Ik heb serieus afgezien daarnet. Ik zat tijdens een tempoloop op de limiet na 9km maar aan het rondpunt in Hallaar is de weg deels afgesloten (en dat was ik vergeten), waardoor ik ook nog eens een extra stukje van de Heistse berg moest oplopen om thuis te geraken. Dat viel tegen! :(

Ik zat volledig dood en volledig in het rood (Mijn horloge gaf op een bepaald moment 180 HR aan, maar op Polar staat dat ik niet boven de 178 ben geraakt .. vreemd ??? Want ik weet wat ik gezien heb). Ik heb op de tanden gebeten en ik liep toch nog tegen een stevig tempo van 5:18min/km de berg op om te eindigen aan een gemiddelde van 5:19 over 13,1km. Ik moet al terug gaan naar 2 februari om nog sneller gelopen te hebben. (Dat was toen wel over een vlakker parkoers).

Anyways, ik hoop dat ik nu blessurevrij blijf, want ik ben hier toch 4 maand mee verloren en ik zit nu dus terug op het vormpeil van 2 februari.
 
5 km volgens de voorspellingen:

24:08 volgens Trenara (begonnen met kalibratie van 25 min op 5 km)
22:14 volgens raceprognose van Garmin

Uiteindelijk heb ik 23:19 gelopen zonder compleet all out te gaan. Beetje gas terug als ik iets voelde in mijn hamstrings en de hartslag bleef mooi rond de 165 BPM hangen.

Voila, dit loopje kan dienen als kalibratie van Trenara.
 
5 km volgens de voorspellingen:

24:08 volgens Trenara (begonnen met kalibratie van 25 min op 5 km)
22:14 volgens raceprognose van Garmin

Uiteindelijk heb ik 23:19 gelopen zonder compleet all out te gaan. Beetje gas terug als ik iets voelde in mijn hamstrings en de hartslag bleef mooi rond de 165 BPM hangen.

Voila, dit loopje kan dienen als kalibratie van Trenara.
Ai, dat zou pikken bij mij, dat het net niet all-out was. Maar wel mooi, zo! Stevig tempo en nog overschot.
 
Ai, dat zou pikken bij mij, dat het net niet all-out was. Maar wel mooi, zo! Stevig tempo en nog overschot.
Daar was de voorbereiding sowieso niet goed genoeg voor. Het is ook geen wedstrijd ofzo geweest. Het doel is om de natuurmarathon 10 oktober gewoon uit te lopen. Deze 5km was gewoon ter kalibratie omdat ik dat niet durfde in het begin.
 
Ik heb ook een recordpoging achter de rug. De vorm is er nog van het begin van het seizoen, voel ik. Telkens net genoeg teruggevallen om te kunnen aanhouden en dan opnieuw te pieken.

Ik zocht nog een 10k, om finaal en duidelijk een PR neer te zetten. Na verschillende pogingen om onder de 50min te duiken (incl een paar met enkele seconden erover), was het gelukt op de 10 Miles aan 48:40. Stadsloop Gent is niet doorgegaan omdat er weinig animo was, dus het onnozele plan opgevat om het in mijn eentje te doen op de piste.

En vooral: puur op power gelopen. Volgens Stryd zou een ideale 10k voor mij rond de 300W zitten. En het mooie is dan dat je naar niks anders meer moet kijken. De snelheid is een product van je training, die 300W is sowieso ongeveer je max. En zo bleek. Ik zat wel iets hoger, rond de 308, maar wel dichter bij licht uit dan ooit :D Ik had niks over.

Ik moest wel in de derde baan beginnen, streep door mijn rekening, omdat er al twee knuppels bezig waren om 8u… beetje rekenwerk leert dat ik ongeveer 200m te veel heb gelopen. Maar die Track-functie van Garmin werkt wel opzienbarend goed. Zowel Garmin, Stryd als Strava gaven hetzelfde aan: 45:25 :eek: Ik kon het amper geloven tijdens het uithijgen in het gras!!
 
@makila je zit al 10j op hetzelfde vormpeil. 🤷🏻‍♂️
Dat is een beetje overdreven ;) Ik zit op dit loopforum sinds 2010 en vanaf 2014 zijn mijn prestaties elk jaar beter geworden tem 2017.

2017 was het jaar waarbij ik het snelste liep. Toen heb ik 30km aan < 4:50 / km gelopen en de marathon < 5:10 / km. Dat is toch nog een pak sneller dan anno 2023, dat haal ik niet meer, toch over zo'n lange afstanden.

Maar ik heb dan 2x een epileptische aanval gekregen, ééntje in 2017 en ééntje in 2018. En ik heb toen beslist dat het mij niet meer waard was om er alles voor op te offeren. In 2017 en 2018 had ik trainingsweken van boven de 80 km en dat is het mij sindsdien niet meer waard. Ik ben er 48 en de gezondheid primeert.

Mijn vormpeil is sinds 2019 quasi identiek met pieken en dalen. Dat is dus ruim 3 jaar geen 10 jaar. Misschien lijkt dit al 10 jaar omdat ik hier veel post :D
 
Laatst bewerkt:
Ik probeer zondag 4 juni een snelle 5k te lopen op het ‘You race, we pace’ event van Saucony in Beauvechain. Ingeschreven voor 19’, we zien wel of dat lukt.
Lijkt me wel nog eens leuk wat kort te racen na de marathon, zeker op een landingsbaan.
 
Ik probeer zondag 4 juni een snelle 5k te lopen op het ‘You race, we pace’ event van Saucony in Beauvechain. Ingeschreven voor 19’, we zien wel of dat lukt.
Lijkt me wel nog eens leuk wat kort te racen na de marathon, zeker op een landingsbaan.
Die stond er bij mij ook op! Het is te zeggen, het was die of Gent, maar ik vond hem ook wel plezant als idee. Laat zeker weten hoe het gegaan is!
 
Ik moest wel in de derde baan beginnen, streep door mijn rekening, omdat er al twee knuppels bezig waren om 8u… beetje rekenwerk leert dat ik ongeveer 200m te veel heb gelopen. Maar die Track-functie van Garmin werkt wel opzienbarend goed. Zowel Garmin, Stryd als Strava gaven hetzelfde aan: 45:25 :eek: Ik kon het amper geloven tijdens het uithijgen in het gras!!
Heb je je Stryd factor al nagekeken?
Ik probeer zondag 4 juni een snelle 5k te lopen op het ‘You race, we pace’ event van Saucony in Beauvechain. Ingeschreven voor 19’, we zien wel of dat lukt.
Lijkt me wel nog eens leuk wat kort te racen na de marathon, zeker op een landingsbaan.
Cool wel met die pacers!
 
Ik heb tijdens de 1000 km KOTK aangenaam kennis gemaakt met ne topper die 2u20 op de marathon loopt (en nog verbetermarge heeft).
Dan gaan uw ogen toch wel effe open hoe hard dat wel niet is. Miljaar.

Hier leg ik het lopen even naast me neer en ga ik terug focussen op het fietsen.
 
en dat is het mij sindsdien niet meer waard. Ik ben er 48 en de gezondheid primeert.
Ik heb serieus afgezien daarnet. Ik zat tijdens een tempoloop op de limiet

Ik zat volledig dood en volledig in het rood

Dit lijken mij toch twee zaken die elkaar series tegenspreken eerlijk gezegd :p
We hebben het hier over een training, hoe en waarom je dan dood en in het rood moet gaan…
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Heb je je Stryd factor al nagekeken?
Ah, dat ben ik heel in het begin wel eens tegengekomen, maar totaal vergeten natuurlijk.
Ik kom wel bijzonder in de buurt met 420m per ronde (en een paar van 418). Volgens Stryd is de "inside" van baan 3 413m, maar ik heb wel mooi in het midden gelopen ongeveer. Als ik het goed uitreken, zou het in het midden 419m moeten zijn ((2*pi*3,125)+400).

Maar da's er wel eentje die ik ga doen bij een volgende mogelijkheid!

Ik ben wel wat zenuwachtig om mijn Trenara nu in te wisselen voor de Steve Palladino-plannen. Zien er op zich heel goed uit, maar ik weet dat Trenara werkt voor mij. Of beter gezegd: ik kan Trenara doen werken voor mij :) Maar met deze weet ik het nog niet, en ik hoop dat ik niet naar een blessure loop natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Iemand geïnteresserd om een volledig nieuw paar (zwarte) HOKA CLIFTON 7 maat 44 wilt overkopen? voor 50 EURO mogen ze weg, volledig nieuw paar, nooit aangehad. Ik heb dezelfde schoen dubbel, maar persoonlijk niet echt mijn ding, te smal, vandaar dat ik mijn ander paar wegdoen.
 
Iemand geïnteresserd om een volledig nieuw paar (zwarte) HOKA CLIFTON 7 maat 44 wilt overkopen? voor 50 EURO mogen ze weg, volledig nieuw paar, nooit aangehad. Ik heb dezelfde schoen dubbel, maar persoonlijk niet echt mijn ding, te smal, vandaar dat ik mijn ander paar wegdoen.
Is dat een neutrale schoen? Ga de maattabel eens opzoeken.

Edit

Zijn te klein.
 
Wat is dat/wat doet dat?
Track in de betekenis van looppiste hier :) In plaats van Run gewoon Track Run selecteren. De eerste keer dat je die piste loopt, loop je 4 rondjes en geef je aan in welke baan je loopt. Dat is de kalibratie. En vanaf onthoudt hij de geografische locatie van de piste en de exacte lengte. Kun je aangeven dat je in baan 1-8 loopt, en dan komt het nog netjes uit. Plus je krijgt ook een veel mooier kaartje dan anders :D

Capture-71.png

vs
1684747973745.png
 
Na 2,5 maanden aan de kant gelegen te hebben wegens ITBS, sinds vorige week eindelijk weer aan het lopen geslagen. Het is me nu wel duidelijk dat mijn leeftijd (37) en levensstijl (10+ uur per dag zittend achter een bureau), ervoor zorgen dat ik het niet meer kan aanpakken als toen ik midden 20 was en in een magazijn werkte.
De eerstvolgende maanden afwisselend 3x of 4x per week gaan lopen ipv 5-6x zoals eerder dit jaar. Ook niet meer continue de heuvelloop in de buurt, maar 1x kortere heuvelloop (ingekort met 1 km), 1x MAF loop, 1x duurloop (max 45-60 minuten de eerste maanden) en om de 2 weken dan ofwel een extra sessie MAF ofwel HIIT. Zal van de evoluerende vorm afhangen.
Daarnaast ook 3x per week gaan fietsen ter afwisseling, elke dag een variatie van krachtoefeningen om bepaalde spiergroepen etc te versterken om blessures te minimaliseren en dagelijks een yoga-sessie om de flexibiliteit te verbeteren.

Eerste doel is om regelmatig te blijven lopen/sporten en de 10 Miles volgend jaar te lopen (of een lokale equivalent gezien ik niet in Belgie woon). Lijkt me een realistischer en minder blessuregevoelig target dan een marathon.
Als ik eenmaal een jaar regelmatig loop/sport zonder noemenswaardige blessures, kan ik gaan nadenken over het trainen voor een marathon.
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
Eerste doel is om regelmatig te blijven lopen/sporten en de 10 Miles volgend jaar te lopen (of een lokale equivalent gezien ik niet in Belgie woon). Lijkt me een realistischer en minder blessuregevoelig target dan een marathon.
Als ik eenmaal een jaar regelmatig loop/sport zonder noemenswaardige blessures, kan ik gaan nadenken over het trainen voor een marathon.
Had je een bepaald basisniveau voor uw blessure of had je voor uw blessure weinig tot geen basis en ben je tijdens het opbouwen geblesseerd geraakt?

Indien het laatste dan zou ik toch niet zo onmiddellijk zeggen dat je na een jaar moet beginnen kijken om een marathon te lopen. Die basis en die belastbaarheid moet omhoog. En dat doe je enkel maar door veel te lopen.
Aangezien je beperkt bent in wat je per week kan doen betekent dat concreet dat je gewoon enkele jaren moet opbouwen.

Al die fitte vijftigplussers lachen eens met een jonkie van 37. Fleur van uw leven!
Maar zoiets bereik je niet door snel snel op te bouwen.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren eens proberen foamrollen. Wat is dat voor een marteltuig.

Kan je daar iets mis mee doen?
 
Terug
Bovenaan