Als Belg in NL gaan werken

Bijna niemand is wel heel sterk gezegd, misschien dat het procentueel wel best laag ligt.
Maar op Nederlandse autofora vind je genoeg werknemers met een leasewagen van het werk.
En persoonlijk ken ik er ook wel een paar die eentje hebben van hun werk.
Het kost wel een stuk meer dan hier, we mogen voorlopig nog altijd blij zijn met de lage VAA in België.
Bedoelde binnen het bedrijf zelf, had me mss beter moeten uidrukken ;)
 
Bedoelde binnen het bedrijf zelf, had me mss beter moeten uidrukken ;)
Het was vooral omdat je aan ons vroeg of dat klopt. Dan ging ik er van uit dat je over heel NL spreekt, want we kunnen moeilijk weten of ze binnen jouw bedrijf geen bedrijfswagens geven.
 
So, uiteindelijk niet ingegaan op het voorstel. Loon werd dan toch aangepast zodat het in lijn zou zijn met de medewerkers die daar werken. (Daar valt wat over te zeggen overigens).

Dus nu wachten tot ik het bedrag in handen heb. Echter wil ik heel graag weten of er een manier is om het fiscaal zo aantrekkelijk mogelijk te maken, en wat ik mag vragen aan de WG in een wettelijk kader.

Momenteel ziet het er naar uit dat we het bedrag gaan samen met ons loon gaan krijgen, en dus ook immens zwaar belast gaan worden.
 
Hi,

Ik kom uit Nederland, woon nu +- 2 jaar in België, maar werk nog steeds (fysiek) in Nederland. Heb dus ervaring met hoe alles in Nederland werkt en tevens (deels) bekend met hoe het in België werkt en dus de verschillen. Wellicht kan ik je helpen mocht je nog vragen hebben. Stuur gerust een PB!
 
Iemand ervaring met werken als zelfstandige in Nederland? Zou als bijberoep wel voor een Nederlandse firma willen werken. Gaat om statistische adviesverlening voor een verzekeraar.
Is gewoon van thuis uit, maar ik vraag me af of ik me dan in NL moet registreren als ZZPer?
 
Deze even bovenhalen. Nieuwe zorgpremies zijn bekend. Ik zat bij de goedkoopste (Zekur), maar die wordt bijna 30 euro duurder... Ffs. Binnenkort weer eens de vergelijkingssites doorlopen.
 
Deze even bovenhalen. Nieuwe zorgpremies zijn bekend. Ik zat bij de goedkoopste (Zekur), maar die wordt bijna 30 euro duurder... Ffs. Binnenkort weer eens de vergelijkingssites doorlopen.
Welkom in de club. Ook lid bij Zekur. Menzis is de goedkoopste met €122.75 dacht ik. Pijnlijke verhoging.

Weet gij of we na nieuwjaar extra netto overhouden ivm de koopkracht?
 
Welkom in de club. Ook lid bij Zekur. Menzis is de goedkoopste met €122.75 dacht ik. Pijnlijke verhoging.

Weet gij of we na nieuwjaar extra netto overhouden ivm de koopkracht?
Via Independer kom ik uit op Aevitae op 119.95, maar komt er bij andere sites niet uit...

Geen idee ivm de koopkracht, is er weer een verlaging van de loonbelasting?
 
Via Independer kom ik uit op Aevitae op 119.95, maar komt er bij andere sites niet uit...

Geen idee ivm de koopkracht, is er weer een verlaging van de loonbelasting?
Die had ik vanmorgen en gisteren nog niet gezien. Merci! Weer een paar euro's minder :unsure: .

Dacht op "prinsjesdag" gehoord te hebben dat er iets bijkwam na nieuwjaar, maar voor mij is het allemaal onduidelijk.
 
Ik heb van mijn verzekeraar, Just (vroeger CZ) ook de nieuwe prijzen gekregen.

Screenshot_20231114_122141_Chrome.jpg

Komt op 123,5 euro dus.

Edit: op depender komt VGZ er bij mij als bestekoop uit met 122.95 en daarna just.

Dus ik ga weer gewoon blijven dan maar.

Edit 2: het stond belachelijk slecht gesorteerd. Aevitea ook 119.95
 
En hoe is jullie loon geëvolueerd? Geen indexatie maar wel prijsverhoging.

Maar bon verhoging is ook gewoon logisch, de zorgkosten stijgen ook. Dus inkomsten moeten mee stijgen.
 
En hoe is jullie loon geëvolueerd? Geen indexatie maar wel prijsverhoging.

Maar bon verhoging is ook gewoon logisch, de zorgkosten stijgen ook. Dus inkomsten moeten mee stijgen.
Bij ons gaat de bond met het bedrijf om tafel voor de verhoging wegens de indexering.
 
Zelfde percentage bijgekomen als de verhoging van uw zorgverzekering ;)?
Dat weet ik nog niet, want de CAO loopt nog tot april. Dus de onderhandelingen beginnen ergens in februari/maart. Dat zal niet elk jaar 1 op 1 zijn in ieder geval. Maar los daarvan vind ik zorg nog wel iets anders dan eten en drinken bijvoorbeeld. Het is echt wel absurd dat je per persoon gemiddeld €150 per maand kwijt bent aan zorg en dan de eerste €350 nog altijd zelf moet betalen (als ik even kijk naar de gemiddelde Nederlander). Doe daar nog een partner en kind bij en het is een halve hypotheek.
 
Dat weet ik nog niet, want de CAO loopt nog tot april. Dus de onderhandelingen beginnen ergens in februari/maart. Dat zal niet elk jaar 1 op 1 zijn in ieder geval. Maar los daarvan vind ik zorg nog wel iets anders dan eten en drinken bijvoorbeeld. Het is echt wel absurd dat je per persoon gemiddeld €150 per maand kwijt bent aan zorg en dan de eerste €350 nog altijd zelf moet betalen (als ik even kijk naar de gemiddelde Nederlander). Doe daar nog een partner en kind bij en het is een halve hypotheek.
Ik zie niet in wat daar overdreven aan is. Dat is nu eenmaal het systeem van nederland dat werkt met private verzekeringen, waar dat je in België dit in de belastingen zit en de goed verdienende dan ook meer betalen dan diegene die voor een appel en een ei gaan werken.

Wil je dat systeem niet, ga werken in België en neem er dan bij dat uw nettoloon waarschijnlijk lager is ;p.
 
En hoe is jullie loon geëvolueerd? Geen indexatie maar wel prijsverhoging.

Maar bon verhoging is ook gewoon logisch, de zorgkosten stijgen ook. Dus inkomsten moeten mee stijgen.

Hier is de CAO voor komend jaar nog niet afgerond.

Even uit men hoofd, dit jaar heb ik in januarie 5,4% gekregen + eenmalig 500 netto en in julli 3,2% en nog eens 500 netto.
En de loonschalen zijn ook mee gestegen 5 %

Het is echt wel absurd dat je per persoon gemiddeld €150 per maand kwijt bent aan zorg en dan de eerste €350 nog altijd zelf moet betalen (als ik even kijk naar de gemiddelde Nederlander). Doe daar nog een partner en kind bij en het is een halve hypotheek.
Langs de andere kant, is er wel een reden waarom in BE de belastingen een pak hoger zijn. Want het verschil is nog altijd enorm groot als ik mijn bruto loon in een BE calculator giet.
 
Ik zie niet in wat daar overdreven aan is. Dat is nu eenmaal het systeem van nederland dat werkt met private verzekeringen, waar dat je in België dit in de belastingen zit en de goed verdienende dan ook meer betalen dan diegene die voor een appel en een ei gaan werken.

Wil je dat systeem niet, ga werken in België en neem er dan bij dat uw nettoloon waarschijnlijk lager is ;p.
Hier is de CAO voor komend jaar nog niet afgerond.

Even uit men hoofd, dit jaar heb ik in januarie 5,4% gekregen + eenmalig 500 netto en in julli 3,2% en nog eens 500 netto.
En de loonschalen zijn ook mee gestegen 5 %


Langs de andere kant, is er wel een reden waarom in BE de belastingen een pak hoger zijn. Want het verschil is nog altijd enorm groot als ik mijn bruto loon in een BE calculator giet.
Fair enough, goede punten. Ik geef mijn fout toe.

Ik vind het systeem wel absurd eerlijk gezegd, maar gelukkig woon ik in België.

Wat ik wel echt frustrerend vind, is dat de goedkoopste van het ene jaar nooit opnieuw de goedkoopste is van het jaar erna, waardoor je steeds "moet" overstappen.
 
Langs de andere kant, is er wel een reden waarom in BE de belastingen een pak hoger zijn. Want het verschil is nog altijd enorm groot als ik mijn bruto loon in een BE calculator giet.
Hou er rekening mee dat je in Belgie 13.92 maandlonen krijgt. Laten we een voorbeeld nemen van een 80k jaarsalaris. In Nederland krijg je dan 4100 euro netto. Trek daar 150 euro zorgverzekering van af en je zit op 3950. In Belgie krijg je dan 3600 euro per maand (vakantiegeld en eindejaarspremie meegerekend hier) met een 80k jaarsalaris zonder optimalisaties. Zo wat elke Belg krijgt ook nog eens 8x20euro aan maaltijdcheques per maand. Dan zit je al op 3750 euro. Nog maar een verschil van 200 euro wat de Nederlander in dit verhaal waarschijnlijk uitgeeft aan zijn prive-wagen wat typisch standaard inbegrepen is in het salaris pakket in Belgie wanneer je aan een jaarsalaris van 80k zit. De Belg heeft minder zorgen aan zijn hoofd want hij rijdt met een dikke BMW 5-reeks die hij dan ook nog eens gratis voltankt om eender waar naar toe te rijden. Dan hebben we het nog niet eens over de netto vergoedingen waar mee elk bedrijf zit te toveren in Belgie.

Kortom: er is amper een verschil tussen salarissen in BE en NL wanneer je de details eens bekijkt. De Nederlander neemt meer risico op zich en rijdt met een Volkswagen Polo terwijl de Belg veel voordelen krijgt hier en daar terwijl ze gesubsidieerd rondrijden in een BMW 5.
 
Terug
Bovenaan