Gisteren eens proberen foamrollen. Wat is dat voor een marteltuig.

Kan je daar iets mis mee doen?

Ik heb vooral altijd geleerd om goed naar je lichaam te luisteren. Als het aanvoelt als martelen wil het zeggen dat je te veel druk uitoefent, zeker als je spieren koud zijn. Ga eerder voor wat licht ongemak ipv echt de pijngrens. Ga eventueel ook voor een zachtere rol.
Ga niet meteen voor de pijnlijke knopen, maar begin rustig met de hele spier te ontspannen. De pijnlijke knoop zal dan wat makkelijker gaan.
Stop als je voelt dat delen van je lichaam beginnen te tintelen of 'in slaap' vallen. Je oefent dan waarschijnlijk druk uit op één of andere zenuw of beïnvloedt de bloeddoorstroming.
Rol niet over je IT band. Dit lijkt vaak een logische plaats en zie je ook vaak op het internet, maar een IT band kan niet soepel of losser gemaakt worden. Blijf ook weg van gewrichten en plaatsen zoals je nek, onderrug, ...
 
Had je een bepaald basisniveau voor uw blessure of had je voor uw blessure weinig tot geen basis en ben je tijdens het opbouwen geblesseerd geraakt?

Indien het laatste dan zou ik toch niet zo onmiddellijk zeggen dat je na een jaar moet beginnen kijken om een marathon te lopen. Die basis en die belastbaarheid moet omhoog. En dat doe je enkel maar door veel te lopen.
Aangezien je beperkt bent in wat je per week kan doen betekent dat concreet dat je gewoon enkele jaren moet opbouwen.

Al die fitte vijftigplussers lachen eens met een jonkie van 37. Fleur van uw leven!
Maar zoiets bereik je niet door snel snel op te bouwen.

Goh, basisniveau. Ik heb door de jaren heen altijd wel periodes gehad waarin ik veel gelopen of gefietst heb, waardoor ik ook nu zonder echte ongemakken een basis heb om bv 10 km aan 12 km/h per uur te lopen.
Mijn probleem vooral is dat ik altijd vol goeie moed start, 2-4 maanden hardcore loop (5x-7x per week) en dan geblesseerd raak of gedemotiveerd raak en het opgeef. In een land waar de temperatuur in de winter gemakkelijk 5 maanden rond het vriespunt schommelt, is het al wat gemakkelijker om snel gedemotiveerd te geraken.
Ik zeg ook niet dat ik na een jaar een marathon ga lopen, ik kijk na een jaar of ik kan trainen voor een marathon. Uiteindelijk spreken we dan over 2-2,5 jaar eer ik de marathon zou lopen.
 
Mijn probleem vooral is dat ik altijd vol goeie moed start, 2-4 maanden hardcore loop (5x-7x per week) en dan geblesseerd raak of gedemotiveerd raak en het opgeef.
Dat is wel uitermate stevig om te starten. 't is niet omdat je vroeger veel gesport hebt dat na een periode van bepaalde inactiviteit of laag volume plots 5x-7x per week gaan lopen een goed idee is. Je zou niet meer dan 10% week-over-week mogen stijgen in volume/looptijd. Dat je dan geblesseerd raakt is geen wonder. Geleidelijk aan opbouwen is de boodschap.
 
Goh, basisniveau. Ik heb door de jaren heen altijd wel periodes gehad waarin ik veel gelopen of gefietst heb, waardoor ik ook nu zonder echte ongemakken een basis heb om bv 10 km aan 12 km/h per uur te lopen.
Mijn probleem vooral is dat ik altijd vol goeie moed start, 2-4 maanden hardcore loop (5x-7x per week) en dan geblesseerd raak of gedemotiveerd raak en het opgeef. In een land waar de temperatuur in de winter gemakkelijk 5 maanden rond het vriespunt schommelt, is het al wat gemakkelijker om snel gedemotiveerd te geraken.
Ik zeg ook niet dat ik na een jaar een marathon ga lopen, ik kijk na een jaar of ik kan trainen voor een marathon. Uiteindelijk spreken we dan over 2-2,5 jaar eer ik de marathon zou lopen.
Dit, in combinatie met je vorige post, lijkt mij een heel zinnige manier.

Alleen vind ik dat het nog altijd redelijk hard gaat :) Ik ben je kinesist niet, natuurlijk. Ook al omdat ik er niks van ken :D
Maar ik heb 9 maanden opgebouwd na mijn (stevige) ITBS. En sindsdien doe ik nog 3x/w mijn oefeningen, ook al zit daar in periodes heel wat sleet op. Mijn schoenen heb ik ook aangepast, niet meer de onaangepaste minimalist shoes voor de lange runs. Die twee aanpassingen maken dat ik er geen last meer van heb, en ik vermoed vooral de eerste. Echt geen enkele last meer.

De manier om het te testen voor mij, is squatten op één been. Deed ik dat voordat ik begonnen was aan de kine, ging m'n knie altijd naar binnen. Doe ik dat nu, gaat m'n knie zo goed als recht vooruit.

Daar zou ik ook een redelijk grote nadruk op leggen in de opbouw. Die oefeningen tussendoor blijven doen. Beginnen met 3x/w tot elke avond, combinatie van een paar spieroefeningen plus stretches. En dan onderhouden door 2-3x/w te blijven doen.

Edit: blijkbaar totaal over gelezen in je vorige post :D Stond er wel degelijk in!
 
Laatst bewerkt:
Al die fitte vijftigplussers lachen eens met een jonkie van 37. Fleur van uw leven!
Maar zoiets bereik je niet door snel snel op te bouwen.
Een nutteloze conclusie - jij bent dus een gezonde 50 plusser! :D

Dit lijken mij toch twee zaken die elkaar series tegenspreken eerlijk gezegd :p
We hebben het hier over een training, hoe en waarom je dan dood en in het rood moet gaan…
Ik leef nog en ik zag eerder 'lijkbleek' :D

Je kent waarschijnlijk mijn medische geschiedenis wel sinds 2017, ik ben vooral op muren gebotst door ziektes en operaties eerder dan door loopblessures.

Natuurlijk hoop ik stiekem nog altijd dat ik terug op niveau kan komen en dan test ik mij nog wel eens (1 tempoloop meer of minder gaat het verschil niet maken). Maar de gezondheid krijgt gewoon voorrang. Het lopen is dan gewoon de laatste jaren, een beetje een bijzaak geworden.

Ik loop voornamelijk nog voor de fun en de wijntjes en de grote maaltijden moeten ook 'ergens' verwerkt worden. :tongue:
 
Laatst bewerkt:
Het verhaal van @Général Zantas is wel herkenbaar. Ik rek het ook op enkele maanden alvorens tegen een blessure te lopen (hamstrings in mijn geval).

Deze keer zijn we al iets verder :) maar ik probeer wel elke keer meer aandacht te schenken aan de zaken die ervoor geen aandacht kregen bvb. mobility en foamrollen.

Ik kijk echt uit naar de nieuwe functie van Trenara (krachtoefeniningen).

Wat met running drills? Ik probeerde gisteren bvb. de B-skip en dat was al alsof mijn hamstrings gingen zeggen, fuck you, I'm out.

Ik ga me verder informeren en stilaan ook running drills een deel van het trainen maken.

Ben er na veel botsen op obstakels dat omkleden, gaan lopen en douchen. Niet werkt voor me ongeacht het doel en afstand. Allez, mss wel voor luie kilometers zonder tijdsdoel maar dat wil ik niet.
 
Ik zou zelf nooit 7/7 lopen, zelfs niet 5/7. Dan vraag ik om blessures.
Alleen in 2017 en 2018 heb ik heel dikwijls 5x per week gelopen nadat ik dit jaren had opgebouwd. Tegenwoordig is het gemiddeld 2 tot 3x afhankelijk van hoe mijn rug en bil aanvoelt.

6 of 7x lopen per week = heb je dan wel voldoende recup? Of het moet zijn dat je 2x per dag gaat lopen (uw geplande afstand dan deelt door twee bijvoorbeeld) en zo aan 6 / 7 sessies komt.

In 2010 ben ik een vol jaar geblesseerd geweest. (shin splints). Sindsdien max een 2-tal weken voor een paar kleine blessures. (Ik ben wel al langer out geweest door een hernia en door ziekte). Dus eigenlijk -ondanks dat ik veel zaag hier en ik wel eens de indruk geef veel geblesseerd te zijn- valt dit nog wel goed mee. Meestal hoefde ik niet echt lang te stoppen met lopen.

Of ja 1x ben ik wel eens lang geblesseerd geweest! Dat was toen dat MrKendl in een ver verleden hierover grapte: "Dat ik te veel en te hard gelopen had en dat dit de reden was dat ik een ontstoken wijsheidstand gekregen had en daardoor weken aan de kant stond" :biglaugh:
 
Laatst bewerkt:
Alleen in 2017 en 2018 heb ik heel dikwijls 5x per week gelopen nadat ik dit jaren had opgebouwd. Tegenwoordig is het gemiddeld 2 tot 3x afhankelijk van hoe mijn rug en bil aanvoelt.

6 of 7x lopen per week = heb je dan wel voldoende recup? Of het moet zijn dat je 2x per dag gaat lopen (uw geplande afstand dan deelt door twee bijvoorbeeld) en zo aan 6 / 7 sessies komt.

In 2010 ben ik een vol jaar geblesseerd geweest. (shin splints). Sindsdien max een 2-tal weken voor een paar kleine blessures. (Ik ben wel al langer out geweest door een hernia en door ziekte). Dus eigenlijk -ondanks dat ik veel zaag hier en ik wel eens de indruk geef veel geblesseerd te zijn- valt dit nog wel goed mee. Meestal hoefde ik niet echt lang te stoppen met lopen.

Of ja 1x ben ik wel eens lang geblesseerd geweest! Dat was toen dat MrKendl in een ver verleden hierover grapte: "Dat ik te veel en te hard gelopen had en dat dit de reden was dat ik een ontstoken wijsheidstand gekregen had en daardoor weken aan de kant stond" :biglaugh:
Dat is individueel natuurlijk te zien he. Maar ik loop nu al 6 jaar wekelijks 2-3 keer met enkel tussenpozen door COVID en shin splints. Ik loop niet meer enerzijds omdat de andere dagen ik krachttraining doe (laatste maand slabak ik wel wat op die intensiteit, pray 4 me) maar anderzijds ook omdat ik last zou krijgen van blessures. Laatst twee dagen achter elkaar 10+km afgelegd, direct 3 dagen wat last.

Ik train ook nooit met blessures. Vroeger dat te vaak gedaan en dat heb ik wel een tijd lang bekocht.
 
5 tot 7 per week lopen en dan geblesseerd zijn voor een paar maanden en opnieuw beginnen. Wat moet men hier soms toch lezen :unsure:
Ik zou het iets genuanceerder zeggen :p
Maar goed ik denk dat 5 keer realistisch is als je goed getraind bent en een doordacht schema volgt.

7 keer als in elke dag is van de zot eh. 7 keer per week bezig zijn met sport oké, maar echt lopen of dezelfde sport nee dat is zot.
En ik betwijfel of je daar echt beter van wordt. Allez ik betwijfel dat niet ik ben daar zelfs vrij zeker van.
Als je natuurlijk 7 keer bedoelt met trainingen en trainingen splitst in een dag dat is iets anders.
 
Hangt er natuurlijk ook van af hoe ge traint zeker?
Als ik elke dag van de week een halfuur/uur in Z2 loop, ga ik niet geblesseerd geraken denk ik.
Als ik daarentegen Z2 duurlopen afwissel met tempoblokken en intervallen, dan ga ik geblesseerd of vermoeid geraken.

Mss moet ik eens een week proberen om m'n Z2 + piek Z5 trainingen uit te voeren en zien hoe ik me dan voel :D gewoon om te weten hoe het is.
 
Elke dag lopen is nochtans de ideale basis om vanuit op te bouwen.
Beter 7x per week 15-20’ joggen dan 3x45’
 
Mijn ideale cadans is 4 dagen per week lopen. Dinsdagavond, donderdagavond, zaterdagochtend, zondagochtend. En het meeste daarvan trage kilometers. 3 keer lopen word ik al snel lastig omdat ik niet genoeg buiten ben. Meer dan 4 keer wordt organisatorisch lastig.

Zondag voor het eerst sinds Rotterdam terug over een halve marathon afstand gegaan (23.xx km). Heerlijk gewoon. Ik heb veel zin om de komende weken die kilometers op te trekken tijdens de zondagse LSD om te eindigen bij een improv marathon (als LSD, niet voluit).
 
Om hier nog even op in te pikken: Het wekelijks volume is toch een veel betere indicator dan het aantal keren dat je loopt? In theorie lijkt me dat je volume uitsmeren over meer loopsessies veel minder belastend is dan jezelf beperken tot een bepaald aantal sessies en dan wel je volume blijven opdrijven.

Iemand die ik ken loopt in voorbereiding op een ultra nu 3 keer per week en legt wel 100(!) kilometer af op die 3 dagen. Die zit nog steeds niet aan z'n max volume, maar zal het wel bij 3 keer lopen houden. Daar zit dan steeds 1 heel lange (afgelopen week 50km, langste training zal pieken rond de 70km) sessie bij, en 2 minder lange die nog steeds minstens de 2 uur aantikken. Dat volume moet ik met mijn 5 keer per week niet proberen te halen. 😅
 
Het wekelijks volume is toch een veel betere indicator dan het aantal keren dat je loopt?
I agree. En daar bovenop komt nog eens de intensiteit waaraan er gelopen wordt. 7 keer per week lopen geen probleem voor mij. Maar voor bepaalde lopers wordt dat bijna 7 keer per week intensief trainen (ondanks waarschuwingen...) en wordt er te veel naar tempo etc gekeken. Als ge op die manier uw gat verbrand dan moet ge maar op de blaren zitten.
 
Wat met running drills? Ik probeerde gisteren bvb. de B-skip en dat was al alsof mijn hamstrings gingen zeggen, fuck you, I'm out.
Hebt ge al eens geprobeerd die wandelend te doen ipv met skips? Waarschijnlijk is dat een betere oefening om als start punt te gebruiken.
 
Eenzelfde volume verdelen over 2 of 4 loopjes per week geeft toch een serieus verschil in tijdelijke belasting? :)
lol ... Dat is wat ik inderdaad probeer te zeggen. Naar volume opbouw is spreiding over veel dagen inderdaad veel beter dan op enkele dagen. (waarmee ik niet wil zeggen dat af en toe een lange prikkel niet belangrijk is). Maar voor een beginnende loper denk ik dat kort en veel dagen beter is dan langer en weinig dagen.
 
Terug
Bovenaan