Alcoholconsumptie op/tijdens/na het werk

Stel een werknemer rijdt al een uur rond met de heftruck (en hij/zij doet dit goed, er is geen reden om aan te nemen dat hij/zij dronken of onder invloed van drugs is), en ineens moet hij/zij zonder enige reden blazen "zomaar ad random - gewoon omdat het kan".

Wat als de werknemer dit weigert? Ontslag op staande voet lijkt mij in zo'n scenario dan toch echt niet mogelijk hoor.
(Gewoon ontslag kan natuurlijk wel)


Nu goed, JPV kan hier waarschijnlijk wel een correct antwoord op geven. Hij kent de wetgeving op dat gebied, het beste.
En bon, back on topic voor mij.

Wij zijn statutair dus kunnen (in principe) niet ontslaan worden.
Maar als wij moeten blazen, en dat is positief heeft dat uiteraard gevolgen. Wij worden dan sowieso uit de veiligheid gezet en mogen onze normale activiteiten niet meer verderdoen. Afhankelijk van de hoeveelste keer het is, en of er al dan niet doden zijn gevallen, of het een random conrole was, ... volgen er sowieso tuchtmaatregelen en evt medisch en psychologisch onderzoek.





Bij elk incident, ongeval, fout, ... moet elke betrokkene blazen, en daarbovenop zijn er af en toe random controles. (In de 12+ jaar dat ik hier werk heb ik dit 1x meegemaakt).
 
Stel een werknemer rijdt al een uur rond met de heftruck (en hij/zij doet dit goed, er is geen reden om aan te nemen dat hij/zij dronken of onder invloed van drugs is), en ineens moet hij/zij zonder enige reden blazen "zomaar ad random - gewoon omdat het kan".

Wat als de werknemer dit weigert? Ontslag op staande voet lijkt mij in zo'n scenario dan toch echt niet mogelijk hoor.
(Gewoon ontslag kan natuurlijk wel)


Nu goed, JPV kan hier waarschijnlijk wel een correct antwoord op geven. Hij kent de wetgeving op dat gebied, het beste.
En bon, back on topic voor mij.
Als er geen tekenen van dronkenschap zijn, kan een alcoholcontrole niet. Zijn die er wel, dan nog moet de werkgever een aantal regels volgen en een cao100 hebben. Zomaar dat plots doen zonder een alcoholbeleid te hebben kan dus niet.

Ontslag om dringende reden bij weigering van test bij een werkgever die alle regels volgt kan, maar ontslag mag een werkgever niet licht geven. Als er andere factoren zijn (bvb partner die de dag ervoor besloot de werknemer te verlaten,...) én de werknemer geen andere zware fouten of herhaaldelijke lichte fouten heeft, zou ik het als werkgever niet doen als je sanctie wil vermijden .

(Dit is wat in de privé geregeld is, voor alle duidelijkheid)
 
Vriend van een maat begon eerste job bij firma die marketing en verkoop deed van o.m. Bacardi bij drankhandels en horeca. De eerste dag vond hij de sfeer al wat 'eerie', woensdag kwam een collega tipsy terug van een klant en vrijdag was het alle remmen los in het gebouw één minuut na werktijd; dwangmatig kappen zonder gezelligheid, na een paar weken is hij daar weggegaan.

Ik heb nu een uitstraling dat ik als enige in een rondje iets non-alcoholisch bestel er niemand meer aandringt, vroeger was dat eigenlijk een zwakheid dat dat niet kon.
 
Ik heb nu een uitstraling dat ik als enige in een rondje iets non-alcoholisch bestel er niemand meer aandringt, vroeger was dat eigenlijk een zwakheid dat dat niet kon.
Dat is effectief sterk veranderd. Vroeger moest je je daarvoor verdedigen, nu allang niet meer. Ofwel begeef ik me nu in slimmere kringen.
 
Bij mij op het werk zag je vroeger de dag na een "vergadering" altijd een hoop leeggoed staan, dat ging dan om flessen wijn en bakken bier.
Dat is de laatste jaren wel sterk geminderd.
Om een of andere reden is het aantal vergaderingen sindsdien ook sterk geminderd.

Één keer in de maand was er op vrijdag na het werk dan zo een "café" (soms kon datvwel eens laat worden en ook een zatte boel), maar ik weet eigenlijk niet of ze dat nu na corona al opnieuw opgestart hebben (ik ben nog altijd in ziekenverlof).
Een paar keer per jaar is er dan ook nog een bbq waar er ook wel wat gedronken word.
 
Nooit alcohol op het werk. Voor uitzonderlijke situaties is er wel eens een uitzondering: nieuwjaarsreceptie of personeelsfeest.

We hebben ooit door overnames een tijd een Duitse vestiging onder ons gehad. Heb het mij laten wijsmaken, ik weet niet of het klopt maar daar stond blijkbaar in de personeelscontracten in dat ze dagelijks tot 2 consumpties van 0,5l mochten drinken.
Heb een jaar voor een Duits-Oostenrijks bouwbedrijf gewerkt, als ik al eens naar het hoofdkantoor in Wenen moest werd er nooit binnenshuis geluncht maar altijd op verplaatsing en daar moest idd minimum 1 bierpul van een halve liter bij of een glas of twee wijn, was de eerste keer wel ogen opentrekken...
 
Als er geen tekenen van dronkenschap zijn, kan een alcoholcontrole niet. Zijn die er wel, dan nog moet de werkgever een aantal regels volgen en een cao100 hebben. Zomaar dat plots doen zonder een alcoholbeleid te hebben kan dus niet.

Ontslag om dringende reden bij weigering van test bij een werkgever die alle regels volgt kan, maar ontslag mag een werkgever niet licht geven. Als er andere factoren zijn (bvb partner die de dag ervoor besloot de werknemer te verlaten,...) én de werknemer geen andere zware fouten of herhaaldelijke lichte fouten heeft, zou ik het als werkgever niet doen als je sanctie wil vermijden .

(Dit is wat in de privé geregeld is, voor alle duidelijkheid)
Gek, want een soortgelijke controle op diefstal gebeurt zo vaak? (Alle auto's op parking controleren)
 
Gek, want een soortgelijke controle op diefstal gebeurt zo vaak? (Alle auto's op parking controleren)
Daar zijn regels aan verbonden. Werkgever heeft het recht niet om zomaar een wagen te doorzoeken. Als dat al kan, zijn daar heel strikte regels rond en kan niet een door de werkgever willekeurig aangestelde persoon dat.
 
Hier binnen de sector is alcohol nog steeds vrij ingeburgerd moet ik zeggen (ik doe sales).
Bij klantenmeetings als er op restaurant gegaan wordt --> altijd aperitief en wijn op tafel.
Bij opendeurdagen waarop klanten uitgenodigd zijn --> altijd volwaardige maaltijd met aperitief, wijn, bier.
Na onze maandelijkse salesmeeting wordt erna nog vaak ergens iets gedronken op café

Laatste avond van beurzen gaat de riem er ook meestal heel erg hard af, dan wordt er wel taxi of overnachting voorzien. Heb wel de indruk dat het mindert naarmate de personen jonger zijn, is echt vooral de oude garde die zich nog crimineel zat kan drinken. Los daarvan is het precies ook gewoon nog steeds de verwachting van klanten dat er alcohol voorzien wordt, er wordt ook door quasi iedereen gedronken die uitgenodigd is. Zie je ook op beurzen of opendeurdagen die door klanten georganiseerd worden, daar is ook standaard alcohol voorzien (zonder limiet).
 
Daar zijn regels aan verbonden. Werkgever heeft het recht niet om zomaar een wagen te doorzoeken. Als dat al kan, zijn daar heel strikte regels rond en kan niet een door de werkgever willekeurig aangestelde persoon dat.
Ja, dat kan :), maar ik weet bvb dat zowel bij J&J als bij Duracell dit om de zoveel tijd gebeurde. En als je iets gestolen had, dan was dat natuurlijk reden tot ontslag.
 
Hier ook, Japans bedrijf..
Op één van de sites is de site oprijden met alcohol in de wagen al voldoende voor ontslag. Je mag geen alcohol binnen brengen in de site. Dus als je 's middags gaat winkelen en een bak bier koopt, dan moet je de wagen buiten laten staan.
 
Daar zijn regels aan verbonden. Werkgever heeft het recht niet om zomaar een wagen te doorzoeken. Als dat al kan, zijn daar heel strikte regels rond en kan niet een door de werkgever willekeurig aangestelde persoon dat.
Hier worden wagens random doorzocht (van CEO tot arbeider).
Ongeveer één keer per jaar wordt je wagen door een externe firma gecontroleerd.
 
  • Wow
Waarderingen: Ebel
Op één van de sites is de site oprijden met alcohol in de wagen al voldoende voor ontslag. Je mag geen alcohol binnen brengen in de site. Dus als je 's middags gaat winkelen en een bak bier koopt, dan moet je de wagen buiten laten staan.
Da's er wel wat over :p

Als ze hier de relatiegeschenken verloten zit daar regelmatig een fles gin ofzo tussen.. dat maakt ook niet uit zolang ze dicht blijft :)
 
Als je de verhalen van vroeger hoorde... dan had ik toen echt niet bij het spoor kunnen werken. Alcohol en in kleine ruimte met amper ventilatie waar er continu gerookt werd (tot sigaren toe).

Gelukkig zijn die tijden voorbij. Collega's gaan soms na een shift wel iets drinken.

Zelf nog maar 1x moeten blazen op 11 jaar tijdens een random controle.
 
Op één van de sites is de site oprijden met alcohol in de wagen al voldoende voor ontslag. Je mag geen alcohol binnen brengen in de site. Dus als je 's middags gaat winkelen en een bak bier koopt, dan moet je de wagen buiten laten staan.
En gaat dat dan enkel om alcohol voor consumptie, of zou een busje ontsmettende handgel ook al reden voor ontlag zijn? :sarcastic: Ik vind zulke maatregelen toch ook wel ver gaan, de inhoud van je wagen behoort toch tot je privé-sfeer? Tenzij dat ding of zijn inhoud om een of andere reden een accute dreiging vormt voor het bedrijf, heeft een werkgever daar imo uit te blijven.
 
En gaat dat dan enkel om alcohol voor consumptie, of zou een busje ontsmettende handgel ook al reden voor ontlag zijn? :sarcastic: Ik vind zulke maatregelen toch ook wel ver gaan, de inhoud van je wagen behoort toch tot je privé-sfeer? Tenzij dat ding of zijn inhoud om een of andere reden een accute dreiging vormt voor het bedrijf, heeft een werkgever daar imo uit te blijven.
Er is een hele historie aan verbonden, die het bedrijf heel veel geld heeft gekost. En het heeft ook met industriële risico's te maken.
Je kan ook altijd parkeren op de parking (van het bederijf) aan de ingang. Met je wagen binnenrijden is een gunst.
 
Terug
Bovenaan