Overlaatst is een oude kennis gestorven aan een longembolie.

Dat was een getrainde loper en het was tijdens een ontspannen loopje.

Beangstigend
 
Overlaatst is een oude kennis gestorven aan een longembolie.

Dat was een getrainde loper en het was tijdens een ontspannen loopje.

Beangstigend
Voor zover ik medisch onderlegd ben heeft dat weinig met het loopje op zich te maken... Je kan altijd iets tegenkomen natuurlijk. Verplichte screening voor loopwedstrijden zou mss niet slecht zijn, maar er zou wel een pak minder volk aan de start staan denk ik. Is toch weer een extra drempel..
 
Is dat via een huisarts of ga je specifiek naar een sportarts/ Sportkliniek? Gaat het dan om een hartcontrole in rust of wordt er ook aangeraden om een inspanningstest te doen met hartmonitoring?
Stelt letterlijk 2 keer niks voor en is enkel om de organisatie beetje in te dekken.

Jaren geleden mtbwedstrijden gedaan in Frankrijk en was gewoon blanco attest van internet halen, invullen, zelf doktersnaam verzinnen, handtekening zetten en afgeven op moment van nummer afhalen, werd niet eens naar gekeken toen.

Kan natuurlijk zijn dat dit verstrengd is de afgelopen jaren.
 
Is dat via een huisarts of ga je specifiek naar een sportarts/ Sportkliniek? Gaat het dan om een hartcontrole in rust of wordt er ook aangeraden om een inspanningstest te doen met hartmonitoring?
Zit met dezelfde vragen. Vermoed dat een huisarts wel verder kan verwijzen?
Zelf ook nog nooit een onderzoek laten doen, maar dergelijke verhalen jagen me wel wat schrik aan…
 
Is dat via een huisarts of ga je specifiek naar een sportarts/ Sportkliniek? Gaat het dan om een hartcontrole in rust of wordt er ook aangeraden om een inspanningstest te doen met hartmonitoring?
Ik heb dat gedaan als onderdeel van een inspanningstest bij adlon.be. Maar ik vermoed dat er wel verschillende sportartsen zijn waar ge dat bij kunt doen.

De controle zelf was voorafgaand aan de inspanningstest.
 
Ik heb ooit eens een pijn gehad in de borststreek en dacht toen uiteraard ook aan een hartprobleem. Gelukkig niets te zien en bleek het een of da andere spier te zijn, gewoon door de kine losgemaakt en het was voorbij.

Was toch een beangstigend gevoel en was niet gerust tot ik bij de cardioloog buiten ging.
 
Iemand ervaring met de absoluut Gent 10 Mijl? Vorig jaar was blijkbaar de eerste editie. Ik heb een doel nodig en ben aan het zien voor dit najaar. De halve marathon van Antwerpen geniet ook mijn interesse en waarschijnlijk ga ik ook de 10K ballonloop lopen in St-Niklaas eind augustus.
 
Iemand ervaring met de absoluut Gent 10 Mijl? Vorig jaar was blijkbaar de eerste editie. Ik heb een doel nodig en ben aan het zien voor dit najaar. De halve marathon van Antwerpen geniet ook mijn interesse en waarschijnlijk ga ik ook de 10K ballonloop lopen in St-Niklaas eind augustus.
Op zich wel leuke wedstrijd.
Een paar kuitenbijters, soms wat draaien en keren.
Vorig jaar gelopen.
De eerste 20 hebben ze toen wel verkeerd gestuurd.
600m extra gelopen waardoor we plots temidden van het pak terug terecht kwamen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Zane
Iets meer dan een maand geleden covid besmetting gehad. Vandaag ben ik nog altijd buiten adem na het oplopen van wat trappen en ligt mijn hartslag in rust ook 10slagen hoger.

Is dit een kwestie van conditie terug op te bouwen? Of is dit sowieso iets om te bespreken met mijn huisdokter. Het is schoon weer en ik wil sporten dedju

Sorry voor de off topic, maat misschien zitten hier de ervaringsdeskundigrn
 
Iets meer dan een maand geleden covid besmetting gehad. Vandaag ben ik nog altijd buiten adem na het oplopen van wat trappen en ligt mijn hartslag in rust ook 10slagen hoger.

Is dit een kwestie van conditie terug op te bouwen? Of is dit sowieso iets om te bespreken met mijn huisdokter. Het is schoon weer en ik wil sporten dedju

Sorry voor de off topic, maat misschien zitten hier de ervaringsdeskundigrn
Niemand hier op het forum kan hier advies over geven. Dit is te bespreken met de huisarts.
 
Niemand hier op het forum kan hier advies over geven. Dit is te bespreken met de huisarts.

Ik zou dit ook volgen. Ik heb het zo niet gedaan, maar in hindsight beter wel gedaan.

Ik kan enkel mijn eigen ervaringen en de impact weergeven aan @Niklas . In een notedop: Covid opgelopen eind april toen ik eigenlijk in topconditie was (ik kwam net uit de marathon van Gent eind maart) en ik heb toen weliswaar nog kort daarna de 10K van de City Run Gent gedaan, maar dat was al afzien.

Concreet heel grote impact op mijn longen ondervonden, waardoor ik heel snel buiten adem werd en mijn uithoudingsvermogen een gigantische duik nam. Ik was mijn straat nog niet uit en liep al te hijgen - we spreken over 300 meter. Dat is huilen als je net uit een marathon komt. De maanden juni tot oktober waren zeer up en down, soms loopjes waarin het iets beter leek te gaan maar vaak 1 stap vooruit en 2 achteruit. In juli zelfs maar 50 kilometer gelopen...

Uiteindelijk in oktober wat beterschap beginnen merken, dat begin november nog even werd gefnuikt door ziekte, maar vanaf tweede helft november wel echt kunnen beginnen opbouwen weer. Bottleneck in de longen bleef toch nog merkbaar tot in januari. Dat is dus 8-9 maand impact geweest.

Mijn takeaways:
- toch maar de dokter betrekken ipv aan te modderen
- geduldig zijn
 
20’25” gelopen op het You race, we pace event in Beauvechain. Beetje teleurgesteld dat ik in de helft al heb moeten lossen en niet onder 20’ ben gebleven.

Leuk event wel, kleinschaliger dan ik had verwacht maar speciaal om daar te lopen.
 
11,00 km - 1u00min11sec - 11 sec te traag gelopen! Verdoemme toch! :support:
Eerlijkheidshalve zag ik die tijd pas nadat ik stopte met lopen, tot dan was ik er niet mee bezig

Maar goed, Ik heb nu weken afgehaspeld van 34, 30 en 36km. Ik wilde optrekken naar 40 km maar ik wil niet te snel gaan na al die rugproblemen en een bilspierblessure.

Ik zeg dus de laatste weken, altijd tegen mijzelf: Rustig aan Makila.
 
Woensdag een lactaat test op de planning. Nog lopers hier die dit al eens (of meerdere keren) hebben gedaan en veel hebben opgestoken?
 
Terug
Bovenaan