Algemene Loopthread

Maar natuurlijk kan je 1u lopen niet gelijk stellen aan 1u fietsen. Om hetzelfde trainingseffect te hebben zal je wel langer op de fiets moeten zitten.

Dat terzijde. Bij mijn vorige marathonvoorbereiding ging ik 5x lopen.
1 interval, 1 tempo, 1 lange duurloop, 1 recuploop en 1 duurloop.
Volgens jou kan ik in principe bv. de eerste 3 behouden en de rest vervangen door fietsen met eventueel nog een extra fietstraining omdat dit veel minder belastend is.

Zou ik dan hetzelfde/beter kunnen lopen met meer alternatieve trainingen op de marathon?
Bevat dit dan voldoende specifieke looptrainingen om de vermoeidheid ed. te trainen?

In principe zou je 1u fietsen wel kunnen gelijkstellen aan 1u lopen.
Als jij 1u op uw functional threshold power rijdt of 1u loopt op uw functional threshold pace op vlakke ondergrond dan krijg je dezelfde trainingsbelasting.
Het probleem is dat hoe je het ook draait of keert 1u lopen altijd meer belasting zal opleveren omdat je dat altijd intensiever zal doen en het veel minder geïsoleerd is dan bij fietsen. Of anders gezegd veelal fiets je gewoon niet intensief genoeg :P
Je zal het misschien zelf ook wel weten maar fietsen aan 85% hartslag is een totaal ander gevoel dan bij het lopen.

Alles hangt af wat je juist wilt bereiken natuurlijk. Als je beter wilt lopen dan moet je focussen op het lopen, maar hoeven daarom niet alle trainingen al lopend uitgevoerd te worden. Je moet dat fietsen gebruiken als hulpmiddel om beter te lopen, als alternatief voor een looptraining. Een kwalitatieve tempotraining of intervaltraining kan je niet vervangen door een fietstraining, maar een LSD met als enig nut uithouding te verhogen of gewoon zien dat je de belasting op peil houdt en het lichaam vermoeid houdt kan je perfect op de fiets doen.
Pas op af en toe eens op de sloffen ook wat duurlopen kan perfect, en wat intensief op de fiets.

Zou je beter kunnen presteren, dat is zo direct moeilijk kunnen zeggen. Maar het kan wel zeker een meerwaarde betekenen.
Vooral naar de belasting toe. Misschien belast je uw lichaam te veel voor in feite weinig toegevoegde waarde.
Plus dat herstellen van het lopen niet wilt zeggen dat je geen andere sport zoals fietsen kan doen, uw aeroob systeem moet niet lang herstellen maar uw spieren en pezen in veel gevallen, je kan dus meer trainen.

Bij triatleten is het anders natuurlijk. Daar wil je in alle sporten goeie prestaties neerzetten, dus moet je ergens compromissen sluiten want tijd en mogelijkheid tot trainen is niet eindeloos. Triatleten zijn vaak wel goed in alle sporten maar zijn nooit echt absolute top omdat ze net dat zeer specifieke missen.
Je ziet dat heel veel eh, mannen die een halve marathon lopen op 1u25 die amper de 40km/ week halen.

Spannend. Komende zondag mijn eerste ultra trail wedstrijd. De GTLC in de Ardennen met 85km en 3000 hoogtemeters. Ik heb er enorm veel goesting in maar toch ook wat nerveus. I.t.t. de marathons geen gewenste tijd voor ogen. Gewoon finishen is het doel.
Iemand tips wat je allemaal voorziet on uw dropbag behalve extra paar kousen, schoenen, shirt en voeding?

Laatst bewerkt:
Welke app kunnen jullie aanraden om te starten met lopen? (Start2run met Evy?)
Ik ben ook nog op zoek naar goede (liefst onder de 50€) bluetooth oortjes om tijdens het lopen te gebruiken.
Ik gebruik deze en ben daar tevreden van, veel meer dan de Adidas oortjes die ik snel teruggestuurd heb.

Full disclosure: er is een link tussen mijn werk en die oortjes, maar ik vind ze oprecht goed.

Net terug van de kine voor een verdict. Waarschijnlijk een reeds genezen stressfractuur in de voet sinds KOTK, en daarna anders gelopen waardoor mijn heupspieren vastzaten en ik last heb gekregen van mijn ITB.

Ze zag het wel nog rooskleurig in: paar weken fietsen ipv lopen, mobilisatieoefeningen en over 3w weer opbouwen. Dus ik kan ermee leven :) Tegen het goed weer kan ik weer buitenkomen…
Update, iets minder rooskleurig, en iets andere diagnose... We zijn er voorlopig meer van overtuigd dat de aanstoker niet de voet was, maar de adductoren. Spierscheurtje in een adductor... ik kon al maanden niet meer met kracht "klemmen", maar had dat eigenlijk genegeerd, omdat je die beweging toch niet moet doen met het lopen. Maar het lichaam zit wonderlijk in elkaar :D kan best dat door die scheur mijn abductoren verkrampt zijn geraakt -> ITB + voet anders neergezet -> stressfractuur :crazy:

Nu goed, wat de volgorde ook is, de kine wil me pas weer laten lopen als de adductor oké is. Ten vroegste de week van de 27ste... en laat nu de 26ste net de stadsloop Gent zijn met collega's. Dus dat wordt waarschijnlijk de eerste test. En ondertussen een lijst van 12 oefeningen die elke week lijkt te groeien, en de yogamat is mijn beste vriend.

Ik moet daarbij wel toegeven: ik voel me eigenlijk al 2 maanden totaal niet sterk. Conditioneel wel, maar "atletisch" totààl niet. Oa door geen kracht te kunnen zetten bij verschillende bewegingen. Ik kon alleen rechtdoor lopen :D En dat is nu wel aan het omslaan: ik voel mijn gestel sterker worden.

In principe zou je 1u fietsen wel kunnen gelijkstellen aan 1u lopen.
Als jij 1u op uw functional threshold power rijdt of 1u loopt op uw functional threshold pace op vlakke ondergrond dan krijg je dezelfde trainingsbelasting.
Het probleem is dat hoe je het ook draait of keert 1u lopen altijd meer belasting zal opleveren omdat je dat altijd intensiever zal doen en het veel minder geïsoleerd is dan bij fietsen. Of anders gezegd veelal fiets je gewoon niet intensief genoeg :p
Je zal het misschien zelf ook wel weten maar fietsen aan 85% hartslag is een totaal ander gevoel dan bij het lopen.

....

Heeft Trenara rond alternatief trainen nu net geen 2 blog posts gemaakt zeker :)

post 1: theorie
post 2: praktijk

Dus wat je zei komt daar ook grotendeels in terug. Je kon hem evengoed geschreven hebben 😁

Schema van start to run is zeker niet slecht. Belangrijk vooral om langzaam te beginnen om blessures te vermijden.

En voor oortjes shokz, echter geen idee of er daar ook onder de 50 EUR van zijn
Kheb de QCY T2C (2e gen) gekocht, kreeg goede reviews (heb er trouwens 2 toegestuurd gekregen door Bol (1 betaald 😅).

Kheb nu wel vernomen dat het beter is om op hartslag te lopen ipv met zo'n start to run app waarbij je telkens loopt in stukjes op basis van tijd. Misschien dat ik me een sporthorloge of smartwatch aanschaf.
Moeilijk om keuzes te maken (Polar Pacers, Garmin Forerunner 55, Huawei GT3, Corps,...)

Kheb de QCY T2C (2e gen) gekocht, kreeg goede reviews (heb er trouwens 2 toegestuurd gekregen door Bol (1 betaald 😅).

Kheb nu wel vernomen dat het beter is om op hartslag te lopen ipv met zo'n start to run app waarbij je telkens loopt in stukjes op basis van tijd. Misschien dat ik me een sporthorloge of smartwatch aanschaf.
Moeilijk om keuzes te maken (Polar Pacers, Garmin Forerunner 55, Huawei GT3, Corps,...)
Eigenlijk is er maar één ecosysteem voor échte sportswearables en dat is Garmin.

Kheb nu wel vernomen dat het beter is om op hartslag te lopen ipv met zo'n start to run app waarbij je telkens loopt in stukjes op basis van tijd.
Het is altijd beter om op gepersonaliseerde metrics te lopen, maar maakt dat in het begin zo veel uit dat je direct extra geld moet spenderen aan wearables? Als je start to run doet, lijkt het mij dat je ook begint vanaf nul. Elke prikkel zal de conditie dan verbeteren. 't zou zonde zijn dat iemand direct extra geld steekt in de hobby en op termijn zegt dat hij/zij het lopen niet leuk genoeg vind om ermee verder te gaan.

Eigenlijk is er maar één ecosysteem voor échte sportswearables en dat is Garmin.
over garmin gesproken -> iemand die een echte lactaattest heeft laten doen al eens vergeleken met de nieuwe functie in Garmin Connect -> daar heb je nu ook je lactaatinschatting onder prestatiestatistieken.

Bij mij lijkt het redelijk accuraat alvast.

Start2Run is een heel goeie. Wat ik deed, is een -gratis- timer app downloaden waarin je een "programma" kunt zetten. UltraTimer was dat in mijn tijd, maar volgens mij niet meer gratis. Gewoon: 2'', 2'', 2'', 2''... tot aan 15'', 3'', 15''. Dan wist ik als het belletje ging dat ik moest stappen/lopen. En dan kon ik m'n eigen muziek blijven spelen.

Nike heeft ook een goeie coach om mee te beginnen, bij de Nike Run Club.

Op hartslag lopen kan beter zijn zodra je 30min aan een stuk kunt lopen. Maar daarvoor moet je je juiste drempelwaarden kennen én een hartslagmeter hebben, en dus al 30min aan een stuk lopen. Daarvoor maakt het eigenlijk weinig uit. Een HR-meter is handig om je hartslag laag genoeg te houden om efficiënter te trainen. Maar door het lopen-stappen-lopen-stappen hou je je hartslag sowieso al laag gemiddeld, en hoe laag is laag genoeg? Dat weet je pas als je je drempels ook weet.

Natuurlijk, afstand en snelheid zijn fijn om te weten, en het is ook fijn om de vorderingen te zien. Dus een loopwatch kan zeker tof zijn. Maar ik zou zeker in het begin nog niet te hard kijken naar hartslagen, en gewoon een vorm van couch-to-5K proberen. Dat gerommel in de marge is voor daarna ;)

Nu het hier over sporthorloges gaat kopieer ik even schaamteloos mijn post uit het wearables forum:

Heeft iemand van jullie ervaring met de Garming Forerunner 965?. Mijn huidige sporthorloge (polar vantage M) begint versleten te raken en ben aan het uitkijken naar een nieuwe. Ik had het idee om als budget +- 500 EUR te gebruiken en had de Polar Vantage V3 en de Coros Apex Pro 2 op het oog. Nu was ik me aan het afvragen of het niet beter zou zijn om gewoon wat extra budget te voorzien en voor de Forerunner 965 te gaan. Ik zou de horloge vooral gebruiken voor lopen en triathlon. Wat ik zoek: ingebouwde maps (die bij voorkeur ook in real time een aanpassing van de route kunnen maken), lange batterijduur, correct meten in het water (zwembad en open water), ... Zaken zoals training readiness en dergelijke zijn nice 2 have maar geen must

over garmin gesproken -> iemand die een echte lactaattest heeft laten doen al eens vergeleken met de nieuwe functie in Garmin Connect -> daar heb je nu ook je lactaatinschatting onder prestatiestatistieken.

Bij mij lijkt het redelijk accuraat alvast.
Mijn laatste looptest is al bijna 2j oud, maar hij schat me nu lager in dan die test terwijl ik sindsdien al mijn PRs heb verbroken. Benieuwd naar mijn volgende test binnen enkele weken.
Test: 160 bpm en 4:23
Garmin: 164 bpm en 4:29

Nu het hier over sporthorloges gaat kopieer ik even schaamteloos mijn post uit het wearables forum:

Heeft iemand van jullie ervaring met de Garming Forerunner 965?. Mijn huidige sporthorloge (polar vantage M) begint versleten te raken en ben aan het uitkijken naar een nieuwe. Ik had het idee om als budget +- 500 EUR te gebruiken en had de Polar Vantage V3 en de Coros Apex Pro 2 op het oog. Nu was ik me aan het afvragen of het niet beter zou zijn om gewoon wat extra budget te voorzien en voor de Forerunner 965 te gaan. Ik zou de horloge vooral gebruiken voor lopen en triathlon. Wat ik zoek: ingebouwde maps (die bij voorkeur ook in real time een aanpassing van de route kunnen maken), lange batterijduur, correct meten in het water (zwembad en open water), ... Zaken zoals training readiness en dergelijke zijn nice 2 have maar geen must
heb enkel ervaring met mijn fenix7 maar heb me die dure aankoopprijs nog geen seconde beklaagd, misschien dat je naar dat model ook eens kan kijken.

qua batterijduur moet je je absoluut geen zorgen meer maken alvast :wink:
kaartdisplay is ook meer dan nice!

Ik heb de 955, zelfde horloge maar met een ander scherm. Gebruik het voor triatlon, meten in het water is zeer accuraat, zowel binnen als buiten.

De 965 heeft een fancier scherm maar daar geef je dan wat batterijduur voor op. Met de 955 ben ik na 6u sporten +-40% batterij kwijt. Geen idee hoeveel verschil dat Amoled scherm maakt op dat vlak.

Heeft iemand van jullie ervaring met de Garming Forerunner 965?
965 hier. Grootste klacht is dat het mijn hf soms niet correct registreert, heb ik ineens pieken en dalen van 10-15 hf of blijft mijn hf heel laag hangen in het begin van een training en pikt die later pas op. Heb hiervoor (spijtig) genoeg een borstband moeten aanschaffen om toch op correcte metriek te kunnen rekenen. Het berekenen van de slaap is ook niet super accuraat, geeft dikwijls aan dat ik x keer wakker ben geweest terwijl ik een nacht lang heb kunnen doorslapen. Ik geef hier niet veel aandacht aan maar het wordt wel gebruikt voor andere metrics natuurlijk.

Ik weet niet of de ingebouwde maps real-time aanpassingen doen (ben nog niet verkeerd gelopen :P ) maar je hebt wel standaard de optie om turn-by-turn notificaties aan te zetten. Dan krijg je een notif 50m voor de bocht en op de bocht zelf.

Qua batterijduur ben ik best tevreden, maar ik doe dan ook enkel hardlopen dus de langste sessie zal eerder rond 2u30 liggen. Dus ook geen ervaring met watersport.

Is het mogelijk om een loopband in een appartement te zetten? We hebben er al jaren een die in onze garage staat, maar we zouden die nu eventueel verhuizen. We willen onze onderburen het geluid besparen, dus ik vraag me af of er iets van vloerisolatie bestaat dat alle geluidsoverlast wegneemt. Ik dacht aan een combinatie van rubbermatten.

Pff de laatste tijd precies iets te veel gelopen of te snel het aantal kilometers verhoogd. Sinds mijn vorige training, vijf dagen geleden, heb ik precies iedere dag ergens anders last. Linkerscheen, dan rechterscheen, dan plots wat last aan de knie, nu ineens even last aan de enkel.
En volgend weekend staat normaal de 20 km van Brussel op het programma 😬. Ik begin toch wat te twijfelen, aangezien ik mezelf niet in de vernieling wil lopen

Pff de laatste tijd precies iets te veel gelopen of te snel het aantal kilometers verhoogd. Sinds mijn vorige training, vijf dagen geleden, heb ik precies iedere dag ergens anders last. Linkerscheen, dan rechterscheen, dan plots wat last aan de knie, nu ineens even last aan de enkel.
En volgend weekend staat normaal de 20 km van Brussel op het programma 😬. Ik begin toch wat te twijfelen, aangezien ik mezelf niet in de vernieling wil lopen
Rustiger lopen zo kort voor de wedstrijd? Zondag was het nog wat snel en lang (18,5 km - 5:38) Echter daarna was het woensdag 12 km in 1:09:42 (5:48) en gisteren op een uur 9,4 km (6:23). Ik ben het wat rustiger aan het doen want ik loop inderdaad ook de 20 km mee.

Donderdag ben ik in de gietende regen nog naar Brussel gereden voor mijn borstnummer af te halen (3 uur op gereden!)
Ik vraag mij altijd af waarom ze dat niet kunnen opsturen? :unsure:

Laatst bewerkt:
Donderdag ben ik in de gietende regen nog naar Brussel gereden voor mijn borstnummer af te halen (3 uur op gereden!)
Ik vraag mij altijd af waarom ze dat niet kunnen opsturen? :unsure:

In de week als het regent naar Brussel rijden.
Je moet ook wel ergens ernstig blijven natuurlijk :P
Uiteraard dat je er lang op rijdt natuurlijk.

Ophalen op de dag zelf ik toch ook perfect plausibel? Gewoon zien dat je 30-45min eerder daar bent en dat zou geen probleem mogen vormen.

Terug
Bovenaan