Toughen up akkoord, ben nog maar sinds begin dit jaar begonnen lopen. En pas 2e keer zo'n blaar. Maar met een gewone blaine is dat geen issue he dat wordt gewoon eelt, en kan je openstekken als je wil. Maar een bloedblaar is toch nog net iets anders...

Loop/compressie kousen gaan weinig helpen aan de tenen vermoed ik?
Loopsokken zijn alles voor blaren. Blaren krijg je door wrijving en wrijving door vocht. Loopsokken voeren vocht veel beter af dan gewone sokken. Voor mij persoonlijk werken mijn compressiekousen daarbij nog het beste, omdat m'n hele voet dan veel compacter in mijn schoen zit, maar ik ben er bijna zeker van dat dat voor een stuk placebo is. Maar voor de langere stukken pak ik toch sneller naar compressiekousen, en de hoofdreden is blaren.

Maar loopsokken zou ik absoluut wel aanraden. Tijdens het lopen tape of een pleister erop, erna laten drogen. Ik denk niet dat er echt een verschil is tussen een bloedblaar en een gewone, behalve dat bij die eerste er wat bloed in zit ook. Ik heb een jaar een zwarte vlek in mijn eelt gehad, van een opgedroogde bloedblaar die ondertussen onder/in dat eelt zat. Ja, lopersvoeten zijn niet bepaald de aantrekkelijkste :D
 
Gisteren pas om 21u vertrokken door de warmte. Ik heb een korte temporun van 8,76 km gemaakt op 44:25min omdat de zon stilletjes aan ging vertrekken. 10 min opwarming gedaan, dikke 5 min cooldown en er tussen het eerste gedeelte 4:45 pace kunnen aanhouden en daarna kunnen optrekken naar 4:30. Toen ik aan het trainen was voor de 10 miles kon ik nog geen km lang 4:45 aanhouden en nu dit.. vorderingen! :clap:
Hartslag zat naar het einde toe wel in zone 5, maar het was kantje boordje met zone 4.

Ik heb een jaar een zwarte vlek in mijn eelt gehad, van een opgedroogde bloedblaar die ondertussen onder/in dat eelt zat. Ja, lopersvoeten zijn niet bepaald de aantrekkelijkste :D
Lol idem bij mij, 'k zal er nog een klein jaar mee moeten leven dus :D

@sluysen Deftige loopsokken doen inderdaad heel veel. Ze kosten wel een beetje centjes maar sinds ik ze gebruik zijn het aantal blaren aanzienlijk geslonken.
 
Zondag doe ik mee aan mijn eerste kwartriatlon, de temperaturen beloven pittig te worden.

Op vlak van zwemmen zit dat wel snor, qua fietsen heb ik ook al veel ervaring met fietsen in de warmte, lopen in dergelijke temperaturen heb ik echter weinig/geen ervaring mee.

Zijn er specifieke tips voor lopen in de warmte, anders dan het niet doen? 😅
 
Zondag doe ik mee aan mijn eerste kwartriatlon, de temperaturen beloven pittig te worden.

Op vlak van zwemmen zit dat wel snor, qua fietsen heb ik ook al veel ervaring met fietsen in de warmte, lopen in dergelijke temperaturen heb ik echter weinig/geen ervaring mee.

Zijn er specifieke tips voor lopen in de warmte, anders dan het niet doen? 😅
Gewenning doet veel. Maar da's al wat laat nu denk ik :D
 
Zondag doe ik mee aan mijn eerste kwartriatlon, de temperaturen beloven pittig te worden.

Op vlak van zwemmen zit dat wel snor, qua fietsen heb ik ook al veel ervaring met fietsen in de warmte, lopen in dergelijke temperaturen heb ik echter weinig/geen ervaring mee.

Zijn er specifieke tips voor lopen in de warmte, anders dan het niet doen? 😅
Pet, Zonnebril en voldoende hydrateren (isotone sportdrank, geen water en zeker geen hypertone sportdrank)...
Eventueel kunt ge iets meer drank meenemen op de fiets zodat ge zeker voldoende gehydrateerd aan het lopen kunt starten.
Bij het in gaan van de laatste 2/3 km eventueel nog een gel nemen.

En het is waarschijnlijk een moeilijke maar stel uw doelen bij...
 
Laatst bewerkt:
Toch zeker bij zo'n temperaturen voor het hydrateren niet enkel puur water drinken maar meng het met isotone poeder of drink isotone drank. Enkel water drinken gaat je natriumgehalte etc verdunnen waardoor minder vocht opgenomen wordt. Als je elektrolyten opneemt in je drank gaat de vochtopname veel beter.
 
Pet, Zonnebril en voldoende hydrateren...
En het is waarschijnlijk een moeilijke maar stel uw doelen bij...
Het doel is zo snel mogelijk finishen zonder dood te zijn, zonder daar ook maar enige tijd op te plakken, zal puur afhangen van gevoel. Pet is alleszins een goeie!

Edit na jouw edit: gel bij de laatste 2/3km op de fiets of het lopen?
 
Laatst bewerkt:
Daarstraks rond 7u - 12km gelopen. Tempo was een pak trager dan normaal, maar ik heb echt afgezien vanaf de eerste meter.
Echt niet normaal.

HR was nochtans in orde en niet eens hoog, maar ik kreeg precies niks zuurstof. Ik zat continue te happen naar zuurstof maar ik het steeds het gevoel dat dit niet aanwezig was.

Dit is sowieso mijn rustweek dus ik overweeg zondag nog 2 toerkes bos te doen (+-10km) en klaar. Het is me wat te warm.
 
Laatst bewerkt:
Daarstraks rond 7u - 12km gelopen. Tempo was een pak trager dan normaal, maar ik heb echt afgezien vanaf de eerste meter.
Echt niet normaal.

HR was nochtans in orde en niet eens hoog, maar ik kreeg precies niks zuurstof. Ik zat continue te happen naar zuurstof maar ik het steeds het gevoel dat dit niet aanwezig was.

Dit is sowieso mijn rustweek dus ik overweeg 2 toerkes bos te doen (+-10km) en klaar. Het is me wat te warm.
Ik ken uw gevoel man. Ik heb daarstraks om 9u 12km gelopen aan pace: 6.02/km en ik was steendood! Kan echt niet tegen de warmte.. zweten als een rund en precies geen zuurstof. Denk eraan om gewoonweg mijn loopjes te skippen tot na de zomer. Het heeft geen enkele zin of meerwaarde om af te zien in die warmte op elk tijdstip van de dag. Vroeg of laat het maakt niet uit.. heb steeds te warm helaas.. 🥵🥵🥵
 
Denk eraan om gewoonweg mijn loopjes te skippen tot na de zomer.
Dat is nu ook weer niet goed, dan ga je echt wel conditie verliezen. Gewoon heel vroeg of heel laat lopen en voornamelijk recuploopkes of rustig aan. Het heeft nu echt geen zin om tempoloopkes te doen (alle ja ik spreek voor mijzelf, sommige mensen kunnen er goed tegen), maar ik zou wel blijven lopen.
 
2 maand niet lopen en je mag opnieuw beginnen met je opbouw idd
Rustig blijven lopen lijkt me idd het beste dan.

Ik hoop wel dat de pollen binnen 3weken wat minder zijn en ook dat het wat minder warm zal zijn.
Maar ingeval dat niet is, misschien toch wat trainen in de warmte de volgende weken.
Nog 3weken en ik sta weer aan de start van een backyard! Missie 24, here I come!
 
Het doel is zo snel mogelijk finishen zonder dood te zijn, zonder daar ook maar enige tijd op te plakken, zal puur afhangen van gevoel. Pet is alleszins een goeie!

Edit na jouw edit: gel bij de laatste 2/3km op de fiets of het lopen?
fietsen
 
Dat is nu ook weer niet goed, dan ga je echt wel conditie verliezen. Gewoon heel vroeg of heel laat lopen en voornamelijk recuploopkes of rustig aan. Het heeft nu echt geen zin om tempoloopkes te doen (alle ja ik spreek voor mijzelf, sommige mensen kunnen er goed tegen), maar ik zou wel blijven lopen.
Dat weet ik maar lopen is momenteel een lijdensweg voor mij in deze warmte.. En ik ben nochtans gewoon van 3x per week 12km te lopen aan pace 5.20 tot 5.30.

Ik ben mij bewust van de warmte en ook mijn tempo aanzienlijk verlaagd van in het begin.. echter mijn hartslag gaat direct pijlsnel omhoog bij zelfs de laagste tempo's (strompelen bijna).. Om 5 of 6u opstaan om te lopen gaat mij te ver (ben ook geen ochtendmens). En s'avonds blijft het tot aan het donker enorm warm.

Om 9u vanmorgen was het voor mij al te warm gewoonweg. Krijg geen zuurstof genoeg. Mijn conditie is nochtans dik in orde. Heeft gewoonweg met die warmte te maken. Niet iedereen kan daar evengoed tegen en bij mij is dat extreem helaas..
 
Ik ben aan het denken om m'n ticket voor de marathon van Valencia (3 december) te verkopen wegens aanhoudende gezondheidsproblemen. Om echt voor m'n doel (2u40-2u45) te gaan, zou ik al serieus moeten trainen vanaf augustus, maar ik zal emvermoedelijk nog niet hersteld zijn.

Als iemand concrete interesse heeft om die voor een prijsje over te nemen, kan die mij via pb contacteren.
 
Dat weet ik maar lopen is momenteel een lijdensweg voor mij in deze warmte.. En ik ben nochtans gewoon van 3x per week 12km te lopen aan pace 5.20 tot 5.30.

Ik ben mij bewust van de warmte en ook mijn tempo aanzienlijk verlaagd van in het begin.. echter mijn hartslag gaat direct pijlsnel omhoog bij zelfs de laagste tempo's (strompelen bijna).. Om 5 of 6u opstaan om te lopen gaat mij te ver (ben ook geen ochtendmens). En s'avonds blijft het tot aan het donker enorm warm.

Om 9u vanmorgen was het voor mij al te warm gewoonweg. Krijg geen zuurstof genoeg. Mijn conditie is nochtans dik in orde. Heeft gewoonweg met die warmte te maken. Niet iedereen kan daar evengoed tegen en bij mij is dat extreem helaas..
Hier is dat ook hoor.

Ik train meestal als het fris is. Als er dan ergens een wedstrijd is als het normaal nog fris is (herst / lente), dan is het dikwijls meteen 20+ graden en dan ga ik dood. (terwijl het de dagen ervoor dan 10 graden was of zo ;))

Deze ochtend had ik mij gewogen. 81.5kg voor de loop, 80.1kg na de loop. 1.4kg vocht kwijt, op een dik uurke tijd.

Ik zweet echt als een rund - niet figuurlijk maar letterlijk.
 
Laatst bewerkt:
@sluysen Deftige loopsokken doen inderdaad heel veel. Ze kosten wel een beetje centjes maar sinds ik ze gebruik zijn het aantal blaren aanzienlijk geslonken.
Tips voor goeie sokken? Without breaking the bank en rekening houden met feit dat ik maar tussen 5 en 10km per keer loop
 
de laatste 2 paar zijn bij mij injinji teensokken, heel tevreden van; voorkomt blaren tussen de tenen zelf :)
 
de laatste 2 paar zijn bij mij injinji teensokken, heel tevreden van; voorkomt blaren tussen de tenen zelf :)
Moesten die meer dan 100km kunnen doen zonder gaten te krijgen zou ik niet liever dan alleen maar met injiji lopen.
De teensokken van de Decathlon zijn sterker maar lichtjes minder comfort en meer gepruts om ze aan te krijgen. Ze houden wel de tenen apart, wat feitelijk de bedoeling is. Voor mij zijn ze meer dan voldoende.

Voor de dagelijkse gewone loopjes gebruik ik wel de goedkoopste loopsokken van Decathlon (R500?).
 
Terug
Bovenaan