Algemene Loopthread

Hier ook terug deftig aan het lopen. Nie stilgevallen, maar vakantie gehad. (Wel iedere dag serieuze wandelingen gedaan in Zwitserland).
En een werk ongevalleke, waardoor ik genaaid ben aan de binnenkant vd knie. 2 weken dus verplicht kalm aan moeten doen.
Maar deed misschien ook eens goed om de goesting naar het lopen nog meer te doen toenemen
 
Nu met steunzolen kan ik op mijn gemak neutrale schoenen bestellen en thuis proberen.
Steunzolen gaan redelijk hard in tegen heel het principe van midvoetlanding en het gebruik van Altra schoenen. De meeste steunzolen gaan je voetboog uitschakelen door deze hard te gaan steunen en nemen het schokdempende effect weg. Ze zijn ook redelijk voorbijgestreefd maar wel een heel winstgevend model voor dokters en podologen :p

Je doet wat je wilt natuurlijk, maar steunzolen in altras is wel een beetje vloeken in een kerk.
 
Ja, op termijn is het de bedoeling die steunzolen weg te laten. Zou beetje jammer zijn van de centen.

Thuis loop ik wel altijd blootsvoets en ben ik de transitie naar barefoot aan het maken.

Steunzolen genomen om toch maar alle mogelijke oorzaken uit te sluiten van mijn wederkeren hamstringprobleempjes.

Voor wat het waard is natuurlijk.
 
Zelfs dat is niet nodig.
Je kan perfect een lage voetboog hebben en gewoon voorvoetlanden.

Het probleem is ook niet uw voetboog. Het zijn uw enkels en de ander hogergelegen spieren.
Een zwakke voetboog geeft dan weer meer kans op andere blessures. Scheef neerkomen van de enkel, inwaarts neerkomen van de knie,... wat meer stress oplevert voor die spieren en pezen.
 
Ik ben nu een dikke maand geleden opnieuw begonnen met lopen en het gaat traag maar gestaag vooruit. Ik volg het 14 weken programma richting 5km van Trenara, dus de opbouw is erg rustig.

Het is wel erg confronterend hoe slecht het met mijn conditie gesteld is. Je ziet op internet lopers al snel overdreven klagen als ze 'traag' moeten lopen, terwijl mijn hartslag al de hoogte in gaat aan 7:30 - 8:00.
 
Eigenlijk was het niet de bedoeling geweest om al dadelijk steunzolen in te leggen. Ik had gehoopt dat die met een alternatief ging komen zoals oefeningen om de voet te corrigeren/verstevigen.

De podoloog zei zelf dat er maar een kleine correctie was.

Dan maar eens kijken voor al dadelijk beginnen met het afbouwen van de steunzolen en het opbouwen van de oefeningen.

Gisteren runners lab geweest en gevraagd naar 0 drop. 2 altra's aangehad (escalante hadden ze niet) en 1 Topo (maar die bleek 5 mm drop te hebben). De Altra Torin liet me voorvoetlanden en de andere twee niet. De andere Altra was de Provision, denk ik.

De Escalante hebben ze besteld en ik ga toch eens vragen om de Paradigm te proberen. Eventueel al zonder steunzool.
 
Deze morgen gelopen opt strand na in februari gestopt te zijn door spierblessure en hielspoor.

Eerste 300m nog last aan de hiel, daarna niet meer. Volgende week opnieuw testen.

Wel piepedood na 5km en bijna continu max HR, maar foert. Deed deugd 👌
 
Een erg zware maar wel erg leuke loopsessie vandaag (tempoloop). Ik heb eerst een uurke tempoloop gedaan. 11,13km op een uur (5:23). Dat was 'positief' afzien :D

Het was ook een stevig parkoers. 2km rustig aan, 1 km knallen en dan een stukje recht naar omhoog richting de Heistse Berg.
Daarna even bergaf, maar dan 1 km over een boerenweggetje in verschrikkelijk slechte staat, dan de brug over, naar omhoog knallen, stukje asfalt , daarna kilometers lang over klote boerenwegen en dan daarna meteen op ne 2km lange kasseiweg in erg slechte staat. Daarna nog een tussenversnelling aan 5:04 en dan knallen tot het uur om was.

Ik was daarna echt helemaal groggy. Ik ben dan even gestopt met lopen en ik heb even een minuutje liggen uithijgen.

Daarna heb ik nog 3km aan een stevig tempo (5:37) naar huis gelopen. Normaal is dat basistempo voor mij maar na zo'n tempoloop was dat toch nog redelijk zwaar ..

De temperatuur viel dan wel mee (17 graden), er zat echt nog weinig zuurstof in de lucht, dus het was toch 'behappen' :tongue:
(Pas net na de loopsessie begon het hier te regenen)

Het belangrijkste is dat ik terug met plezier loop, na al die shitty rug en bilspier problemen

Wel piepedood na 5km en bijna continu max HR, maar foert. Deed deugd 👌
Het is lastig met dit weer. Hopelijk met de regen zal het terug beter gaan. Opnieuw meer zuurstof in de lucht.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nu een dikke maand geleden opnieuw begonnen met lopen en het gaat traag maar gestaag vooruit. Ik volg het 14 weken programma richting 5km van Trenara, dus de opbouw is erg rustig.

Het is wel erg confronterend hoe slecht het met mijn conditie gesteld is. Je ziet op internet lopers al snel overdreven klagen als ze 'traag' moeten lopen, terwijl mijn hartslag al de hoogte in gaat aan 7:30 - 8:00.

Maakt niet uit hoe erg het nu is - je bent eraan begonnen, je zal snel vooruitgang boeken en binnen een paar maand is het verschil met vandaag al dag en nacht.

Succes 👍
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nu een dikke maand geleden opnieuw begonnen met lopen en het gaat traag maar gestaag vooruit. Ik volg het 14 weken programma richting 5km van Trenara, dus de opbouw is erg rustig.

Het is wel erg confronterend hoe slecht het met mijn conditie gesteld is. Je ziet op internet lopers al snel overdreven klagen als ze 'traag' moeten lopen, terwijl mijn hartslag al de hoogte in gaat aan 7:30 - 8:00.
Het weer is dan ook niet ideaal. Bij frisser weer (met meer zuurstof in de lucht) loop ik toch +-0,5km/u sneller aan dezelfde HR en dan ben ik qua gevoel (veel) minder kapot dan met dit warme weer.

Maar deze week wordt het beter om te lopen. Regen, beetje meer zuurstof in de lucht en ..

Veel geluk met uw Trenara schema en uw conditie komt gewoon in orde hoor :) Dat heeft gewoon even zijn tijd nodig.
 
Eigenlijk was het niet de bedoeling geweest om al dadelijk steunzolen in te leggen. Ik had gehoopt dat die met een alternatief ging komen zoals oefeningen om de voet te corrigeren/verstevigen.

De podoloog zei zelf dat er maar een kleine correctie was.

Dan maar eens kijken voor al dadelijk beginnen met het afbouwen van de steunzolen en het opbouwen van de oefeningen.

Gisteren runners lab geweest en gevraagd naar 0 drop. 2 altra's aangehad (escalante hadden ze niet) en 1 Topo (maar die bleek 5 mm drop te hebben). De Altra Torin liet me voorvoetlanden en de andere twee niet. De andere Altra was de Provision, denk ik.

De Escalante hebben ze besteld en ik ga toch eens vragen om de Paradigm te proberen. Eventueel al zonder steunzool.
En met welke schoenen loop je nu dan misschien?
 
Hoka Arahi 6 maar die hebben hun kilometers gehad.

En dan nu blijven de True Motion Nevos over.
 
Ik kan het KMI vandaag wel vervloeken.. Gisteren voor het slapen gaan nog ff de app geraadpleegd. Ze gaven buien aan die vanuit Frankrijk ons land zouden binnenkomen, maar op mijn locatie (noorden van het land) niets van regen in de voormiddag en tegen 10 à 11u zou de temperatuur stijgen. Wekker speciaal om 6u gezet, kijk ik naar buiten na het ontbijt en is het gewoon aan het regenen. Ik check de app, blijft die temperatuur nagenoeg de hele dag op 23°c hangen met regen. Ik had gemakkelijk een uur of twee extra kunnen maffen 🤬

De meeste steunzolen gaan je voetboog uitschakelen door deze hard te gaan steunen en nemen het schokdempende effect weg. Ze zijn ook redelijk voorbijgestreefd maar wel een heel winstgevend model voor dokters en podologen :p
Kan je wat meer toelichting geven aub? Zijn steunzolen volgens jouw enkel voorbijgestreefd voor schoenen van 0 drop of eerder in het algemeen?
Ik gebruik momenteel steunzolen met de gedachten van blessurepreventie. Mijn schoenen zijn wel geen 0 drop, momenteel een Saucony Echelon 9 & Brooks Ghost 14.

Voor deze posts zelfs nooit gehoord van drop, weeral wat bijgeleerd. Dacht eerst dat jullie het over dat onsmakelijke zwarte snoepgoed hadden 😆
 
Terug
Bovenaan