Maar natuurlijk kan je 1u lopen niet gelijk stellen aan 1u fietsen. Om hetzelfde trainingseffect te hebben zal je wel langer op de fiets moeten zitten.
Dat terzijde. Bij mijn vorige marathonvoorbereiding ging ik 5x lopen.
1 interval, 1 tempo, 1 lange duurloop, 1 recuploop en 1 duurloop.
Volgens jou kan ik in principe bv. de eerste 3 behouden en de rest vervangen door fietsen met eventueel nog een extra fietstraining omdat dit veel minder belastend is.
Zou ik dan hetzelfde/beter kunnen lopen met meer alternatieve trainingen op de marathon?
Bevat dit dan voldoende specifieke looptrainingen om de vermoeidheid ed. te trainen?
In principe zou je 1u fietsen wel kunnen gelijkstellen aan 1u lopen.
Als jij 1u op uw functional threshold power rijdt of 1u loopt op uw functional threshold pace op vlakke ondergrond dan krijg je dezelfde trainingsbelasting.
Het probleem is dat hoe je het ook draait of keert 1u lopen altijd meer belasting zal opleveren omdat je dat altijd intensiever zal doen en het veel minder geïsoleerd is dan bij fietsen. Of anders gezegd veelal fiets je gewoon niet intensief genoeg

Je zal het misschien zelf ook wel weten maar fietsen aan 85% hartslag is een totaal ander gevoel dan bij het lopen.
Alles hangt af wat je juist wilt bereiken natuurlijk. Als je beter wilt lopen dan moet je focussen op het lopen, maar hoeven daarom niet alle trainingen al lopend uitgevoerd te worden. Je moet dat fietsen gebruiken als hulpmiddel om beter te lopen, als alternatief voor een looptraining. Een kwalitatieve tempotraining of intervaltraining kan je niet vervangen door een fietstraining, maar een LSD met als enig nut uithouding te verhogen of gewoon zien dat je de belasting op peil houdt en het lichaam vermoeid houdt kan je perfect op de fiets doen.
Pas op af en toe eens op de sloffen ook wat duurlopen kan perfect, en wat intensief op de fiets.
Zou je beter kunnen presteren, dat is zo direct moeilijk kunnen zeggen. Maar het kan wel zeker een meerwaarde betekenen.
Vooral naar de belasting toe. Misschien belast je uw lichaam te veel voor in feite weinig toegevoegde waarde.
Plus dat herstellen van het lopen niet wilt zeggen dat je geen andere sport zoals fietsen kan doen, uw aeroob systeem moet niet lang herstellen maar uw spieren en pezen in veel gevallen, je kan dus meer trainen.
Bij triatleten is het anders natuurlijk. Daar wil je in alle sporten goeie prestaties neerzetten, dus moet je ergens compromissen sluiten want tijd en mogelijkheid tot trainen is niet eindeloos. Triatleten zijn vaak wel goed in alle sporten maar zijn nooit echt absolute top omdat ze net dat zeer specifieke missen.
Je ziet dat heel veel eh, mannen die een halve marathon lopen op 1u25 die amper de 40km/ week halen.
Tegen het goed weer kan ik weer buitenkomen…
kan best dat door die scheur mijn abductoren verkrampt zijn geraakt -> ITB + voet anders neergezet -> stressfractuur

).
. Ik begin toch wat te twijfelen, aangezien ik mezelf niet in de vernieling wil lopen