Woensdag een lactaat test op de planning. Nog lopers hier die dit al eens (of meerdere keren) hebben gedaan en veel hebben opgestoken?
Er zijn verschillende formules. Ik ben meestal enkel geïnteresseerd in de essentie: mijn hartslag zones. Dan gebruik ik die in de schema's waar ik zelf in geloof.

Na de testen krijg je meestal wel advies afhankelijk van de resultaten welke zones je moet bijtrainen en hoe je dat kan doen. Soms gaat dit gepaard met een schema dat je kan gebruiken.
 
Serieus hooikoortsseizoen dit jaar. Ik heb er normaal gezien weinig last van maar vrijdag en zondag toch een pilletje moeten pakken nadat ik tussen de velden was gaan lopen. En met deze weersvoorspelling (zon + kurkdroog) zal het enkel erger worden, dus tot nader order enkel trage kilometers, geen zin om extra stress op m'n lichaam te zetten.

Laatste wedstrijd is ondertussen ook weer 8 maand geleden en ik heb niks op de planning staan.
 
Laatst bewerkt:
Serieus hooikoortsseizoen dit jaar. Ik heb er normaal gezien weinig last van maar vrijdag en zondag toch een pilletje moeten pakken nadat ik tussen de velden was gaan lopen. En met deze weersvoorspelling (zon + kurkdroog) zal het enkel erger worden, dus tot nader order enkel trage kilometers, geen zin om extra stress op m'n lichaam te zetten.
Manneke, het is niet meer normaal! Heb het net ook op Discord gezegd.
Alsof het superpollen zijn ook. Normaal heb ik last van de "gewone" pollen op de normale hooikoortsmanier, en de pollen van platanen schieten in mijn keel ipv in mijn neus. 2x liggen hoesten, en het ademen gaat dan ook gewoon heel slecht. Vorig jaar al de raad gekregen van de dokter om het dan niet te gaan zoeken en even uit de parken/bossen te blijven, want zo een paar keer in overdrive en dat kan je ademhaling zodanig irriteren dat het een paar weken prijs is.
 
Serieus hooikoortsseizoen dit jaar. Ik heb er normaal gezien weinig last van maar vrijdag en zondag toch een pilletje moeten pakken nadat ik tussen de velden was gaan lopen. En met deze weersvoorspelling (zon + kurkdroog) zal het enkel erger worden, dus tot nader order enkel trage kilometers, geen zin om extra stress op m'n lichaam te zetten.

Laatste wedstrijd is ondertussen ook weer 8 maand geleden en ik heb niks op de planning staan.
Ja amai, ik voelde het al bij de berken in de lente. Gelukkig regende het vooral veel in't voorjaar. Maar gisteren tijdens m'n loopje ook plots een niesbui halverwege, niet normaal. Hartslag bam 15 slagen omhoog :D En de voorbije 2-3 jaar had er precies veel minder last van.
 
Serieus hooikoortsseizoen dit jaar. Ik heb er normaal gezien weinig last van maar vrijdag en zondag toch een pilletje moeten pakken nadat ik tussen de velden was gaan lopen. En met deze weersvoorspelling (zon + kurkdroog) zal het enkel erger worden, dus tot nader order enkel trage kilometers, geen zin om extra stress op m'n lichaam te zetten.

Laatste wedstrijd is ondertussen ook weer 8 maand geleden en ik heb niks op de planning staan.

Ik heb maar een lichte vorm van hooikoorts maar ik loop ook te snotteren en te snuiven dat he niet normaal is :eek:
 
ja amai, m'n ogen en astma zijn er ook erger aan toe dit jaar.
en dat terwijl ik nu nog een paar weken hard moet trainen

Hopelijk geen last van de pollen meer eind deze maand...
 
Mijn schoonzuster wil voor haar man een sporthorloge kopen om te lopen en te gaan zwemmen. Hij heeft al een fiets gps van Garmin en gebruikt dus garmin connect als app. Daarom misschien beter dat het horloge ook van Garmin zou zijn. Iemand die weet welk Garmin horloge prijs/kwaliteit aan te raden is?
 
Mijn schoonzuster wil voor haar man een sporthorloge kopen om te lopen en te gaan zwemmen. Hij heeft al een fiets gps van Garmin en gebruikt dus garmin connect als app. Daarom misschien beter dat het horloge ook van Garmin zou zijn. Iemand die weet welk Garmin horloge prijs/kwaliteit aan te raden is?
Ik heb een Forerunner 55 waarmee ik o.a. ga lopen en zwemmen. Zeer tevreden van.
 
Ik heb voor de eerste keer een manuele workout aangemaakt in Garmin Connect. Training met negatieve splits.
Protip: zet de marge van uw gekozen pace niet op 5 seconden of die horloge biept continue omdat je ofwel te snel of te traag aan het lopen bent 😂
 
Ik heb voor de eerste keer een manuele workout aangemaakt in Garmin Connect. Training met negatieve splits.
Protip: zet de marge van uw gekozen pace niet op 5 seconden of die horloge biept continue omdat je ofwel te snel of te traag aan het lopen bent 😂

Ik zet marges van 5s in beide richtingen (sneller en trager) :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Zane
Iets meer dan een maand geleden covid besmetting gehad. Vandaag ben ik nog altijd buiten adem na het oplopen van wat trappen en ligt mijn hartslag in rust ook 10slagen hoger.

Is dit een kwestie van conditie terug op te bouwen? Of is dit sowieso iets om te bespreken met mijn huisdokter. Het is schoon weer en ik wil sporten dedju

Sorry voor de off topic, maat misschien zitten hier de ervaringsdeskundigrn
Voor mij was het een kwestie van terug opbouwen. In mijn apps zag ik een curve die recht naar beneden ging na mijn tweede COVID-besmetting. Enkele keren voorzichtig gaan lopen zonder doelen, met hartmonitor. Dan je courante afstanden op een comfortabel tempo lopen en dan weet je waar je zit. En van daaruit vertrek je.

Heeft mij van november tot april het jaar erop geduurd om terug in de buurt van mijn oude niveau te komen.
 
Njah, tis niet altijd plezant. Ik was vandaag aan het lopen op een veldbaan, geen huizen in de buurt, 10 kilometer van mijn deur. Ligt er daar een haas op de baan te creperen. Verlamde achterpoten, snelle ademhaling, snelle hartslag, het beest was aan het afzien. Maar nog monter genoeg om schrik van mij te hebben en, moest hij gekund hebben, mij te bijten.
Daar stond ik dan. Gewoon doorlopen en het beest laten afzien is geen goede oplossing. Maar tis niet alsof ik bijtresistente handschoenen bijheb als ik ga lopen, dus de kop omdraaien ligt niet zo voor de hand. Enige wat ik zag liggen was een grote klomp verdroogde aarde waar ik eventueel mee had kunnen smijten, maar dan heb je absoluut geen garantie dat het beest op slag dood is.
Damned if you do, damned if you don’t. Dus ik ben gewoon doorgelopen. Hopelijk is dat beest ondertussen dood. Maar toch een kutervaring.
 
Njah, tis niet altijd plezant. Ik was vandaag aan het lopen op een veldbaan, geen huizen in de buurt, 10 kilometer van mijn deur. Ligt er daar een haas op de baan te creperen. Verlamde achterpoten, snelle ademhaling, snelle hartslag, het beest was aan het afzien. Maar nog monter genoeg om schrik van mij te hebben en, moest hij gekund hebben, mij te bijten.
Daar stond ik dan. Gewoon doorlopen en het beest laten afzien is geen goede oplossing. Maar tis niet alsof ik bijtresistente handschoenen bijheb als ik ga lopen, dus de kop omdraaien ligt niet zo voor de hand. Enige wat ik zag liggen was een grote klomp verdroogde aarde waar ik eventueel mee had kunnen smijten, maar dan heb je absoluut geen garantie dat het beest op slag dood is.
Damned if you do, damned if you don’t. Dus ik ben gewoon doorgelopen. Hopelijk is dat beest ondertussen dood. Maar toch een kutervaring.

Ok ooit eens meegemaakt met een konijn maar ik kreeg het niet over m'n hart om dat beestje een fatale tik te geven. :(
 
Mijn schoonzuster wil voor haar man een sporthorloge kopen om te lopen en te gaan zwemmen. Hij heeft al een fiets gps van Garmin en gebruikt dus garmin connect als app. Daarom misschien beter dat het horloge ook van Garmin zou zijn. Iemand die weet welk Garmin horloge prijs/kwaliteit aan te raden is?
Met een Forerunner zit ze zeker goed dan, verder is het eens kijken welk budget ze er aan wil geven.. Zit nogal wat verschil tussen de 55 en 955
 
Ik en schema’s :oi22:

Deze week twee kleine lopen gedaan (3 en 4,5) en daarbij gelet op mijn zones. Vandaag had een 7,5 op de planning moeten staan.

In mijn hoofd voorgenomen om 2x de vaste toer van 4km te doen. Maar aangezien dat ik na 6km nog heel fris zat gewoon 3x de toer gedaan. Een persoonlijk afstandsrecord: 12 kilometer aan 5:57.

Even spookte nog het nog door mijn hoofd om nog een toer te doen en dus 16km af te leggen. Maar aangezien ik wat licht aan het verkrampen aan heupen en borst dat wijselijk niet gedaan. Ondertussen was het ook al richting de 20 graden aan het gaan en ik had letterlijk geen druppel vocht bij. Jammer, want ik denk dat het erin zat om het uit te lopen, maar op de lange termijn vermoedelijk een goede beslissing.

Ik vecht op alle fronten om het tempo voor nu te laten varen. Als ik de komende drie maanden mijn duurlopen kan afwerken aan sub 6:00 dan werk ik aan de basis voor het snellere werk. Achteraf zit die kennis er wel in. Tijdens het lopen iets minder :unsure:
 
Ik ben begin dit jaar (her)begonnen met lopen en toen ook nieuwe schoenen gekocht (new balance fresh foam x)

Geen vast loop patroon, vaak maar 1e keer in de week. Nu was het al een paar weken geleden door drukke agenda. Laatste keer midden mei had ik op mijn langste teen (naast grote teen, geen idee hoe die feitelijk heet :D) een kleine bloedblaar.

Die was zo goed als weg, maar nu zie ik na mijn loopje van daarnet (6,6km niet zo heel veel) weeral op dezelfde plek pal op de voorkant een bloedblaartje. Precies onder de restjes van de oude weer een nieuwe.

Ik heb geen zin om andere schoenen te kopen, maar heeft iemand andere tips?

wil sowieso ook verder lopen, heb me net ingeschreven voor een trainingsplan met lopen & krachtoefeningen voor spartacusrun in oktober 🙄🙄
 
- Afplakken met tape
- Toughen up
Toughen up akkoord, ben nog maar sinds begin dit jaar begonnen lopen. En pas 2e keer zo'n blaar. Maar met een gewone blaine is dat geen issue he dat wordt gewoon eelt, en kan je openstekken als je wil. Maar een bloedblaar is toch nog net iets anders...

Loop/compressie kousen gaan weinig helpen aan de tenen vermoed ik?
 
Terug
Bovenaan