ÉÉN Andermans zaken 2024

Ik moet de aflevering nog zien maar werd er dan gezegd dat het een slechte ligging had?
Want alhoewel de ligging misschien niet optimaal is zou ik die toch zeker niet slecht noemen. Das eigenlijk nog knal in het centrum van Genk,wel net niet op de hoofd-as (als in 25m verder wandelen, geen 3km autorit) en vooral in een straat die ze echt wel willen en proberen op te waarderen (toegegeven, ook al wel ettelijke jaren tevergeefs).

Ik merk toch ook wel een marketingprobleem want ik passeer daar ook regelmatig en kende de zaak al langer van naam en faam maar leer hier en nu pas dat dat ook Vegan is. U richten op een niche-markt (of zelfs een niche binnen de niche) kan zeker lucratief zijn maar dan moet ge ook wel zien dat uw niche gekend is natuurlijk....
Ik denk eerder dat Genk op zich als markt misschien te klein is, in Antwerpen of Brussel zou zoiets wel een succes kunnen zijn.
 
Ik moet de aflevering nog zien maar werd er dan gezegd dat het een slechte ligging had?
Want alhoewel de ligging misschien niet optimaal is zou ik die toch zeker niet slecht noemen. Das eigenlijk nog knal in het centrum van Genk,wel net niet op de hoofd-as (als in 25m verder wandelen, geen 3km autorit) en vooral in een straat die ze echt wel willen en proberen op te waarderen (toegegeven, ook al wel ettelijke jaren tevergeefs).
Vooral weinig passage van voetgangers, de wekelijkse markt gaat ook aan hen voorbij.
 
Ik merk toch ook wel een marketingprobleem want ik passeer daar ook regelmatig en kende de zaak al langer van naam en faam maar leer hier en nu pas dat dat ook Vegan is. U richten op een niche-markt (of zelfs een niche binnen de niche) kan zeker lucratief zijn maar dan moet ge ook wel zien dat uw niche gekend is natuurlijk....
Vooral het feit dat ze een niche van een niche targetten is toch wel kwalijk voor hun zaak tbf.
Een kattencafé op zich kan dan wel werken (er zijn er blijkbaar toch nog) maar als je dan ook nog alles plantaardig wil... je gaat van je katten-doelpubliek dus zeker een hele hoop afstoten omdat je enkel plantaardig werkt en omgekeerd ga je in je vegan visvijver een hoop mensen afschrikken die niet van katten houden.

Dan denk ik dat er véél meer value zit in een goed vegan restaurant om eerlijk te zijn. Ik ben er namelijk wel van overtuigd dat dat een enorme groeimarkt is en dat de vraag naar plantaardige/vegan eetgelegenheid nog sterk zal toenemen de komende jaren. Veganisme mag dan momenteel nog wel een niche zijn, er zijn zeer weinig niches waar de aanhangers zo "do or die" zijn dan bij vegans. Zie alleen al de gruwel in die ogen gisteren als ze hoorden dat ze misschien beter van het vegan concept zouden afstappen... een goed vegan restaurant trekt waarschijnlijk volk uit heel Limburg + toeristen van elders die de combinatie maken met een daguitstap ergens in Limburg. Een kattencaffée waar je juist een pannenkoek en niet-kaas-kroketten kan eten... not so much.

Het enige wat vegans misschien eens moeten leren is dat ze misschien zelf ook actief moeten trachten van drempelverlagend te denken. Ik sta zelf bv zeker open om meer plantaardig/minder dierlijk te eten maar op dit moment een volledig uitstap? No thanks. De vraag is dan natuurlijk, wat is er beter? Iemand die 4/7 plantaardig eet en 3 dagen niet of iemand die tout court er niet aan begint omdat de instapdrempel (alles of niks) véél te hoog ligt? Enfin, I digress...
 
Ik mis wel nog de reden waarom vegan?
Even het eerste google resultaat wat ik tegen kom:
"Preventing the exploitation of animals is not the only reason for becoming vegan, but for many it remains the key factor in their decision to go vegan and stay vegan."

Een kattencafe lijkt me dan wat ongelukkig.

Is het gezonder? geen idee. Maar als ik naar hun pannekoek pan kijk (afbladerende pfas) lijkt me die wel aan vervanging toe. Dus dat zal ook wel niet de reden zijn (of was het een oude pan van die kok, die zijn eigen pan had meegenomen?)
 
Ik mis wel nog de reden waarom vegan?
Omdat ze zelf overtuigde veganisten zijn... lijkt mij logisch. Dat madam daar ook met zo'n schreeuwerig "Herbivore" T-shirt zit zegt genoeg over de ideologie.

Maar zoals quasi alle mensen met een bepaalde ideologie gaat die ideologie ook maar zover. Als katten en een plantaardig dieet niet compatibel blijken zullen het wrs niet de katten zijn die moeten wijken. Dan treed wrs snel de "er kan veel maar dát pakken ze mij niet af!" reactie in werking.
 
Ze zijn ook maar 4 dagen open in de week, wat doen ze die 3 andere dagen ? Uw vaste kosten blijven he, dus ik zou sowieso ne dag extra open doen, zo niet 2 als het toch uw passie is.
In de afgelopen 2 jaar al paar keer naartoe willen gaan en was in ieder geval telkens dicht...
 
Al in de middeleeuwen wisten de verstandige mensen dat samenhokken met dieren niet gezond is. We zijn 100en jaren verder en mensen gaan terug een beetje samenhokken met dieren, een plaats waar voedsel geserveerd wordt en dieren rondlopen :nono:. Een kat hoort in een stal op een boerderij, waar ze muizen kan vangen, niet in een horecazaak.

De beste oplossing is die katten weg en een frituur beginnen. Frikandel inkoop 25 ct/stuk, verkoop x10. Een emmer mayo en overpompen in kleine porties. Vegan, allemaal leuk, maar daar zit niemand echt op te wachten, mensen willen troep eten of eten dat semi-gezond lijkt maar vol separatorvlees zit om nadien te sporten in basic-fit, en toch weer gesuikerde sportdrank te nuttigen...
 
Zelfs met 100k omzet gaan ze niet ver komen als koppel. Alleen zal het ook niet gaan denk ik. En dan nog een kind, dat dan €4 per week krijgt omdat de ouders een droom hebben.

Begrijp mij niet verkeerd, alles mag. Maar laat dat kind voor wat het is a.u.b. 2 doppers hebben veel meer dan hun om aan hun kind te geven, en dat is al weinig

Zulke zaken zitten ook snel aan hun plafond. Wat kon daar binnen, 15 personen? Eén van beide zou terug leerkracht moeten worden vind ik. Die kan dan nog altijd meewerken vrijdag namiddag (met wat geluk) en zaterdag en zondag.
 
MjAxNC1jYWJmYzBhNThiMDBkNDVj.png
 
  • Geweldig
Waarderingen: cege
Wel zeer accuraat, vegans zijn toch een ras apart. Mijn vriendin eet amper vlees, een serieus deel van onze vriendengroep is vegetarisch maar die paar vegans die rond de groep hangen gaan het toch elke serieus in uw gezicht wrijven hoe verheven ze zijn tov de rest (misschien dat er ook een link is met dat ze meestal dan ook geen alchohol drinken, de echte feestbende dus...)
 
Tgoh, wie wilt er nu niet nen tote bag met iemand anders zijn kat op voor een schamele 39,99 euro?

Kom kom, compleet van een andere planeet.

Kamal geeft wel top advies eerlijk gezegd. Hij moet nog een deftige grap schrijven waar ik om kan lachen, maar van zaken heeft hij wel degelijk verstand.
 
Ze zijn ook maar 4 dagen open in de week, wat doen ze die 3 andere dagen ? Uw vaste kosten blijven he, dus ik zou sowieso ne dag extra open doen, zo niet 2 als het toch uw passie is.

Mij leken die 58.000 euro kosten heel erg hoog voor hun omzet.

Omzet 72.000 euro. Dat was dus enkel uit de voeding. Ze deden hun prijzen * 3 dus dat is inkoop goederen 24000 euro
Blijven er nog jaarlijkse kosten over van 34000 euro.
Wat zou dat pand kosten per maand om te huren, ik gok een kleine 1000 euro.
Das nog 22000 euro kosten die je over houdt. Aan wat allemaal ?

nutsvoorzieningen, boekhouder, sociale lasten, website / reclame, wagen, ... Dan lijken ze me toch nog royaal te leven en (onnodig?) zoveel mogelijk kosten te maken om hun winst te beperken.
Het keukenmaterieel (oven, espressomachine, etc.). In leasing ofwel afschrijvingen. Mij lijken die 22.000 voor een startende horeca zaak net niet erg hoog.

Een omzet van 72.000 is niet erg hoog om van je zaak te leven. Al zeker niet van een zaak met een hoop vaste en variabele kosten zoals horeca.

Als ze er met beiden een behoorlijk loon uit willen halen dan mogen ze die omzet verdrievoudigen.
 
Het keukenmaterieel (oven, espressomachine, etc.). In leasing ofwel afschrijvingen. Mij lijken die 22.000 voor een startende horeca zaak net niet erg hoog.

Een omzet van 72.000 is niet erg hoog om van je zaak te leven. Al zeker niet van een zaak met een hoop vaste en variabele kosten zoals horeca.

Als ze er met beiden een behoorlijk loon uit willen halen dan mogen ze die omzet verdrievoudigen.
Mja alle beetjes tellen uiteraard. Diepvriezers, koelkast, keukenrobot, ...
Maar afschrijving is op 10 jaar. Als ze al voor 20k toestellen hebben dan is dat nog maar 2k per jaar.
 
Wat simpelweg nooit kan op zo’n kleine oppervlakte. Of ze moeten €10 vragen voor een koffie.
Zo een koffiebars kunnen toch nooit de omzet draaien van een goed café. Met vrienden drink je elk 5 pinten op een uur tijdens een goeie avond. In zo een koffiebar zit een eenzaat op zijn macbook die een uur doet over zijn latté.
 
Terug
Bovenaan