Algemene Loopthread

Wow, das inderdaad wel heel laag. Is daar een oorzaak bij jou voor gevonden?

Uitleg gekregen die ik niet onthouden heb. Iets met sinusknoop en signalen etc. Denk dat er geen echte "oorzaak" is, mijn hart werkt gewoon zo.
 
Voor wie toch maar ligt te smelten bij dit warme weer kan ik dit wetenschappelijk artikel aanraden van 'Sports Medicine - Open'. Duurt wel even om het volledig door te lezen maar ik vond het toch interessant. De meer ervaren sporters onder jullie zullen de gegeven data en conclusie reeds kennen, maar ik sta er toch van versteld dat de 80/20 regel zo ingebakken is bij veel topsporters. Het wordt tijd dat ik mijn training methodes aanpas..
Ik kan u ook deze analyse/podcast aanraden:
 
Ik wil graag overstappen op zero drop. Zit nu op 6 mm drop.

Ik heb nu toch steunzolen. Zou ik gewoon Altra escalantes bestellen of toch via een winkel gaan?
 
Ik geloof dat de Paradigm over het algemeen wordt gegeven als beste overstapper, door de cushioning die er wel is. Die heb ik en heel tevreden van. Maar wel heel traag erin wisselen, en genoeg versterkende en stretchende oefeningen doen. Zie dat je geen overbelasting oploopt.

Ik heb wel in Runners Lab erop gelopen, en daar kwam hij als heel stabiel uit voor mij.
 
Ik kan u ook deze analyse/podcast aanraden:
Hierover wat persoonlijk indrukken.
Ik train nu sinds half februari quasi al m'n loopjes volgens deze methode.
Ik voel me fitter, kan vaker lopen, ben (veel) sneller geworden etc... En lopen in warmte gaat ook aangenamer op dit tempo :D
Kan het iedereen alleen maar aanraden.
Ook cijfermatig zie ik een (enorme) evolutie.
De Running Index van Polar is omhoog gegaan van 63 naar 67. M'n VO2Max lijkt volgens Runalyze ook alleen maar te stijgen.

Nu moet ik deze manier van trainen nog zien te integreren in m'n trailrunschema. Op heuvelachtige parcoursen is het moeilijker om m'n HR constant in Z2 te houden, wat toch een belangrijk voorwaarde is voor deze manier van trainen.
 
Hierover wat persoonlijk indrukken.
Ik train nu sinds half februari quasi al m'n loopjes volgens deze methode.
Ik voel me fitter, kan vaker lopen, ben (veel) sneller geworden etc... En lopen in warmte gaat ook aangenamer op dit tempo :D
Kan het iedereen alleen maar aanraden.
Ook cijfermatig zie ik een (enorme) evolutie.
De Running Index van Polar is omhoog gegaan van 63 naar 67. M'n VO2Max lijkt volgens Runalyze ook alleen maar te stijgen.
Ter info, hoeveel keer per week loop jij?

Ik ben sinds deze week begonnen met de Z2 loopjes, ben benieuwd wat het gaat brengen. Gisteren op een dik uur tijd wel drie korte versnellingen geïntegreerd (~10s, dus hartslag steeg max met 10 en daarna direct terug omlaag) omdat ik vernomen heb dat het ook belangrijk is je lichaam af en toe te laten herinneren wat het is om sneller te lopen, ook ivm je kadans.

't zal ook een beetje aanpassen zijn, zoals onderstaande youtuber vermeld. Toch zeker in het begin wanneer de oudjes je zelfs zullen voorbijsteken :D Momenteel gebruik ik de standaard zones van garmin tot ik een lactaatmeting kan inplannen. Mijn tempo ligt in Z2 rond 6:00 - 6:25 met een max hr van 132~134.

 
Ter info, hoeveel keer per week loop jij?

Ik ben sinds deze week begonnen met de Z2 loopjes, ben benieuwd wat het gaat brengen. Gisteren op een dik uur tijd wel drie korte versnellingen geïntegreerd (~10s, dus hartslag steeg max met 10 en daarna direct terug omlaag) omdat ik vernomen heb dat het ook belangrijk is je lichaam af en toe te laten herinneren wat het is om sneller te lopen, ook ivm je kadans.

't zal ook een beetje aanpassen zijn, zoals onderstaande youtuber vermeld. Toch zeker in het begin wanneer de oudjes je zelfs zullen voorbijsteken :D Momenteel gebruik ik de standaard zones van garmin tot ik een lactaatmeting kan inplannen. Mijn tempo ligt in Z2 rond 6:00 - 6:25 met een max hr van 132~134.

3, max 4 keer. Goed voor 25-40km per week.
Dat komt vooral door tijdsgebrek wel. Op deze manier zou ik 5-6 keer per week kunnen/willen lopen.
 
Hierover wat persoonlijk indrukken.
Ik train nu sinds half februari quasi al m'n loopjes volgens deze methode.
Ik voel me fitter, kan vaker lopen, ben (veel) sneller geworden etc... En lopen in warmte gaat ook aangenamer op dit tempo :D
Kan het iedereen alleen maar aanraden.
Ook cijfermatig zie ik een (enorme) evolutie.
De Running Index van Polar is omhoog gegaan van 63 naar 67. M'n VO2Max lijkt volgens Runalyze ook alleen maar te stijgen.

Nu moet ik deze manier van trainen nog zien te integreren in m'n trailrunschema. Op heuvelachtige parcoursen is het moeilijker om m'n HR constant in Z2 te houden, wat toch een belangrijk voorwaarde is voor deze manier van trainen.
Is daar een uitgeschreven artikeltje van? Ik ben zo gene podcast luisteraar :unsure:
 
Ik wil graag overstappen op zero drop. Zit nu op 6 mm drop.

Ik heb nu toch steunzolen. Zou ik gewoon Altra escalantes bestellen of toch via een winkel gaan?
En waarom wil je dat precies? Bepaalde reden voor?

Kdenk dat hier de essentie wordt weergegeven, opgesomd:

Ik kan alleen nu wel niet goed uitmaken of hij nu pleit voor polarized trainen of niet.
Zone 2 in een model met 3 zones of eentje met 6?
Want dat is toch wel een belangrijke nuance.
 
Ik vind het boek van Mark Fitzgerald nog altijd heel goed over 80/20 polarized lopen. Run faster by running slower, zoiets?
 
Ik zou dat wel willen doen, telkens in Z2 lopen, maar dan wel pas als dat tempo voor mij oké is.
Nu zou Z2 voor mij misschien 6:30-7:00 zijn en dat vind ik gewoon te traag, daar geniet ik om de een of andere reden dan ook weer niet van.
 
Ik zou dat wel willen doen, telkens in Z2 lopen, maar dan wel pas als dat tempo voor mij oké is.
Nu zou Z2 voor mij misschien 6:30-7:00 zijn en dat vind ik gewoon te traag, daar geniet ik om de een of andere reden dan ook weer niet van.
Dat valt nog mee, ik ben deze week terug gestart met Trenara en ik kreeg een LSD aan 7:30 voorgeschoteld. :eek:

Het 80/20 principe is allemaal goed en wel maar dat valt en staat toch allemaal met je zones exact kennen. De gokjes die Garmin en Polar doen zullen bij benadering wel kloppen maar zone training werkt toch pas optimaal als het correct is?
 
En waarom wil je dat precies? Bepaalde reden voor?


Ik kan alleen nu wel niet goed uitmaken of hij nu pleit voor polarized trainen of niet.
Zone 2 in een model met 3 zones of eentje met 6?
Want dat is toch wel een belangrijke nuance.
Zone 2 in een training met 5/6 zones. En opt einde van elke zone2 loop een maximale inspanning van 5-7 minuten.
 
En waarom wil je dat precies? Bepaalde reden voor?
Wil meer voorvoet of midvoet landen.heel veel miserie gehad met hamstrings en mijn haklanding de afgelopen jaren.

Waar ligt het aan? Geen flauw idee. Ik wil het gewoon geprobeerd hebben. Momenteel 5 maanden aan het lopen zonder blessures. Zou het graag zo houden.

Nu met steunzolen kan ik op mijn gemak neutrale schoenen bestellen en thuis proberen.
 
De gokjes die Garmin en Polar doen zullen bij benadering wel kloppen maar zone training werkt toch pas optimaal als het correct is?
Dat heb je wel al eens als je het gokt ja :p
Pas op je kan zelf wel testen doen en een goede inschatting maken. Maar een effectieve test met meting is zeker interessant als je het exact wilt weten.

Het is natuurlijk ook dubbel. Je wordt beter van polarized te trainen. Maar wil je het doen dan moet je voor u gevoel te traag, dus doe je het niet. En wordt je dus niet optimaal beter. Je fopt u eigen dus :p
Als je op uw tanden bijt dan boek je progressie en stijgt die snelheid vanzelf, maar ik snap dat lopen aan 7-7:30 allesbehalve bemoedigend is. Maar als je dan aan 5:45-6:15 gaat lopen dan voel je zelf ook wel aan dat je gewoon steeds veel te snel loopt, maar waarschijnlijk ook niet heel hard. Je loopt dus constant in een zone mossel noch vis.

Wil meer voorvoet of midvoet landen.heel veel miserie gehad met hamstrings en mijn haklanding de afgelopen jaren.

Waar ligt het aan? Geen flauw idee. Ik wil het gewoon geprobeerd hebben. Momenteel 5 maanden aan het lopen zonder blessures. Zou het graag zo houden.

Nu met steunzolen kan ik op mijn gemak neutrale schoenen bestellen en thuis proberen.

Die schoenen gaan daar weinig aan doen, zeker als je nu al 6mm drop hebt.
Dat is puur techniek dat je moet bijschaven.
Zeker als je nu geen last hebt zou ik toch opletten.
 
Maat van me is halfweg een ultra in de Alpen. 100 kilometer en 5400 D+. Alleen…die woont int Meetjesland. Das plat. Heb z’n strava stats eens gecheckt en hij heeft dit jaar 1000 kilometer gelopen met in totaal…5300 D+. Dus vandaag gaat hij z’n totaal meer dan verdubbelen.

Kan me niet inbeelden hoeveel pijn zijn bovenbenen en knieen nu al moeten doen.
 
Terug
Bovenaan