Ik las hier een tijdje terug iets over sportartsen en testen. Vandaar even mijn vraag: hebben jullie ooit een (cardiologische) screening laten uitvoeren?

Als ik mijn horloge moet geloven ben ik op een maand of 2 van 67 rusthartslag naar 58 gegaan. Ook mijn hartslagvariabiliteit is enorm verbeterd. Dat zal vermoedelijk te maken hebben met het feit dat ik iets meer getraind ben. Alleen nu ik grotere afstanden ambieer en dus langer dan 1:15 uur ga lopen begin ik te denken dat het misschien veilige is om toch eens een onderzoek aan te vragen. Maar ik ben benieuwd naar de ervaringen hier.
sportkeuring.be is al een goed startpunt hiervoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
Ik las hier een tijdje terug iets over sportartsen en testen. Vandaar even mijn vraag: hebben jullie ooit een (cardiologische) screening laten uitvoeren?

Als ik mijn horloge moet geloven ben ik op een maand of 2 van 67 rusthartslag naar 58 gegaan. Ook mijn hartslagvariabiliteit is enorm verbeterd. Dat zal vermoedelijk te maken hebben met het feit dat ik iets meer getraind ben. Alleen nu ik grotere afstanden ambieer en dus langer dan 1:15 uur ga lopen begin ik te denken dat het misschien veilige is om toch eens een onderzoek aan te vragen. Maar ik ben benieuwd naar de ervaringen hier.

Ja gedaan, wegens lage rusthartslag zelfs toen ik nog geen 2 kilometer aan een stuk kon lopen, dus niet gelegen aan goede conditie :)
met een rusthartslag van 58 lijkt me niets mis en zou ik niet echt gealarmeerd zijn, maar als het jou geruststelt kan het ook geen kwaad he.

Zelf zat/zit ik met een rusthartslag van rond de 38, die op rustige momenten (tv kijken in de zetel, bureauwerk doen) kan doorzakken naar 33-34.

Testen gedaan: inspanningstest, gevolgd door 24u (of 48u?) monitoring met sensoren, ook tijdens slaap.

Conclusies: hartslag zakte tijdens slapen ook nog door naar 31-32. Bradycardie. Niet zorgwekkend zolang er geen symptomen zijn (licht in het hoofd, duizelen, ...). Mogelijk op termijn een pacemaker.
Advies om qua lopen (ik zat toen op halve marathon afstanden) niet meer te doen dan dat.
 
Ja gedaan, wegens lage rusthartslag zelfs toen ik nog geen 2 kilometer aan een stuk kon lopen, dus niet gelegen aan goede conditie :)
met een rusthartslag van 58 lijkt me niets mis en zou ik niet echt gealarmeerd zijn, maar als het jou geruststelt kan het ook geen kwaad he.

Zelf zat/zit ik met een rusthartslag van rond de 38, die op rustige momenten (tv kijken in de zetel, bureauwerk doen) kan doorzakken naar 33-34.

Testen gedaan: inspanningstest, gevolgd door 24u (of 48u?) monitoring met sensoren, ook tijdens slaap.

Conclusies: hartslag zakte tijdens slapen ook nog door naar 31-32. Bradycardie. Niet zorgwekkend zolang er geen symptomen zijn (licht in het hoofd, duizelen, ...). Mogelijk op termijn een pacemaker.
Advies om qua lopen (ik zat toen op halve marathon afstanden) niet meer te doen dan dat.
Wow, das inderdaad wel heel laag. Is daar een oorzaak bij jou voor gevonden?

Ik ga volgende week eens langs de huisarts en kijken hoe zijn visie is, maar ik denk toch dat ik een tripje richting het UZA ga maken. Die 80 euro is nooit verloren. Ofwel ben je gerustgesteld of je bent terecht gealarmeerd.
 
Wow, das inderdaad wel heel laag. Is daar een oorzaak bij jou voor gevonden?

Uitleg gekregen die ik niet onthouden heb. Iets met sinusknoop en signalen etc. Denk dat er geen echte "oorzaak" is, mijn hart werkt gewoon zo.
 
Voor wie toch maar ligt te smelten bij dit warme weer kan ik dit wetenschappelijk artikel aanraden van 'Sports Medicine - Open'. Duurt wel even om het volledig door te lezen maar ik vond het toch interessant. De meer ervaren sporters onder jullie zullen de gegeven data en conclusie reeds kennen, maar ik sta er toch van versteld dat de 80/20 regel zo ingebakken is bij veel topsporters. Het wordt tijd dat ik mijn training methodes aanpas..
Ik kan u ook deze analyse/podcast aanraden:
 
  • Geweldig
Waarderingen: Zane
Ik wil graag overstappen op zero drop. Zit nu op 6 mm drop.

Ik heb nu toch steunzolen. Zou ik gewoon Altra escalantes bestellen of toch via een winkel gaan?
 
Ik geloof dat de Paradigm over het algemeen wordt gegeven als beste overstapper, door de cushioning die er wel is. Die heb ik en heel tevreden van. Maar wel heel traag erin wisselen, en genoeg versterkende en stretchende oefeningen doen. Zie dat je geen overbelasting oploopt.

Ik heb wel in Runners Lab erop gelopen, en daar kwam hij als heel stabiel uit voor mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaTi
Ik kan u ook deze analyse/podcast aanraden:
Hierover wat persoonlijk indrukken.
Ik train nu sinds half februari quasi al m'n loopjes volgens deze methode.
Ik voel me fitter, kan vaker lopen, ben (veel) sneller geworden etc... En lopen in warmte gaat ook aangenamer op dit tempo :D
Kan het iedereen alleen maar aanraden.
Ook cijfermatig zie ik een (enorme) evolutie.
De Running Index van Polar is omhoog gegaan van 63 naar 67. M'n VO2Max lijkt volgens Runalyze ook alleen maar te stijgen.

Nu moet ik deze manier van trainen nog zien te integreren in m'n trailrunschema. Op heuvelachtige parcoursen is het moeilijker om m'n HR constant in Z2 te houden, wat toch een belangrijk voorwaarde is voor deze manier van trainen.
 
Hierover wat persoonlijk indrukken.
Ik train nu sinds half februari quasi al m'n loopjes volgens deze methode.
Ik voel me fitter, kan vaker lopen, ben (veel) sneller geworden etc... En lopen in warmte gaat ook aangenamer op dit tempo :D
Kan het iedereen alleen maar aanraden.
Ook cijfermatig zie ik een (enorme) evolutie.
De Running Index van Polar is omhoog gegaan van 63 naar 67. M'n VO2Max lijkt volgens Runalyze ook alleen maar te stijgen.
Ter info, hoeveel keer per week loop jij?

Ik ben sinds deze week begonnen met de Z2 loopjes, ben benieuwd wat het gaat brengen. Gisteren op een dik uur tijd wel drie korte versnellingen geïntegreerd (~10s, dus hartslag steeg max met 10 en daarna direct terug omlaag) omdat ik vernomen heb dat het ook belangrijk is je lichaam af en toe te laten herinneren wat het is om sneller te lopen, ook ivm je kadans.

't zal ook een beetje aanpassen zijn, zoals onderstaande youtuber vermeld. Toch zeker in het begin wanneer de oudjes je zelfs zullen voorbijsteken :D Momenteel gebruik ik de standaard zones van garmin tot ik een lactaatmeting kan inplannen. Mijn tempo ligt in Z2 rond 6:00 - 6:25 met een max hr van 132~134.

 
Ter info, hoeveel keer per week loop jij?

Ik ben sinds deze week begonnen met de Z2 loopjes, ben benieuwd wat het gaat brengen. Gisteren op een dik uur tijd wel drie korte versnellingen geïntegreerd (~10s, dus hartslag steeg max met 10 en daarna direct terug omlaag) omdat ik vernomen heb dat het ook belangrijk is je lichaam af en toe te laten herinneren wat het is om sneller te lopen, ook ivm je kadans.

't zal ook een beetje aanpassen zijn, zoals onderstaande youtuber vermeld. Toch zeker in het begin wanneer de oudjes je zelfs zullen voorbijsteken :D Momenteel gebruik ik de standaard zones van garmin tot ik een lactaatmeting kan inplannen. Mijn tempo ligt in Z2 rond 6:00 - 6:25 met een max hr van 132~134.

3, max 4 keer. Goed voor 25-40km per week.
Dat komt vooral door tijdsgebrek wel. Op deze manier zou ik 5-6 keer per week kunnen/willen lopen.
 
Hierover wat persoonlijk indrukken.
Ik train nu sinds half februari quasi al m'n loopjes volgens deze methode.
Ik voel me fitter, kan vaker lopen, ben (veel) sneller geworden etc... En lopen in warmte gaat ook aangenamer op dit tempo :D
Kan het iedereen alleen maar aanraden.
Ook cijfermatig zie ik een (enorme) evolutie.
De Running Index van Polar is omhoog gegaan van 63 naar 67. M'n VO2Max lijkt volgens Runalyze ook alleen maar te stijgen.

Nu moet ik deze manier van trainen nog zien te integreren in m'n trailrunschema. Op heuvelachtige parcoursen is het moeilijker om m'n HR constant in Z2 te houden, wat toch een belangrijk voorwaarde is voor deze manier van trainen.
Is daar een uitgeschreven artikeltje van? Ik ben zo gene podcast luisteraar :unsure:
 
Ik wil graag overstappen op zero drop. Zit nu op 6 mm drop.

Ik heb nu toch steunzolen. Zou ik gewoon Altra escalantes bestellen of toch via een winkel gaan?
En waarom wil je dat precies? Bepaalde reden voor?

Kdenk dat hier de essentie wordt weergegeven, opgesomd:

Ik kan alleen nu wel niet goed uitmaken of hij nu pleit voor polarized trainen of niet.
Zone 2 in een model met 3 zones of eentje met 6?
Want dat is toch wel een belangrijke nuance.
 
Ik vind het boek van Mark Fitzgerald nog altijd heel goed over 80/20 polarized lopen. Run faster by running slower, zoiets?
 
Ik zou dat wel willen doen, telkens in Z2 lopen, maar dan wel pas als dat tempo voor mij oké is.
Nu zou Z2 voor mij misschien 6:30-7:00 zijn en dat vind ik gewoon te traag, daar geniet ik om de een of andere reden dan ook weer niet van.
 
Ik zou dat wel willen doen, telkens in Z2 lopen, maar dan wel pas als dat tempo voor mij oké is.
Nu zou Z2 voor mij misschien 6:30-7:00 zijn en dat vind ik gewoon te traag, daar geniet ik om de een of andere reden dan ook weer niet van.
Dat valt nog mee, ik ben deze week terug gestart met Trenara en ik kreeg een LSD aan 7:30 voorgeschoteld. :eek:

Het 80/20 principe is allemaal goed en wel maar dat valt en staat toch allemaal met je zones exact kennen. De gokjes die Garmin en Polar doen zullen bij benadering wel kloppen maar zone training werkt toch pas optimaal als het correct is?
 
En waarom wil je dat precies? Bepaalde reden voor?


Ik kan alleen nu wel niet goed uitmaken of hij nu pleit voor polarized trainen of niet.
Zone 2 in een model met 3 zones of eentje met 6?
Want dat is toch wel een belangrijke nuance.
Zone 2 in een training met 5/6 zones. En opt einde van elke zone2 loop een maximale inspanning van 5-7 minuten.
 
En waarom wil je dat precies? Bepaalde reden voor?
Wil meer voorvoet of midvoet landen.heel veel miserie gehad met hamstrings en mijn haklanding de afgelopen jaren.

Waar ligt het aan? Geen flauw idee. Ik wil het gewoon geprobeerd hebben. Momenteel 5 maanden aan het lopen zonder blessures. Zou het graag zo houden.

Nu met steunzolen kan ik op mijn gemak neutrale schoenen bestellen en thuis proberen.
 
Terug
Bovenaan