Als Belg in NL gaan werken

Sloan

Member
Hello,

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met werken op Nederlands contract als Belg.

Momenteel ben ik in onderhandeling om eventueel daar te gaan werken. Als eerste 'perk' zou ik mijn brutoloon behouden. Een snelle Google search zegt me al dat ik daar netto best een flinke hap meer aan overhou dan in België.

Maar dus, wat zijn de valkuilen? Waar moet ik waakzaam op zijn?
 
Zeker gunstig. Inderdaad hoger brutoloon. Wel ook duurdere zorgverzekering in nl nodig.

Als er nog kindjes komen; vaderschapsverlof is ook veel langer in NL
 
Hello,

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met werken op Nederlands contract als Belg.

Momenteel ben ik in onderhandeling om eventueel daar te gaan werken. Als eerste 'perk' zou ik mijn brutoloon behouden. Een snelle Google search zegt me al dat ik daar netto best een flinke hap meer aan overhou dan in België.

Maar dus, wat zijn de valkuilen? Waar moet ik waakzaam op zijn?
Ik werk al 16 jaar in Nederland en woon ook in België.

Je houdt inderdaad netto meer over. Je betaalt in België alleen gemeentebelastingen en in Nederland ga je quasi niks moeten bijbetalen. Als je een hypotheek hebt, kun je deze in België en Nederland ingeven bij de belastingen.

Je bent verplicht een zorgverzekering in Nederland te pakken. Deze bekijk ik elk jaar via independer.nl . Elk jaar switch ik naar de goedkoopste. Eigen risico zo hoog mogelijk zetten en dit jaar betaal ik €102 per maand. Hier kun je ook een gedeelte van terugkrijgen via de Belgische belastingen.

Indien je kinderen krijgt, krijg je 5 dagen na de geboorte volledig betaald. Daarna krijg je 5 weken (die je in het eerste halfjaar moet opmaken) aan 70% betaald. Daarna krijg je nog een 26 weken, waarvan je er 9 aan 70% betaald kunt opnemen tot het kind 1 jaar is. Daarna kun je de rest onbetaald tot 8 jaar opnemen. De crèche krijg je zowel in Nederland als in België terug (in België ook nog een deel via de belastingen). In Nederland krijg je veel meer terug. Dat is afhankelijk van wat je verdient. Je kind mag wel in België naar de crèche (zolang ze op een bepaalde lijst staan).

Ik heb je meer informatie gegeven dan je waarschijnlijk nodig had, maar als je nog vragen hebt, stel je ze maar. Ik kan het, financieel gezien, alleen maar aanraden om grensarbeider te worden.
 
Ik heb een kindje en heb mijn oudersschapsverlof nog allemaal staan, kan ik die opnemen in NL?
 
Ik werk al 16 jaar in Nederland en woon ook in België.

Je houdt inderdaad netto meer over. Je betaalt in België alleen gemeentebelastingen en in Nederland ga je quasi niks moeten bijbetalen. Als je een hypotheek hebt, kun je deze in België en Nederland ingeven bij de belastingen.

Je bent verplicht een zorgverzekering in Nederland te pakken. Deze bekijk ik elk jaar via independer.nl . Elk jaar switch ik naar de goedkoopste. Eigen risico zo hoog mogelijk zetten en dit jaar betaal ik €102 per maand. Hier kun je ook een gedeelte van terugkrijgen via de Belgische belastingen.

Indien je kinderen krijgt, krijg je 5 dagen na de geboorte volledig betaald. Daarna krijg je 5 weken (die je in het eerste halfjaar moet opmaken) aan 70% betaald. Daarna krijg je nog een 26 weken, waarvan je er 9 aan 70% betaald kunt opnemen tot het kind 1 jaar is. Daarna kun je de rest onbetaald tot 8 jaar opnemen. De crèche krijg je zowel in Nederland als in België terug (in België ook nog een deel via de belastingen). In Nederland krijg je veel meer terug. Dat is afhankelijk van wat je verdient. Je kind mag wel in België naar de crèche (zolang ze op een bepaalde lijst staan).

Ik heb je meer informatie gegeven dan je waarschijnlijk nodig had, maar als je nog vragen hebt, stel je ze maar. Ik kan het, financieel gezien, alleen maar aanraden om grensarbeider te worden.
Kan ik zo'n google search vertrouwen? Zou echt op 500 netto meer uitkomen, kan dat?
 
Wat Wilcao zegt dus. Ik werk al 21 jaar in NL en woon in BE.

Die 500 kan kloppen. Alles hangt van je bruto loon af, dus dat is moeilijk om te zeggen als dat juist is natuurlijk.
 
Kan ik zo'n google search vertrouwen? Zou echt op 500 netto meer uitkomen, kan dat?
Als ik een bruto/netto calculator gebruik. Scheelt dat soms een €100 netto meer in de calculator, maar op het bedrijf zijn er dan nog regelingen qua pensioen etc. Dus ik denk dat dat wel ik de buurt komt. Alles is afhankelijk wat je verdient. Kan je toekomstig bedrijf je niet vertellen wat je netto over gaat houden of ben je gewoon nog op zoek naar bedrijf over de grens?

Ik heb een kindje en heb mijn oudersschapsverlof nog allemaal staan, kan ik die opnemen in NL?
Daar heb ik mijn twijfels over. Ik zelf ben lid van de bond (ACV) en die hebben een afdeling voor grensarbeiders (kun je ook je belastingen laten door invullen). Daar kun je je ook altijd eens bij informeren, moest je daar interesse in hebben natuurlijk.
 
Zou een 40uren contract zijn en bruto 3200-3400.
Het is moeilijk te vergelijken, maar toen ik op €3100 bruto zat, hield ik ongeveer €2320 over (exclusief reiskosten). Dus ik gok dat je ongeveer een €2400-€2500 gaat overhouden met dat brutoloon. Of misschien zelfs nog €100 meer, want mijn loon is van begin vorig jaar en met nieuwjaar is er weer een regel veranderd waardoor we meer netto over houden. Dus zal mogelijks €2500-€2600 gaan zijn.
 
En met dan 77km reiskosten kom ik op een extra 300 euro belastingvrije som uit. Klopt?

Tot nu toe enkel voordelen, geen nadelen?
 
En met dan 77km reiskosten kom ik op een extra 300 euro belastingvrije som uit. Klopt?

Tot nu toe enkel voordelen, geen nadelen?
19 cent per kilometer is de standaard denk ik, dus dat kan kloppen.

Nadelen: ga je thuis werken of alleen in NL? Anders zijn er nog extra verplichtingen.
 
En met dan 77km reiskosten kom ik op een extra 300 euro belastingvrije som uit. Klopt?

Tot nu toe enkel voordelen, geen nadelen?
Zoals @StannekeS zegt is het 0,19 cent per kilometer (onbelast). Kan wel zijn dat er een limiet op het aantal kilometers zit.
 
Enige nadeel wat ik kan verzinnen is dat je geen fiscaal voordeel hebt wanneer je in België zoiets als pensioensparen zou doen. En de pensioenleeftijd ligt in Nederland op dit moment hoger dan in België.

Ik ga ervanuit dat je al in België hebt gewerkt?
 
Ik heb een kindje en heb mijn oudersschapsverlof nog allemaal staan, kan ik die opnemen in NL?
Het Belgische ouderschapsverlof kan je enkel opnemen als je een Belgische arbeidsovereenkomst hebt.
 
Het kindergeld is wel een pak lager in Nederland, maar als 1 van de 2 in België werkt, dan ga je het vanuit België krijgen volgens mij (wij toch). Als dat niet het geval is, moet je het even navragen, want dat weet ik niet exact. Dacht dat België anders nog wel zou bijpassen wat je mist in Nederland.
 
Ik heb totaal geen plannen of vooruitzichten om in Nederland te gaan werken, maar hoe zit het eigenlijk met je pensioen als je nu pakweg 10 jaar in Nederland (of een ander buurland) hebt gewerkt, en de overige jaren in België? Hoe ziet dat pensioen er dan uit?
 
  • Leuk
Waarderingen: DnR
Het kindergeld is wel een pak lager in Nederland, maar als 1 van de 2 in België werkt, dan ga je het vanuit België krijgen volgens mij (wij toch). Als dat niet het geval is, moet je het even navragen, want dat weet ik niet exact. Dacht dat België anders nog wel zou bijpassen wat je mist in Nederland.
Klopt. Ik heb het ook in NL aangevraagd en het is geaccepteerd, maar omdat we al vanuit BE meer krijgen dan wat je uit NL zou krijgen komt er dus ook niets bij. Volgens mij komt het erop neer dat je het maximum krijgt dat uit beide landen beschikbaar is voor jouw situatie.
 
Terug
Bovenaan