Are we alone...? Het buitenaardse leven-topic.

Thin Liz

Well-known member
Crowdfunder FE
In navolging van de vraag in het 'universum'-topic: Zijn we alleen? Of toch niet?

Wat mij betreft mag hier alles gepost worden dat er van ver of dichtbij in past, tot UFO's/UAP's (en hun mogelijke buitenaardse passagiers) aan toe. We hebben er ons ook deftig mee kunnen amuseren in de talloze 9lives posts over dit onderwerp.

Shoot! (of neen, ze kunnen vijandig reageren :D)
 
Deze vind ik altijd leuk.

https://cordis.europa.eu/article/id/123479-trending-science-do-octopuses-come-from-outer-space

Octopuses and their alien DNA “Evidence of the role of extraterrestrial viruses in affecting terrestrial evolution has recently been plausibly implied in the gene and transcriptome sequencing of Cephalopods,” they explain in the study. “The genome of the Octopus shows a staggering level of complexity with 33 000 protein-coding genes more than is present in Homo sapiens.” And here’s the pièce de résistance: “The transformative genes leading from the consensus ancestral Nautilus […] to the common Cuttlefish […] to Squid […] to the common Octopus […] are not easily to be found in any pre-existing life form – it is plausible then to suggest they seem to be borrowed from a far distant ‘future’ in terms of terrestrial evolution, or more realistically from the cosmos at large.”
 
Gezien de onbevattelijke weidsheid van het universum: ik betwijfel het ten zeerste dat we alleen-alleen zijn...

... maar oftewel zijn die andere levensvormen zo primitief (eencelligen at best) dat we ze niet kunnen vinden, oftewel zijn de andere beschavingen zo vergevorderd dat ze ons beschouwen als een hyperprimitieve levensvorm (naar hun standaarden).

Dus ja, we zijn "alleen".
 
Gezien de onbevattelijke weidsheid van het universum: ik betwijfel het ten zeerste dat we alleen-alleen zijn...

... maar oftewel zijn die andere levensvormen zo primitief (eencelligen at best) dat we ze niet kunnen vinden, oftewel zijn de andere beschavingen zo vergevorderd dat ze ons beschouwen als een hyperprimitieve levensvorm (naar hun standaarden).

Dus ja, we zijn "alleen".
Er is ook de factor tijd en afstand.

Er kunnen hele beschavingen geweest zijn ver voor wij ons hebben ontwikkeld, die ondertussen ook al uitgestorven zijn en/of deze kunnen zich zo ver van ons bevinden dat we er nooit mee in aanraking konden/zullen komen.
 
Imo dezelfde discussie als geloof in god(en).
Je kan geloven dat we niet alleen zijn, maar tot op heden niet bewijzen dat het zo is.
Je kan zeggen dat het universum zo uitgestrekt is, dat de kans er wel moet zijn. Langs de andere kant: de kans dat dat leven op aarde ontstond waren onmetelijk klein en toch leven we. Een kansberekening zegt weinig of het ook werkelijk zo is.
Multiversums en/of een oneindige cyclus van vernietiging en hergeboorte van ons universum vergroten de kans ook op het tegelijk bestaan van meerdere levensvatbare planeten, maar daarom nog niet tijdens ons universum.
Filosofisch interessant en waarschijnlijk ook wetenschappelijk naar het ontstaan van leven toe. Maar an sich maakt het weinig uit: we komen al niet overeen met ons eigen ras, laat staan dat we met een ander intellectueel ras te maken zouden krijgen en daar mee zouden moeten handelen.
En in de verre verre toekomst komt er dan toch weer een eind aan alle vergaarde kennis en moet alles weer van 0 beginnen.
 
of deze kunnen zich zo ver van ons bevinden dat we er nooit mee in aanraking konden/zullen komen.
Tenzij die zo technisch geavanceerd zijn dat ze zich sneller dan de (door ons beschouwd als absolute maximum) snelheid van het licht kunnen bewegen. Dus we kunnen er wel mee in aanraking komen, maar alleen als zij dat willen.
 
Is er (intelligent) leven in het universum? Absoluut, ik denk dat daar vrij weinig twijfel over kan bestaan.
Gaan we er ooit mee in contact komen? Nee, dat zie ik eerlijk gezegd nooit gebeuren. En nee, er zijn hier nog nooit ufo's gepasseerd en er liggen geen groene mannetjes in Area 51.

Je moet (zoals Sylverscythe al aanhaalt) met beide beschavingen op hetzelfde technologische punt staan dat je elkaar kant ontdekken. Dan moet je nog in staat zijn elkaar te bereiken. De eerste radiosignalen van de mensheid hebben nog maar slechts 200 lichtjaren afgelegd, iets wat een peulenschil is als je naar het volledige universum kijkt.

Dit soort discussies doen mij altijd eens nadenken over hoeveel sterren er op dezelfde lijn moeten gestaan hebben dat er hier leven is kunnen ontstaan en zo is kunnen evolueren.

Tenzij die zo technisch geavanceerd zijn dat ze zich sneller dan de (door ons beschouwd als absolute maximum) snelheid van het licht kunnen bewegen. Dus we kunnen er wel mee in aanraking komen, maar alleen als zij dat willen.

Je moet als beschaving al extreem ver staan vooraleer de regels van het universum niet meer gelden. En hoewel je nooit nooit mag zeggen, daar geloof ik niet echt in. Er zijn nu eenmaal fundamentele wetten waar je niet omheen kunt. Een object dat uit massa bestaat kan nooit tegen de snelheid van het licht reizen, laat staan sneller.
 
Er wordt vaak gezegd dat als de omstandigheden goed zijn (water, goede temperatuur, etc) dat de waarschijnlijkheid hoog is dat er leven kan ontstaan. Recent suggereerde men dat nog over onze buurplaneet Venus, ook al wordt dat nu weer in twijfel getrokken. Maar op zich is dat iets wat ik best wel kan aannemen.

Maar als we Drake's equation erbij halen

drake_equation.png


en even toepassen op ons
  • Op aarde ontstond het eerste leven ongeveer 3.7 miljard jaar geleden. Naar schatting zouden er zo'n 5 miljard diersoorten geleefd hebben en voor zover we weten zijn wij de enige die technologie hebben ontwikkeld om verder dan onze planeet te communiceren.
  • De homo sapiens is er nu ongeveer 200.000 jaar denk ik en ontwikkeling van technologie laten we zeggen 2000-5000 jaar
  • Dus de kans dat leven zich ontwikkelt tot "intelligent" leven is voor zover we weten 1 kans op 5 miljard
  • En maar gedurende een fractie van die 3.7 miljard jaar hebben we de mogelijkheid gehad om ons te laten horen in het universum.
Dus ik denk dat het belangrijkste probleem is dat we quasi nooit in een situatie gaan zitten waar zowel wij als "een alien" gedurende een zelfde tijdsspanne dezelfde technologie gaan hebben om mekaar te vinden. Laat staan dat we ons nog binnen een bereikbare afstand van mekaar bevinden.
 
Je moet als beschaving al extreem ver staan vooraleer de regels van het universum niet meer gelden. Een object dat uit massa bestaat kan nooit tegen de snelheid van het licht reizen, laat staan sneller.
Klopt, maar als je ziet wat voor een exponentiele groei we hebben meegemaakt de laatste pakweg... 300 jaar... en extrapoleer dat dan naar 3000 jaar... of 30.000 jaar...
 
Klopt, maar als je ziet wat voor een exponentiele groei we hebben meegemaakt de laatste pakweg... 300 jaar... en extrapoleer dat dan naar 3000 jaar... of 30.000 jaar...
Het is een soort van vooruitgangsoptimisme. Voor hetzelfde geld echter blijkt het gewoon onmogelijk om sneller dan de lichtsnelheid te reizen, en duurt het effectief jaren of eeuwen om ergens te raken natuurlijk.

Het deprimerende aan heel de zaak vind ik dat uitgaande van een gemiddelde levensverwachting ik hier ga rondlopen tot min of meer 2070, en dat ik denk dat we dan nog altijd in ons zonnestelsel zitten. Licht off-topic, maar dat is ook waarom ik "The Expanse" boeiend vond, een soort primitievere Star Trek.
 
Er wordt vaak gezegd dat als de omstandigheden goed zijn (water, goede temperatuur, etc) dat de waarschijnlijkheid hoog is dat er leven kan ontstaan. Recent suggereerde men dat nog over onze buurplaneet Venus, ook al wordt dat nu weer in twijfel getrokken. Maar op zich is dat iets wat ik best wel kan aannemen.

Maar als we Drake's equation erbij halen

drake_equation.png


en even toepassen op ons
  • Op aarde ontstond het eerste leven ongeveer 3.7 miljard jaar geleden. Naar schatting zouden er zo'n 5 miljard diersoorten geleefd hebben en voor zover we weten zijn wij de enige die technologie hebben ontwikkeld om verder dan onze planeet te communiceren.
  • De homo sapiens is er nu ongeveer 200.000 jaar denk ik en ontwikkeling van technologie laten we zeggen 2000-5000 jaar
  • Dus de kans dat leven zich ontwikkelt tot "intelligent" leven is voor zover we weten 1 kans op 5 miljard
  • En maar gedurende een fractie van die 3.7 miljard jaar hebben we de mogelijkheid gehad om ons te laten horen in het universum.
Dus ik denk dat het belangrijkste probleem is dat we quasi nooit in een situatie gaan zitten waar zowel wij als "een alien" gedurende een zelfde tijdsspanne dezelfde technologie gaan hebben om mekaar te vinden. Laat staan dat we ons nog binnen een bereikbare afstand van mekaar bevinden.

Dat hoeft eigenlijk niet.

 
Klopt, maar als je ziet wat voor een exponentiele groei we hebben meegemaakt de laatste pakweg... 300 jaar... en extrapoleer dat dan naar 3000 jaar... of 30.000 jaar...
dan gaat ge er van uit dat die groei blijft doorgaan en we nooit aan onze limiet zitten qua het verstaan van de natuur. volgens mij zit er sowieso een plafond aan ons kunnen, hetzij iq-gewijs, hetzij fysiek.
 
Er wordt vaak gezegd dat als de omstandigheden goed zijn (water, goede temperatuur, etc) dat de waarschijnlijkheid hoog is dat er leven kan ontstaan. Recent suggereerde men dat nog over onze buurplaneet Venus, ook al wordt dat nu weer in twijfel getrokken. Maar op zich is dat iets wat ik best wel kan aannemen.

Maar als we Drake's equation erbij halen

drake_equation.png


en even toepassen op ons
  • Op aarde ontstond het eerste leven ongeveer 3.7 miljard jaar geleden. Naar schatting zouden er zo'n 5 miljard diersoorten geleefd hebben en voor zover we weten zijn wij de enige die technologie hebben ontwikkeld om verder dan onze planeet te communiceren.
  • De homo sapiens is er nu ongeveer 200.000 jaar denk ik en ontwikkeling van technologie laten we zeggen 2000-5000 jaar
  • Dus de kans dat leven zich ontwikkelt tot "intelligent" leven is voor zover we weten 1 kans op 5 miljard
  • En maar gedurende een fractie van die 3.7 miljard jaar hebben we de mogelijkheid gehad om ons te laten horen in het universum.
Dus ik denk dat het belangrijkste probleem is dat we quasi nooit in een situatie gaan zitten waar zowel wij als "een alien" gedurende een zelfde tijdsspanne dezelfde technologie gaan hebben om mekaar te vinden. Laat staan dat we ons nog binnen een bereikbare afstand van mekaar bevinden.
Ik denk niet dat je uit het feit dat maar 1 op de 5 miljard soorten intelligent zijn op aarde kan afleiden dat de kans op intelligent leven slechts 1 op 5 miljard is. Dat is geen random proces, je zou ook kunnen zeggen dat we maar 1 planeet kennen waarop leven ontstaan is en dat op die planeet ook intelligent leven daaruit voortgekomen is, dat het genereren van intelligent leven uit niet intelligent leven dus misschien redelijk waarschijnlijk is. In de formule van Drake gaat het over planeten. Die Fi is de kans dat er intelligent leven ontstaat uit niet intelligent leven op een bepaalde planeet, het is niet de kans per soort dat niet intelligent leven intelligent leven voortbrengt. Ook die andere planeten met leven kunnen miljarden soorten gekend hebben, er hoeft er maar eentje intelligent te zijn, zoals bij ons, om in die formule de Fi te laten voldoen.
 
Is er (intelligent) leven in het universum? Absoluut, ik denk dat daar vrij weinig twijfel over kan bestaan.
Gaan we er ooit mee in contact komen? Nee, dat zie ik eerlijk gezegd nooit gebeuren. En nee, er zijn hier nog nooit ufo's gepasseerd en er liggen geen groene mannetjes in Area 51.

Je moet (zoals Sylverscythe al aanhaalt) met beide beschavingen op hetzelfde technologische punt staan dat je elkaar kant ontdekken. Dan moet je nog in staat zijn elkaar te bereiken. De eerste radiosignalen van de mensheid hebben nog maar slechts 200 lichtjaren afgelegd, iets wat een peulenschil is als je naar het volledige universum kijkt.

Dit soort discussies doen mij altijd eens nadenken over hoeveel sterren er op dezelfde lijn moeten gestaan hebben dat er hier leven is kunnen ontstaan en zo is kunnen evolueren.



Je moet als beschaving al extreem ver staan vooraleer de regels van het universum niet meer gelden. En hoewel je nooit nooit mag zeggen, daar geloof ik niet echt in. Er zijn nu eenmaal fundamentele wetten waar je niet omheen kunt. Een object dat uit massa bestaat kan nooit tegen de snelheid van het licht reizen, laat staan sneller.
Dit.
ons melkwegstelsel is in diameter 100.000 lichtjaar. Dichtsbijzijnde andromeda ligt op een steenworp van 2.54 miljoen lichtjaar. Het verste (GN-z11) ligt op een schampere 13.200.000.000 lichtjaar van ons.
Statistisch is het onmogelijk dat er geen leven is eerlijk gezegd. Hoeveel van die melkwegstelsels hebben geen planeten dat in de goldilockszone zich vertoeven.
e.g.
-Ons melkwegstelsel bevat tussen de 100.000.000.000 en 400.000.000.000 zonnen.
-Er zijn 4000 exoplaneten ontdekt waarvan 40 in de goldilocks. (dit nummer zal wss nog stijgen)
-Er van uit gaande dat er ongeveer 5 planeten per ster zijn a ratio van 0.05 in de goldilockszone zitten we aan 20 miljard planeten in ons zonnestelsel die zich in de leefbare zone bevinden.
-Er zijn ongeveer 2.000.000.000.000 sterrenstelsels x 20.000.000.000 dat geeft ons 40.000.000.000.000.000.000.000 "mogelijke" planeten waar er leven kan ontstaan...
:crazy::crazy::crazy::crazy:
 
Dit.
ons melkwegstelsel is in diameter 100.000 lichtjaar. Dichtsbijzijnde andromeda ligt op een steenworp van 2.54 miljoen lichtjaar. Het verste (GN-z11) ligt op een schampere 13.200.000.000 lichtjaar van ons.
Statistisch is het onmogelijk dat er geen leven is eerlijk gezegd. Hoeveel van die melkwegstelsels hebben geen planeten dat in de goldilockszone zich vertoeven.
e.g.
Ons melkwegstelsel bevat tussen de 100.000.000.000 en 400.000.000.000 zonnen.
er zijn 4000 exoplaneten ontdekt waarvan 40 in de goldilocks. (dit nummer zal wss nog stijgen)
Er van uit gaande dat er ongeveer 5 planeten per ster zijn a ratio van 0.05 in de goldilockszone zitten we aan 20 miljard planeten in ons zonnestelsel die zich in de leefbare zone bevinden.
Er zijn ongeveer 2.000.000.000.000 sterrenstelsels x 20.000.000.000 dat geeft ons 40.000.000.000.000.000.000.000 "mogelijke" planeten waar er leven kan ontstaan...
:crazy::crazy::crazy::crazy:
maar de echte vraag is: hoeveel ervan hebben een glimlach thread waar ze over `boterhammeke trek` bezig zijn?
 
Deze is nog recent op twitter geplaatst. Iemand al gezien?


Oh no...den Jeremy. Misschien een toffe gast in het echt leven, maar neem hem met een korreltje zout. Hij is wellicht nogal overenthousiast. En dit filmpje, alhoewel als 'echt' beschouwd door het Pentagon, wil zuiver niets zeggen. Het zal dan wel 'echt' van het leger komen, het kan evengoed een uit focus vliegtuig zijn.

Als je zelf in die regionen wil vertoeven, kijk dan liever naar Commandant Fravor zijn verhaal, of dat van andere piloten.

 
Terug
Bovenaan