Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
je spaarcenten


Het amateurisme van de meeste atletiek clubs is om van te wenen. Te weinig geld, te weinig up to date kennis van de laatste trainingsmethodes, etc.Ik merk het het verschil al in de lokale en goede triatlon club vs de lokale en goede atletiekclub, dat er een pak meer geld rondgaat in Triatlon.
Begeleiding (Kinesisten, verloning,... ) , materiaal, stages,...
Ik heb het gedaan, wegens erfelijke belasting. Uiteindelijk is dat bij mij best een lang traject geworden, om bij een conclusie te komen die voor redelijk veel mensen geldt, volgens de arts: Ja, er zijn bepaalde dingen om op te letten, maar het blijkt niks problematischIk las hier een tijdje terug iets over sportartsen en testen. Vandaar even mijn vraag: hebben jullie ooit een (cardiologische) screening laten uitvoeren?
Als ik mijn horloge moet geloven ben ik op een maand of 2 van 67 rusthartslag naar 58 gegaan. Ook mijn hartslagvariabiliteit is enorm verbeterd. Dat zal vermoedelijk te maken hebben met het feit dat ik iets meer getraind ben. Alleen nu ik grotere afstanden ambieer en dus langer dan 1:15 uur ga lopen begin ik te denken dat het misschien veilige is om toch eens een onderzoek aan te vragen. Maar ik ben benieuwd naar de ervaringen hier.

Ik heb een vermoeden van wat zaken in de familie. Maar dat is nooit erg benoemd.Ik heb het gedaan, wegens erfelijke belasting. Uiteindelijk is dat bij mij best een lang traject geworden, om bij een conclusie te komen die voor redelijk veel mensen geldt, volgens de arts: Ja, er zijn bepaalde dingen om op te letten, maar het blijkt niks problematisch
Als je naar langere afstanden gaat, lijkt het mij sowieso een goed idee. Ik ben naar de huisarts gegaan, heb haar uitgelegd dat het tweeledig is: ik wou een sportmedisch onderzoek en een lactaattest. Zij heeft me doorgestuurd naar SPORTS van het UZA. En die arts bij de sportmedische keuring heeft me dan een vragenlijst gegeven, beetje onderzocht, en die beslist dan of je door moet voor een echo etc. Dat was bij mij het geval, vooral door de erfelijke belasting. Dus lactaattest, even uitpuffen en dan naar de echo.
Als ze dan niks verkeerd zien, houdt het daar op. Maar het kan dat ze iets afwijkends zien en je daarna terug willen voor een Holter, een MRI of een inspanningsecho (op de ligfiets). De totaalkost weet ik niet meer, maar het eerste deel is terugbetaald omdat de arts het medisch noodzakelijk achtte, de lactaattest uiteraard niet.
Ik zou het sowieso doen. Ze raden het zelfs jaarlijks aan, zo'n keuring. Maar dat heb ik nu ook wel niet gedaan. De lactaattest zou ik waarschijnlijk ook wel opnieuw doen, want het kennen van je juiste zones maakt echt wel een verschil in je trainingen en ik hou wel van die data. Op al die jaren dat je loopt, is dat nu ook de kost niet. Maar we zijn geen profs, dus het nut is sowieso maar relatief, hè. Een goeie benadering kan ook al goed zijn.
Ik geloof er niks van.maar de zones weten maakt wel dat ik me soms toch wat inhoud.
Ik kan blijkbaar niet rustig lopen op een event als ik dat gepland hebIk geloof er niks van.
Event= wedstrijd?Ik kan blijkbaar niet rustig lopen op een event als ik dat gepland heb
op trainingen lukt het gelukkig wel!
Niet ieder event is een doel/wedstrijdEvent= wedstrijd?
Dan loop je toch gewoon zo snel als je kan voor de opgegeven afstand?
Hartslag irrelevant.
sportkeuring.be is al een goed startpunt hiervoor.Ik las hier een tijdje terug iets over sportartsen en testen. Vandaar even mijn vraag: hebben jullie ooit een (cardiologische) screening laten uitvoeren?
Als ik mijn horloge moet geloven ben ik op een maand of 2 van 67 rusthartslag naar 58 gegaan. Ook mijn hartslagvariabiliteit is enorm verbeterd. Dat zal vermoedelijk te maken hebben met het feit dat ik iets meer getraind ben. Alleen nu ik grotere afstanden ambieer en dus langer dan 1:15 uur ga lopen begin ik te denken dat het misschien veilige is om toch eens een onderzoek aan te vragen. Maar ik ben benieuwd naar de ervaringen hier.
Ik las hier een tijdje terug iets over sportartsen en testen. Vandaar even mijn vraag: hebben jullie ooit een (cardiologische) screening laten uitvoeren?
Als ik mijn horloge moet geloven ben ik op een maand of 2 van 67 rusthartslag naar 58 gegaan. Ook mijn hartslagvariabiliteit is enorm verbeterd. Dat zal vermoedelijk te maken hebben met het feit dat ik iets meer getraind ben. Alleen nu ik grotere afstanden ambieer en dus langer dan 1:15 uur ga lopen begin ik te denken dat het misschien veilige is om toch eens een onderzoek aan te vragen. Maar ik ben benieuwd naar de ervaringen hier.

Wow, das inderdaad wel heel laag. Is daar een oorzaak bij jou voor gevonden?Ja gedaan, wegens lage rusthartslag zelfs toen ik nog geen 2 kilometer aan een stuk kon lopen, dus niet gelegen aan goede conditie
met een rusthartslag van 58 lijkt me niets mis en zou ik niet echt gealarmeerd zijn, maar als het jou geruststelt kan het ook geen kwaad he.
Zelf zat/zit ik met een rusthartslag van rond de 38, die op rustige momenten (tv kijken in de zetel, bureauwerk doen) kan doorzakken naar 33-34.
Testen gedaan: inspanningstest, gevolgd door 24u (of 48u?) monitoring met sensoren, ook tijdens slaap.
Conclusies: hartslag zakte tijdens slapen ook nog door naar 31-32. Bradycardie. Niet zorgwekkend zolang er geen symptomen zijn (licht in het hoofd, duizelen, ...). Mogelijk op termijn een pacemaker.
Advies om qua lopen (ik zat toen op halve marathon afstanden) niet meer te doen dan dat.