Als Belg in NL gaan werken

@Wilcao Maak jij dan gebruik van de Nederlandse zorgverzekering of heb jij dan ook een Belgische?
Ik zit ook gewoon bij de CM. Naar het schijnt regelen die onderling dingen, heb ik gehoord, maar ikzelf doe eigenlijk niks met de Nederlandse en breng alles gewoon in België in. Ook hospitalisatie heb ik gewoon in België.
 
  • Leuk
Waarderingen: DnR
Merk dat de gesprekken moeizaam gaan vanaf "ik wil een auto".
Opvallend is dat bijna niemand in NL er 1 heeft. Klopt dat?
 
Bedrijfswagen en extralegale voordelen zijn daar niet zo uitvoerig zoals bij ons.
Of dat heb ik toch altijd horen vliegen.
 
Bedrijfswagen in NL wordt vooral ook zéér zwaar belast voor de werknemer waardoor het daar gewoon niet zo'n uitgemolken systeem is als in België.


Maw, een auto van 2023 met cataloguswaarde 40.000 EUR dat niet-elektrisch is, betaal je netto 394 EUR per maand als je 70K jaarinkomen hebt.

Heb je "slechts" 40K jaarinkomen dan betaal je nog steeds 363 EUR per maand.

Waarom zou je dan in godsnaam een bedrijfswagen vragen als je jaarlijks tegen de 5.000 EUR ervoor betaalt. Dan kan je beter de kost van de werkgever bruto laten uitbetalen en met het verschil van 600 - 700 EUR per maand (netto!) zelf je auto bekostigen.
 
Merk dat de gesprekken moeizaam gaan vanaf "ik wil een auto".
Opvallend is dat bijna niemand in NL er 1 heeft. Klopt dat?
Klopt, zoals anderen ook al aangaven.
Als je dus echt een keuze wil gaan maken om basis van totaalpakket moet je zoiets er ook wel bijnemen (net als de genoemde zorgverzekering).
 
En zorg dat je een dag in België hebt gewerkt/gedopt of ge zit uw heel leven vast aan de zorgverzekering, na uw pensioen. Mijn ma is oorspronkelijk van Nederland en heeft daar vroeger gewerkt. Uiteindelijk woonde ze in België met mijn vader en was ze zelfstandige (pedicure). Nu zijn ze beiden gepensioneerd en moet mijn ma zorgverzekering blijven betalen omdat ze nooit "gewerkt" heeft in België (zelfstandige telt blijkbaar niet genoeg). Zelfs als ze 1 dag gedopt had, moest ze geen zorgverzekering meer betalen. Een kameraad zijn ma is om die reden 1 dag fruit gaan plukken en daardoor moet ze geen zorgverzekering meer betalen. Echt een bizarre en onlogische regel.
 
Ik werk al 14 jaar in BE en ben niet van plan te blijven werken in NL dus dat zit wel goed.

Wel crazy regel.
 
Merk dat de gesprekken moeizaam gaan vanaf "ik wil een auto".
Opvallend is dat bijna niemand in NL er 1 heeft. Klopt dat?
Bij mijn vorige werkgever hadden alle Nederlandse collegas een wagen. Was wel sales dus ligt iets anders natuurlijk.

Echter hoorde ik ook van een vriendin die bij een grote it's speler werkte, dat er meerdere mensen in haar team tesla's van de zaak hadden (en ze zat in het marketing team)
 
En zorg dat je een dag in België hebt gewerkt/gedopt of ge zit uw heel leven vast aan de zorgverzekering, na uw pensioen. Mijn ma is oorspronkelijk van Nederland en heeft daar vroeger gewerkt. Uiteindelijk woonde ze in België met mijn vader en was ze zelfstandige (pedicure). Nu zijn ze beiden gepensioneerd en moet mijn ma zorgverzekering blijven betalen omdat ze nooit "gewerkt" heeft in België (zelfstandige telt blijkbaar niet genoeg). Zelfs als ze 1 dag gedopt had, moest ze geen zorgverzekering meer betalen. Een kameraad zijn ma is om die reden 1 dag fruit gaan plukken en daardoor moet ze geen zorgverzekering meer betalen. Echt een bizarre en onlogische regel.
In BE gewerkt hebt bedoel je dan effectief onder een BE contract? Ik neem aan dat een thuiswerkdag niet telt dan?
 
Bij mijn vorige werkgever hadden alle Nederlandse collegas een wagen. Was wel sales dus ligt iets anders natuurlijk.

Echter hoorde ik ook van een vriendin die bij een grote it's speler werkte, dat er meerdere mensen in haar team tesla's van de zaak hadden (en ze zat in het marketing team)
Hier zijn er een paar die volgens mij niks betalen voor hun wagen. Het is dan eerder van 'ahja, deze staat stil, neem deze maar'.

Grootste frustratie zit daar ook wel, enorm veel onkunde.
 
Oh oh... Ik heb enkel maar iets van een vakantiejob BE contract gehad, maar voor de rest enkel NL. Ik heb ook wel een eenmanszaak, dus misschien dat het daarmee wel ook voldaan is, hopelijk.
Zou dat eens navragen. Al kunnen die regels ook nog veranderen voor wij op pensioen mogen.
 
Bedrijfswagen in NL wordt vooral ook zéér zwaar belast voor de werknemer waardoor het daar gewoon niet zo'n uitgemolken systeem is als in België.


https://www.autoweek.nl/bijtelling/calculator/?bouwjaar=2023&co2=1&prijs=40000&inkomen=70000

Maw, een auto van 2023 met cataloguswaarde 40.000 EUR dat niet-elektrisch is, betaal je netto 394 EUR per maand als je 70K jaarinkomen hebt.

Heb je "slechts" 40K jaarinkomen dan betaal je nog steeds 363 EUR per maand.

Waarom zou je dan in godsnaam een bedrijfswagen vragen als je jaarlijks tegen de 5.000 EUR ervoor betaalt. Dan kan je beter de kost van de werkgever bruto laten uitbetalen en met het verschil van 600 - 700 EUR per maand (netto!) zelf je auto bekostigen.
Hier wel bij aanstippen dat de bijtelling in NL inderdaad veel hoger ligt dan onze VAA voor privé gebruik.
Wat wel een groot verschil is, is dat woon-werk verkeer GEEN privé verkeer is.
Dus je mag je leasewagen max 500km privé gebruiken en geen belasting er op betalen!
Je moet wel rittenadministratie bijhouden, kan je op papier doen, maar er zijn ook appjes voor of toestellen voor in de wagen.
Heeft je partner dus ook een Belgische wagen, of heb je nog graag een fun wagen privé, dan kan je die volledig gebruiken voor privé ritten.

Ik had een collega (ZZP-er) die een Porsche 911 op de zaak had, moest hij geen bijtellen op betalen, want in het weekend gebruikten zij de auto van zijn vrouw.
 
Hier kun je ook een gedeelte van terugkrijgen via de Belgische belastingen.

Heb je hier wat meer gegevens/details over ik dacht dat premies voor zorgverzekering niet aftrekbaar zijn maar persoongebonden ziektekosten wel.

Bedrijfswagen in NL wordt vooral ook zéér zwaar belast voor de werknemer waardoor het daar gewoon niet zo'n uitgemolken systeem is als in België.


Maw, een auto van 2023 met cataloguswaarde 40.000 EUR dat niet-elektrisch is, betaal je netto 394 EUR per maand als je 70K jaarinkomen hebt.

Heb je "slechts" 40K jaarinkomen dan betaal je nog steeds 363 EUR per maand.

Waarom zou je dan in godsnaam een bedrijfswagen vragen als je jaarlijks tegen de 5.000 EUR ervoor betaalt. Dan kan je beter de kost van de werkgever bruto laten uitbetalen en met het verschil van 600 - 700 EUR per maand (netto!) zelf je auto bekostigen.
Bedrijfswagens worden veel zwaarder belast in NL (bijtelling). Mijn elektrische leaseauto kost mij iedere maand 345€ netto aan bijtelling (omslag punt eigen auto of niet zat toen op +-500€).

Als ik nu dezelfde auto zou leasen zit ik al boven de 500€ bijtelling (501€ als ik het bereken) dus financieel niet meer aantrekkelijk (voordeel bijtelling elektrische auto's verdwijnt in 2026 volledig auto zou dan 585€ kosten aan bijtelling per maand). Om een idee te geven dezelfde auto kost nu in Belgie +-185€ vva per maand (501€ vs 185€ :shutup:).
 
Heb je hier wat meer gegevens/details over ik dacht dat premies voor zorgverzekering niet aftrekbaar zijn maar persoongebonden ziektekosten wel.
Ik ken er niks van eerlijk gezegd. Ik laat mijn belastingen invullen en mij is gezegd geworden dat ik deze altijd moest indienen.
 
Ik heb jaren in NL gewerkt. En nu terug in België.

Bij mij was het kantelpunt vooral de goedkopere bedrijfswagen. Het moment dat het hier zwaarder word belast ga ik toch weer richting NL.
Wel opletten 13de (eindejaarspremie) maand is niet standaard. En pensioen opbouw is ook niet altijd standaard.

Bonussen worden wel minder belast. En einde van het jaar krijg je meestal terug van de belastingen.

Kantelpunt BE - NL (Met bedrijfswagen)
Tot 80k bruto per jaar + alle extralegale voordelen met netto vergoedingen + een bedrijfswagen plus tankkaart beter. ~ €3200 netto + MC


Nederland:
€5700 bruto + bedrijfswagen(cat. €45) = ~ €3200 netto

Als je geen bedrijfswagen kunt krijgen in België is Nl doorgaans interessanter.
 
De wagen gaat moeilijk worden, ga hem wel vragen in uiteindelijk voorstel.

Thanks alvast mannen. Merk dat deze vragen het vuur aan de schenen begint te leggen bij de werkgever.
 
Merk dat de gesprekken moeizaam gaan vanaf "ik wil een auto".
Opvallend is dat bijna niemand in NL er 1 heeft. Klopt dat?
Bijna niemand is wel heel sterk gezegd, misschien dat het procentueel wel best laag ligt.
Maar op Nederlandse autofora vind je genoeg werknemers met een leasewagen van het werk.
En persoonlijk ken ik er ook wel een paar die eentje hebben van hun werk.
Het kost wel een stuk meer dan hier, we mogen voorlopig nog altijd blij zijn met de lage VAA in België.
 
Terug
Bovenaan