Tips voor goeie sokken? Without breaking the bank en rekening houden met feit dat ik maar tussen 5 en 10km per keer loop
Ik gebruik deze sokken van Bridgedale. De verkoper in de winkel had mij deze aangeraden en ik ben er tevreden van. Ze krimpen niet in de was en blijven even comfortabel na meermaals gebruik. Andere sokken gebruik ik niet dus kan daar geen commentaar op geven.

Voor een (korte) run van 8km met laag tempo en weinig impact op de voeten durf ik soms ook nog gewone sokken dragen. Echter bij het meer belasterende werk zijn loopsokken voor mij een meerwaarde.
 
Dat weet ik maar lopen is momenteel een lijdensweg voor mij in deze warmte.. En ik ben nochtans gewoon van 3x per week 12km te lopen aan pace 5.20 tot 5.30.

Ik ben mij bewust van de warmte en ook mijn tempo aanzienlijk verlaagd van in het begin.. echter mijn hartslag gaat direct pijlsnel omhoog bij zelfs de laagste tempo's (strompelen bijna).. Om 5 of 6u opstaan om te lopen gaat mij te ver (ben ook geen ochtendmens). En s'avonds blijft het tot aan het donker enorm warm.

Om 9u vanmorgen was het voor mij al te warm gewoonweg. Krijg geen zuurstof genoeg. Mijn conditie is nochtans dik in orde. Heeft gewoonweg met die warmte te maken. Niet iedereen kan daar evengoed tegen en bij mij is dat extreem helaas..
Maar je lichaam past zich ook wel deels aan aan die warmte, dus geef het nog even een kans. Je zal blij zijn binnen 2-3 maanden als je niet compleet gestopt bent voor zo´n lange periode.
Tips voor goeie sokken? Without breaking the bank en rekening houden met feit dat ik maar tussen 5 en 10km per keer loop
Zijn die van kalenji nog goed?

Edit

Das Kiprun tegenwoordig?
de laatste 2 paar zijn bij mij injinji teensokken, heel tevreden van; voorkomt blaren tussen de tenen zelf :)
Die teensokken van Decathlon zijn inderdaad ook goed.
Ik gebruik deze sokken van Bridgedale. De verkoper in de winkel had mij deze aangeraden en ik ben er tevreden van. Ze krimpen niet in de was en blijven even comfortabel na meermaals gebruik. Andere sokken gebruik ik niet dus kan daar geen commentaar op geven.

Voor een (korte) run van 8km met laag tempo en weinig impact op de voeten durf ik soms ook nog gewone sokken dragen. Echter bij het meer belasterende werk zijn loopsokken voor mij een meerwaarde.
Top sokken! Ik heb zelfs dat vorige (of vorige vorige?) model van die blauwe en gebruik die nog steeds. Die zijn hun geld echt wel waard.
 
Ik gebruik de loopsokken van Under Armour. Perfect voor mijn voeten, al voorkom je er wel geen voetpijntjes mee die sowieso ontstaan door het lopen 😁
En ik heb ook 1 paar sokken van Stance, voor speciale gelegenheden.
 
Ik loop met Rockay. Had die zien passeren op social media, en met discount eens geprobeerd. Zeer tevreden over eigenlijk.

Denk dat mijn paartjes nu een 1000km elk hebben en dat een is er wel bijna aan, maar denk dat dat vooral komt omdat ik enkel heel lage had besteld en ik die in de winter hard probeerde op te trekken zodat er zo weinig mogelijk vel bloot zat tussen schoenen en lange broek 🙂
 
Dat is het juist.. Ik heb vandaag heel rustig gelopen, trager kan bijna niet. En toch een lijdensweg.
Gewoon proberen om dan rustiger te lopen.
Uw lichaam past zich wel aan, maar bij sommige duurt dit wat langer dan bij andere.

Gewoon beginnen met te gaan lopen als de zon niet schijnt en rustig aan doen.
Beter heel traag lopen en toch lopen dan niet lopen. Het is nu een heel lastige periode want het is ineens heel droog en heel warm geworden, en het gaat niet direct veranderen.
Maar het zal binnenkort wel terug eens regenen en wat minder zonnige dagen zijn.

Maar tot midden oktober kan het nog heel warm zijn. Dus niet lopen tot dan lijkt me een zeer slecht idee.
 
Heb wel nog ergens lage kiprun sokken liggen mss eerst eens die proberen. Was telkens gewoon normale kousen (cheapo decathlon kousen, zo van 5 voor 10€ fzo)
 
Gewoon proberen om dan rustiger te lopen.
Uw lichaam past zich wel aan, maar bij sommige duurt dit wat langer dan bij andere.
Als ik wekenlang loop bij 5 graden in de ochtend (en het is steeds ook maar 10 graden tijdens de dag). En de grote wedstrijd komt eraan, en het is plots net die dag 20 graden en zon (en helaas heb ik dikwijls die pech gehad in het verleden, this is just my luck :D) dan heb ik aldus niet kunnen trainen bij dat warmere weer en dan is die wedstrijd bij voorbaat al dikke shit.

Mijne nonkel als voorbeeld even nemen, die vertrekt dan gewoon als een speer tijdens diezelfde wedstrijd en loopt dan wel gewoon een sterke tijd. Hem deert dit dan helemaal niks.

Verschil van mens tot mens he ;)

Opmerking: Als het plots 30 graden is (bij de HM van Heist was dat dikwijls het geval), dan stond er wel altijd opgave bij de naam van mijn nonkel. Op een bepaald moment houdt het natuurlijk op. Ik liep dan meestal wél uit maar ik liep dan wel altijd een tijd boven de 2u bij zo'n warm weer.
 
Laatst bewerkt:
Amai. Hier is het toch ook efkes wennen. Vanmorgen om 7u30 vertrokken voor een halve marathon LSD. Hartslag dik tien slagen hoger gemiddeld dan bij lagere temperaturen 😵‍💫
 
Voorlopig hou ik m'n HR nog onder controle in tegenstelling tot andere jaren. Mss ligt het aan m'n Z2 trainingen, mss ook niet. Ben nu wel maar gewoon gisteren om 21u gaan lopen, maar toen was het nog steeds 25° en normaal functioneert ik niet meer goed boven 23° 😂
Maandag eens checken of ik ook overdag de HR onder controle kan houden. Beetje wennen aan de hitte kan nooit kwaad op lage intensiteit.
 
Amai. Hier is het toch ook efkes wennen. Vanmorgen om 7u30 vertrokken voor een halve marathon LSD. Hartslag dik tien slagen hoger gemiddeld dan bij lagere temperaturen 😵‍💫
Maak u maar al klaar voor de komende week dan :p
Nog een hele week lekker warm!

Goed luisteren naar u lichaam is wel belangrijk nu. Maar zeker geen schrik hebben om te gaan, ook trainingen in de warmte hebben hun nut. Ook al haal je misschien niet de absolute prestaties die je voor ogen hebt.

Het heeft ook een reden waarom elite atleten vaak de warmte opzoeken doorheen het jaar door naar de Canarische eilanden, Afrika of Mallorca te gaan :p
 
Het is (mentaal) beslist, ik ga voor de HM van Antwerpen dit najaar. Dit wordt mijn eerste HM race. Hierdoor recent wat opzoekingswerk gedaan (training, loopvorm, materiaal, voeding & hydratie, etc). Ik heb een kleine maand geleden de eerste keer een HM afstand gelopen op training op een normaal tempo met enkel 250ml drank.

Ik heb dit topic een beetje doorzocht en heel wat posts gevonden over gels en bars, maar niets over gummibeertjes (of één vermelding van @Loser maar kan de post niet meer terugvinden). Ik weet dat gummibeertjes kwalitatief minder zijn, maar de prijs is dat ook.. :)

Zijn er überhaupt onder jullie die dit gebruiken tijdens het sporten, al dan niet in combinatie met gels? Of zweren jullie enkel bij de gels (& bars)?
 
Ik moet alles van snoep vermijden in de uren voor ik ga lopen of heb maagklachten. Zou niet werken voor mij.
 
Loopje in de averegten (bos) rond 8u

4km - 5:41
Even pauze - rustig flesje water leegdrinken en over het hoofd kieperen
3km - 5:40
Even pauze - rustig flesje water leegdrinken en over het hoofd kieperen
3km - 5:37
Terug thuis en ne goeie cola. Schol!
En daarna ne koude douche

Zo in het bos en na een gewenningskuur vrijdag (toen enorm afgezien, ik heb altijd even gewenning nodig), viel het vandaag goed mee.
Ik had goeie benen en ik voelde mij wel goed zo voor 70% in de schaduw lopen in het bos. 2x stoppen vond ik ook wel zalig en best wel een goed idee.
 
Laatst bewerkt:
Heerlijk die hitte. Vraag mij niet om een marathon te gaan lopen, maar mijn normale trainingen afwerken in 30+ graden, heerlijk. Zweten en afzien maar de conditie en benen die nog wel meekunnen. En daarna een heerlijke lauwe of koude douche, zalig!
 
Vanochtend om 7u30 vertrokken en ineens de proef op de som genomen. Gummibeertjes hebben we momenteel niet in huis, dus dan maar de Haribo Roulette geprobeerd. 20 km en 2+kg vochtverlies later heb ik geen last ondervonden van de maag maar ik moet er toch te veel op sjieken eer ik ze kan doorslikken.

Alles liep goed, 5:25 gemiddeld gelopen in het eerste deel met normaal hartritme. Op km 14 ben ik de man met de hamer tegengekomen, waarschijnlijk door de warmte of vochtverlies en is het tempo gezakt naar ongeveer 5:45 of lager. Totaal gemiddelde was 5:33.

Heb ook voor de eerste keer mijn Salomon Active skin 4 getest, het zit lekker en strak, het schuurt nergens, gsm is droog gebleven in het rugzak compartiment en ik was blij om voldoende drinken mee te hebben zonder dat continue te moeten vasthouden. Hierdoor ook geen warm water na het 10 min vast te houden en blijft het redelijk fris/lauw. Misschien in het vervolg toch nog frequenter vocht innemen.
 
Vanochtend om 7u30 vertrokken en ineens de proef op de som genomen. Gummibeertjes hebben we momenteel niet in huis, dus dan maar de Haribo Roulette geprobeerd. 20 km en 2+kg vochtverlies later heb ik geen last ondervonden van de maag maar ik moet er toch te veel op sjieken eer ik ze kan doorslikken.

Betere optie: winegums. Moet je normaal weinig op kauwen.

Ik ga zelf liever voor gels en fruit jellies.
Hierdoor ook geen warm water na het 10 min vast te houden en blijft het redelijk fris/lauw. Misschien in het vervolg toch nog frequenter vocht innemen.
Ik ben gisteren voor een halve gegaan en dan toch met 2*500ml mee.

Tot 16-17 is een halve liter meestal genoeg.
 
Deze morgen een uur gelopen en geen seconde meer. Voelde bij de eerste pas als dat het zwaar ging worden.

Had niets van drinken bij, dit in het vervolg toch zeker doen met dit weer.
 
Vanochtend om 7u30 vertrokken en ineens de proef op de som genomen. Gummibeertjes hebben we momenteel niet in huis, dus dan maar de Haribo Roulette geprobeerd. 20 km en 2+kg vochtverlies later heb ik geen last ondervonden van de maag maar ik moet er toch te veel op sjieken eer ik ze kan doorslikken.
Dit is wel een goeie optie.


Niet drinken bij dit weer daarvoor moet je goed gek zijn :p
De gordel met flasks is hier alvast terug uit de kast!
 
  • Leuk
Waarderingen: Zane
Vandaag ook om 20u vertrokken voor een trage 10km. In het begin was het afzien maar de laatste 20 min waren wel doenbaar.
Op zo’n dagen ben ik blij dat ik mijn Salomon vest met soft flask heb. Al doet die vest dan ook wel weer wat extra zweten.
 
Dit is wel een goeie optie.


Deze heb ik ook altijd liggen idd! Voor long runs gebruik ik altijd een mix van deze en gels. Zijn best lekker en gaan binnen alsof het niets is.
 
Terug
Bovenaan