Andermans zaken

ÉÉN Andermans zaken

Wij gingen vroeger vaak bij vishandel Boel op de Varkensmarkt, maar ook die is sinds het circulatieplan onbereikbaar geworden voor ons. Het enkele richting maken van de Denderstraat is voor mij ook echt een ramp gebleken.


Als jij met de wagen naar een handelszaak rijdt, en je weet dat als je daar binnen een bepaalde strook van 50 m geen plaatst vindt, je nadien onmiddellijk moet beslissen of je aan de volgende afslag links of rechtdoor gaat in de hoop daar wél plek te vinden of je bent terug vertrokken voor een toerke van een klein kwartier in de spits. Wel dat is voor mij en veel anderen een zeer stresserende manier om naar een winkel te gaan.

Door dat circulatie plan is het onmogelijk geworden om ergens in de buurt rond te rijden op zoek naar een plaats, je krijgt eigenlijk bij het passeren maar één kans om een plaats te vinden, zo niet moet je terug een hele omweg doen.
Is dat dezelfde als Wim Boel op de gentsesteenweg? Ik ga bewust daar omwille van de 3 parkeerplaatsjes die ze zelf aan de winkel hebben😅. En dan vaak op een moment waarvan ik weet dat de kans op vrije plaatsen het grootst is (voormiddag).
 
Is dat dezelfde als Wim Boel op de gentsesteenweg? Ik ga bewust daar omwille van de 3 parkeerplaatsjes die ze zelf aan de winkel hebben😅. En dan vaak op een moment waarvan ik weet dat de kans op vrije plaatsen het grootst is (voormiddag).
Nee Wim Boel is zijn broer ;-)

Slagerij Heirbaut is dus in de Koolstraat, tussen The Chaplin en Comar Sport. Staar je op onderstaand circulatieplan maar eens blind over hoe je daar van op de ring rond Aalst vlot naartoe rijdt én eventueel in de buurt rond moet rijden op zoek naar een parkeerplaats...
 
Nee Wim Boel is zijn broer ;-)

Slagerij Heirbaut is dus in de Koolstraat, tussen The Chaplin en Comar Sport. Staar je op onderstaand circulatieplan maar eens blind over hoe je daar van op de ring rond Aalst vlot naartoe rijdt én eventueel in de buurt rond moet rijden op zoek naar een parkeerplaats...
euh, gewoon de Gentsestraat inrijden of de Sinte-Annastraat (de vorige of volgende straat) en dan ofwel (Gentsestraat) links, links nemen ofwel (Sinte-Annastraat) bijna tot einde straat en dan rechts-rechts? Je kan zelfs nog de Koolstraat inrijden en direct rechts rijden. Ik snap dat probleem daar nu echt niet. Als je geen plaats vindt tot je aan de slagerij komt kan je daarna altijd kiezen welke van de drie opties je daarna wil proberen (en da's quasi altijd bijna letterlijk de meests logische tour om terug te eindigen bij het begin van de koolstraat.

1658920877614.png

geel = 3 aanrijroutes
zwart = kortste cirkels (quasi niks korter mogelijk) om terug je tour te doen.

En ja, als je in centrum stad verwacht dat je op een strook van 50 meter altijd een plaats vindt, dan heb je een probleem. Maar dan eerder bij je verwachtingen en bij het gebrek aan parkeerplaatsen in een doodnormale stad. Maar niet met het circulatieplan.
 
Het verbaast me JPV hoe jij het altijd zo vlot denkt te kennen in een stad waar je niet of nauwelijks komt. Dat is daar zo wat één van de drukste punten van het centrum met tal van scholen in de buurt én een route naar het station.

Moest ik zo redeneren enkel op basis van een plannetje dan zou ik ook iedereen vlotjes kunnen aanraden om met de wagen tot in centrum Brussel of Antwerpen te rijden, je maakt dan wel best abstractie van alle andere weggebruikers.
 
Feit is dat 1) de locatie sowieso geen hoogvlieger was voor een winkel uit te baten en 2) het circulatieplan daar inderdaad geen deugd aan heeft gedaan. @JPV minimaliseert dit laatste, wat in theorie inderdaad het geval lijkt te zijn, maar in de praktijk wordt tegengesproken.

Voor het overige persoonlijk geen problemen met het circulatieplan (op enkele kleine ergernisjes na, die na verloop van tijd wel zullen vervagen). Zoveel mogelijk doen met de fiets helpt daar ook bij :).
 
Het verbaast me JPV hoe jij het altijd zo vlot denkt te kennen in een stad waar je niet of nauwelijks komt. Dat is daar zo wat één van de drukste punten van het centrum met tal van scholen in de buurt én een route naar het station.

Moest ik zo redeneren enkel op basis van een plannetje dan zou ik ook iedereen vlotjes kunnen aanraden om met de wagen tot in centrum Brussel of Antwerpen te rijden, je maakt dan wel best abstractie van alle andere weggebruikers.
Ik weet dat het gevaarlijk is om op een kaart een route aan te geven. Maar op zich* blijft de drukte dezelfde als daar nét in de buurt die scholen zitten en daar dus sowieso ingaand verkeer is. Je stelling was echter gewoon dat je daar nauwelijks kan geraken, terwijl je er van elke straat vanop de ring er kan geraken.

* = ja, een circulatieplan kan verkeer doen stromen naar een bepaald punt en daardoor plaatselijk extra drukte opleveren. Maar daar spraken jullie niet over, het ging over parkeerprobleem (niet-circulatiegebonden doordat je overal kan geraken) en de niet-bereikbaarheid.

Als het probleem is dat je niet meer vanaf de Koolstraat naar het station kan, is dat geen probleem, maar net de bedoeling. Zo'n traject moet je via de ring doen, levert veel minder problemen IN stad op voor de bewoners.

Een tip trouwens: minder met de auto doen, meer met de fiets/te voet.

(oja, ik heb wel nog in Aalst gewerkt, was idd niet mijn favoriete stad qua bereikbaarheid, maar dat was dan omdat ik van het station naar (nu) Odisee te voet ging)
 
Ik weet dat het gevaarlijk is om op een kaart een route aan te geven. Maar op zich* blijft de drukte dezelfde als daar nét in de buurt die scholen zitten en daar dus sowieso ingaand verkeer is. Je stelling was echter gewoon dat je daar nauwelijks kan geraken, terwijl je er van elke straat vanop de ring er kan geraken.

* = ja, een circulatieplan kan verkeer doen stromen naar een bepaald punt en daardoor plaatselijk extra drukte opleveren. Maar daar spraken jullie niet over, het ging over parkeerprobleem (niet-circulatiegebonden doordat je overal kan geraken) en de niet-bereikbaarheid.

Als het probleem is dat je niet meer vanaf de Koolstraat naar het station kan, is dat geen probleem, maar net de bedoeling. Zo'n traject moet je via de ring doen, levert veel minder problemen IN stad op voor de bewoners.

Een tip trouwens: minder met de auto doen, meer met de fiets/te voet.

(oja, ik heb wel nog in Aalst gewerkt, was idd niet mijn favoriete stad qua bereikbaarheid, maar dat was dan omdat ik van het station naar (nu) Odisee te voet ging)
Als het circulatieplan je tijdens de zoektocht naar een parkeerplek steeds naar dezelfde drukke hoofdbaan stuurt waar je compleet vast staat in de file of voor een rood licht (waar er telkens het groen is maar een handvol wagens door kunnen), in plaats van dat je vrij in de buurt straat in straat uit kan rijden op zoek naar een plek, dan vind ik dat circulatieplan echt een pest.

Een circulatieplan an sich, als het er op aan komt om wat verkeer uit de woonwijken te houden, is in theorie prachtig. Maar wanneer dit in combinatie met een groot gebrek aan parkeerplaatsen de ene bottleneck na de andere creëert dan schiet het zijn doel ver voorbij.
 
Als het circulatieplan je tijdens de zoektocht naar een parkeerplek steeds naar dezelfde drukke hoofdbaan stuurt waar je compleet vast staat in de file of voor een rood licht (waar er telkens het groen is maar een handvol wagens door kunnen), in plaats van dat je vrij in de buurt straat in straat uit kan rijden op zoek naar een plek, dan vind ik dat circulatieplan echt een pest.
Klopt. Daarom dat je 3 verschillende mogelijkheden hebt. Als je echter gewoon bent om altijd rechtdoor te gaan ipv links/rechts, dan zit je in de shit, ja :p. Een circulatieplan wordt vaak voorgesteld alsof je altijd MOET terug naar de ring gaan, maar dat is in de praktijk niet zo om net die miserie voor te zijn. Wie echter wél steevast die lus maakt, zal veel extra tijd verliezen.
 
zo'n verhaaltjes zijn rap verteld, maar meestal kloppen ze niet of ligt het niet aan het circulatieplan.
Een circulatieplan is een ingrijpende maatregel waarvan de voordelen op het einde van de rit hoger ingeschat worden dan nadelen. Maar die nadelen zijn er zeker en die moeten niet onder de mat geveegd worden als "verhaaltjes". Mensen worden uit hun routine gehaald en in het slechtste geval heeft dat weerslag op het cliënteel van een handelszaak. In andere steden zoals Gent heeft men dat ook gezien dat bepaalde handelszaken zich moeten verplaatsen hebben tot buiten het centrum omdat hun cliënteel verloren reed.

Je mag alvast 1 zwarte cirkel en 1 gele aanrijroute begraven, namelijk de onderste. Die zwarte cirkel stuurt ons zomaar even 30m al spookrijdend door de Gentsestraat, maar ook door de knip op het kruispunt van de Meuleschettekapel. :crazy:

Als het probleem is dat je niet meer vanaf de Koolstraat naar het station kan, is dat geen probleem, maar net de bedoeling. Zo'n traject moet je via de ring doen, levert veel minder problemen IN stad op voor de bewoners.
De Koolstraat was vroeger een levendige straat omdat het een invalsweg was naar de Zeshoek in het centrum. De handelszaken moesten het hebben van die passage en die is er nu niet meer, wat de nagel aan hun kist is.
 
Een circulatieplan is een ingrijpende maatregel waarvan de voordelen op het einde van de rit hoger ingeschat worden dan nadelen. Maar die nadelen zijn er zeker en die moeten niet onder de mat geveegd worden als "verhaaltjes". Mensen worden uit hun routine gehaald en in het slechtste geval heeft dat weerslag op het cliënteel van een handelszaak. In andere steden zoals Gent heeft men dat ook gezien dat bepaalde handelszaken zich moeten verplaatsen hebben tot buiten het centrum omdat hun cliënteel verloren reed.

De Koolstraat was vroeger een levendige straat omdat het een invalsweg was naar de Zeshoek in het centrum. De handelszaken moesten het hebben van die passage en die is er nu niet meer, wat de nagel aan hun kist is.
Tuurlijk kan dit voor individuele gevallen een gigantisch probleem zijn als de natuurlijke flow wegvalt. Als je vroeger dé invalsweg was en nu niet meer, is dat een ramp en kan het het faillissment betekenen, zeker mee eens.

Men was hier echter bezig alsof die slager gewoon niet meer bereikbaar was of dat je direct in de problemen zat als je er voorbij reed en geen parkeerplaats heeft. Wat jij beschrijft is niet geen bereikbaarheid meer, maar gewoon ANDERE instroom.

Jackerath zei:
Je mag alvast 1 zwarte cirkel en 1 gele aanrijroute begraven, namelijk de onderste. Die zwarte cirkel stuurt ons zomaar even 30m al spookrijdend door de Gentsestraat, maar ook door de knip op het kruispunt van de Meuleschettekapel. :crazy:
dat eerste had ik gezien, maar voor het gemak even genegeerd (de omleiding is maar een paar meters), die Meuleschette had ik niet gezien, maar ook dat valt nog mee qua omleiding, je blijft in de buurt van die slager als je dat wil, 't is niet dat je ergens anders afgeleid wordt naar de ring toe.
 
Wat jij beschrijft is niet geen bereikbaarheid meer, maar gewoon ANDERE instroom.
Dat heb ik ook niet beweerd dat het niet meer bereikbaar is, maar wel dat het moeizaam is om er te geraken. En net daarom haken veel klanten af, ondanks de gratis reclame die de zaak heeft gehad op nationale televisie.

dat eerste had ik gezien, maar voor het gemak even genegeerd (de omleiding is maar een paar meters), die Meuleschette had ik niet gezien, maar ook dat valt nog mee qua omleiding, je blijft in de buurt van die slager als je dat wil, 't is niet dat je ergens anders afgeleid wordt naar de ring toe.
Daar ben ik het niet mee eens. Alle beetjes worden al snel veel, en als je die lus op een legale manier wil rijden leg je een afstand van 2 kilometer af, met meer dan 10 manoeuvres om een straat in te draaien en/of voorrang te geven. Ik kan u zeggen dat geen enkel mens met een beetje gezond verstand dergelijke draak van een lus op routinebasis gaat rijden.



Dan is uw andere lus van 850m logischer, MAAR die is op momenten ook een val omdat je een lichtengeregelde oversteekplaats van een middelbare school (met gebouwen aan beide zijden van de straat) moet passeren, waar je al snel een pak tijd kan verliezen.

Dat soort ervaringen op zoek naar een parkeerplek om even te winkelen onthouden mensen uit de buurt, en daarom categoriseren die die plek geheel als "te vermijden gebied" sinds het invoeren van het circulatieplan.
 
Dat heb ik ook niet beweerd dat het niet meer bereikbaar is, maar wel dat het moeizaam is om er te geraken. En net daarom haken veel klanten af, ondanks de gratis reclame die de zaak heeft gehad op nationale televisie.


Daar ben ik het niet mee eens. Alle beetjes worden al snel veel, en als je die lus op een legale manier wil rijden leg je een afstand van 2 kilometer af, met meer dan 10 manoeuvres om een straat in te draaien en/of voorrang te geven. Ik kan u zeggen dat geen enkel mens met een beetje gezond verstand dergelijke draak van een lus op routinebasis gaat rijden.



Dan is uw andere lus van 850m logischer, MAAR die is op momenten ook een val omdat je een lichtengeregelde oversteekplaats van een middelbare school (met gebouwen aan beide zijden van de straat) moet passeren, waar je al snel een pak tijd kan verliezen.

Dat soort ervaringen op zoek naar een parkeerplek om even te winkelen onthouden mensen uit de buurt, en daarom categoriseren die die plek geheel als "te vermijden gebied" sinds het invoeren van het circulatieplan.
En zeker in tijden waarin mensen amper tijd hebben en steeds meer online bestellen gaan ze geen tijd verliezen om bij een specifieke slager te gaan.
 
Het verbaast me JPV hoe jij het altijd zo vlot denkt te kennen in een stad waar je niet of nauwelijks komt. Dat is daar zo wat één van de drukste punten van het centrum met tal van scholen in de buurt én een route naar het station.

Moest ik zo redeneren enkel op basis van een plannetje dan zou ik ook iedereen vlotjes kunnen aanraden om met de wagen tot in centrum Brussel of Antwerpen te rijden, je maakt dan wel best abstractie van alle andere weggebruikers.

Aalst is om zeep, en de inwoners van Aalst kunnen dat allemaal bevestigen. Het is niet zo dat toeristen van Gent naar Aalst komen (ja dat wel) maar die komen nooit in de Koolstraat, nooit op de Varkensmarkt, nooit op zoveel andere straten…

Aalst heeft de Grote Markt en daar een paar straten rond. That’s it. En daar vind je enkel McDonalds, C&A, Zara, … totaal geen plaats voor de kleine zelfstandige.

Gent kan je bv 100 straten doorwandelen. Daar heb je tientallen kleine zelfstandigen. Maar dat heeft de burgemeester niet door. Soit, hopeloze stad. Komt nooit goed. De meeste gaan liever naar Lede, Erpe Mere, Haaltert, … als ze iets nodig hebben.

Als ik ze over nadenk eigenlijk goed voor al die kleine zelfstandigen die daar actief zijn 😁😁
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan