Eigenlijk was het niet de bedoeling geweest om al dadelijk steunzolen in te leggen. Ik had gehoopt dat die met een alternatief ging komen zoals oefeningen om de voet te corrigeren/verstevigen.

De podoloog zei zelf dat er maar een kleine correctie was.

Dan maar eens kijken voor al dadelijk beginnen met het afbouwen van de steunzolen en het opbouwen van de oefeningen.

Gisteren runners lab geweest en gevraagd naar 0 drop. 2 altra's aangehad (escalante hadden ze niet) en 1 Topo (maar die bleek 5 mm drop te hebben). De Altra Torin liet me voorvoetlanden en de andere twee niet. De andere Altra was de Provision, denk ik.

De Escalante hebben ze besteld en ik ga toch eens vragen om de Paradigm te proberen. Eventueel al zonder steunzool.
En met welke schoenen loop je nu dan misschien?
 
Hoka Arahi 6 maar die hebben hun kilometers gehad.

En dan nu blijven de True Motion Nevos over.
 
Ik kan het KMI vandaag wel vervloeken.. Gisteren voor het slapen gaan nog ff de app geraadpleegd. Ze gaven buien aan die vanuit Frankrijk ons land zouden binnenkomen, maar op mijn locatie (noorden van het land) niets van regen in de voormiddag en tegen 10 à 11u zou de temperatuur stijgen. Wekker speciaal om 6u gezet, kijk ik naar buiten na het ontbijt en is het gewoon aan het regenen. Ik check de app, blijft die temperatuur nagenoeg de hele dag op 23°c hangen met regen. Ik had gemakkelijk een uur of twee extra kunnen maffen 🤬

De meeste steunzolen gaan je voetboog uitschakelen door deze hard te gaan steunen en nemen het schokdempende effect weg. Ze zijn ook redelijk voorbijgestreefd maar wel een heel winstgevend model voor dokters en podologen :p
Kan je wat meer toelichting geven aub? Zijn steunzolen volgens jouw enkel voorbijgestreefd voor schoenen van 0 drop of eerder in het algemeen?
Ik gebruik momenteel steunzolen met de gedachten van blessurepreventie. Mijn schoenen zijn wel geen 0 drop, momenteel een Saucony Echelon 9 & Brooks Ghost 14.

Voor deze posts zelfs nooit gehoord van drop, weeral wat bijgeleerd. Dacht eerst dat jullie het over dat onsmakelijke zwarte snoepgoed hadden 😆
 
Onder andere

Dit is mijn lijst waarmee ik mijn shin splints problemen heb aangepakt:

Is voor algemene versteveging van core, voeten en stretchen van de spieren die meestal "tight" zijn bij de moderne zittende mens

Kan je wat meer toelichting geven aub? Zijn steunzolen volgens jouw enkel voorbijgestreefd voor schoenen van 0 drop of eerder in het algemeen?
Ik gebruik momenteel steunzolen met de gedachten van blessurepreventie. Mijn schoenen zijn wel geen 0 drop, momenteel een Saucony Echelon 9 & Brooks Ghost 14.

Voor deze posts zelfs nooit gehoord van drop, weeral wat bijgeleerd. Dacht eerst dat jullie het over dat onsmakelijke zwarte snoepgoed hadden 😆

Ik verspreid niet zo graag boodschappen op fora en wil niet als een supporter van "alternatieve geneeskunde" overkomen maar misschien kan je het boek "Anatomy for runners" lezen van Jay Dicharry, toch een hele grote naam in de loopwereld met een moderne visie. Heel eenvoudig boek voor de gemiddelde loper.

Heb er ook een paar zeer korte passages uitgehaald voor je over loopschoenen/orthotics. De visie komt ook overeen met de visie van Altra:



Trouwens super fier op mn langste loopje voor Ironman Frankfurt. Moet toch nog veel terugdenken aan die dokter die zei dat ik nooit ging kunnen lopen (tenzij hij mijn benen eerst ging doorzagen) :biglaugh: Progressief gelopen van 4:15 tot 3:48

l5h8lGv.png
 
Laatst bewerkt:
Deze ochtend gevallen tijdens het lopen, gelukkig niet op mijn knieën gevallen. Enkel een schaafwonde aan mijn hand.

Wel nu last van mijn linker schouder en borstspier die blijkbaar de val hebben opgevallen.

Hopelijk is het beter tegen volgende week zondag. Ik ga dan mijn eerste 10km wedstrijd lopen.
 
Onder andere

Dit is mijn lijst waarmee ik mijn shin splints problemen heb aangepakt:

Is voor algemene versteveging van core, voeten en stretchen van de spieren die meestal "tight" zijn bij de moderne zittende mens



Ik verspreid niet zo graag boodschappen op fora en wil niet als een supporter van "alternatieve geneeskunde" overkomen maar misschien kan je het boek "Anatomy for runners" lezen van Jay Dicharry, toch een hele grote naam in de loopwereld met een moderne visie. Heel eenvoudig boek voor de gemiddelde loper.
Zodra Runners Lab laat weten of de schoenen er zijn. Ga ik ofwel langs maar dan ga ik ook testen zonder steunzolen. Nadien pak ik mijn zoektocht in eigen handen. Ze zeggen toch in elke loopwinkel iets anders.

Kan het beter hier vragen, denk ik soms.
 
Deze ochtend gevallen tijdens het lopen, gelukkig niet op mijn knieën gevallen. Enkel een schaafwonde aan mijn hand.

Wel nu last van mijn linker schouder en borstspier die blijkbaar de val hebben opgevallen.

Hopelijk is het beter tegen volgende week zondag. Ik ga dan mijn eerste 10km wedstrijd lopen.
Hopelijk alles OK. :support:

Want ik ben zo in februari half gevallen over een drempel van een bushalte.
Eerst leek alles in orde, maar plots kreeg ik last van de rug en de bil (die de grootste klap had opgevangen) en ik heb daar maanden mee gesukkeld he.

Het is snel gebeurd.
 
Hopelijk alles OK. :support:

Want ik ben zo in februari half gevallen over een drempel van een bushalte.
Eerst leek alles in orde, maar plots kreeg ik last van de rug en de bil (die de grootste klap had opgevangen) en ik heb daar maanden mee gesukkeld he.

Het is snel gebeurd.

Linkerzijde van mijn bovenlichaam doet pijn als ik mij beweeg of diep adem. Hoop dat het binnen een paar dagen echt beter is.

Vertrek ook volgende week op reis voor 15 dagen, wil daar ook niet met pijn zitten.
 
Bon, vandaag terug geweest naar Runners Lab en terug gekomen met de Altra Torin 7.

Gelopen met de Escalante met en zonder steunzolen. Geen of amper verschil te merken. Het enige wat ik met en zonder steunzolen heb, is dat mijn enkel een beetje naar binnen klapt. Op dat vlak bood de Torin meer ondersteuning en daarom heb ik voor nu die ook gekozen. De Provision heb ik ook nogmaals getest maar daar liep ik een haklanding mee.

Mijn steunzolen kunnen dus stillekes aan naar de kant. Ik denk dat ik ze enkel ga gebruiken bij de langere loopjes. En tegen dat mijn ander paar schoenen aan vervanging toe is, zal de Escalante in huis komen.
 
Linkerzijde van mijn bovenlichaam doet pijn als ik mij beweeg of diep adem. Hoop dat het binnen een paar dagen echt beter is.

Vertrek ook volgende week op reis voor 15 dagen, wil daar ook niet met pijn zitten.

Zo’n onnozele val is snel gebeurd. Ik ook op 8/2 gevallen, en ondertussen is er ook kine voorgeschreven. Gewoon onderuit gegaan en gewicht op de elleboog neergekomen. Op dat moment wilde ik ook niet naar de dokter, omdat ik het meeste nog wel kon. Maar de KOTK heb ik achteraf gezien wel gelopen met een breuk in de elleboog… en 4 maanden later ga ik dus naar de kinesist :) Het kan heel rap gaan! Maar kan ook lang blijven hangen, jammer genoeg.

Ik had wel nog een ander vraagje... Nu met het warme weer ga ik misschien wel eens water moeten meenemen tijdens de langere loopjes. Normaal heb ik dat echt niet nodig, maar bij deze extremen toch liever iets van water mee. En omdat ik toch al langer aan het kijken was naar een kleinere rugzak dan mijn "grote" hike-rugzak voor wandelingen op vakantie van een halve dag tot pakweg een 6u, zou ik dat misschien wel willen combineren. Ik heb al een paar opties gezien, maar de Salomon Adv 5 lijkt me wel een goeie. Ervaringen mee voor zowel het lopen als de kortere dagwandelingen op vakantie? Is 5 liter dan voldoende, of kijk ik toch beter naar 8?
 
Bon, vandaag terug geweest naar Runners Lab en terug gekomen met de Altra Torin 7.

Gelopen met de Escalante met en zonder steunzolen. Geen of amper verschil te merken. Het enige wat ik met en zonder steunzolen heb, is dat mijn enkel een beetje naar binnen klapt. Op dat vlak bood de Torin meer ondersteuning en daarom heb ik voor nu die ook gekozen. De Provision heb ik ook nogmaals getest maar daar liep ik een haklanding mee.

Mijn steunzolen kunnen dus stillekes aan naar de kant. Ik denk dat ik ze enkel ga gebruiken bij de langere loopjes. En tegen dat mijn ander paar schoenen aan vervanging toe is, zal de Escalante in huis komen.
En wat zeiden ze bij runners toen je liep?
Raadde zij de schoenen aan of was het een met een maar en op eigen risico?

Voorvoetlanden is ook gewoon uw techniek. Het is niet zo dat je andere schoenen aandoet en ineens een voorvoetlander bent. Zelfs met 8mm drop loop ik nog op de voorvoet.
Landen op de voorvoet komt ook met meer belasting op de kuiten, dus is het wel opletten dat je die niet overbelast.
 
Ik had wel nog een ander vraagje... Nu met het warme weer ga ik misschien wel eens water moeten meenemen tijdens de langere loopjes. Normaal heb ik dat echt niet nodig, maar bij deze extremen toch liever iets van water mee. En omdat ik toch al langer aan het kijken was naar een kleinere rugzak dan mijn "grote" hike-rugzak voor wandelingen op vakantie van een halve dag tot pakweg een 6u, zou ik dat misschien wel willen combineren. Ik heb al een paar opties gezien, maar de Salomon Adv 5 lijkt me wel een goeie. Ervaringen mee voor zowel het lopen als de kortere dagwandelingen op vakantie? Is 5 liter dan voldoende, of kijk ik toch beter naar 8?
Ik heb twee weken terug een Salomon Active Skin 4 gekocht, nu tweemaal gebruikt voor een langere loop. Mijn langere loopjes zijn momenteel ~21km en eigenlijk kom je met één flask toe, ik neem er twee mee waarvan de andere max de helft is gevuld vanwege de warmere temperaturen. Als je de correcte maat koopt zit deze perfect aangesloten op de borst en kan je ze via de elastische straps aantrekken. Het schuurt niet aan de nek of onder de oksels. Zelfs bij deze temperaturen warmen de softflasks niet echt op, de drank voelt licht fris/lauw aan. Ik had gedacht dit wat warmer zou zijn vanwege de zon en lichaamswarmte, blijkaar niet.

Het rugzak compartiment is (voor zweet) waterdicht, alleen niet aan de naden waar een beetje vocht kan doorkomen. Echte regen nog niet gehad natuurlijk dus daarop geen bevindingen. 4 liter is voor het lopen op zich meer dan genoeg. In de rugzak heb je ook nog een hanger om sleutels ofzo aan te hangen. De zakken langs de zijkant zijn voldoende groot voor snacks in mee te nemen.

Kortom, ik ben een tevreden klant. Uiteraard is mijn gebruik enkel gericht op het lopen.
 
En wat zeiden ze bij runners toen je liep?
Raadde zij de schoenen aan of was het een met een maar en op eigen risico?

Voorvoetlanden is ook gewoon uw techniek. Het is niet zo dat je andere schoenen aandoet en ineens een voorvoetlander bent. Zelfs met 8mm drop loop ik nog op de voorvoet.
Landen op de voorvoet komt ook met meer belasting op de kuiten, dus is het wel opletten dat je die niet overbelast.
Het neerkomen en de afrol waren in orde. Enkel raadden ze momenteel de Escalante af omwille van de voet die wat naar binnen neigt.

De dame die me hielp zag er geen problemen in. De steunzolen boden weinig meerwaarde in elk van de schoenen die ik geprobeerd heb.

De Provision deden me echt op mijn hak landen.

Voor de kuiten ga ik net als mijn voeten oefeningen uitzoeken. Wat betreft het inzakken van de voet, ga ik verder zoeken naar mijn stijfheid in mijn heupen om zo de mobiliteit van de enkel te verbeteren. Of zoek ik het dan verkeerd?
 
Ik heb twee weken terug een Salomon Active Skin 4 gekocht, nu tweemaal gebruikt voor een langere loop. Mijn langere loopjes zijn momenteel ~21km en eigenlijk kom je met één flask toe, ik neem er twee mee waarvan de andere max de helft is gevuld vanwege de warmere temperaturen.
Hoeveel liter zit er in zo'n flask? Ik heb 2 flasks van 0,5 liter en als ik 2 uur ga lopen (dit is wel weer even geleden), in de zomer dan had ik die 2 flasks toch wel nodig om 'nipt' toe te komen. :tongue:

Ik verlies ruim 1kg per uur dat ik loop en vanaf 1,5kg gewichtverlies ga ik vrij snel achteruit.

Het beste is om bij elke lange training (zeker bij warm weer) uw gewicht te wegen voor en na de loopsessies. Zo weet je snel hoeveel je verliest per uur en van hoeveel kg je het echt begint te voelen dat het niet meer goed gaat. Want de ene loper verliest gewoon meer vocht dan de andere.

Is 5 liter dan voldoende, of kijk ik toch beter naar 8?
Worst case verlies ik 1,5kg per uur. Op 4 uur tijd dus max 6 kg. 5 liter water mee nemen = 1kg vochtverlies na 4 uur lopen = Dan kom ik dan ruim mee toe.

Ik weet niet hoe hard je zweet, maar tot op heden heb ik nog niemand tegen gekomen op dit forum die meer vochtverlies heeft dan ik, die daarvoor is uit gekomen. :tongue: (Iemand ???)

Maar je zou het eens opmeten tijdens loopjes hoeveel zweet / vocht je effectief verliest he (en bij welk temperaturen).

---

Voorbeeld van mijzelf van afgelopen zondag (ik heb mij toen gewogen)

Voor de loopsessie : 81,3kg
Na de loopsessie: 80,2kg
Water gedronken: 0,5 liter

Afstand = 14,14 km - 1u16min47sec
Gewichtverlies = 1,1kg + 0,5 liter = +-1,6 kg / 4607 * 3600 = 1,25kg op een uurtje :support:
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel liter zit er in zo'n flask? Ik heb 2 flasks van 0,5 liter en als ik 2 uur ga lopen (dit is wel weer even geleden), in de zomer dan had ik die 2 flasks toch wel nodig om 'nipt' toe te komen. :tongue:
Ook 500ml. Zal ook een beetje afhangen van persoon tot persoon en welk tempo je hanteert. De laatste keer dat ik mij gewogen heb zal dat ongeveer iets meer dan 1kg lichaamsvocht verlies per uur geweest zijn. Bij deze temperaturen zie ik dat ik ten laatste om 10u binnen ben. Het is nog deels aftasten maar te veel drinken en ik voel mijn blaas opkomen tijdens het lopen, dus veel meer moet ik niet innemen.
 
Ik heb ook nog niet zo lang een Adv skin 5. Tot nu toe zeer tevreden van. Plek genoeg om vanalles weg te moffelen (oa repen of gsm). En met het warme weer ideaal om een flask in te stoppen!
 
Hoeveel liter zit er in zo'n flask? Ik heb 2 flasks van 0,5 liter en als ik 2 uur ga lopen (dit is wel weer even geleden), in de zomer dan had ik die 2 flasks toch wel nodig om 'nipt' toe te komen. :tongue:

Ik verlies ruim 1kg per uur dat ik loop en vanaf 1,5kg gewichtverlies ga ik vrij snel achteruit.

Het beste is om bij elke lange training (zeker bij warm weer) uw gewicht te wegen voor en na de loopsessies. Zo weet je snel hoeveel je verliest per uur en van hoeveel kg je het echt begint te voelen dat het niet meer goed gaat. Want de ene loper verliest gewoon meer vocht dan de andere.


Worst case verlies ik 1,5kg per uur. Op 4 uur tijd dus max 6 kg. 5 liter water mee nemen = 1kg vochtverlies na 4 uur lopen = Dan kom ik dan ruim mee toe.

Ik weet niet hoe hard je zweet, maar tot op heden heb ik nog niemand tegen gekomen op dit forum die meer vochtverlies heeft dan ik, die daarvoor is uit gekomen. :tongue: (Iemand ???)

Maar je zou het eens opmeten tijdens loopjes hoeveel zweet / vocht je effectief verliest he (en bij welk temperaturen).

---

Voorbeeld van mijzelf van afgelopen zondag (ik heb mij toen gewogen)

Voor de loopsessie : 81,3kg
Na de loopsessie: 80,2kg
Water gedronken: 0,5 liter

Afstand = 14,14 km - 1u16min47sec
Gewichtverlies = 1,1kg + 0,5 liter = +-1,6 kg / 4607 * 3600 = 1,25kg op een uurtje :support:
Niet vergeten dat je niet kan/hoeft bij te drinken wat je verliest aan gewicht. Ook glycogeen wordt uitgeput tijdens de inspanning en zorgt ook voor gewichtsverlies.
 
Ik weet niet hoe hard je zweet, maar tot op heden heb ik nog niemand tegen gekomen op dit forum die meer vochtverlies heeft dan ik, die daarvoor is uit gekomen. :tongue: (Iemand ???)

Maar je zou het eens opmeten tijdens loopjes hoeveel zweet / vocht je effectief verliest he (en bij welk temperaturen).

---

Voorbeeld van mijzelf van afgelopen zondag (ik heb mij toen gewogen)

Voor de loopsessie : 81,3kg
Na de loopsessie: 80,2kg
Water gedronken: 0,5 liter

Afstand = 14,14 km - 1u16min47sec
Gewichtverlies = 1,1kg + 0,5 liter = +-1,6 kg / 4607 * 3600 = 1,25kg op een uurtje :support:
5 liter rugzakinhoud, niet 5 liter water, hè :D
In de 5liter-rugzak is plaats voorzien voor 2x 500ml soft flask en 1x 1,5l bladder: 2,5l.

Voor mij voor het lopen absoluut meer dan genoeg, want mijn lange loopjes zijn 15km pakweg. Normaal neem ik onder het uur nooit drinken mee, en boven het uur alleen als het warm is. Maar dan hou ik zo'n flesje in m'n hand, en da's niet heel handig. Ik kan wel tegen wat vochtverlies, zolang als ik prehydrateer en achteraf genoeg bijdrink.

Ik zou denk ik ook niet aanraden om je vooraf en achteraf te wegen, en dan dat aan te houden als water om bij te drinken. Je verbrandt gewoon ook suiker en vet tijdens je loopje, je had misschien al een overschot aan vocht... Als ik dat zou doen, zou ik constant een klotsende maag hebben, denk ik. En achteraf gooi ik bij zo zweterig weer toch een zouttablet in een fles om binnen te kappen, want met alleen water kun je zo tegen een muur aanbotsen, maar dat weet je vast.
 
Voor de kuiten ga ik net als mijn voeten oefeningen uitzoeken. Wat betreft het inzakken van de voet, ga ik verder zoeken naar mijn stijfheid in mijn heupen om zo de mobiliteit van de enkel te verbeteren. Of zoek ik het dan verkeerd?
Is meestal combinatie. Slechte controle over pronatie heb je meestal zwakke voetboog, zwakke core, zwakke glutes en korte/ te strakke adductoren. Soms heb je ook anterior tilt. Daarom heb je in die sheet die ik hierboven postte de verschillende onderdelen. Ik heb 3 maand aan een stuk elke dag een uur die oefeningen gedaan, waarna ik dat stapsgewijs afgebouwd heb. Nu doe ik dat zelden nog.
 
Is meestal combinatie. Slechte controle over pronatie heb je meestal zwakke voetboog, zwakke core, zwakke glutes en korte/ te strakke adductoren. Soms heb je ook anterior tilt. Daarom heb je in die sheet die ik hierboven postte de verschillende onderdelen. Ik heb 3 maand aan een stuk elke dag een uur die oefeningen gedaan, waarna ik dat stapsgewijs afgebouwd heb. Nu doe ik dat zelden nog.
Ik probeer hybrid calesthenics te doen maar dat is nog geen gewoonte geworden.


Is touwtje springen op dagen dat ik niet loop iets dat kan?
 
Terug
Bovenaan