ÉÉN Andermans zaken 2024

Ik vraag mij vooral af hoe M Car Tech dit terugkoppelt naar de eigen boekhouder. Ik heb plaatsvervangende schaamte als ik dit zie. Zijn eigen boekhouder had hem evengoed kunnen begeleiden zijn administratie op punt te stellen en een marge-rapportje laten draaien om hem op dezelfde feiten te wijzen. Als accountant kan je evengoed voorbeelden van andere garagehouders inschakelen om die man verder te helpen. Ik zou een credit nota vragen voor de geleverde prestaties ;).
Ik wil nu niet denigrerend doen maar de gemiddelde boekhouder is ook niet veel meer dan facturen inboeken, initiatief van hun kant is vaak zo goed als onbestaande. Ik heb nu al verschillende boekhouders gehad en de keren dat ze proactief iets hebben aangepakt kan ik op 1 hand tellen.
 
Ik wil nu niet denigrerend doen maar de gemiddelde boekhouder is ook niet veel meer dan facturen inboeken, initiatief van hun kant is vaak zo goed als onbestaande. Ik heb nu al verschillende boekhouders gehad en de keren dat ze proactief iets hebben aangepakt kan ik op 1 hand tellen.
haha, so true

als jij een paar duizenden euro's teveel betaalt aan belastingen zal je het ten eerste niet weten (is geen exacte wetenschap) en als het toch zo zou zijn, kan je hen niets maken

echte verantwoordelijkheid hebben die mannen niet, volgens mij hebben die zelfs geen BA verzekering nodig

als je controle krijgt van de fiscus, en jij krijgt een boete, dan is dat toch eerlijk gezegd de boekhouder zijn fout neen? als jij de factuur van jouw keuken thuis aan hem geeft, en hij boekt die 100% in, dan is dat jouw fout maar ook die van hem

een onnozel voorbeeld maar je begrijpt wel wat ik bedoel
we mogen ze niet allemaal over dezelfde kam scheren, maar de algemene trend is toch dat weinigen tevreden zijn van hun boekhouder

zolang de balans een beetje correct is, zijn we al tevreden voor zijn bewezen diensten

eigenlijk zou een goede boekhouder moeten kunnen zeggen dat je normaal gezien xxx belastingen zou betalen en nu xxx min yyy dankzij zzz
 
Laatst bewerkt:
Ik wil nu niet denigrerend doen maar de gemiddelde boekhouder is ook niet veel meer dan facturen inboeken, initiatief van hun kant is vaak zo goed als onbestaande. Ik heb nu al verschillende boekhouders gehad en de keren dat ze proactief iets hebben aangepakt kan ik op 1 hand tellen.

Mijn zus heeft voor haar KMO effectief 2 verschillende boekhouders/boekhoudkantoren: één om facturen in te boeken en één voor bedrijfs- en fiscaal advies :unsure:
 
haha, so true

als jij een paar duizenden euro's teveel betaalt aan belastingen zal je het ten eerste niet weten (is geen exacte wetenschap) en als het toch zo zou zijn, kan je hen niets maken

echte verantwoordelijkheid hebben die mannen niet, volgens mij hebben die zelfs geen BA verzekering nodig

als je controle krijgt van de fiscus, en jij krijgt een boete, dan is dat toch eerlijk gezegd de boekhouder zijn fout neen? als jij de factuur van jouw keuken thuis aan hem geeft, en hij boekt die 100% in, dan is dat jouw fout maar ook die van hem

een onnozel voorbeeld maar je begrijpt wel wat ik bedoel
we mogen ze niet allemaal over dezelfde kam scheren, maar de algemene trend is toch dat weinigen tevreden zijn van hun boekhouder

zolang de balans een beetje correct is, zijn we al tevreden voor zijn bewezen diensten

eigenlijk zou een goede boekhouder moeten kunnen zeggen dat je normaal gezien xxx belastingen zou betalen en nu xxx min yyy dankzij zzz
Sommige boekhouders doen heel gebeten alsof accountants/fiscalisten niet meer zijn dan hen. Maar in alle eerlijkheid moet je van een boekhouder niet meer verwachten dan het correct inboeken van de informatie die jij doorgeeft. Fiscaal advies en andere financiële optimalisatie is totaal niets voor hen.

Soms heb je een verstandige boekhouder die zich heeft verdiept in bijkomende zaken. Meestal niet.
 
Ons ma is zelfstandig erkend accountant en insolventiefunctionaris. Al zeg ik het zelf, zij is 1 van de beteren. De verhalen die ik hoor van klanten van haar hoe amateuristisch hun vorige boekhouders soms wel niet waren... Vaak ook niet erkend... Is nogtans een beschermd beroep. Ze heeft vaak geprobeerd stagiairs aan te nemen of samen te werken, maar de echt goeie hebben hun eigen kantoor en wat overschiet kan je bijna niets mee aanvangen.

En een schoolverlater volledig opleren is super intensief dus heeft ze opgegeven.

On topic:
Toch straf dat dat madammeke toch gemiddeld 1600 bruto per maand kon uitkeren met 5 maanden ver geen omzet te hebben per jaar. Dat het geld in de evenementen zit dat wist ik op voorhand natuurlijk, koppels die trouwen zullen het beamen wat de bloemen kosten...
Droogbloemen nog nooit van gehoord en heb het moeten googlen en dat je bijna niks verdient met leveren aan floristen dat is ook duidelijk, want die verdienen er zelf ook graag aan...
Wel nobel, want de bloemensector is ecologisch één van de slechste sectoren die er bestaat, ookal zou je dat niet verwachten op voorhand.
 
Toffe aflevering vandaag!

Ook een goed idee om ijs met lokale producten te maken, maar who the fuck komt op het idee van ijs met asperges en ham smaak. :unsure:

En met die dochter wil ik wel eens een ijsje gaan eten. :love:
 
Ik denk dat veel kleine productiebedrijven die vooral aan één grote klant leveren echt uitgeperst worden, beetje vergelijkbaar met de boeren.
 
Ik vond het ook wel een goede aflevering. Dit leken mensen die toch al wel fatsoenlijker met hun eigen zaak bezig waren en gewoon ergens wat tips en tricks nodig hadden.
(Die van't katten café bijvoorbeeld kwamen eerder over als totale nitwits)
 
Mooi bedrijfje met veel potentieel, maar 95% omzet uit 1 klant halen...

Oei, onze klant betaald opeens niet meer => Game over.

Heb zelf zo een tijdje 40% omzet gehaald uit 1 klant, en als die dan 500K achterstaat aan rekeningen werd ik toch zenuwachtig.
 
Ook een goed idee om ijs met lokale producten te maken, maar who the fuck komt op het idee van ijs met asperges en ham smaak. :unsure:
En dan die commentaar: papa Guido is precies niet overtuigd (oid)... Ik had hier ook een wtf momentje. Maar die variant is er niet gekomen, iirc.
Misschien bedoeld om de koper naar de andere varianten te lokken? Ge moet die reclamemannen (m/v/x) niet onderschatten.

Het bestaat wel:
 
Waarom zakte de winst ondanks dat de omzet steeg? Dat mochten ze wel vermelden.

Ook terug een aflevering over bedrijven die in het verleden 180k netto winst draaiden. En dan 90k winst. No offence maar dan 1 slecht jaar met 5k winst betekent nog altijd 275k dat in het bedrijf zit.

En dat is nog maar op 3 jaar. Voor hetzelfde geld zit daar een paar miljoen euro in de zaak in al die jaren. Zoveel problemen hadden ze dan voorlopig niet.

Maar dus de vader kan niet onderhandelen en wordt uitgeperst blijkbaar? Als dat het verhaal is ging het natuurlijk ieder jaar slechter en slechter gaan.

4 miljoen euro omzet en alles op… il faut le faire
Kun je het u voorstellen dat je 4 miljoen euro aan facturen betaalt op een jaar tijd 😁

Een bedrijf zonder verkopers. Zo moeilijk was dat nu ook weer niet hè
 
Waarom zakte de winst ondanks dat de omzet steeg? Dat mochten ze wel vermelden.

Ook terug een aflevering over bedrijven die in het verleden 180k netto winst draaiden. En dan 90k winst. No offence maar dan 1 slecht jaar met 5k winst betekent nog altijd 275k dat in het bedrijf zit.

En dat is nog maar op 3 jaar. Voor hetzelfde geld zit daar een paar miljoen euro in de zaak in al die jaren. Zoveel problemen hadden ze dan voorlopig niet.

Maar dus de vader kan niet onderhandelen en wordt uitgeperst blijkbaar? Als dat het verhaal is ging het natuurlijk ieder jaar slechter en slechter gaan.

4 miljoen euro omzet en alles op… il faut le faire
Kun je het u voorstellen dat je 4 miljoen euro aan facturen betaalt op een jaar tijd 😁

Een bedrijf zonder verkopers. Zo moeilijk was dat nu ook weer niet hè
Omdat de kosten de lucht in zijn geschoten (grondstofprijzen, indexatie van de lonen, vervoerskosten etc) maar die 1e klant de verkoopprijs bleef drukkken ;). Ze hebben dat in het begin aangekaart.

Zien wij vaak bij van die kleine producenten die het huismerk van een Aldi/Lidl etc leveren :).
 
Grootste probleem van die speelgoedwinkel lijkt mij de locatie te zijn. Zet dat in het midden van de stad ipv een troosteloos industrieterrein en dat draait al een pak beter.
Zo een pand midden in de stad is niet te betalen. Los op de Mechelsesteenweg ipv 400m er van zou ook al wat doen.

Maar mooie winkel wel. Helaas heb ik geen neefjes om cadeautjes voor te kopen want ik kreeg spontaan zin om er naartoe te gaan.
 
Ondanks hun beleving lijkt mij een webshop toch ook een goed idee te zijn. Niemand rijdt 50km voor wat speelgoed…
 
Ondanks hun beleving lijkt mij een webshop toch ook een goed idee te zijn. Niemand rijdt 50km voor wat speelgoed…

Om als kleine lokale speler een rendabele webshop in te richten voor speelgoed is niet simpel, want daar kruipt ook erg veel tijd in. Tijd die ze nu al niet hebben voor iets anders te doen buiten eten en slapen.

Dat kattencafé was allemaal heel tof, ja we hebben een webshop mer merchandise! Als die hun jaarlijkse omzet meer dan 1% is dat van de webshop komt eet ik m'n schoenen op.

Aan de prijzen van andere webshops gaan ze ook niet kunnen, not even close.


Ik bestel mijn auto-onderdelen (remblokken, schijven, schokdempers, oliefilters etc etc etc) voor 90% online waardoor ik mijn prijzen heel laag kan houden ivm concullegas die gewoon alles bij de dichtsbijzijnde automaterialenzaak (autogamma, okay auto, apc/api etc etc).
Zelfs met mijn korting bij deze zaken (heb bij meerdere van bovenstaande garagekorting tot soms 50%) is het bij mijn online leverancier nog maar de helft van de prijs. Maar soms heb ik iets dringend nodig en ga ik het gewoon bij hun halen, zij moeten ook kunnen leven uiteindelijk.

Maar een onbekende lokale speelgoedwinkel met een webshop? Lijkt me erg moeilijk om echt rendabel te zijn, want ze kunnen nooit aan online prijzen geraken van de bol's en amazons van deze wereld.
 
Ondanks hun beleving lijkt mij een webshop toch ook een goed idee te zijn. Niemand rijdt 50km voor wat speelgoed…

Ze hebben een shop (weet wel niet sinds hoelang)
 
Grootste probleem van die speelgoedwinkel lijkt mij de locatie te zijn. Zet dat in het midden van de stad ipv een troosteloos industrieterrein en dat draait al een pak beter.
Ja, maar de kosten gaan ook fel omhoog, niet alleen betaal je prime vastgoedprijzen, je betaald ook nog eens een premium personeelskost in Belgie. Een winkel als Hamleys is niet rendabel in Belgie.
 
Terug
Bovenaan