Are we alone...? Het buitenaardse leven-topic.

Nog iets.

Als je met een telescoop met je ogen letterlijk naar buitenaards intelligent leven staat te kijken, wat is de kans dat je die levensvorm doodleuk niet eens opmerkt omdat onze ogen ze gewoon niet kunnen zien/opmerken, of omdat de levensvorm van een vorm is, die wij niet herkennen als levensvorm?

Ik denk dat je met dat scenario ook rekening moet mee houden.

Kan een alien praten zoals een mens of communiceren ze op een andere manier? Kan een alien een gaswolk zijn (die leeft)? Kan een alien eruit zien als een vuurbol maar weldegelijk leven? Wij kennen zogezegd de bouwstenen van leven. Maar kan er leven zijn dat bestaat uit andere bouwstenen?

Volgens mij kan dit in theorie allemaal en weten we gewoon nog niks.
Ook nog mooie lectuur.
Een communicerende symbiose die bomen met elkaar laat praten.
Heb jij meer voedingstoffen nodig? Geen probleem ik stuur wat jullie richting uit enzo.
https://www.bosplus.be/k/nl/n167/ne...ia-schimmeldraden-om-het-bos-te-behouden.html
Suzanne Simard, bosecoloog aan de universiteit van British Columbia, en haar collega’s, deden een belangrijke ontdekking: bomen en planten interageren en communiceren met elkaar.


De wetenschappers ontdekten een ondergronds schimmelnetwerk dat de bomen en planten binnen een ecosysteem verbindt. Deze symbiose maakt het mogelijk dat voedingstoffen gedeeld en verdeeld kunnen worden tussen de verschillende bomen en planten en zorgt voor een positieve ontwikkeling van het gehele ecosysteem.


Simard kwam tot deze ontdekking door het observeren van het fel gekleurde, geel-witte netwerk van schimmeldraden in de bosbodem. Veel van de in de bodem aanwezige schimmels waren mycorrhiza. Deze mycorrhiza hebben een gunstige relatie met een gastplant, in dit geval de boomwortels. Zowel de schimmels als de bomen ondervinden de positieve effecten van deze samenwerking. Microscopische experimenten onthulden dat de schimmeldraden koolstof, water en nutriënten transporteren tussen de boomwortels afhankelijk van de noden van de individuele bomen.


“De grootste bomen ondersteunen de jongeren bomen via het schimmelnetwerk. Zonder deze helpende hand zouden de meeste zaailingen het niet halen.”
Suzanne Simard

Aan de basis van het mycorrhiza netwerk liggen “moederbomen”. Dit zijn de grotere en oudere bomen die zich in de bovenetage van het bos bevinden en het bosbeeld bepalen. Deze moederbomen zijn met alle andere bomen in het bos verbonden via het netwerk van schimmeldraden, de moederbomen beheren de voedingstoffen van de hele plantengemeenschap. Het laatste onderzoek van Simard onthult dat wanneer een moederboom wordt omgehakt de overlevingskansen van de jongere bomen aanzienlijk verminderd.


“Wat we denken te weten, is dat er een soort van elektrochemische communicatie is tussen de wortels van bomen. Zoals de synapsen tussen neuronen.”
Dr. Grace Augustine, karakter uit “Avatar”

Het concept van symbiotische communicatie tussen planten heeft verstrekkende gevolgen, zowel in bosbouw als landbouw. Deze openbaring kan de benadering van de houtoogst drastisch veranderen. Wanneer men bij het oogsten van hout in bossen de moederbomen laat staan zal het bos zich veel sneller herontwikkelen. Binnen de landbouw: onverstoorde mycorrhizanetwerken verbeteren het vermogen van planten om te weerstaan aan ziekteverwekkers en vergroten de opname capaciteit van de wortels voor water en voedingstoffen. Deze benadering stelt landbouwpraktijken die een sterke impact hebben op de bodem en dus de schimmelnetwerken, zoals ploegen, in vraag.

Bomen zijn ook de perfecte levensvormen die op een andere tijdschaal dan ons leven.. Het gaat allemaal veel langzamer.
Sommige levensvormen kunnen zo traag leven dat een ademhaling een decennia zou duren bij wijze van spreken. Herken je zo iets? of is het als mens eerder een statisch object dat je bekijkt.
 
Nog iets.

Als je met een telescoop met je ogen letterlijk naar buitenaards intelligent leven staat te kijken, wat is de kans dat je die levensvorm doodleuk niet eens opmerkt omdat onze ogen ze gewoon niet kunnen zien/opmerken, of omdat de levensvorm van een vorm is, die wij niet herkennen als levensvorm?

Ik denk dat je met dat scenario ook rekening moet mee houden.

Kan een alien praten zoals een mens of communiceren ze op een andere manier? Kan een alien een gaswolk zijn (die leeft)? Kan een alien eruit zien als een vuurbol maar weldegelijk leven? Wij kennen zogezegd de bouwstenen van leven. Maar kan er leven zijn dat bestaat uit andere bouwstenen?

Volgens mij kan dit in theorie allemaal en weten we gewoon nog niks.
In theorie kan je gelijk hebben, maar er zijn gewoon te veel "bewijzen" die erop wijzen dat ook buitenaards leven qua opbouw op Aards leven zou lijken. In de zoektocht naar buitenaards leven wordt voornamelijk gezocht naar planeten die gelijken op de Aarde. Wat ook logisch is, want tot nu toe blijft het n = 1 als het op planeten met leven aankomt.

Daarnaast gaat men er vanuit dat leven sneller op een planeet met dan zonder water zal ontstaan omdat moleculen zich makkelijker en vrijer kunnen bewegen in water. En aangezien water een van de meest voorkomende vloeistoffen in het heelal is, is het logisch dat de wetenschap zich daarop richt. Hetzelfde met koolstof, er zijn andere moleculen die ook complexe moleculen kunnen maken, maar koolstof komt gewoon veel vaker voor.

Buitenaards leven kan uit andere bouwstenen bestaan, maar aangezien de bouwstenen waaruit het leven op Aarde bestaat ook enkele van de meest voorkomende in het heelal zijn is het gewoon het meest aannemelijk dat ander leven ook uit dezelfde bouwstenen bestaat.

Men zegt wel "zeg nooit nooit", maar ik hecht wel vrij weinig geloof aan gaswolken die bij bewustzijn zijn of dergelijke. Tot nu to druist dat gewoon in tegen alles wat we over levende organismes weten. En je kan dan natuurlijk blijven aanhalen dat het mogelijk zou zijn, maar je moet toch echt wel binnen een bepaald referentiekader praten. Anders ga je vrij snel in History Channel achtige conspiracies vallen.

We mogen trouwens ook niet vergeten hoeveel geluk wij hebben met onze planeet.

- We zijn net ver genoeg van onze zon om niet in lichterlaaie gezet te worden, maar niet té ver om een ijsblok te zijn
- Dat hier alles is dat nodig is om leven te faciliteren (zuurstof, water, koolstof, etc)
- Dat we een planeet als Jupiter hebben die de bulk van asteroïden opvangt
- Dat we net in de juiste levensfase van onze zon tot stand zijn gekomen
- Dat we een draaiende, ijzeren kern hebben die voor een magnetisch veld zorgt die ons beschermd tegen de zonnewinden
 
Laatst bewerkt:
En niet enkel Jupiter is een grote chance, ook dat er met Saturnus nog een andere grote gasplaneet is vlak erna die Jupiter wat tegentrekt. Dat is heel zeldzaam, en zonder Saturnus zouden wij meegesleurd zijn door de zwaartekracht van Jupiter.
 
En niet enkel Jupiter is een grote chance, ook dat er met Saturnus nog een andere grote gasplaneet is vlak erna die Jupiter wat tegentrekt. Dat is heel zeldzaam, en zonder Saturnus zouden wij meegesleurd zijn door de zwaartekracht van Jupiter.
Er zullen hoogstwaarschijnlijk nog een hoop factoren zijn, maar dat waren diegene waar ik zo snel snel even kon opkomen :tongue:
 
Het zijn toch ook altijd van die vage, wazige, onscherpe low res filmpjes he. Ge zou denken dat er in deze tijd al een UFO in minstens 1080p gefilmd kan worden.
 
Wat het antwoord op de vraag ook is. Beide antwoorden zijn even beangstigend. :)
Begrijp ik niet... Het antwoord "We zijn alleen" is toch veel minder beangstigend dan "We zijn niét alleen"?
"Schokkerend" en enorm fascinerend zou je dat antwoord wel kunnen noemen gegeven wij het enige leven in dit heelal zouden zijn.
Maar geen idee wat daar beangstigend aan is... kVind het net chill te weten dat wij de eerste soort zouden zijn die zich kan verspreiden in het heelal zonder zich zorgen te moeten maken over rivaliserende entiteiten.
 
Begrijp ik niet... Het antwoord "We zijn alleen" is toch veel minder beangstigend dan "We zijn niét alleen"?
"Schokkerend" en enorm fascinerend zou je dat antwoord wel kunnen noemen gegeven wij het enige leven in dit heelal zouden zijn.
Maar geen idee wat daar beangstigend aan is... kVind het net chill te weten dat wij de eerste soort zouden zijn die zich kan verspreiden in het heelal zonder zich zorgen te moeten maken over rivaliserende entiteiten.
Mmm, ik vind er weinig beangstigends aan om te weten dat we niet alleen zouden zijn.

Stel je voor, dat we echt moederziel alleen zijn, in dit enorme heelhal! Ik weet niet of het echt beangstigend te noemen is, maar wat een zonde van al die ruimte en materie :)
 
Bomen zijn ook de perfecte levensvormen die op een andere tijdschaal dan ons leven.. Het gaat allemaal veel langzamer.
Sommige levensvormen kunnen zo traag leven dat een ademhaling een decennia zou duren bij wijze van spreken. Herken je zo iets? of is het als mens eerder een statisch object dat je bekijkt.
Wie weet denken bomen wel van ons: wat een idiote aliens zijn die mensen toch!

Ze kunnen MAAR 100 jaar worden (een boom wordt véél ouder). Ze communiceren door met hun mond te krakelen (zo primitief!).
En ze kunnen alleen maar ademen dankzij onze hulp! Zonder ons en onze vrienden in de zee (Algen), zouden ze na een tijdje gewoon stikken.
 
Wie weet denken bomen wel van ons: wat een idiote aliens zijn die mensen toch!

Ze kunnen MAAR 100 jaar worden (een boom wordt véél ouder). Ze communiceren door met hun mond te krakelen (zo primitief!).
En ze kunnen alleen maar ademen dankzij onze hulp! Zonder ons en onze vrienden in de zee (Algen), zouden ze na een tijdje gewoon stikken.
Teveel naar de LOTR gezien zeker? :unsure:
 
We mogen trouwens ook niet vergeten hoeveel geluk wij hebben met onze planeet.
Geluk om 'mensen' te zijn, die elkaar uitmoorden; 9-5 jobs hebben; verdriet hebben; liefhebben;...
Ongeluk om mogelijks niet 'hoger en verheven' te zijn.
Onze beschaving is misschien rankinggewijs op de laagste trede volgens een of andere universele schaal, mede door ons kolonialisme 😀.

Zoals anderen hier hebben neer getypt, alles is mogelijk (levende vuurballen :love2:), omdat we het niet weten.
Zo spijtig dat we nooit andere beschavingen zullen kennen op zovele lichtjaren van ons.
 
Wie weet denken bomen wel van ons: wat een idiote aliens zijn die mensen toch!

Ze kunnen MAAR 100 jaar worden (een boom wordt véél ouder). Ze communiceren door met hun mond te krakelen (zo primitief!).
En ze kunnen alleen maar ademen dankzij onze hulp! Zonder ons en onze vrienden in de zee (Algen), zouden ze na een tijdje gewoon stikken.
Schrijf een (kort)verhaal hierover. Ik zou het alvast willen lezen.
 
Mmm, ik vind er weinig beangstigends aan om te weten dat we niet alleen zouden zijn.

Stel je voor, dat we echt moederziel alleen zijn, in dit enorme heelhal! Ik weet niet of het echt beangstigend te noemen is, maar wat een zonde van al die ruimte en materie :)
Ja idd, vandaar ook dat ik zei dat dat wel schokkerend en fascinerend zou zijn gezien hoe extreem lucky wij dan wel niet zouden zijn om als enige leven hier te zijn. Maar beangstigend is dat toch alles behalve? :p Of ik geef een verkeerde betekenis aan het woord dan.
De wetenschap dat er bv. een soort op 1000 lichtjaar van ons is verwijderd dat miljoenen jaren verder staat in hun technologische evolutie, dat zou voor mij toch een pak meer beangstigend zijn hoor :)
 
De wetenschap dat er bv. een soort op 1000 lichtjaar van ons is verwijderd dat miljoenen jaren verder staat in hun technologische evolutie, dat zou voor mij toch een pak meer beangstigend zijn hoor :)
Als die aliens identiek zijn qua evolutie zoals de mens, dan hebben ze elkaar gewoon uitgemoord vooraleer ze zover staan qua technologische vooruitgang. De vraag is ook: Kan een levend wezen voldoende vooruitgang maken en dan ook maken dat ze weg zijn, vooraleer de planeet waarop zij wonen onleefbaar wordt? Want de leefbare periode van een planeet is beperkt in de tijd.

Naar mijn mening zit er een limiet op/een beperking. Bovendien zelfs als een alien erin slaagt te overleven en voldoende vooruitgang te maken dat ze de snelste ruimteschepen gemaakt hebben die mogelijk zijn. Dan nog -tenzij er iets is wat wij nog niet weten- kunnen ze niet sneller reizen dan het licht en kunnen ze ons nog steeds niet bereiken hé. (Of ze moeten wel héél lang reizen)
 
Persoonlijk denk ik dat het een zwart/wit kwestie is: ofwél is het gewoon een kwestie van tijd voordat er zich op een levensvatbare planeet leven ontstaat, ofwél moet het aantal parameters zodanig groot en/of precies zijn dat het ontstaan van leven echt een 'fluke' is en zijn wij op dit moment de enige levensvorm in het universum.

Wel belangrijk is om een onderscheid te maken tussen primitief en intelligent leven: als je weet dat er 'slechts' 1 miljard jaar na het ontstaan van de aarde er al leven was en dat er in de meest extreme omstandigheden (bodem oceanen, geisers) bacteriën kunnen gedeien, dan is primitief leven op andere planeten redelijk aannemelijk.
Maar na 4,5 miljard jaar zijn wij de enige echt intelligente soort op deze planeet en ik vrees dat intelligent leven op andere planeten weleens zeer uitzonderlijk zal zijn.
 
Persoonlijk denk ik dat het een zwart/wit kwestie is: ofwél is het gewoon een kwestie van tijd voordat er zich op een levensvatbare planeet leven ontstaat, ofwél moet het aantal parameters zodanig groot en/of precies zijn dat het ontstaan van leven echt een 'fluke' is en zijn wij op dit moment de enige levensvorm in het universum.

Wel belangrijk is om een onderscheid te maken tussen primitief en intelligent leven: als je weet dat er 'slechts' 1 miljard jaar na het ontstaan van de aarde er al leven was en dat er in de meest extreme omstandigheden (bodem oceanen, geisers) bacteriën kunnen gedeien, dan is primitief leven op andere planeten redelijk aannemelijk.
Maar na 4,5 miljard jaar zijn wij de enige echt intelligente soort op deze planeet en ik vrees dat intelligent leven op andere planeten weleens zeer uitzonderlijk zal zijn.
Mee eens, intelligent leven is waarschijnlijk (al is dit niet zeker) zéér uitzonderlijk. Maar er zijn zoveel planeten en manen in het universum dat zelfs al is de kans 1 op 100 miljard dat er intelligent leven ontstaat, dan is de kans nog steeds NIHIL dat er géén ander intelligent leven, ergens te vinden is hé :tongue: (want er zijn effectief meer dan 100 miljard planeten en manen).

Kan het zijn dat we de enige levensvorm zijn die er is en dat wij de allereersten zijn er er nergens anders leven is? JA dat is mogelijk. Maar die kans is kleiner dan dat er WEL ergens anders intelligent leven is.

Echter de kans dat je dan ook aliens hebt die zo dichtbij wonen dat we ze ooit gaan tegenkomen in ons leven, die kans is dan weer véél kleiner (laten we zeggen zéér klein).

Allé zo denk ik erover.

dan is primitief leven op andere planeten redelijk aannemelijk.
Laten we wel wezen, de kans dat er primitief leven is buiten onze planeet (ook al is deze nog nooit gevonden tot nu toe), is 100%. We moeten niet naïef of annozel doen. Het is intelligent leven waarvan we niet echt weten of dat ..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan