Gisteren mijn 4de 10k in mijn leven, de 3de dit jaar, de eerste na 1km te hebben gezwommen en 40km te hebben gefietst 😅

Mijn eerste kwarttriatlon, startuur 13:55, vol in de hitte. Het zwemmen verliep goed, het was dan ook zalig om in het water te zitten, fietsen verliep ook goed, aangezien ik al 12 jaar fiets is dat het onderdeel waar ik het meeste ervaring mee heb.

Voor het lopen had ik het meeste schrik, weinig ervaring, serieuze hitte, ... Uiteindelijk ging ook dat goed voor mijn niveau. De eerste 3km zeer rustig gestart aan 6:20 om de overgang te verteren, na 1km had ik een serieuze kramp in mijn linkerbeen die er gelukkig terug uit was na 50m. Km 4 tem 8,5 rond 6:00 gelopen en de anderhalve km nog wat extra mijn best gedaan en 5:40 gelopen.

Finaal 10km in 1:00:47. 6,5 min trager dan mijn PR, maar dat was enkel lopen en in veel frissere omstandigheden, ik kan dus niet anders dan tevreden zijn 😀

Als ik ooit competitief wil zijn in triatlon is het wel duidelijk dat ik het meeste progressie zal moeten boeken in het lopen, maar het is mijn eerste seizoen, nu gewoon alles ontdekken, wennen aan de verschillende sporten en de combinatie, vanaf het najaar wat beginnen werken aan snelheid in het lopen, dan ben ik ook een jaar aan het lopen en zijn mijn gewrichten wat gewend aan de belasting.

Bedankt voor de tips hier ivm lopen in de hitte!
 
Ik moet ik deze hitte (rond 7:30 deze ochtend) toch mijn gemiddeld tempo met +-20 seconden laten zakken om in mijn hartslagzone te blijven. Maar bon, het zal altijd wel iets zijn zeker. :D

Ik ga mezelf toch ook eens zo een riem voor een bidon halen. Het ziet er niet uit, maar ik krijg na de eerste kilometer al dorst. En dan begin ik mijzelf daarover te frustreren.

@Zane en @langun succes met de doelstellingen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Zane
winegums gebruikt ik ook echt wel heel vaak. Zijn stukken goedkoper dan de energy snoepjes die je van een bekend merk kan kopen maar doet hetzelfde... Is een goed aanvulling wel voor mij maar zeker niet als hoofdvoeding te nemen
 
Ik verkoop een doos met nog 27 Sis-gels met 150mg cafeïne per stuk (smaak: double shot espresso). Houdbaarheid: best before 09-2023.

Stuur pm indien interesse.
 
je spaarcenten

Men zegt dat vaak, maar je kan toch ook nog voor een “normaal” budget aan traithlon doen?

Een tijdritfiets is een investering. Maar voor 4K heb je toch wel al iets waar je vooruit mee kan.

Wil je meedoen aan exotische triathlons dan tikt dat natuurlijk wel aan :p
 
Als je competitief wil zijn en zeker als je langere afstand wil doen kost het wel echt wat geld. Tzijn zeker niet alleen de exotische wedstrijden die geld kosten.
 
Wat goedkoop is voor een halve met label. Knokke is (was / is uitverkocht) 330 euro. Openlakes (geen gekend label) is 300 tot 388 euro afhankelijk van wanneer je inschrijft (volledige afstand). Halve is 178->240 euro. Dan heb je nog schoenen, wetsuit, fiets, vervoer, verblijf, voeding, ...
 
Ik merk het het verschil al in de lokale en goede triatlon club vs de lokale en goede atletiekclub, dat er een pak meer geld rondgaat in Triatlon.
Begeleiding (Kinesisten, verloning,... ) , materiaal, stages,...
 
Ik merk het het verschil al in de lokale en goede triatlon club vs de lokale en goede atletiekclub, dat er een pak meer geld rondgaat in Triatlon.
Begeleiding (Kinesisten, verloning,... ) , materiaal, stages,...
Het amateurisme van de meeste atletiek clubs is om van te wenen. Te weinig geld, te weinig up to date kennis van de laatste trainingsmethodes, etc.

Mieke Gorissen had zelfs nog nooit een lactaattest gedaan toen ze deelnam aan de olympische spelen in Tokyo...
 
Voor wie toch maar ligt te smelten bij dit warme weer kan ik dit wetenschappelijk artikel aanraden van 'Sports Medicine - Open'. Duurt wel even om het volledig door te lezen maar ik vond het toch interessant. De meer ervaren sporters onder jullie zullen de gegeven data en conclusie reeds kennen, maar ik sta er toch van versteld dat de 80/20 regel zo ingebakken is bij veel topsporters. Het wordt tijd dat ik mijn training methodes aanpas..
 
Ik las hier een tijdje terug iets over sportartsen en testen. Vandaar even mijn vraag: hebben jullie ooit een (cardiologische) screening laten uitvoeren?

Als ik mijn horloge moet geloven ben ik op een maand of 2 van 67 rusthartslag naar 58 gegaan. Ook mijn hartslagvariabiliteit is enorm verbeterd. Dat zal vermoedelijk te maken hebben met het feit dat ik iets meer getraind ben. Alleen nu ik grotere afstanden ambieer en dus langer dan 1:15 uur ga lopen begin ik te denken dat het misschien veilige is om toch eens een onderzoek aan te vragen. Maar ik ben benieuwd naar de ervaringen hier.
 
Ik las hier een tijdje terug iets over sportartsen en testen. Vandaar even mijn vraag: hebben jullie ooit een (cardiologische) screening laten uitvoeren?

Als ik mijn horloge moet geloven ben ik op een maand of 2 van 67 rusthartslag naar 58 gegaan. Ook mijn hartslagvariabiliteit is enorm verbeterd. Dat zal vermoedelijk te maken hebben met het feit dat ik iets meer getraind ben. Alleen nu ik grotere afstanden ambieer en dus langer dan 1:15 uur ga lopen begin ik te denken dat het misschien veilige is om toch eens een onderzoek aan te vragen. Maar ik ben benieuwd naar de ervaringen hier.
Ik heb het gedaan, wegens erfelijke belasting. Uiteindelijk is dat bij mij best een lang traject geworden, om bij een conclusie te komen die voor redelijk veel mensen geldt, volgens de arts: Ja, er zijn bepaalde dingen om op te letten, maar het blijkt niks problematisch :)

Als je naar langere afstanden gaat, lijkt het mij sowieso een goed idee. Ik ben naar de huisarts gegaan, heb haar uitgelegd dat het tweeledig is: ik wou een sportmedisch onderzoek en een lactaattest. Zij heeft me doorgestuurd naar SPORTS van het UZA. En die arts bij de sportmedische keuring heeft me dan een vragenlijst gegeven, beetje onderzocht, en die beslist dan of je door moet voor een echo etc. Dat was bij mij het geval, vooral door de erfelijke belasting. Dus lactaattest, even uitpuffen en dan naar de echo.

Als ze dan niks verkeerd zien, houdt het daar op. Maar het kan dat ze iets afwijkends zien en je daarna terug willen voor een Holter, een MRI of een inspanningsecho (op de ligfiets). De totaalkost weet ik niet meer, maar het eerste deel is terugbetaald omdat de arts het medisch noodzakelijk achtte, de lactaattest uiteraard niet.

Ik zou het sowieso doen. Ze raden het zelfs jaarlijks aan, zo'n keuring. Maar dat heb ik nu ook wel niet gedaan. De lactaattest zou ik waarschijnlijk ook wel opnieuw doen, want het kennen van je juiste zones maakt echt wel een verschil in je trainingen en ik hou wel van die data. Op al die jaren dat je loopt, is dat nu ook de kost niet. Maar we zijn geen profs, dus het nut is sowieso maar relatief, hè. Een goeie benadering kan ook al goed zijn.
 
Ik heb het gedaan, wegens erfelijke belasting. Uiteindelijk is dat bij mij best een lang traject geworden, om bij een conclusie te komen die voor redelijk veel mensen geldt, volgens de arts: Ja, er zijn bepaalde dingen om op te letten, maar het blijkt niks problematisch :)

Als je naar langere afstanden gaat, lijkt het mij sowieso een goed idee. Ik ben naar de huisarts gegaan, heb haar uitgelegd dat het tweeledig is: ik wou een sportmedisch onderzoek en een lactaattest. Zij heeft me doorgestuurd naar SPORTS van het UZA. En die arts bij de sportmedische keuring heeft me dan een vragenlijst gegeven, beetje onderzocht, en die beslist dan of je door moet voor een echo etc. Dat was bij mij het geval, vooral door de erfelijke belasting. Dus lactaattest, even uitpuffen en dan naar de echo.

Als ze dan niks verkeerd zien, houdt het daar op. Maar het kan dat ze iets afwijkends zien en je daarna terug willen voor een Holter, een MRI of een inspanningsecho (op de ligfiets). De totaalkost weet ik niet meer, maar het eerste deel is terugbetaald omdat de arts het medisch noodzakelijk achtte, de lactaattest uiteraard niet.

Ik zou het sowieso doen. Ze raden het zelfs jaarlijks aan, zo'n keuring. Maar dat heb ik nu ook wel niet gedaan. De lactaattest zou ik waarschijnlijk ook wel opnieuw doen, want het kennen van je juiste zones maakt echt wel een verschil in je trainingen en ik hou wel van die data. Op al die jaren dat je loopt, is dat nu ook de kost niet. Maar we zijn geen profs, dus het nut is sowieso maar relatief, hè. Een goeie benadering kan ook al goed zijn.
Ik heb een vermoeden van wat zaken in de familie. Maar dat is nooit erg benoemd.

Ik lees net bij S.P.O.R.T.S dat het ongeveer een 80 euro kost voor een sportmedische screening. Das nu ook de kost niet.

151 euro voor een inspanningstest en ECG + lactaatmeting. Das niet weinig maar nu ook niet om te zeggen veel. Al zou ik dat houden voor de periode december/januari wanneer ik het gevoel heb echt te kunnen bouwen op een goede basis. Dan ga ik er pas de vruchten van kunnen proeven.
 
Door mee te doen aan een wetenschappelijkonderzoek ben ik helemaal gescreend geweest.
Is wel leuk om te weten dat alles goed is met m'n hart en nu neem ik medicatie tegen de chronische astma die ontdekt geweest is.

De lactaat testen zijn inderdaad wel leuk om te weten, ik train eerder op gevoel, maar de zones weten maakt wel dat ik me soms toch wat inhoud.
 
Event= wedstrijd?
Dan loop je toch gewoon zo snel als je kan voor de opgegeven afstand?
Hartslag irrelevant.
Niet ieder event is een doel/wedstrijd
gewoon georganiseerde trails die ik als training beschouw, (geen taper, bv bij de laatste natuurmarathon had ik in die week al 80km gelopen)
Ideaal loop je die dan dus ook gewoon rustig, wat ik meestal ook beoog.
Maar af en toe worden dat toch tempo loopjes.

100% voluit gaan doe ik wel niet, want dat zou betekenen dat ik de week erna minder kan trainen door meer nood aan recup.
 
Terug
Bovenaan