Hangt er natuurlijk ook van af hoe ge traint zeker?
Als ik elke dag van de week een halfuur/uur in Z2 loop, ga ik niet geblesseerd geraken denk ik.
Als ik daarentegen Z2 duurlopen afwissel met tempoblokken en intervallen, dan ga ik geblesseerd of vermoeid geraken.

Mss moet ik eens een week proberen om m'n Z2 + piek Z5 trainingen uit te voeren en zien hoe ik me dan voel :D gewoon om te weten hoe het is.
Dag 3 momenteel, 11k - 5,75k - 6,5k. Morgen zal de eerste keer zijn dat ik 4 dagen na elkaar loop. En dan proberen er nog dag 5 tot 7 bij te kletsen.
Allemaal in zone 2 gelopen, op 5' Z5 piek na elke keer op't eind.
 
Iemand die een pet om te lopen kan aanraden?
Gezien de zon al goed kan branden en ik half kalend ben, toch maar een pet beginnen opzetten.
Nu heb ik zo’n standaard pet waar je twee dagen erna de zweetkringen er nog ziet in staan. Vermoed dat er dus wel lichtere en meer ademende petten bestaan ook?
 
Iemand die een pet om te lopen kan aanraden?
Gezien de zon al goed kan branden en ik half kalend ben, toch maar een pet beginnen opzetten.
Nu heb ik zo’n standaard pet waar je twee dagen erna de zweetkringen er nog ziet in staan. Vermoed dat er dus wel lichtere en meer ademende petten bestaan ook?

Ik heb er van Ciele, vrij duur maar wel heel goed kwaliteit. Ik draag ze zelfs als het regent, houdt de druppels wat uit m'n gezicht.
 
Aangezien hier toch enkele Fenix 7 gebruikers zitten stel ik mijn vragen hier maar.

1) Gsm is gesynchroniseerd met Fenix 7 en werkt goed, echter bij een inkomende oproep komt er telkens het nummer op, zelfs als deze persoon in mijn contacten staat.
Kan je dit ergens instellen dat de naam van het contact erop komt wanneer deze belt ipv enkel de nummer?

2) Wanneer ik een training van Garmin doe via mijn horloge zelf, dus lopen => voorstel training accepteren, kan ik dan nog een route laten uitstippelen door de horloge zelf? Ik vind dit nergens, elk apart werkt wel, maar samen precies niet.
Ook de omgekeerde volgorde, eerst ene route laten maken en dan starten, is telkens zonder trainingsvoorstel.
 
Iemand die een pet om te lopen kan aanraden?
Gezien de zon al goed kan branden en ik half kalend ben, toch maar een pet beginnen opzetten.
Nu heb ik zo’n standaard pet waar je twee dagen erna de zweetkringen er nog ziet in staan. Vermoed dat er dus wel lichtere en meer ademende petten bestaan ook?
Een Adidas C40 Climachill (maar niet meer te verkrijgen precies?) en een Adidas Run Aeroready Mesh. Allebei fijne petten waar de laatste iets beter is om de zon uit je ogen te houden door de klep die licht naar beneden gebogen is.
 
Ik schik er van dat niemand de petten van Ben Parkes aanraad in feite :unsure:

En voor wie niet weet wie het is, zoek hem eens op YouTube op :p
 
Ik ben ook eens gaan lopen rond de middag vandaag. Ik dacht dat ik de enige loper zou zijn, maar neen :unsure:
Ik liep 9,3 km op een uur (tov 11,1 km gisteren), en dat was snel genoeg, het was toch zo'n 23 graden en veel zon.
Dus gewoon in zone 1 recup en klaar. (HR 140)

Swoit, ik heb 30.5km gelopen deze week en morgen ga ik in de ochtend een duurloop doen om de nieuwe week te beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Zat sinds de marathon vorig jaar in april wat in het slop wat regelmatig lopen betreft. Maanden waarin ik maar 1-2 keer ging lopen waren geen uitzondering. Heb mezelf dan maar een nieuw doel gesteld: halve marathon op 19 augustus in Zweden (6-sjöar marathon). Meteen een excuus om nog eens naar Zweden te gaan :tongue:
Ondanks het doel vlotte het nog steeds niet echt. Ik merkte ook echt een serieuze daling qua tempo (en ik loop sowieso al niet snel!). Het feit dat ik wel wat kilo's bijgekomen ben sinds april '22 hielp ook niet. Mijn hartslag was veel sneller op tempo's waar dat vroeger niet zo was en het leek niet echt te vlotten. Op zo een momenten kan ik mij echt opwinden in het feit dat mijn referentiekader niet is wat het zou moeten zijn.
Al mijn geld en moed dan maar bijeen geraapt en een inspanningstest gaan doen bij Energy Labs. Mijn laatste inspanningstest heb ik ooit eens in 2008 gedaan of zo, dus het kon geen kwaad.
Ik ben zo blij dat ik dit gedaan heb! Blijkbaar klopten mijn instellingen qua hartslag en lactaatdrempel helemaal niet meer, ook al niet in vergelijking met die standaard zones van Garmin. Ik mocht echt wel wat sneller lopen dan ik nu deed. Meteen kreeg ik ook een trainingsschema mee. De rust in mijn hoofd als ik nu loop is onbeschrijfelijk. Ik heb er warempel weer plezier in. deze ochtend een loopje gedaan en ik kijk nu al uit naar mijn volgende loop op dinsdag.
 
Ik schik er van dat niemand de petten van Ben Parkes aanraad in feite :unsure:

En voor wie niet weet wie het is, zoek hem eens op YouTube op :p

Heb echt moeite om zijn video's te bekijken, spreekt niet duidelijk en veel te opgewonden :shutup:

@Ednolb Leuk om te lezen dat je terug plezier in het lopen gevonden hebt. Halve marathon is een leuke afstand.


Ik loop zondag een 5km wedstrijd en ben serieus aan het twijfelen welke schoenen ik zou gebruiken: Endorphin Pro 3 of toch de Adidas adios 7 die meer voor korte afstanden zijn gemaakt.
Voor het gewicht moet ik de Pro 3's niet laten staan, maar vraag me af of de dikke zool misschien vertragend kan werken op korte afstand?
 
Dat overbelastingscijfertje op mijn GSP horloge is echt niet accuraat. Ik heb sinds zondag niet meer gelopen en nu zegt mijn GSP dat mijn overbelasting nog verder gestegen is. :support:

OK ik heb toen mij overbelast (het was ook een testwedstrijd), maar dat klopt toch echt niet.
Al de rest lijkt accuraat, maar dat dus niet.
Gisteren na dat ik gelopen had, ging het van produktief naar onderhoudend (dus de waarden waren na het lopen gezakt).
Na een nachtje slapen was ik terug produktief bezig. (de waarden waren zonder te lopen gestegen)

Daar zit dus blijkbaar gewoon een formule achter - die een beetje raar is. :tongue:
 
De snelheid kan nog altijd beter, maar lichamelijk zie ik er toch veel scherper uit dan aan het begin van dit jaar.
Mijn buikje is bijna volledig weg en ik weeg nog rond de 81kg (voor 1m84,5) vs 85kg aan het begin van dit jaar.
 
Gisteren na dat ik gelopen had, ging het van produktief naar onderhoudend (dus de waarden waren na het lopen gezakt).
Na een nachtje slapen was ik terug produktief bezig. (de waarden waren zonder te lopen gestegen)

Daar zit dus blijkbaar gewoon een formule achter - die een beetje raar is. :tongue:
Je wordt niet beter na uw training. Dat is de reden.
Je wordt beter van te trainen en daarna te rusten.

Hou je een logboek bij waarin je uw fitness, fatigue en training load bijhoud?
Indien niet kan ik dit enkel maar aanraden. Zeker uw training load is een zeer nuttige, zo kan je misschien versteld staan hoe weinig belasting je maar pakt per week. Of schrikken van hoeveel je wel niet neemt.
 
Gisteren wakker geworden door een kramp in mijn rechterkuit. Dan gaan lopen voor 16km met de gedachte dat het wel los zou komen.. Nope 😁 't zit hem aan de binnenkant in het midden. Zal een paar stretchoefeningen doen doorheen de dag. Misschien ook maar eens kijken naar een foam roller? :thinking:
 
Hou je een logboek bij waarin je uw fitness, fatigue en training load bijhoud?
Indien niet kan ik dit enkel maar aanraden. Zeker uw training load is een zeer nuttige, zo kan je misschien versteld staan hoe weinig belasting je maar pakt per week. Of schrikken van hoeveel je wel niet neemt.
Volgens Polar Flow

Ik zit na de loopsessie vandaag, terug in "overbelasting" (logisch ik moet nu even recupereren he) en ik zou terug naar "productief" gaan tegen woensdag.

Ik zou ten vroegste woensdag (maar liefst nog niet) en ten laatste tegen vrijdag blijkbaar opnieuw moeten trainen om niet te zakken qua fitness level (vanaf zaterdag zou ik niet meer productief zijn als ik niks aan sport doe), maar momenteel zou ik dus even moeten rusten. Morgen mag ik volgens Polar alvast niet lopen.

Mijn tolerantie score (hoeveel hooi ik op mij vork kan nemen) was begin februari 77. Daarna door problemen met de rug is dat gezakt naar 38, momenteel is de score terug gestegen naar 58.

Volgens de running index zou ik nu wel terug even snel de halve marathon kunnen lopen tov begin februari (1u57min schat Polar). Dat zou wel eens kunnen kloppen qua gevoel.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren heb ik voor de eerste keer deelgenomen aan de 20 km door Brussel, ook mijn eerste loopevent. Zeker voor herhaling vatbaar. Goede sfeer onderweg. 1u51 gelopen. Nu moet ik opzoek naar een nieuw loopdoel.
 
Twee lopers met een hartaanval tijdens de 20km van Brussel en nu ook opnieuw één loper bij Kortrijk Loopt.

Zijn dit dan vooral onervaren lopers die te veel hooi op hun vork nemen of eerder personen met reeds gekende onderliggende aandoeningen?

Wel beangstigend in elk geval...
 
Twee lopers met een hartaanval tijdens de 20km van Brussel en nu ook opnieuw één loper bij Kortrijk Loopt.

Zijn dit dan vooral onervaren lopers die te veel hooi op hun vork nemen of eerder personen met reeds gekende onderliggende aandoeningen?

Wel beangstigend in elk geval...

Of lopers met een ongekende aandoening.

In Frankrijk dacht ik dat het verplicht was om een hartcontrole te doen voor je aan sportwedstrijden mag deelnemen.
In de Belgische triatlon moet iedereen om de 4 jaar een hartcontrole ondergaan en vanaf 40 jaar zelfs om de 2 jaar om aan competitie te kunnen deelnemen.

Zelf probeer ik om de 2 jaar een hartonderzoek te doen.

Aan de 20km van Brussel met 30K+ (?) deelnemers zal het overgrote deel niet voldoende getraind zijn. Of dat de oorzaak is, is moeilijk te achterhalen.
 
Twee lopers met een hartaanval tijdens de 20km van Brussel en nu ook opnieuw één loper bij Kortrijk Loopt.

Zijn dit dan vooral onervaren lopers die te veel hooi op hun vork nemen of eerder personen met reeds gekende onderliggende aandoeningen?

Wel beangstigend in elk geval...
In die laatste kilometers en bij de aankomst werd er precies de ene loper dan de andere afgevoerd. Onderweg iemand aan de kant zien liggen die zuurstof kreeg toegediend, bij de aankomst iemand die werd afgevoerd aan een hartmonitor. Ik vond het toch ook beangstigend hoe ver sommige mensen in het rood zijn gegaan.
Of lopers met een ongekende aandoening.

In Frankrijk dacht ik dat het verplicht was om een hartcontrole te doen voor je aan sportwedstrijden mag deelnemen.
In de Belgische triatlon moet iedereen om de 4 jaar een hartcontrole ondergaan en vanaf 40 jaar zelfs om de 2 jaar om aan competitie te kunnen deelnemen.

Zelf probeer ik om de 2 jaar een hartonderzoek te doen.

Aan de 20km van Brussel met 30K+ (?) deelnemers zal het overgrote deel niet voldoende getraind zijn. Of dat de oorzaak is, is moeilijk te achterhalen.
Is dat via een huisarts of ga je specifiek naar een sportarts/ Sportkliniek? Gaat het dan om een hartcontrole in rust of wordt er ook aangeraden om een inspanningstest te doen met hartmonitoring?
 
Terug
Bovenaan