Général Zantas
Well-known member
Altijd dezelfde blessure overigens, ITBS...
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dit, in combinatie met je vorige post, lijkt mij een heel zinnige manier.Goh, basisniveau. Ik heb door de jaren heen altijd wel periodes gehad waarin ik veel gelopen of gefietst heb, waardoor ik ook nu zonder echte ongemakken een basis heb om bv 10 km aan 12 km/h per uur te lopen.
Mijn probleem vooral is dat ik altijd vol goeie moed start, 2-4 maanden hardcore loop (5x-7x per week) en dan geblesseerd raak of gedemotiveerd raak en het opgeef. In een land waar de temperatuur in de winter gemakkelijk 5 maanden rond het vriespunt schommelt, is het al wat gemakkelijker om snel gedemotiveerd te geraken.
Ik zeg ook niet dat ik na een jaar een marathon ga lopen, ik kijk na een jaar of ik kan trainen voor een marathon. Uiteindelijk spreken we dan over 2-2,5 jaar eer ik de marathon zou lopen.
Ik ben je kinesist niet, natuurlijk. Ook al omdat ik er niks van ken 
Stond er wel degelijk in!Een nutteloze conclusie - jij bent dus een gezonde 50 plusser!Al die fitte vijftigplussers lachen eens met een jonkie van 37. Fleur van uw leven!
Maar zoiets bereik je niet door snel snel op te bouwen.

Ik leef nog en ik zag eerder 'lijkbleek'Dit lijken mij toch twee zaken die elkaar series tegenspreken eerlijk gezegd
We hebben het hier over een training, hoe en waarom je dan dood en in het rood moet gaan…

maar ik probeer wel elke keer meer aandacht te schenken aan de zaken die ervoor geen aandacht kregen bvb. mobility en foamrollen. Alleen in 2017 en 2018 heb ik heel dikwijls 5x per week gelopen nadat ik dit jaren had opgebouwd. Tegenwoordig is het gemiddeld 2 tot 3x afhankelijk van hoe mijn rug en bil aanvoelt.Ik zou zelf nooit 7/7 lopen, zelfs niet 5/7. Dan vraag ik om blessures.

Dat is individueel natuurlijk te zien he. Maar ik loop nu al 6 jaar wekelijks 2-3 keer met enkel tussenpozen door COVID en shin splints. Ik loop niet meer enerzijds omdat de andere dagen ik krachttraining doe (laatste maand slabak ik wel wat op die intensiteit, pray 4 me) maar anderzijds ook omdat ik last zou krijgen van blessures. Laatst twee dagen achter elkaar 10+km afgelegd, direct 3 dagen wat last.Alleen in 2017 en 2018 heb ik heel dikwijls 5x per week gelopen nadat ik dit jaren had opgebouwd. Tegenwoordig is het gemiddeld 2 tot 3x afhankelijk van hoe mijn rug en bil aanvoelt.
6 of 7x lopen per week = heb je dan wel voldoende recup? Of het moet zijn dat je 2x per dag gaat lopen (uw geplande afstand dan deelt door twee bijvoorbeeld) en zo aan 6 / 7 sessies komt.
In 2010 ben ik een vol jaar geblesseerd geweest. (shin splints). Sindsdien max een 2-tal weken voor een paar kleine blessures. (Ik ben wel al langer out geweest door een hernia en door ziekte). Dus eigenlijk -ondanks dat ik veel zaag hier en ik wel eens de indruk geef veel geblesseerd te zijn- valt dit nog wel goed mee. Meestal hoefde ik niet echt lang te stoppen met lopen.
Of ja 1x ben ik wel eens lang geblesseerd geweest! Dat was toen dat MrKendl in een ver verleden hierover grapte: "Dat ik te veel en te hard gelopen had en dat dit de reden was dat ik een ontstoken wijsheidstand gekregen had en daardoor weken aan de kant stond"![]()
Ik zou het iets genuanceerder zeggen5 tot 7 per week lopen en dan geblesseerd zijn voor een paar maanden en opnieuw beginnen. Wat moet men hier soms toch lezen![]()
gewoon om te weten hoe het is.
I agree. En daar bovenop komt nog eens de intensiteit waaraan er gelopen wordt. 7 keer per week lopen geen probleem voor mij. Maar voor bepaalde lopers wordt dat bijna 7 keer per week intensief trainen (ondanks waarschuwingen...) en wordt er te veel naar tempo etc gekeken. Als ge op die manier uw gat verbrand dan moet ge maar op de blaren zitten.Het wekelijks volume is toch een veel betere indicator dan het aantal keren dat je loopt?
Hebt ge al eens geprobeerd die wandelend te doen ipv met skips? Waarschijnlijk is dat een betere oefening om als start punt te gebruiken.Wat met running drills? Ik probeerde gisteren bvb. de B-skip en dat was al alsof mijn hamstrings gingen zeggen, fuck you, I'm out.
Om hier nog even op in te pikken: Het wekelijks volume is toch een veel betere indicator dan het aantal keren dat je loopt?
I agree.

lol ... Dat is wat ik inderdaad probeer te zeggen. Naar volume opbouw is spreiding over veel dagen inderdaad veel beter dan op enkele dagen. (waarmee ik niet wil zeggen dat af en toe een lange prikkel niet belangrijk is). Maar voor een beginnende loper denk ik dat kort en veel dagen beter is dan langer en weinig dagen.Eenzelfde volume verdelen over 2 of 4 loopjes per week geeft toch een serieus verschil in tijdelijke belasting?![]()
Dag 3 momenteel, 11k - 5,75k - 6,5k. Morgen zal de eerste keer zijn dat ik 4 dagen na elkaar loop. En dan proberen er nog dag 5 tot 7 bij te kletsen.Hangt er natuurlijk ook van af hoe ge traint zeker?
Als ik elke dag van de week een halfuur/uur in Z2 loop, ga ik niet geblesseerd geraken denk ik.
Als ik daarentegen Z2 duurlopen afwissel met tempoblokken en intervallen, dan ga ik geblesseerd of vermoeid geraken.
Mss moet ik eens een week proberen om m'n Z2 + piek Z5 trainingen uit te voeren en zien hoe ik me dan voelgewoon om te weten hoe het is.