Alcoholconsumptie op/tijdens/na het werk

Ik heb 10j een arbeidersjob gehad en dan was het heel normaal om na het werk snel pinten te pakken. Afhankelijk van hoelaat we gedaan hadden werd er gedronken want om 17u was de vrouw/vriendin thuis. Allemaal marginaal natuurlijk maar in ons dorp was dat allemaal oke. Zelfs de politie kneep een oogje dicht.

We hebben ook jobs gehad waarbij er gesponsord werd door een biermerk en na de afbouw dronken we dan een laag van de pallet op.

Uiteindelijk hebben we globaal wel de marginaliteit ingezien.
Ik vind dat eigenlijk absurd dat dit dus erop neer komt dat er vaders zijn die eigenlijk nooit nuchter hun kinderen gezien hebben... Want elke avond eerst nog wat pinten drinken na het werk he!
 
Hier komt het ook nog wel voor. Tijdens de vaste uren niet, maar zodra er overuren gemaakt worden durven ze er wel pintjes bij te halen. Ben er zelf geen fan van maar ja, niet mijn personeel.
 
Biertje tijdens de lunch, als het er eens eentje op resto is, moet kunnen vind ik. Recepties ed. afterwork gebeurt ook met alcoholische en non-alcoholische consumpties.
 
Ik vind dat eigenlijk absurd dat dit dus erop neer komt dat er vaders zijn die eigenlijk nooit nuchter hun kinderen gezien hebben... Want elke avond eerst nog wat pinten drinken na het werk he!
De meeste van ons zijn gescheiden. Inclusief kantoor personeel.
Maar dat lag ook aan de sector/werkdruk (events).
 
Ik vind dat eigenlijk absurd dat dit dus erop neer komt dat er vaders zijn die eigenlijk nooit nuchter hun kinderen gezien hebben... Want elke avond eerst nog wat pinten drinken na het werk he!
Ja, helaas wel. Breid dat zelfs maar uit naar 'vaders niet eigenlijk [...] nooit hun jonge kinderen hebben gezien in de week'.

Voor de generatie van mijn ouders (recent gepensioneerden) was dat zeker in de arbeidersjobs niet meer dan normaal. Maandag drinken omdat het maandag is, dinsdag om het vaak de lastigste dag is, woensdag omdat ze in de helft van de week zitten, donderdag is er dan vaak voetbal of iets dergelijk en 's vrijdags gaan alle remmen los.

't Is geen wonder dat de gemiddelde dorpstraat in de Vlaanders om de twee huizen een café had.
 
Telt pintelieren in de voortuin tijdens thuiswerk ook?

Bij ons geen alcohol al drinken we wel eens een glas cava als er iemand van de oude garde grootvader geworden is, maar is heel zelden tot nooit.

Vergeleken met de verhalen van vroeger:
- Dansen in café en de cafébazin met de kepie op haar hoofd.

- Wijkagent die zat in de gracht lag en collega's die hem thuis afzetten.

- Hun hoofd in de haag steken die nat was smorgens na de nacht te doen om een beetje nuchterder thuis te komen.

- zat buitenkomen uit het café en alle PV's op het dak van de auto leggen en zo wegrijden, toekomen in het commissariaat en de baas die staat te wachten. En hem dan zat terug stuurt naar het café om die pv's van straat te gaan rapen.

Die oude garde kan een hele boekenkast schrijven met straffe verhalen.
 
Ook nog een anekdote, onze huisarts toen ik klein was, zo een stereotyp figuur dat veel huisbezoeken deed en dan ook eens een glas dronk. Heel charismatische, joviale man.

Op een dag gaat de bel en doet mijn vader open, en hij stond daar.
"Euhm dag dokter, ik denk dat u verkeerd bent, hier is niemand ziek, wij hebben niet gebeld..."
- "En wat dan, is uwe cognac op misschien?"

Hij was in de buurt en had dorst, kennelijk.

Mijn vader was bij de politie, en had een alcoholieker als collega. Een andere collega veranderde van job en ging een café openhouden. Later nog levertransplantatie nodig gehad :unsure:
Kennelijk was de merde om tegengehouden te worden door de eeuwige vijand -de rijkswacht dus- want die lieten je niet zomaar gaan als je gedronken had.
 
Mijn ervaringen:
- Toen ik nog bij de overheid werkte waren de feestjes en recepties er vaak los over. Dat was zoals je naar een receptie of een feestje ging van vrienden. Op recepties was ik altijd goed aangeschoten en op personeelsfeesten vaak ladderzat naar huis gereden (gefietst uiteraard). En dat werd ook algemeen getolereerd. Er werden foto's gedeeld in de groep (waar ook de leidinggevenden in zaten) van het moment dat we op de tafels stonden te dansen. En dan waren de scherpe kantjes er blijkbaar al af want vroeger zou er blijkbaar nog iemand schade berokkend hebben toen hij ladderzat met zijn auto ergens was tegen gereden. Wat ik heb meegemaakt was dus nog de light versie.
- In de privé gaat het er allemaal wat gematigder aan toe. Vrijdagavond wordt er wel iets gedronken, ook bier en wijn, maar daar is het aanbod aan alcoholvrije bieren wel doelbewust heel breed gemaakt bijvoorbeeld. Daar wordt zelden meer dan 2 alcoholische consumpties per man gedronken. Op personeelsfeestjes gaat het er wel een heel stuk losser aan toe, maar alles binnen de grenzen van het beschaafde.

En ik merk ook in mijn omgeving het verschil tussen de oudere generatie en de jongere generatie. De oudere generatie bestaat meer uit bon-vivants en gaat dus ook losser om met alcohol. De jongere generatie lijkt me op dat vlak veel "preutser", op veel vlakken overigens. Slaatjes over de middag, bietensapjes tussendoor, fitnessen, lopen, meer lopen, nog meer lopen, (als je tegenwoordig geen marathon hebt gelopen, hoor je er niet meer bij), enzovoort. En dus ook weinig alcohol, want je zou maar eens 91 jaar worden i.p.v. 92 jaar.

Geef mij dan maar de bon-vivantstijl. Schaf al die geforceerde team-building activiteiten af waar niemand iets aan heeft en ga gewoon eens op café met uw team. Beetje zitten zeveren met een trappist in de hand, wedden dat je veel sneller een hecht team krijgt dan een menselijke piramide vormen op bietensap?
 
Geef mij dan maar de bon-vivantstijl. Schaf al die geforceerde team-building activiteiten af waar niemand iets aan heeft en ga gewoon eens op café met uw team. Beetje zitten zeveren met een trappist in de hand, wedden dat je veel sneller een hecht team krijgt dan een menselijke piramide vormen op bietensap?
Beetje een valse tegenstelling wel, ik denk dat na al die teambuildingvrolijkheid er wel nog genoeg wordt nabesproken, als er al zo'n activiteit wordt georganiseerd in de eerste plaats.

Verder klinkt het ook wel een beetje als "in mijn tijd was het beter". Ik zie bij mijn studenten ook meer mensen die gezonder proberen te leven, maar die zijn daarom niet minder sociaal, en nog altijd in de minderheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Beetje een valse tegenstelling wel, ik denk dat na al die teambuildingvrolijkheid er wel nog genoeg wordt nabesproken, als er al zo'n activiteit wordt georganiseerd in de eerste plaats.

Verder klinkt het ook wel een beetje als "in mijn tijd was het beter". Ik zie bij mijn studenten ook meer mensen die gezonder proberen te leven, maar die zijn daarom niet minder sociaal, en nog altijd in de minderheid.

Ik vind het allemaal toch wat obsessief met momenten.

Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat het uit een soort opbod is. Deze generatie is nog veel meer dan andere generaties opgegroeid met de constante vergelijking met anderen via sociale media. Ik vraag mij af in welke mate ze dit allemaal écht zelf willen of toch eerder om "mee te kunnen" met de rest.

Dan hoop ik dat ze enig relativeringsvermogen aan de dag kunnen leggen op het moment dat ze kinderen krijgen en daar allemaal geen tijd meer voor hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: asmo
Ik vind het allemaal toch wat obsessief met momenten.

Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat het uit een soort opbod is. Deze generatie is nog veel meer dan andere generaties opgegroeid met de constante vergelijking met anderen via sociale media. Ik vraag mij af in welke mate ze dit allemaal écht zelf willen of toch eerder om "mee te kunnen" met de rest.

Dan hoop ik dat ze enig relativeringsvermogen aan de dag kunnen leggen op het moment dat ze kinderen krijgen en daar allemaal geen tijd meer voor hebben.
Tenzij je over tieners bezig bent denk ik dat die jongere generatie ook al kinderen heeft hoor. Wij drinken toch ook minder (zie verhalen over vroeger in deze thread), en hebben een andere invulling van vrije tijd, dan onze (groot)ouders.
 
Laatst bewerkt:
Tenzij je over tieners bezig bent denk ik dat die jongere generatie ook al kinderen heeft hoor. Wij drinken toch ook minder (zie verhalen over vroeger in deze thread), en hebben een andere invulling van vrije tijd, dan onze (groot)ouders.
Wat ik dan precies wel zie (en dat is misschien gewoon mijn eigen perceptie) is de hoeveelheid Energydrinks die er nu op de markt zijn en lustig geconsumeerd worden door de jeugd.

Tegenwoordig zijn dat dan ook nog eens blikken van 0,5L.

Vroeger had je Redbull, Nalu en dan de goedkopere varianten. In blikjes van max 0,25cl.

Lijkt me ook enorme rotzooi te zijn.
 
Bij een feestje of receptie op of na het werk hoort gerust een glas. Maar voor mij wel steeds met mate. Ik wil toch steeds de controle behouden en ervoor zorgen dat ik steeds professioneel blijf.

Op pakweg een nieuwjaarsfeest van het werk kan het dan wel eens wat meer los gaan, maar ook daar zorg ik steeds dat ik niet over die grens ga waarbij het fout kan lopen.

Voor mij is dat wel een gouden regel: als je weet dat je er niet goed tegen kan, houd je dan ook in. Niets zo erg als s'anderendaags met het schaamrood op de wangen op het werk moeten aanhoren wat je allemaal ladderzat hebt uitgestoken.

Gewoon op de werkvloer zonder enige reden drinken is uiteraard not done en imo problematisch. Tenzij je in een café werkt en af en toe vanaf een bepaald uur eens meedrinkt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Moest zuipen echt zo onschuldig zijn en productiviteit verhogen, zou het wel toegelaten zijn op het werk. Er is een reden waarom het niet toegelaten is op de meeste bedrijven @stungunner

Anyway. Bij ons is er een absolute 0 policy. "Drinken betekent het einde van de werkdag (overleg me je manager)" en "Drinken binnen de premises van het kantoor, parking included, is ten allentijde verboden en reden tot beeindiging van de arbeidsovereenkomst". Lees: Buiten lunchen met drank is not done.
 
Moest zuipen echt zo onschuldig zijn en productiviteit verhogen, zou het wel toegelaten zijn op het werk. Er is een reden waarom het niet toegelaten is op de meeste bedrijven @stungunner

Anyway. Bij ons is er een absolute 0 policy. "Drinken betekent het einde van de werkdag (overleg me je manager)" en "Drinken binnen de premises van het kantoor, parking included, is ten allentijde verboden en reden tot beeindiging van de arbeidsovereenkomst". Lees: Buiten lunchen met drank is not done.

Oei? Waar zeg ik dat "zuipen" dat is of doet?
 
Terug
Bovenaan