Als belg in Nederland werken

Heb je geen ATV dagen? Wij hebben er 26 per jaar. En ook nog eens medische uren. Dit wilt zeggen dat je per keer 3u vrij mag nemen voor dokter, tandarts,... . Zonder dat het verlof kost.
Ah ja, die ben ik nog vergeten :)

Evenals als die regelingen voor ouderschapsverlof, zorgverlof voor kinderen en toestanden. Zo kon je tijdens corona bijvoorbeeld verlof krijgen voor op je kind te passen. Het bedrijf deed er per dag dat je verlof nam nog een extra dag bovenop, met een max van x dagen. (ben effe kwijt hoeveel.)
 
Is thuiswerken ook geen aandachtspuntje naar waar je belasting moet betalen toe? Ik heb al verhalen gehoord van IT-er die door thuiswerk eigenlijk (meer) belastbaar in België bleken te zijn terwijl hun afhoudingen standaard in NL waren gebeurt en in een hele soep terecht zijn gekomen van terugvorderingen, nalatigheidsinteresten, boetes, kwijtschelding van die boetes,....
Uiteindelijk is dat wel goed gekomen maar dat was toch ettelijke jaren aan geld voorschieten en procedures eer dat rond was.
 
@StannekeS is die verhoging van kilometergeld van de regering uit? En is er belastingtechnisch ook iets wat gaat veranderen vanaf 1 januari voor de koopkracht? Heb het niet zo meegekregen.
 
@StannekeS is die verhoging van kilometergeld van de regering uit?

De 0.19 per km is onbelast. Bedrijven kunnen eigenhandig dat zelf verhogen, maar wat er bovenop komt is dus belast. Het bedrijf kiest er nu voor om dat te verhogen tot 0.21, maar dat gaat pas in van het moment dat de regering die onbelaste som verhoogd van 0.19 naar 0.21 omdat het anders niets zou opleveren. En daar zijn ze nu blijkbaar mee bezig.

En is er belastingtechnisch ook iets wat gaat veranderen vanaf 1 januari voor de koopkracht? Heb het niet zo meegekregen.

Dat volg ik eerlijk gezegd te weinig om daar een antwoord op te geven. Ik zal eens wat rondhoren bij de NL collega's.

Is thuiswerken ook geen aandachtspuntje naar waar je belasting moet betalen toe? Ik heb al verhalen gehoord van IT-er die door thuiswerk eigenlijk (meer) belastbaar in België bleken te zijn terwijl hun afhoudingen standaard in NL waren gebeurt en in een hele soep terecht zijn gekomen van terugvorderingen, nalatigheidsinteresten, boetes, kwijtschelding van die boetes,....
Uiteindelijk is dat wel goed gekomen maar dat was toch ettelijke jaren aan geld voorschieten en procedures eer dat rond was.

Dit is inderdaad nog een heel discussie punt. Dit moet op Europees vlak geregeld gaan worden. Op dit moment moet je belast worden in het land waar je zit terwijl je werkt. Idem voor de sociale verzekering of hoe heet dat. Als je daarvoor meer dan 20% thuiswerkt, zou die moeten verhuizen naar het land waar je zit.

Tot eind van dit jaar is daar een uitzondering voor, dat je dat dus gewoon mag doen. Tegen 1/1 zou er dus een nieuwe regeling moeten komen, maar ik heb er nog niets gan gehoord.

Wat je wel kan doen is iemand zoeken die het voor je persoonlijk kan uittellen wat het voordeligste is als er geen regeling is tegen 1/1. Je kan kiezen voor x dagen in BE te zitten. Waardoor je in een lagere belastingschaal valt in NL, maar ook in de lagere in BE. Waardoor je dus minder belastingen gaat betalen, etc. Voor mij persoonlijk wilde ik dat ook eens doen, maar zo heb ik dus nog niemand gevonden.
 
Laatst bewerkt:
De 0.19 per km is onbelast. Bedrijven kunnen eigenhandig dat zelf verhogen, maar wat er bovenop komt is dus belast. Het bedrijf kiest er nu voor om dat te verhogen tot 0.21, maar dat gaat pas in van het moment dat de regering die onbelaste som verhoogd van 0.19 naar 0.21 omdat het anders niets zou opleveren. En daar zijn ze nu blijkbaar mee bezig.



Dat volg ik eerlijk gezegd te weinig om daar een antwoord op te geven. Ik zal eens wat rondhoren bij de NL collega's.
Ah oké. Ja, die 0.19 onbelast hebben wij ook hier. Dacht dat er een nieuwe regeling was vanuit de regering.
 
Ah oké. Ja, die 0.19 onbelast hebben wij ook hier. Dacht dat er een nieuwe regeling was vanuit de regering.
Het is ook maar hoe het bedrijf in in regelt. Ik heb een tijd als externe gewerkt voor het bedrijf waar ik nu intern zit. Dat bedrijf gaf 0.39 per km onbelast. Maar ze brachten dat niet in als Km vergoeding, maar als 1 of andere kost om tot bij de klant te geraken. Hoe ze dat exact deden, geen idee. Maar de dagen dat ik naar bijvoorbeeld naar Eindhoven moest, brachten met 90 euro per dag op alleen aan km vergoeding, dus het was vechten om tot daar te mogen rijden :D
 
Net als @StannekeS zal ik eens een opsomming maken. Het belastingtechnisch gedeelte is hetzelfde, dus zal het houden op welke voor- en nadelen het is in een ander bedrijf. We hebben elk jaar CAO onderhandelingen, dus sommige dingen veranderen elk jaar

- pensioen wordt geregeld door het werk. Mijn vrouw werkt ook in Nederland (nu de laatste maand) en zij moet wel zelf haar pensioen betalen (bijna €300 per maand).

- we krijgen €0,19 per kilometer onbelast (mijn vrouw krijgt niks).

- een dertiende maand

- winstdeling (is max €1250 bruto per jaar), dus geen vetpot.

- 24 verlofdagen en 26 ATV dagen.

- 3u medisch verlof per bezoek aan tandarts, dokter, kiné,.... .

- dit jaar hadden we 4% verhoging in april.

- eenmalig €200 netto als compensatie voor de zorgverzekering.

- eenmalig een teruggave als compensatie van de vakbondsbijdrage.

- elke maand kost de zorgverzekering inderdaad rond de €92 als goedkoopste.

Mijn vrouw krijg eigenlijk niks van dit alles. Eigenlijk alleen haar loon. Zij werkt ik een kleine praktijk (kiné). Ze gaat nu wel stoppen na deze maand en terug in België werken.
 
Iemand die hier in NL woont en in België werkt en weet hoe dat dan juist zit? Ik laat me vertellen dat die ook een pak meer netto overhouden? Zeker diegene met een hoger bruto loon zouden hierdoor veel meer over houden..
Ben zelf al een tijdje aan het twijfelen om net over de grens te gaan wonen maar je vind ook echt weinig correcte info op internet ..
 
Iemand die hier in NL woont en in België werkt en weet hoe dat dan juist zit? Ik laat me vertellen dat die ook een pak meer netto overhouden? Zeker diegene met een hoger bruto loon zouden hierdoor veel meer over houden..
Ben zelf al een tijdje aan het twijfelen om net over de grens te gaan wonen maar je vind ook echt weinig correcte info op internet ..
In NL wonen en in België werken zal je belast worden als Niet inwoner in België

Dan gaan ze kijken naar je wereldinkomen, maar waarschijnlijk is meer dan 75% dan uit België gewoon Belgische belasting met alle bijhorende voordelen. Enkel geen gemeentebelasting, daar is een bepaald % voor denk ik.

Dus dat gaat niet voordeliger zijn volgens mij, of toch allesinds niet veel
 
In NL wonen en in België werken zal je belast worden als Niet inwoner in België

Dan gaan ze kijken naar je wereldinkomen, maar waarschijnlijk is meer dan 75% dan uit België gewoon Belgische belasting met alle bijhorende voordelen. Enkel geen gemeentebelasting, daar is een bepaald % voor denk ik.

Dus dat gaat niet voordeliger zijn volgens mij, of toch allesinds niet veel
Ik ken er 2 bij ons die daar wonen en buiten "ik verdien netto veel meer" komen die dus niet.. De boekhouder regelt dat voor hun. Ik heb al eens gevraagd om hun belastingsaangifte te kunnen bekijken maar nog steeds niet gezien..

Volgens mij gaat uw loon indd in belgië belast worden maar omdat in Nederland de belastingschalen anders zijn ga je daar (denk ik?) een pak geld terug trekken.
 
Ik ken er 2 bij ons die daar wonen en buiten "ik verdien netto veel meer" komen die dus niet.. De boekhouder regelt dat voor hun. Ik heb al eens gevraagd om hun belastingsaangifte te kunnen bekijken maar nog steeds niet gezien..

Volgens mij gaat uw loon indd in belgië belast worden maar omdat in Nederland de belastingschalen anders zijn ga je daar (denk ik?) een pak geld terug trekken.
Zo werkt het niet. Je betaalt belastingen in het land waar je werkt en je trekt terug in het land waar je werkt. Je kan dus niet belast worden in land 1 en terugtrekken uit land 2.

Ik geloof nooit dat iemand die in NL woont en in BE werkt minder belastingen betaald omdat de belasting op werk in BE gewoon een pak hoger is dan in NL. Dus dat zou ik wel eens willen zien dan.
 
Ik ken er 2 bij ons die daar wonen en buiten "ik verdien netto veel meer" komen die dus niet.. De boekhouder regelt dat voor hun. Ik heb al eens gevraagd om hun belastingsaangifte te kunnen bekijken maar nog steeds niet gezien..

Volgens mij gaat uw loon indd in belgië belast worden maar omdat in Nederland de belastingschalen anders zijn ga je daar (denk ik?) een pak geld terug trekken.
Als je in B belast zal worden doen de NL belastingschalen er niet toe.

Men zal van het Belgisch loon gewoon bedrijfsvoorheffing inhouden zoals van een Belg die in België woont.
 
Vroeger kon je wel nog kiezen waar je belastingen betaalde. Mijn vader heeft in hetzelfde bedrijf gewerkt waar ik werk en die kreeg vroeger gewoon zijn bruto loon gestort en moest het dan maar regelen in België.
 
Ik denk dat je dan in Nederland verplicht een ziektekostenverzekering moet afsluiten (bovenop je bijdrage voor een Belgische mutualiteit als je nog in België daarvan gebruik wil maken), is toch een behoorlijk bedrag per maand dacht ik.

Verder krijg je in Nederland typisch minder netto voordelen omdat tax optimalisatie iets minder aantrekkelijk is dan in België, denk bv. aan maaltijdcheques. En mocht je een bedrijfswagen hebben, betaal je daar in Nederland voor privégebruik een pak meer bijtelling voor dan VAA in België.
Je kan ook gewoon bij HZIV gaan, betaal je niets extra in BE. Indien dat past bij je persoonlijke situatie natuurlijk.
Een vriendin van me geeft les in Nederland, ze krijgt per kind ten laste een mooie som terug en ze kan haar lening in België en in Nederland inbrengen.
Ze krijgt echt een hoop terug elk jaar.
Hoe bedoel je per kind ten laste een mooie som terugkrijgen? Onze zoon is pas dit jaar geboren, dus pas van belang bij de volgende aangifte, maar ik zou toch graag weten waar op te letten :)
Ook opletten als je wil thuiswerken... Ik weet niet hoe de vork precies aan de steel zit, maar hoorde van een NL collega die werkt in België dat hij verplicht is om 4 dagen per week naar kantoor te komen (in België, waar hij dus de helft van de tijd quasi alleen zit gezien de meesten thuiswerken). Werkt wellicht ook in de andere richting, als je als Belg werkt in NL?
Klopt. Er zijn een aantal regels rond. Voor bijvoorbeeld die hypotheekrente aftrek moet je minstens 90% in NL werken. Om geen sociale bijdragen in BE te betalen moet je minstens 75% in NL werken. Bij ons is dus de regel maximum 1 dag per week thuis om nog wat marge te houden. Maar, voor zover ik weet telt alles van vakantie etc. mee als werken in NL, dus kan je effectief wel eens 2 dagen per week thuis werken.
Opletten bij welke calculator je het Nederlandse bruto/netto berekend.
Tel zo’n ~€1200 per jaar netto die je verliest aan zorgverzekering (verplicht). Best schrijf je ook gewoon in mutualiteit in België en een hospitalisatie verzekering.

Afhankelijk van bedrijf grootte zal het bedrijf 80% van de tijd in een CAO zitten. Afhankelijk van welke CAO, ga je meer of minder pensioen opbouwen. Zonder CAO is een pensioen niet verplicht.
13de maand komt niet zo vaak voor als in België. (Ook CAO afhankelijk of interne bedrijfsregeling).


Zo is €4000 idd ~ €3000 zonder pensioen.
Ik neem als voorbeeld CAO metaelektronica.
Waar grote bedrijven zoals Philips en ASML onder vallen. (Geen verplichte 13de maand)
Met deze CAO draag je ongeveer ~10% aan het pensioen fonds PMT. (Verplicht)
Van €4000 bruto houd je dan: ~€2760 van over. €2760 - €100 zorgverzekering = €2660 netto.
In Nederland heb je wel vaak een netto km vergoeding €0.19/km. Plus word je als alleenstaande minder belast dan in België.

En dan word het verschil plots een stuk minder. In Belgie heb je trouwens (vaak) maaltijdcheques. Dat is ook een €100 netto voordeel vaak. Bedrijfswagen worden zwaar belast door bijtelling en minder interessant, ook minder snel aangeboden door de werkgever.
Kindergeld is zo’n 1/3 van het Belgische.
Dan zou je gedeeltelijk uit NL kunnen krijgen en een gedeelte vanuit België als je een partner hebt die in België werkt.
Je gaat wel altijd gemeentebelasting moeten betalen in België. En zowel belasting indienen in België en Nederland.
Die zorgverzekering kan nog wel wat goedkoper. Ik zit nu aan een 1025 voor een jaar. De allergoedkoopste aanbieder, hoogste eigen risico en in 1x betalen geeft nog wat extra korting.
Ik ben zelf grensarbeider en je voorbeeld klopt. Je betaalt een pak minder belastingen. Uiteraard moet je een zorgverzekering nemen, maar daar kijk je op independer.nl voor de goedkoopste. Deze is ook een klein deel aftrekbaar van de belastingen in België.

Hypotheek kun je terugkrijgen in Nederland, maar ook in België (althans in Wallonië door de Cheque Habitat).

Afhankelijk van je gezinssituatie krijg je kindergeld uit België (als 1 van de 2 daar werkt) en anders in Nederland, maar komt België het verschil tegenmoet. Ook toeslag voor kinderopvang krijg je uit beide landen terug en in Nederland is dat een pak meer dan in België.

Ik werk ondertussen 15 jaar in Nederland en ik kan niet anders zeggen dan doen. Financieel is dit echt een goede zet. Uiteraard afhankelijk van de CAO van je bedrijf.

Als je nog iets moet weten, vraag je het maar.
Is het "makkelijk" om toeslag voor kinderopvang terug te krijgen? Zal bij ons pas van toepassing zijn bij de aanslag in 2024, maar toch :)
Ik werk ook al 21 jaar in NL. Ik zal effe neer zetten hoe het bij mij is zonder echte bedragen te noemen. Wetende dat mijn vrouw ambenaar in BE is en we 2 kinderen hebben

  • Mijn loon volledig belast in NL, vrouw hier in BE. Je moet idd zelf ook de BE invullen, maar dat bedrag vul je dan ook in als "vrijgesteld"
  • Zorgverzekering verplicht ook in NL te nemen: Ik neem de goedkoopste en die kost mij 92 euro p/m
  • Inbreng hypotheek is niet het juiste woord. In NL mag je meer inbrengen dan alleen je hypotheek, nl. alle interesten van alle leningen voor het huis/grond + alle onkosten. Mijn vrouw brengt de hypotheek hier in BE in. Ik breng de interesten in van de hypotheeklening, maar ook het mandaat gedeelte van de huislening alsook de mandaat voor de grond. Wanneer we de lening aangingen of de lening hebben herzien, kon ik ook al die kosten inbrengen.
  • Kindergeld trekken we volledig in BE
  • In NL kennen ze geen index.
  • Ik zit ook in een COA, wat zit daar bijvoorbeeld voor komend jaar in
    • Km vergoeding van 0,19 per km, gaat verhoogd worden naar 0,21 als de regering dat goed keurt.
    • Business card voor openbaar vervoer 1ste klasse
    • In januari persoonlijke opslag afhankelijk van je reletieve loonschaal positie. In mijn geval 2%
    • In januari algeneme verhoging voor alle loonschalen van 2%
    • In augustus algemene loonsverhoging voor alle loonschalen van 3%
    • Variabele verloning in April: afhankelijk van de loonschaal ligt dat voor IT jaarlijks tussen 8% en 10% van je jaarsalaris, maal een percentage afhankelijk van de bedrijfsresultaten met een minimum van 100%. In realiteit de afgelopen jaren lag dat tussen de 135% en 145%
    • vakantiegeld + 13de maand
    • Er zijn ook allerhande kleine zaken in.
      • Zo kan je bijvoorbeeld jaarlijk iets van een 1200 euro inbrengen voor aankopen zoals bureau, playstation, pc, TV en een hoop andere spullen
      • Fietsregeling
      • Telefoon + onbeperkt abo
  • Je hebt in NL minder feestdagen, zoals 1/11 en 11/11 bijvoorbeeld
Als ik mijn loon in een bruto/netto calculator gooi (die van jobat) dan krijg ik op dit moment in NL netto ongeveer 1/3de meer betaald
De goedkoopste zorgverzekering was dit jaar iets van 85 EUR per maand. Misschien neem je niet het hoogste eigen risico?
Feestdagen is inderdaad een goeie. Ook als die in het weekend vallen ben je ze gewoon kwijt.
Is thuiswerken ook geen aandachtspuntje naar waar je belasting moet betalen toe? Ik heb al verhalen gehoord van IT-er die door thuiswerk eigenlijk (meer) belastbaar in België bleken te zijn terwijl hun afhoudingen standaard in NL waren gebeurt en in een hele soep terecht zijn gekomen van terugvorderingen, nalatigheidsinteresten, boetes, kwijtschelding van die boetes,....
Uiteindelijk is dat wel goed gekomen maar dat was toch ettelijke jaren aan geld voorschieten en procedures eer dat rond was.
Copy paste: Klopt. Er zijn een aantal regels rond. Voor bijvoorbeeld die hypotheekrente aftrek moet je minstens 90% in NL werken. Om geen sociale bijdragen in BE te betalen moet je minstens 75% in NL werken. Bij ons is dus de regel maximum 1 dag per week thuis om nog wat marge te houden. Maar, voor zover ik weet telt alles van vakantie etc. mee als werken in NL, dus kan je effectief wel eens 2 dagen per week thuis werken.


Misschien nog een toevoeging: als je kinderen krijgt val je ook onder de NL regelgeving rond geboorte/ouderschapsverlof. Misschien ook de moeite om eens door te nemen.
 
Is het "makkelijk" om toeslag voor kinderopvang terug te krijgen? Zal bij ons pas van toepassing zijn bij de aanslag in 2024, maar toch :)

De goedkoopste zorgverzekering was dit jaar iets van 85 EUR per maand. Misschien neem je niet het hoogste eigen risico?
Feestdagen is inderdaad een goeie. Ook als die in het weekend vallen ben je ze gewoon kwijt.
Welke zorgverzekering heb je dan? Of is het €85 omdat je in 1 keer betaalt?

Van die toeslag moet ik je nog laten weten, want we zijn nog ermee bezig.
 
Die zorgverzekering kan nog wel wat goedkoper. Ik zit nu aan een 1025 voor een jaar. De allergoedkoopste aanbieder, hoogste eigen risico en in 1x betalen geeft nog wat extra korting.

De zorgverzekering gaat in 2023 t gemiddeld €10 pm duurder worden.

Ik spreek incl. Hospitalisatie + bijdrage mutaliteit.
Dus €1200 is een redelijke schatting. Momenteel is het goedkoopste €87 per maand, + maandpremie hospitalisatie CM 25-45 jarige ~€10 + €8,33 lidmaatschap CM
 
Welke zorgverzekering heb je dan? Of is het €85 omdat je in 1 keer betaalt?

Van die toeslag moet ik je nog laten weten, want we zijn nog ermee bezig.
Zilveren Kruis. Ik betaal hem ook wel in 1x inderdaad.
De zorgverzekering gaat in 2023 t gemiddeld €10 pm duurder worden.

Ik spreek incl. Hospitalisatie + bijdrage mutaliteit.
Dus €1200 is een redelijke schatting. Momenteel is het goedkoopste €87 per maand, + maandpremie hospitalisatie CM 25-45 jarige ~€10 + €8,33 lidmaatschap CM
Ah goed punt, zelf zit ik bij HZIV dus betaal niets extra in BE.
 
Hoe het echt volledig in elkaar zit weet ik ook niet juist.
Ze is getrouwd maar wat ze andere jaren terugtrokken weet ik niet. Dit jaar zit ze aan een bedrag van 5 cijfers om terug te trekken. 🤷

Ik geloof daar niet al te veel van :p.

Het enige scenario dat ik kan bedenken, is dat ze jarenlang onterecht belasting betaalde op haar loon in België en dat moest betalen in Nederland.
En dan kan dat resulteren in een stevige ontheffing in België maar daarmee gaat ze wel voor al die jaren de belasting in Nederland moeten regulariseren :p
 
Ik geloof daar niet al te veel van :p.

Het enige scenario dat ik kan bedenken, is dat ze jarenlang onterecht belasting betaalde op haar loon in België en dat moest betalen in Nederland.
En dan kan dat resulteren in een stevige ontheffing in België maar daarmee gaat ze wel voor al die jaren de belasting in Nederland moeten regulariseren :p
Vergeten de vrijstelling aan te vragen dan en dubbel belast zijn, dan krijg je idd terug wat je teveel betaalde.

NL gaat volgens mij gewoon automatisch belasten en je moet zelf maar aantonen dat het niet bij hun belast moet worden.

Of optie 2: ze geeft geen inkomen aan in België (ook niet vrijgesteld) waardoor ze gebruik maken van het huwelijksquotient en haar partner heeft een hoog inkomen. Samen met wat andere voordelen als kinderopvang, kinderen, dienstencheques, lening
 
Zover ik weet moet elke fiscale inwoner van België zijn wereldwijde inkomen aangeven aan de fiscus, zelfs indien vrijgesteld moet je ze aangeven en even later het bedrag vermelden dat je wil vrijstellen. (uitzonderingen bestaan voor een beperkt aantal scenario's)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan