ÉÉN Andermans zaken 2024

Wat een verschil ook met vorige week, ze erkent duidelijk de tekortkomingen en wilt het aanpassen. Het koppel van vorige week ging onze Kamal bijna op zijn gezicht slaan toen hij de suggestie gaf om ook niet vegan zaken op de kaart te zetten.
 
Ik vond die eenmalige steun van 7k niet echt positief. Zulke zaken hebben constant subsidie nodig, niet eenmalig. Kloppen die cijfers? 90k omzet en 7 man op de payrol? Met alle onkosten is dat 1 man op de payrol.

Volgens mij is de man rijk, serieus stuk grond en zeer veel dieren. En dan nog 2 kinderen. Ze zouden 400k moeten draaien maar zelfs na Kamal zijn passage zal dat niet gebeuren.

Sorry ik ben wat negatief maar die gratis droogkasten is ook niet de oplossing hoor 😒
 
Nee die sponsoringen leken mij ook niet echt duurzaam. Maar er werd wel gezegd dat er samenwerkingen kwamen op lange termijn, maar dat is moeilijk in beeld te brengen natuurlijk en merknamen mochten er precies niet genoemd worden. De product placement was op bij Krëfel :p

Volgens mij is de man rijk, serieus stuk grond en zeer veel dieren. En dan nog 2 kinderen. Ze zouden 400k moeten draaien maar zelfs na Kamal zijn passage zal dat niet gebeuren.

Ik ben van de streek. Het huis is haar ouderlijke huis en de ouders hadden vroeger een sportwinkel, dus mogelijks is daar al wel iets van doorgekomen. En met haar vorige 'goedbetaalde job bij een multinational' zal ze mss haar broer kunnen uitkopen hebben waardoor de grond al in volle eigendom is.
 
Zeer interessante aflevering inderdaad, ook omdat het hier over een vzw. ging.
7 FTEs is natuurlijk wel pittig om te financieren
 
Heel herkenbare aflevering voor mij.
Ik heb zelf een eigen autogarage. Onderhoud en herstellingen voor alle merken, maar specialisatie zijn Japanse wagens en voornamelijk Honda.
Grootste deel van de omzet is wel verkoop van wagens, en daar zitten geregeld ook wel speciallekes tussen die zelfs vanuit Japan geïmporteerd worden en old/youngtimers

Planning en structuur zijn ook een ramp bij mij, gelukkig dat ik veel kleinschaliger ben dan M Car Tec. Ik heb ook geen personeel, doe alles zelf. Auto's ophalen, depannages, keuringen, herstellingen, administratie....

Vooral mijn eigen arbeid leren waarderen en alles durven factureren is enorm herkenbaar. Ik zat 2j geleden nog te wetken aan 45 euro per uur, inmiddels is dat opgeslagen naar 60 euro per uur. Maar ook op onderdelen etc nam ik te weinig marge. En ik laat zelfs nu nog soms teveel uren vallen want dan ga ik denken van goh dat is wel veel geld uiteindelijk... Terwijl ik wel mijn tijd er in heb gestoken. En dan zie ik in het handschoenkastje facturen liggen van vroegere herstellingen en onderhoud gedaan bij concullegas voor prijzen die ik in eer en geweten niet zou durven vragen want ik wéét wat de inkoopprijzen zijn... Ik zou gemakkelijk mijn prijzen een pak kunnen omhoog halen en nog competitief zijn met de rest. Maar ach...

De garagesector heeft echt een heel slechte reputatie en als ik sommige facturen zie van concullegas en sommige verhalen van kenissen die zelf werken bij merkdealers hoe ze vertellen hoe de klanten gewoon uitgezogen worden dan snap ik het wel. Maar er zijn echt nog goeie tussen, ook tussen de merkendealers, al liggen die hun tarieven d'office hoger.

De kleine zelfstandige garagist, dat zijn dikwijls nog de goeie, al zeg ik het zelf.

Ik ben bezig sinds 2014 en draai nog maar sinds 2020 operationeel winst en sinds 2022 effectief winst na aftrek van loon en afschrijvingen. Het is soms hard werken voor weinig geld en ik zou rijker geweest zijn met een 9-5 job op een ander maar ik zou het voor geen geld meer kunnen missen. Ik heb mijn eigen pand dat volledig van mij is en volledig betaald is, dus de grootste stress is weg, maar soms blijft het toch krabben als het wat minder gaat, november-december en juli-augustus zijn vaak heel stillekes... De poorten en dak van mijn werkplaats zijn wel tot op de draad versleten dus nu is het weer sparen om dat te vernieuwen.
 
Laatst bewerkt:
Leuke aflevering.
Zeer leuk. Ik vind hem een kut komiek, maar hij bewijst al jaren dat hij tonnen gezond verstand heeft en hij is erg goed in de dingen simpel en relatable te maken.

Heel herkenbare aflevering voor mij.
Ik heb zelf een eigen autogarage. Onderhoud en herstellingen voor alle merken, maar specialisatie zijn Japanse wagens en voornamelijk Honda.
Grootste deel van de omzet is wel verkoop van wagens, en daar zitten geregeld ook wel speciallekes tussen die zelfs vanuit Japan geïmporteerd worden en old/youngtimers

Planning en structuur zijn ook een ramp bij mij, gelukkig dat ik veel kleinschaliger ben dan M Car Tec. Ik heb ook geen personeel, doe alles zelf. Auto's ophalen, depannages, keuringen, herstellingen, administratie....

Vooral mijn eigen arbeid leren waarderen en alles durven factureren is enorm herkenbaar. Ik zat 2j geleden nog te wetken aan 45 euro per uur, inmiddels is dat opgeslagen naar 60 euro per uur. Maar ook op onderdelen etc nam ik te weinig marge. En ik laat zelfs nu nog soms teveel uren vallen want dan ga ik denken van goh dat is wel veel geld uiteindelijk... Terwijl ik wel mijn tijd er in heb gestoken. En dan zie ik in het handschoenkastje facturen liggen van vroegere herstellingen en onderhoud gedaan bij concullegas voor prijzen die ik in eer en geweten niet zou durven vragen want ik wéét wat de inkoopprijzen zijn... Ik zou gemakkelijk mijn prijzen een pak kunnen omhoog halen en nog competitief zijn met de rest. Maar ach...

De garagesector heeft echt een heel slechte reputatie en als ik sommige facturen zie van concullegas en sommige verhalen van kenissen die zelf werken bij merkdealers hoe ze vertellen hoe de klanten gewoon uitgezogen worden dan snap ik het wel. Maar er zijn echt nog goeie tussen, ook tussen de merkendealers, al liggen die hun tarieven d'office hoger.

De kleine zelfstandige garagist, dat zijn dikwijls nog de goeie, al zeg ik het zelf.

Ik ben bezig sinds 2014 en draai nog maar sinds 2020 operationeel winst en sinds 2022 effectief winst na aftrek van loon en afschrijvingen. Het is soms hard werken voor weinig geld en ik zou rijker geweest zijn met een 9-5 job op een ander maar ik zou het voor geen geld meer kunnen missen. Ik heb mijn eigen pand dat volledig van mij is en volledig betaald is, dus de grootste stress is weg, maar soms blijft het toch krabben als het wat minder gaat, november-december en juli-augustus zijn vaak heel stillekes... De poorten en dak van mijn werkplaats zijn wel tot op de draad versleten dus nu is het weer sparen om dat te vernieuwen.
Als zelfstandige niet bovenop uw administratie zitten (oftewel via iemand die overzicht geeft, oftewel via eigen inzicht) is desastreus en een tikkende bom.

Als je één ding kan wegnemen van deze uitzending is het dat je gerust eerlijke prijzen mag vragen. Uurloon op niveau van concurrentie. Ben jij beter en eerlijke als mekanieker? Dan zullen ze uiteindelijk bij jou blijven komen. Je moet correct rekenen of je geeft geld weg, redelijk letterlijk.

En naar de toekomst toe: wees een goede carrossier. :unsure:
 
Ik haat carrosserie :p
Ik kan een beetje basis maar carrosseriewerk besteed ik uit aan ne maat waarmee ik een leefbare prijsafspraak heb.
 
Ik snap Solleke wel ergens. Onderhoud en herstel van auto's is precies naar een punt aan het gaan dat het stilaan te duur wordt voor Jan Modaal. Appreciatie wel voor zelfstandigen die dat nog durven inzien, maar je mag natuurlijk ook niet in eigen vel zitten snijden.

4 jaar geleden moest bij onze 10-jaar oude Skoda de katalysator vervangen worden zo bleek. Ik kreeg bij een Skoda dealer een offerte van 2100 EUR. Die persoon die mij dat voorschotelde deed precies ook alsof het wisselgeld was en 'wanneer mag ik de afspraak in plannen'? 'U moet wel 2 maanden wachten want het onderdeel is niet voorradig bij Volkswagen'. Dat terwijl de wagen afgekeurd was in de keuring en ik dus mijn wagen 2 maand zou moeten missen. Niet praktisch voor 2 werkende mensen. Toen de persoon toch vriendelijk bedankt (en nooit meer teruggekeerd naar de garage). De wagen zelf had ons maar 4000 EUR gekost, dus ik kon even goed een andere wagen zoeken.

Toen heb ik enkele kleine zelfstandige garages gecontacteerd en die prijzen varieerden tussen 400 EUR en 800 EUR voor de herstelling. Uiteindelijk bij een garage gegaan die een goede reputatie had online en laten vervangen voor 600 EUR. Ik mocht asap langskomen. Erna nog wat verder moeten testen met de lambdasondes, maar alles heel netjes en uiterst snel afgehandeld. Dat amper voor een derde van de prijs en kon weer heel snel de baan op. Aftermarket onderdelen, uiteraard. Ondertussen rijdt het wagentje nog altijd vlot rond en ga ik daar elk jaar op onderhoud dat prijselijk is.
 
Laatst bewerkt:
Consumenten betalen met plezier en zonder nadenken (te) veel in een grote keten of bij een dealer. Maar aan een (kleine) zelfstandige ligt dit meestal moeilijker omdat mensen nog altijd denken dat het geld rechtstreeks in die zijn zak gaat. Nu hij leek me wel voornamelijk B2B en voor een bepaalde niche te werken, die betalen als het moet wel iets meer voor goeie service.
 
Ik zei het nog tegen ons pa, die man mag voor het specialistenwerk gerust 90 euro per uur vragen, en desnoods voor simpele olie wissels en remblokken 75 ofzo.
Bij een merk Honda dealer betaal je ook al 90 euro al dan niet exclusief btw per uur, en ik ben er zeker van als het gaat om bvb een distributieriem te vervanen op een Honda youngtimer van 20 jaar awel dan loop ik cirkels rond de mechaniekers dat daar rondlopen en ik heb niet de speciale dure tools die ze daar soms hebben.

Desalniettemin zijn over het algemeen de Honda dealers in België zeer goed als het op service aan komt en kan ik er geen slecht woord over zetten.


Het is overigens een illusie dat een auto die heel zijn leven dealer onderhouden is geweest altijd alles effectief volgens de voorschriften is vervangen. Eens een Type R van 12j binnen gekregen en élke stempel stond er in van de officiële (Duitse) Honda dealer. Koppeling wad aan vervanging toe en de boite olie was nog de fabrieks olie, het fabrieks merkteken van de aflaat en vuldop zat er nog op. Die olie was gewoon zwart en "sludgy".

Alvorens koppeling te vervangen de boite gespoele en nieuwe boite olie op gedaan en schakelde weer als nieuw. Heeft mijn klant 150 euro gekost ipv 900 euro en is 4j later nog klant. Sommige garages zouden gewoon de koppeling mee gedaan hebben want das goed verdiend maar zo ben ik niet.
 
Aan de andere kant had hij 100k en 60k winst voor corona (toch stevig) en had hij gewoon wat meer effectieve facturen moeten maken (ipv orders) en de niet betaalde laten opvolgen. Zo moeilijk was dat nu ook weer niet.

Alle vorige afleveringen waren zelfstandigen die werkten aan €3,5 per uur. Deze kerel gaat makkelijk na liquidatiereserve richting €10.000 netto per maand.

Er liep vanalles fout, maar zijn omzetcijfers waren meer dan geweldig. Toch iets anders dan dat koppel met een winkeltje met 70k omzet (bruto!)

Aan de andere kant is zelfstandige zijn ook wel meer dan alleen een goede mekanieker zijn. Ik had zelfs de indruk dat het uit gierigheid was allemaal (gratis Kamal is toch wat anders dan een interim CFO aanwerven)
 
Zou M Car Tech ook de rekening krijgen van de mensen die zijn boekhouding en structuur hebben opgelost of wordt die rekening betaald door andermans zaken ?
 
Zou M Car Tech ook de rekening krijgen van de mensen die zijn boekhouding en structuur hebben opgelost of wordt die rekening betaald door andermans zaken ?
Ik vraag mij vooral af hoe M Car Tech dit terugkoppelt naar de eigen boekhouder. Ik heb plaatsvervangende schaamte als ik dit zie. Zijn eigen boekhouder had hem evengoed kunnen begeleiden zijn administratie op punt te stellen en een marge-rapportje laten draaien om hem op dezelfde feiten te wijzen. Als accountant kan je evengoed voorbeelden van andere garagehouders inschakelen om die man verder te helpen. Ik zou een credit nota vragen voor de geleverde prestaties ;).
 
Terug
Bovenaan