Andermans zaken

ÉÉN Andermans zaken

Het is ook wel een groot voordeel dat je vrij gemakkelijk een eigen zaak kan opstarten.
Dit zorgt ervoor dat u als zelfstandige vestigen laagdrempelig is en motiveert ook mensen dit te doen. En veel mensen bouwen ook effectief iets leuks op.
Maar natuurlijk is realistisch zijn en nadenken wel belangrijk. Dus een beetje begeleiding kan zeker geen kwaad, maar het mag nooit geen rem zijn.
Veel zaakjes die nu zeer winstgevend zijn waren ideeën waarvan men initieel dacht dat dit nooit zou werken. Maar men bewijst het tegendeel, en net dat is zo mooi en fascinerend.
Maar natuurlijk dat geldt niet voor een oud concept zoals een groentewinkel, de lijnen die je dient te volgen zijn daar heel duidelijk.
 
Het is ook wel een groot voordeel dat je vrij gemakkelijk een eigen zaak kan opstarten.
Dit zorgt ervoor dat u als zelfstandige vestigen laagdrempelig is en motiveert ook mensen dit te doen. En veel mensen bouwen ook effectief iets leuks op.
Maar natuurlijk is realistisch zijn en nadenken wel belangrijk. Dus een beetje begeleiding kan zeker geen kwaad, maar het mag nooit geen rem zijn.
Veel zaakjes die nu zeer winstgevend zijn waren ideeën waarvan men initieel dacht dat dit nooit zou werken. Maar men bewijst het tegendeel, en net dat is zo mooi en fascinerend.
Maar natuurlijk dat geldt niet voor een oud concept zoals een groentewinkel, de lijnen die je dient te volgen zijn daar heel duidelijk.

Het verbaast me dat Kamal niet afkwam met ideeën zoals thuislevering of andere creatieve oplossingen. Hij gooide echt enorm snel de handdoek in de ring in tegenstelling tot de vorige afleveringen, en dat vond ik enigszins opvallend. Misschien komt het omdat hij de buurt en de samenstelling ervan goed kan inschatten en daarom al snel die conclusie maakte? Alé in hoeverre Kamal dat zelf allemaal beslist natuurlijk.
 
Het verbaast me dat Kamal niet afkwam met ideeën zoals thuislevering of andere creatieve oplossingen.
Ook daar blijft het probleem dat de concurrentie gewoon veel te groot is. Dit is gewoon echt het klassieke probleem van zonder nadenken een zaak beginnen, en dan de pech hebben dat je slecht gekozen hebt.
 
Het verbaast me dat Kamal niet afkwam met ideeën zoals thuislevering of andere creatieve oplossingen. Hij gooide echt enorm snel de handdoek in de ring in tegenstelling tot de vorige afleveringen, en dat vond ik enigszins opvallend. Misschien komt het omdat hij de buurt en de samenstelling ervan goed kan inschatten en daarom al snel die conclusie maakte? Alé in hoeverre Kamal dat zelf allemaal beslist natuurlijk.

Een perfect voorbeeld van het onmogelijk rendabel krijgen van een zaak.
Zoals aangetoond : slechtste locatie, te veel concurrentie en geen USP.

Eens goed dat ze zoiets ook tonen : een zaak opdoeken is altijd een mogelijkheid en men moet niet failliet daarvoor.
Spaargeld kwijt wel maar dat is een risico. Gelukkig geen schulden waardoor er gewoon verder geleefd kan worden.
 
Het verbaast me dat Kamal niet afkwam met ideeën zoals thuislevering of andere creatieve oplossingen. Hij gooide echt enorm snel de handdoek in de ring in tegenstelling tot de vorige afleveringen, en dat vond ik enigszins opvallend. Misschien komt het omdat hij de buurt en de samenstelling ervan goed kan inschatten en daarom al snel die conclusie maakte? Alé in hoeverre Kamal dat zelf allemaal beslist natuurlijk.
De enige rendabele oplossing zou zijn om nog wat illegale dingen onder de toonbank te verkopen, maar dat is hoogstwaarschijnlijk ook niet de juiste insteek voor een vrt programma.
 
Ik heb enorm veel respect voor mensen met ondernemingszin, misschien omdat het voor mij extreem ver uit mijn comfort zone zou zijn, maar sommige toestanden zijn toch echt schrijnend? Ik begrijp echt niet hoe sommige een zaak opstarten... een volledig uitgestippeld businessplan tot daaraan toe nog maar vóór je ergens aan begint zou je toch op zen minst even moeten rekenen? Als ik dit seizoen bekijk, hoeveel er daar tussen zitten die gewoon geen flauw benul van hun vaste kosten hebben... waanzin!

Huur pand, elektriciteit, telecom, HVAC, verpakkingsmateriaal... hoeveel was het hier? €1.8k? Dat is dan voordat je €1 aan loon uitbetaald. Als je met 2 voltijds in een zaak werkt weet je toch dat je maandelijks €4-5k aan loonmassa hebt en verdien je eigenlijk weinig voor al die uren...
Dan moet je toch zelf wel beseffen dat je gewoon een slordige €6-7k aan bruto marge moet draaien? Dat betekend dus dat je eigenlijk €20k omzet moet draaien per maand met hun marge van 1.5. En eigenlijk is het nog veel meer want door de beperkte houdbaarheid van de stock verwaterd hun effectieve netto marge over hun volledige verkoop waarschijnlijk heel snel naar 1.3 en minder.

Kortom: om zo'n zaak de moeite te maken om met 2 mensen aan het werk te blijven spreek je gewoon snel over een maandelijkse omzet van €25-30k... tenzij ik mij echt zwaar vergis in bepaalde zaken. 10 keer de omzet die ze nu draaien dus... dan snap ik héél goed dat Kamal gewoon zegt: fuck it, hier begin ik zelfs niet aan.
 
En hij geeft de kans he : als ze toch echt wilden doordoen, zou hij zijn best doen. Maar dit was duidelijk de beste optie.
 
Man lief, zijt daar mee getrouwd.
Ik vond manlief anders niet veel beter... Wilde precies overcompenseren in ratio ofzo. Hoe achteloos die sprak over 30k, 40k, 88k, alsof het allemaal niet veel voorstelde. Wel al aan verbouwingen van 20K beginnen zonder concrete deal rond die stock. Uiteindelijk dan overgenomen door iemand anders voor 17(?) k terwijl de intitiele investering het veelvoud was? Heel nuchter. Nee, ik kon op zich nog wel begrip opbrengen voor de emotionele toestand van die vrouw. Beeld je maar eens in dat je dag in dag uit met die zaak bezig bent die voor geen meter draait en uw man alles blijft doen om die comapatient in leven te houden. Waarom verlost haar man haar toch niet gewoon uit haar lijden door de stekker eruit te trekken? Absurd.

Wat me opvalt is dat koppels soms spreken over schulden en dan niet lijken te beseffen dat dat écht over geld gaat, dat het een abstract gegeven blijft. In de aflevering van gisteren had dat toch anders moeten liggen aangezien ze toch zelf nog 88k in die zaak hadden gepompt, maar ook daar kreeg ik niet het gevoel dat ze echt besefte over hoeveel geld het ging.

Hoe kunt ge jarenlang structureel verlies maken, geld in pompen, negatief rendement, om dan NIET te stoppen. Ongelofelijk.


Om efkes gewoon buiten de context om er iets uit te pikken. Tijdens de bespreking over kleden met die Hasseltse zei zij (ben haar naam even kwijt) ineens: ja maar ik krijg dan schrik dat dit een rok hieronder dan weer een stap te ver is voor mijn klanten.

Mijn klanten. Welke klanten? Hoe kunt ge nu beschermend zijn tgo die 4klanten over dag terwijl uw probleem is dat ge er te weinig hebt, lol.
 
Weer een mooi voorbeeld hoe liefde soms blind maakt. De man maar fulltime werken en sparen om dan al zijn geld in de bodemloze put van de hobby van de vrouw te steken, pijnlijk om te zien.
 
Beeld je maar eens in dat je dag in dag uit met die zaak bezig bent die voor geen meter draait en uw man alles blijft doen om die comapatient in leven te houden. Waarom verlost haar man haar toch niet gewoon uit haar lijden door de stekker eruit te trekken? Absurd.
Het minste wat men tegen die vrouw zei kreeg ze een ongecontroleerde huilbui zoals een kind van 4.
Ik denk dat moest die man de stekker eruit trekken dat zij ook gewoon de stekker uit het huwelijk trekt.

Hij is ook niet zonder schuld in dit alles hé, maar met haar leek gewoon niet normaal zakelijk te praten.
Precies iemand die weer in haar jeugd in blijven hangen en winkeltje wou spelen.
 
Ik kan de huilbuien nog wel snappen (ben zelf ook vrouw, misschien daarmee 😄).

Als je daar echt je ziel ingestoken hebt en er komt dan een madam zeggen dat er eigenlijk niks goed is wat in je zaak hangt. Kan wel snappen dat dit een serieuze domper is en je jezelf ongelooflijk gefaald voelt.

Wat ik wel niet snap is dat ze hun financiën niet beter onder controle houden. Als je er 80k moet zelf inpompen nog, dan moet je toch beseffen dat het niet goed gaat.
 
Ik vond de oplossingen deze keer ook maar zo zo, zo'n van die hippe vogels die werden ingeschakeld om dan de naam te veranderen van Maison M naar 'de huiskamer' lol, terwijl de naam toch niet bepaald slecht was. Dan wat aanpassingen voor het interieur, okay, maar gaat dat allemaal een verschil uitmaken? Was die locatie niet het probleem? Ik ken Gent niet zo goed, maar zo'n boetiek heeft toch eerder nood aan veel passage? Zo'n afgelegen locatie werkt toch niet voor een kledingwinkel tenzij jij echt groot bent.
 
Grappige is dat ik vorige week daar ben door gelopen want ik gebruik die straat altijd als shortcut. Ik vroeg mij al af wie er nu daar kleren zou kopen
 
Had echt te doen met die kerel, ik zei luidop tegen mijn madam " dat is een betere man als ik":p


Ik dacht eerst: die kerel zal waarschijnlijk goed verdienen zodat zijn vrouw winkeltje kan spelen, zonder dat de kassa moet kloppen op het einde van de dag.. Tot ik dan hoorde dat ze leningen hadden lopen en nu (noodgedwongen) een huis huurden...

Ik ben meestal gezond kritisch als Kamal wat "gevulgariseerd" de boekhouding toelicht, maar nu klopte het wel als een bus... De cijfers van die BV tonen echt geen rooskleurig plaatje...


Btw van op manlief zijne Linkedin, zie vooral de passage in het vet... klinkt wat wrang nu...

Co-FounderCo-Founder
Maison M. - a company of BVBA JomieMaison M. - a company of BVBA Jomiesep. 2010 - heden · 11 jr 7 mndsep. 2010 - heden · 11 jr 7 mndGent Area, BelgiumGent Area, Belgium


    • Founded in 2010 together with my wife we started with a boutique of leather purses, shoes and jewellery in the city centre of Gent. Today, 2021, we moved to a different location having had 2 shops for a few years. The current boutique has made some changes hence we now mainly focus on womens clothing. Purses, shoes and jewellery are still available but in smaller collections which fit perfectly with our outfits.
      It's a great pleasure to see my wife growing and glowing in her dream, to be next to her side making strategic decisions continuously building what she's working for so hard.
 
Laatst bewerkt:
Net ook de aflevering gezien en ik zie ze het daar niet nog eens 5 jaar uitblazen. Die winkel moet gewoon op een andere locatie en verjongen, maar ja, daar zijn geen centen voor.
 
Kamal is toch echt wel goed in dit programma…

Dat hij hiermee maar doorgaat en zijn VTM-opdrachtjes, zoals commentaar geven bij een peuterprogramma over knikkers, snel laat schieten…
Geen goede zet in zijn persoonlijk business plan, imo…

Tgoh ja, ik viel van mijn stoel 3 weken geleden met die knikkershow. Hierbij denk ik toch wel echt dat wij in een dieptepunt zijn beland in Belgische tv geschiedenis. Enkel Laura Tesoro ontbreekt nog in duo presentatie.

Ook weer al die aandacht ziekelijke bv's die zich weer veel te interessant voelen lopen daar weer de deur plat. Diene chocolatier...mediageil. Zelfde met die snack masters, zoiets moet ge in Vlaanderen niet maken want we hebben maar amper 7 bekende chefs ofzo. Dus u competitie gewoon iedere keer hetzelfde.

Soit, als dat de algemene vragen zijn die ze voorgeschoteld krijgen op hun examens, dan kunde niet buizen. Ik blijf mij ergeren aan die aula en de vragen die deze studenten dan krijgen eigenlijk al voorgekauwd zijn in het filmpje. Kunnen ze niet meer kritischer en een beetje nadenken ipv gewoon herhalen.

Mixed feelings bij deze aflevering want maison M. vond ik best stijlvol als naam.

Die moet met hare shop om echt te draaien in een winkelstraat staan. Om succes te hebben. Anders paar maand zitten ze terug waar ze nu zaten.
 
Terug
Bovenaan