Alcoholconsumptie op/tijdens/na het werk

Vega

Well-known member
Het topic over alcohol in het verkeer deed me dit afvragen. Hoe is bij jullie op de werkplek de visie of de gewoontes omtrent alcoholconsumptie? Natuurlijk niet tijdens de uren maar kan het bijvoorbeeld bij de lunch? Wordt er na de uren op een vrijdag bvb. iets gedronken, etc...?

Bij ons op kantoor is het traditie van oudsher dat we vrijdagmiddag samen (met de meesten) gaan lunchen. Hierbij valt het heel erg op dat de "oudere garde" op een uur tijd al eens 2 Duvels/Blonde grimbergen/2 glazen wijn drinkt, de jongere garde heeft het hier moeilijker mee en zal voornamelijk niet-alcoholisch drinken of is zelden een keer 1 pintje/1 glas wijn.
 
Wacht maar tot de jonge garde de oude garde is 😉
En waar ik werk kan er gerust gesproken worden over drinken tijdens het werk. Vroeger wel veel meer dan nu.
 
Ik vind dat er in een professionele omgeving geen plaats is voor alcohol.

Enigste uitzonderingen die ik daarop gezien heb op de werkvloer (onderwijs en sociale sector) is eens 1 glas drinken op een vrijdag namiddag om een verjaardag te vieren of een collega die een baby komt showen. Daar ga ik ook niet lastig over doen. Maar wie wil in Godsnaam een arts voor zich die naar wijn ruikt? Of een leerkracht met een lege fles cava op de achtergrond?

Mijn neef is zelfstandige in de bouw én hij heeft wel dagelijks drank "nodig". Maar voor zichzelf én zijn personeel is hij daar strikt in: niet op de werkvloer. Na de uren ene gaan drinken? Geen probleem mee, op kosten van den baas zelfs! Maar ruiken naar bier als klanten je zien? Foute boel....

Ik merk dat mijn generatie (+- rond de 40) daarin wel een kantelpunt is. Daarboven zien er weinig probleem met eens een pintje over de noen etc, eronder is het toch wel de uitzondering die wat Duvels achterover zal slaan en dan nog een paar uur professioneel bezig is met andere mensen (of dat nu klanten of collega's zijn).
 
Bij ons:
- tijdens de werkuren: nooit alcohol
- over de middag: enkel bij recepties. Voor Corona was dit soms bij een verjaardag, nu nooit meer. Over de middag wordt soms wel op locatie gegeten, maar nooit alcohol (of toch niet meer dan 1 glas)
- na de werkuren: soms wordt er op donderdag afgesproken om eentje te gaan drinken met de collega's, dan wordt er door sommigen wel gedronken alsof we uitgaan. Meesten beperken zich.

(meeste collega's gaan wel met de trein, ik denk niet dat er (behalve 1 manager die gelukkig sinds vorig jaar weg is) gedronken én gereden wordt.

Tijdens acties: [I have the right to remain silent]
 
We hebben vroeger spontane "yay goed bezig" lunch/receptietjes gehad met een glaasje cava.
In ons arbeidscontract staat oorspronkelijk dat er verantwoord wordt omgegaan met alcohol, maar sinds onze overlords nu in de US zitten, is er een zero tolerance. Niet dat ik weet heb van iemand die een fles vodka in zijn bureaukastje had steken ofzo...

Na het werk doen we soms wel eens een cafeetje met een klein subset aan collega's, waar de nodige glazen boterhammen gedronken worden, maar niets extreem of onrustwekkends.
 
Ons bedrijfsrestaurant heeft pils en bier in de koelkast staan (of toch de laatste keer dat ik dat nakeek), dus in principe kan iedereen tijdens zijn lunch zich bezatten denk ik. In de praktijk zie ik alleen enkele oudere techniekers dat doen eigenlijk. Als er een lunch wordt georganiseerd waarbij effectief op restaurant wordt gegaan zal er door velen wel wat gedronken worden, maar dat loopt dan uit waardoor de namiddag meestal toch niet erg productief is (wie met deadlines zit houdt het uiteraard non-alcoholisch). Personeelsfeesten, daar kan wel wat gedronken worden.
 
Absolute nultolerantie hier. We hadden op Kerstavond zo om er wat sfeer in te brengen wat KidiBul mee.
Kwam de baas ons al een hele lezing geven tot zijn oog op het label op de fles viel :unsure:

Vroeger mocht hier wel gedronken worden tijdens het eten en op speciale gelegenheden.
Zelfs op personeelsfeesten is het zero alcohol.
 
Op mijn vorig werk was het elke vrijdagavond standaard pintjes drinken. Als we tijdens de week een groot project hadden afgerond kon dat ook wel eens gebeuren, maar zelden. Bazen gaven toen ook altijd de aanzet.
Nu is het gewoon eens als er ene verjaart of vader wordt dat er een bak wordt gezet. Sfeer onder de collega's ook wel compleet anders.
 
De standaarden bij ons zijn

- Tijdens de uren: niets
- Tijdens de middag: 1 consumptie als er iets gevierd wordt
- Tijdens recepties of teambuildings: enkele glazen
- Tijdens door het werk georganiseerde afterworks of feestjes: er kan stevig gedronken worden :unsure:

Toen ik 2 maanden in dienst was, had ik bv. al 1 afterwork en 1 feest meegemaakt. Op beide evenementen had ik +/- 10 eenheden alcohol op, en was dat in vergelijking met sommigen rond mij nog weinig. :unsure: Tegenwoordig drink ik amper nog. 😇
 
Ik vind dat er in een professionele omgeving geen plaats is voor alcohol.
Zeg dat eens tegen de huidige klant, die bij een grote release die goed is afgelopen, gratis zo'n afterparty of personeelsfeestje inlast om ... 16u ... op ne maandag :unsure: (met champagne en cava)

Dat noemen ze het slechte voorbeeld geven. :tongue:
 
Hier absolute nultolerantie. Zelfs op bedrijfsfeestjes geen druppel alcohol te vinden.
Bij incidenten, en soms volledig random, moeten wij ook blazen.


Edit: en ik ben het hier 100% mee akkoord. Wij "spelen" dagelijks met duizenden mensenlevens...
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Standaard iedere vrijdag wat Duvels of Aperol Spritz om 16u. Kan wel eens lang uitlopen, laat me vaak halen. Ben niet heiliger dan de paus en ben natuurlijk ook eens naar huis gereden met wat Duvels achterover te hebben geslagen...
 
Overheid hier: 1 alcoholische consumptie bij aankoop van een warme maaltijd in het resto. In theorie nultolerantie op het werk, tenzij een afwijking werd aangevraagd. Er zijn ook uitzonderingen op managementniveau.

De realiteit: toch al meerdere (neem 1/50) ambtenaren tegengekomen met een probleem, fles in de kast, tanden poetsen om 16u, 'smiddags buiten enkele Duvels binnenkappen, duidelijk onder invloed zijn in de namiddag,.. Steeds onder de oudere generatie en ook een paar met een topfunctie.
 
Na het werk doen we hier wel geregeld eens een pintje of een flesje open, ik zie daar ook geen probleem in.

Als we gaan lunchen met collega’s (bv teamlunch, tussentijdse evaluatie, …) kan daar ook gerust een glaasje bij.

Tijdens het werk in principe niet uiteraard, ik zie me al met een pint aan mijn bureau zitten, maar wat wel kan is bv als ik ook effectief ‘voor het werk’ ga eten. Met potentiële klanten (in een eindfase van de gesprekken weliswaar), relaties of bv tegenpartij bij overnamegesprekken gaat dat al eens door op restaurant en dan is het ook altijd aangenaam om daar een flesje bij te bestellen. Ik ben in al die jaren nog niemand tegengekomen die dat een no go vond.

Ik ben ook nogal tegen het controlerende en betuttelende. Iedereen moet voor zich uitmaken of hij het gepast vindt op dat moment. Wie overdrijft zal er uiteraard op aangesproken worden, maar voor de rest moet men daar vrij in zijn vind ik.
Allemaal afhankelijk van de context natuurlijk, mijn omgeving en type werk is daarin meer vergevingsgezind.
 
Toen ik begon te werken was er een oudere collega die regelmatig (zowat wekelijks) rond 11u iedereen samenriep voor een aperitief momentje. Dat duurde meestal tot na de middag en de hele bureau moest daar aan meedoen. De flessen cava en/of wijn gingen dan goed rond en ik meen mij te herinneren dat de meesten wel meedronken, ook onze leidinggevende. Dat is nu wel minder sinds zowel die ene collega als onze leidinggevende op pensioen zijn. Maar helemaal uitgestorven is het nog steeds niet, enkel is het nu eerder voor speciale aangelegenheden.

Maar denk dat ik best wel op een groovy werkplek werk.
Al veranderen tijden ook wel (gelukkig maar).
 
Ik schrik toch best van de hoeveelheid mensen die alcohol op het werk drinkt. Hier is het absolute nul-tolerantie op de werkvloer (ook na de uren).
Je mag met uw collega's ergens anders iets gaan drinken buiten de werkuren natuurlijk...
 
Wij hebben een bedrijfsrestaurant waar je flesjes Jupiler kunt krijgen maar ook witte/rode en rosé wijn aan €1.20-€1-50.

En regelmatig (1 à 2 x in de week) gaan wij op de middag lunchen in één van de nabije restaurantjes en dan is dat toch gemakkelijk een halve fles wijn de man of enkele zwaardere bieren zoals Duvel of Hapkin.

Af en toe bij een pensioen of een afscheid leggen wij het werk stil op de middag en worden de flessen cava bovengehaald.
 
Terug
Bovenaan