt moeten verbieden.
Nu toch :D

Het is meer dan ooit een kanaal geworden waar valse hype en sensatie tellen, al de rest niet meer. Wetenschap? Hu?

Om in het onderwerp te blijven: in 2008 kregen we van hetzelfde kanaal 'The UFO Hunters'. Die eerste seizoenen zaten best goed in elkaar, met een wetenschappelijke insteek zelfs. Ze trachtten allerlei UFO waarnemingen te onderzoeken en verklaren. Je kreeg als leek ook echt het gevoel: er vliegen toch wel vreemde zaken door ons luchtruim, zonder het daarbij over 'aliens' te moeten hebben. Het is enkel spijtig dat ze niet op tijd gestopt waren. De laatste seizoenen waren met een nieuw team en dat ging voor geen meter.
 
Er zijn toch ook tekeningen gevonden die aangetoond hebben dat de egyptenaren wisten hoe ze een raket moesten maken (vraag me nu niet om een linkje sé, het is lang geleden dat ik daar les over gehad heb ..) om de ruimte in te vliegen. Er is wel géén bewijs dat ze ooit een raket gebouwd hebben, maar ze wisten weldegelijk hoe het moest. Dat de aarde plat was moest ge ne Egyptenaar toen niet zeggen, die lachte u dan uit. Ze voerden ook chirurgische operaties uit. Men zal het nooit zeker weten, maar de kans is 95% dat de Egyptenaren bijna evenveel kennis hadden dan wij.

En dan had je nog een ander volk, ik ben de naam kwijt, die maakten schilderijen op een manier, die wij anno 2021 nog steeds niet kunnen (na)maken.

Er zijn véél beschavingen geweest, en een aantal van hen waren waarschijnlijk, minstens even intelligent als onze beschaving. Echter al die beschavingen zijn verloren gegaan, en dat lot staat onze beschaving ook te wachten denk ik.

Er is een populair idee ontstaan dat men lange perioden had waar men dacht dat de aarde plat is. Dat is absoluut niet de waarheid :p. Dat idee werd zwaar overdreven.

Beginning in the 19th century, a historical myth arose which held that the predominant cosmological doctrine during the Middle Ages was that the Earth was flat. An early proponent of this myth was the American writer Washington Irving, who maintained that Christopher Columbus had to overcome the opposition of churchmen to gain sponsorship for his voyage of exploration
 
Reden waarom ik niet geloof dat we 'ET' ooit hebben of ooit zullen ontmoeten, omdat al die aliens zoals ons vast zitten op hun planeet.
Het kan zijn dat het wemelt van primitief leven in het heelal, maar de kans dat een soort én intelligent is én (nog) genoeg grondstoffen hebben voor ruimtekolonisatie én geen hongersnood, waternood of andere problemen (klimaatverandering bv.) hebben én vredeslievend zijn én in staat zijn tot interstellaire reizen (puur speculatief !) én in ons tijdperk leven én toevallig richting ons aardbolletje reizen zou wel eens onnoemelijk klein kunnen zijn....
En wat betreft een ontmoeting zal het zijn zoals Avondland zegt: in het ergste geval zijn wij de inboorlingen die door de Conquistadores onder de voet worden gelopen, en in het beste geval hebben ze eerder medelijden met ons en willen ze ons op technologisch (of ander) vlak helpen te evolueren.

De enige manier waarop de mensheid kan overleven is wanneer de graad van ruimtekolonisatie hoger is dan de destructie van de moederplaneet (nu de Aarde maar dit kan natuurlijk veranderen). En dan krijgen we hetzelfde scenario als tijdens de kolonisatiejaren: de kolonie zal vroeg of laat autonoom willen worden en zich afscheuren van de moederplaneet met oorlog tot gevolg. En gezien zo'n gekoloniseerde planeet zeer fragiel is (gebrek aan grondstoffen, uitbreken van ziektes bij een heel kleine bevolking,...) zie ik het somber in.
Laat me even in uw puntjes verder gaan op uw antwoord:
Het kan zijn dat het wemelt van primitief leven in het heelal.
Klopt, van micro-organismes tot wormpjes of plantjes op een vreemde planeet. Dus met andere woorden, géén wookies of klingons. Hoeft niet altijd.

én (nog) genoeg grondstoffen hebben voor ruimtekolonisatie én geen hongersnood
Wij zitten laten zeggen op denkniveau D op planeet Aarde. Door ons "gelimiteerd" denkniveau zitten wij met dit type van grondstof te werken. Zie bv eerst fossiele brandstoffen en nu meer richting al zonne-energie en elektriciteit. Wie zegt dat die aliens die al pak ouder zijn, op denkniveau B zitten, en andere grondstoffen hebben (zie 2 zonnen bv.) en al hun denken gezet hebben op zonne-energie en dit zover ontwikkeld hebben. Ruimtekolonisatie is dan geen probleem. Hongersnood/waternood hetzelfde. Wie zegt dat die wezens zoals ons leven? Wij denken aan eten van vlees enz. Wie weet hebben die een pilletje ontdekt dat ze 1x innemen en bv. voor 1 jaar lang vol zitten. Het is niet omdat wij manier van spreken gelimiteerd denken of door onze ervaring maar in die richting kunnen denken en ook geloven dat het zo dan alleen mogelijk is, dat andere niet verder of breder kunnen denken.

én vredeslievend zijn én in staat zijn tot interstellaire reizen (puur speculatief !) én in ons tijdperk leven én toevallig richting ons aardbolletje reizen zou wel eens onnoemelijk klein kunnen zijn....
Over vredeslievend zwijg ik liever. Dat kan in beide richtingen gaan, ofwel zijn deze vertrokken omdat ze geen brandstoffen meer hadden en vragen ze bv. om al ons water te hebben of dit en dat. Oftewel zijn het hippies in de ruimte die overal vrede willen. Interstellair of intergalactisch reizen tja kan naar alle richtingen weer gaan. Het hangt allemaal af hoe ver dat deze zijn. Wie weet reizen ze al duizenden door in stasis te gaan of generatie schepen of vouwruimtes enz. Nogmaals, wij kunnen er alleen over fantaseren. Leven ze in ons tijdperk? Ja of wie weet kunnen ze door tijd reizen, who knows. Toevallig richting ons? We sturen al heel lang signalen de ruimte in. Kan goed zijn dat wij letterlijk een baken zijn voor alles in 5000 lichtjaren rond ons.. Wie weet zijn er al vijandelijke wezens al 50 jaar onderweg naar ons (sinds het signaal aan staat) en denken van "aha veel water en grondstoffen". Kan goed zijn dat in een straal van 15000 lichtjaar er niks is en alleen maar primitieve levensvormen in steentijden of zie gewoon wormen maar bestaan.

Het is wel en daar steek ik mijn handen voor in het vuur, te simpel om te denken van: wij zijn de enigste twee voeters of wezens die kunnen spreken, denken en wandelen (of kruipen) in de hele heelal/ universum(s). Als je weet hoeveel miljarden planeten er zijn.. En dan durven zeggen dat de mensen alleen zijn. Komaan é. Door die spirit is de planeet ook om zeep aan het gaan wegens ik ik ik.
 
Wij zitten laten zeggen op denkniveau D op planeet Aarde. Door ons "gelimiteerd" denkniveau zitten wij met dit type van grondstof te werken. Zie bv eerst fossiele brandstoffen en nu meer richting al zonne-energie en elektriciteit. Wie zegt dat die aliens die al pak ouder zijn, op denkniveau B zitten, en andere grondstoffen hebben (zie 2 zonnen bv.) en al hun denken gezet hebben op zonne-energie en dit zover ontwikkeld hebben.

Tja, het grote probleem is dat onze infrastructuur doordrongen is van olie, voor alles heb je in eerste instantie olie nodig als basis: voor bouwwerken en dus ook voor die windmolens en waterturbines.
En nieuwe energiebronnen moeten vaak ook nog geraffineerd worden in fabrieken en daar heb je olie voor nodig.
En voor transport voor die stoffen heb je auto's nodig die ook olie nodig hebben om geproduceerd te worden (om 1 autowiel te maken is er al 1 gallon olie nodig dacht ik.).
En dan hebben we ook nog de petrochemie die noodzakelijk is voor de productie van intermediary chemicaliën.
Plus dat er ook nog tal van zeldzame stoffen (zeldzaam in de zin dat ze wel aanwezig zijn maar op veel plaatsen te duur zijn om te ontginnen) nodig zijn voor de productie van o.a. computers, smartphones, zelfs windmolens, etc...
Wat me brengt bij het grootste probleem waar al die miserie mee is begonnen: overbevolking.
Het is frappant als je bedenkt dat eigenlijk de problemen pas begonnen zijn in de 2de helft van de 20ste eeuw, aan het begin van die eeuwwisseling waren er 'slechts' 2,5 miljard mensen terwijl we nu afstevenen naar de 8 miljard. Met 2,5 miljard gingen we nog ruim de tijd hebben vooraleer we ons zorgen moesten maken over gebrek aan grondstoffen, voedsel, etc...
En aangezien de evolutietheorie universeel is vrees ik dat die aliens met datzelfde probleem zullen kampen.
Hier een interessant filmpje dat deze problemen aankaart:


Over vredeslievend zwijg ik liever. Dat kan in beide richtingen gaan, ofwel zijn deze vertrokken omdat ze geen brandstoffen meer hadden en vragen ze bv. om al ons water te hebben of dit en dat. Oftewel zijn het hippies in de ruimte die overal vrede willen. Interstellair of intergalactisch reizen tja kan naar alle richtingen weer gaan. Het hangt allemaal af hoe ver dat deze zijn. Wie weet reizen ze al duizenden door in stasis te gaan of generatie schepen of vouwruimtes enz.

Ik vermeldde vredelievend omdat een alienrace volgens mij al voor een heel lange tijd in vrede moet leven om een zodanig hoog technologisch niveau zoals interstellaire reizen te kunnen bereiken. Reden waarom ik niet geloof in Klingons die vastgeroest zitten in stokoude rituelen maar dan wel over supermoderne technologie beschikken...I don't buy it.
Het idee van stasis zou inderdaad wel eens een oplossing kunnen zijn om het probleem van de afstanden te overbruggen. Maar generatieschepen heb ik mijn twijfels over, de mens is niet gemaakt om in een ruimteschip te leven en de kans is groot dat de nazaten hun herkomst vergeten en degenereren. Heinlein heeft daar een verhaal over geschreven maar ben de titel helaas vergeten.
 
Laatst bewerkt:
Heb net naar de launch gekeken van SpaceX.. Waarom is het heelal altijd zo donker op hun camera's? Waar zijn de sterren en planeten in de achtergrond?
 
Heb net naar de launch gekeken van SpaceX.. Waarom is het heelal altijd zo donker op hun camera's? Waar zijn de sterren en planeten in de achtergrond?
Zie naar mijn maan foto in universum topic.
de overbelichting zorgt ervoor dat de lichtzwakke sterren niet vastgelegd worden
 
we leven in een simulatie en het uitbreiden van het immense universum is software dat zichzelf uitbreidt
Beetje zoals het spel no man sky

of

in verschillende dimensies naast elkaar. En de ene soort van zich verplaatsen tussen de verschillende.
Water speelt hier mss een rol in.
Denk aan de uso die uit water kwam en genoteerd staat in logbok van de stuurman van colombus juist voor ontdekking amerika.
 
Er zijn vandaag de dag ettelijke verhalen over UFO's die in en uit het water lijken te vliegen: de USO's dus.
 
Terug
Bovenaan