Alcoholconsumptie op/tijdens/na het werk

Hier worden wagens random doorzocht (van CEO tot arbeider).
Ongeveer één keer per jaar wordt je wagen door een externe firma gecontroleerd.
Ik veronderstel dat ze die wagen dan doorzoeken als die persoon binnenrijdt of als ze controle doen ze u komen halen en jijzelf dan de wagen opent?

Want ik kan mij moeilijk voorstellen dat jij uw wagen parkeert, uw wagen op slot doet en als er dan plots een (onaangekondigde) controle is, ze dan doodleuk met "ne kapstok in uw slot keuteren" en die opendoen en daarna uw wagen doorzoeken? :unsure:

Allé, ik lach er nu eigenlijk wel mee, maar ik kan mij dit al voorstellen. :rofl:
 
  • Unsure
Waarderingen: 515
Ik veronderstel dat ze die wagen dan doorzoeken als die persoon binnenrijdt of als ze controle doen ze u komen halen en jijzelf dan de wagen opent?

Want ik kan mij moeilijk voorstellen dat jij uw wagen parkeert, uw wagen op slot doet en als er dan plots een (onaangekondigde) controle is, ze dan doodleuk met "ne kapstok in uw slot keuteren" en die opendoen en daarna uw wagen doorzoeken? :unsure:

Allé, ik lach er nu eigenlijk wel mee, maar ik kan mij dit al voorstellen. :rofl:
Het is als je binnen rijdt. Ze vragen ook gewoon om je koffer te openen (doen ze zelf net), dat is alles
En het is dus met een randomgenerator, het is alweer van voor Corona geleden voor mij
 
En gaat dat dan enkel om alcohol voor consumptie, of zou een busje ontsmettende handgel ook al reden voor ontlag zijn? :sarcastic: Ik vind zulke maatregelen toch ook wel ver gaan, de inhoud van je wagen behoort toch tot je privé-sfeer? Tenzij dat ding of zijn inhoud om een of andere reden een accute dreiging vormt voor het bedrijf, heeft een werkgever daar imo uit te blijven.

Kan mij toch wel voorstellen en best begrijpen dat er op sommige plaatsen extremere regels zijn.
Een kerncentrale, raffinaderijen,...

Het verbaast me eigenlijk dat er nog altijd alcohol toegelaten is op een vliegtuig gezien de situatie. Hoe vaak moet een vliegtuig een noodlanding maken omwille van zatte passagiers. 1 keer per maand in Europa blijkbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
In London elke vrijdag zwaar met pawr collegas uitgaan. Nuja daar wel metro/cab/bus

Woensdag en Donderdag hadden we ook veel feestjes en soms ook op een dinsdag :unsure:
 
Kan mij toch wel voorstellen en best begrijpen dat er op sommige plaatsen extremere regels zijn.
Een kerncentrale, raffinaderijen,...

Het verbaast me eigenlijk dat er nog altijd alcohol toegelaten is op een vliegtuig gezien de situatie. Hoe vaak moet een vliegtuig een noodlanding maken omwille van zatte passagiers. 1 keer per maand in Europa blijkbaar.
Is het kalf al niet half verzopen als je dronken in de vlieger zit? Het probleem start op de luchthaven, daar is het ook "onmogelijk" om alcohol te bannen denk ik, tenzij alle luchthavens in Europa & omstreken het simultaan zouden doen, dat zie ik echter niet heel snel gebeuren...

De kost van een vliegtuig te laten stoppen mid-air vanwege een dronken passagier weegt in de verste verte niet op tegen de opbrengsten van alcoholconsumpties op luchthavens en vliegtuigen zelf... De kost van het stopzetten van de vlucht moet (denk ik) ook nog eens gedragen worden door de passagier dus voor de lijnen en luchthavens eigenlijk geen probleem...
 
Kan mij toch wel voorstellen en best begrijpen dat er op sommige plaatsen extremere regels zijn.
Een kerncentrale, raffinaderijen,...

Het verbaast me eigenlijk dat er nog altijd alcohol toegelaten is op een vliegtuig gezien de situatie. Hoe vaak moet een vliegtuig een noodlanding maken omwille van zatte passagiers. 1 keer per maand in Europa blijkbaar.
Er zijn +- 600.000 vluchten in Europa per maand. Dus 1 vlucht per maand is extreem verwaarloosbaar.
 
Als er geen tekenen van dronkenschap zijn, kan een alcoholcontrole niet. Zijn die er wel, dan nog moet de werkgever een aantal regels volgen en een cao100 hebben. Zomaar dat plots doen zonder een alcoholbeleid te hebben kan dus niet.

Ontslag om dringende reden bij weigering van test bij een werkgever die alle regels volgt kan, maar ontslag mag een werkgever niet licht geven. Als er andere factoren zijn (bvb partner die de dag ervoor besloot de werknemer te verlaten,...) én de werknemer geen andere zware fouten of herhaaldelijke lichte fouten heeft, zou ik het als werkgever niet doen als je sanctie wil vermijden .

(Dit is wat in de privé geregeld is, voor alle duidelijkheid)
Als er bij ons random alcoholcontrole is dan moet iedereen die aanwezig is blazen. Er is ook altijd een getuige bij en je hebt het recht om 10min uitstel te vragen. Zo heb ik als zwangere ook moeten blazen. :-D
Is ook wel overheid. En als ze zo een random controle doen bij ons is het meestal omdat ze iemand aan het zoeken zijn.

Nultolerantie dus bij ons op het werk maar vroeger was alcohol drinken tijdens de uren even normaal als de postbode die jeneverkes ging drinken als hij de pensioenen bracht.

Na de uren wordt er wel eens samen met collega's een café binnen gestapt om te pintelieren.
 
Laatst bewerkt:
Hier absolute nultolerantie. Zelfs op bedrijfsfeestjes geen druppel alcohol te vinden.
Bij incidenten, en soms volledig random, moeten wij ook blazen.


Edit: en ik ben het hier 100% mee akkoord. Wij "spelen" dagelijks met duizenden mensenlevens...
Welke sector werk je dan?
 
Vrij standaardprocedure in bvb farma...
Ik heb intussen al enkele farma klanten gehad, nog nooit zoiets moeten doen. En nooit geweten dat ze dat ooit zouden doen.
Pas als je in de fabriek gaat zou je controle kunnen tegenkomen.
De parking is nu niet echt iets dat onder controle valt merk ik. Hooguit een slagboom met controle van wie er mag binnenrijden.
 
Het overgrote deel van mijn collega's is rond de 50. Over het algemeen vind ik dat hier toch wel stevig gedronken wordt maar mijn blik is mogelijk gekleurd door het feit dat ik zelf zelden drink. De paar jongere gasten die er tussen zitten moeten echter niet onder doen. (die zijn "goed" opgekweekt) :unsure:
Hier is het de gewoonte van donderdagavond te blijven hangen na het werk. Soms ook andere dagen, als Gent bijvoorbeeld woensdagavond speelt en ze nemen klanten mee dan blijven ze hier meestal eerst nog wa plakken om dan recht naar het stadion te rijden.

De rest drinkt er minstens 2, maar vaak ook gewoon meer. En pintjes doen ze bij ons niet, ze brengen hier om toer een beetje iets lokaler mee, niet zelden met een stevig percentage. Op teambuildings en drinks mag er meestal nog een laag (of een paar lagen) extra op. En dan allemaal in de firmawagen en naar huis bollen... ik blijf dat een vreemde (foute) mentaliteit vinden.
 
20 jaar geleden, op mijn vakantiewerk (grootkeuken), werd er elke dag gedronken. Soms een beetje, soms heel veel. Ik ben meerdere malen zwaar zwalpend naar huis gereden op m'n fiets. Ondertussen is dat daar ook al lang verleden tijd nadat iemand z'n auto tegen een muur geparkeerd had, twee minuten na uitklokken. Serieuze verzekeringskwestie geweest zoals je wel kan inbeelden.

Bij mijn vorige bazen kwam er ook minstens eenmaal per week drank aan te pas in de namiddag. Meestal pintjes, soms wijn. Etentjes en zeker teambuildings was het eigenlijk drank à volonté. Hielp natuurlijk niet dat mijn bazen eigenlijk high-functioning alcoholics waren. Nog met mijn baas in het buitenland gezeten waar we om 8 uur bij een klant verwacht werden. En waar we dan om 4 uur 's nachts uit de bar gezet werden omdat ze toch echt wel wilden sluiten. Tegenwoordig zou m'n lijf dat niet meer aankunnen maar toen wel.

Bij mijn huidige werkgever komt er ook af en toe drank op de werkvloer, maar veel minder. Meestal vrijdagmiddag, hoewel ik dat al jaren consequent afsla. Ook als we 's middags lunchen, met of zonder klanten, is het geen probleem om een aperitief of wijn te drinken. Af en toe gaan we 's avonds iets eten, of zijn we in het buitenland, en drinkt iedereen wat hij wil. Dan zijn het ook geen flesjes huiswijn die besteld worden voor bij het hoofdgerecht.

Dus ja, ik zie de hoeveelheid alcohol altijd maar afnemen, maar verdwenen is het verre van. Typische Vlaamse Bourgondische mentaliteit: goed eten en goed drinken zijn onlosmakelijk verbonden met business doen.
Elk jaar krijg ik ook een aantal flessen champagne of wijn van klanten. Ik heb ondertussen al een heel rek daarvan in m'n kelder liggen want eigenlijk drink ik dus quasi nooit. Maar alcohol als relatiegeschenk is dus nog steeds very much alive and kicking.
 
“Vroeger” was er een tapkraan en wijn in het bedrijfsrestaurant en kon ge na het eten nog een cognacske nemen.
Sinds een incident dat “nogal” wat aandacht heeft gekregen, is er verbod op alle vestigingen wereldwijd voor alcohol tijdens de werkuren. Na de werkuren en savonds tijdens business trips is alcohol “met mate” toegestaan (en in de veronderstelling dat ge niet onder invloed zelf met auto gaat rijden). Altijd taxi dus.
Uw aanhalingstekens maken me nieuwsgierig.
Wat is vroeger? En kunt ge het incident wat verduidelijken?
Groetjes
Curieuze neuze lepeltje
 
Het is als je binnen rijdt. Ze vragen ook gewoon om je koffer te openen (doen ze zelf net), dat is alles
En het is dus met een randomgenerator, het is alweer van voor Corona geleden voor mij
x jaar geleden moest ik als bezoeker binnen bij een petrochemisch bedrijf. Het was daar de gewoonte dat de security uw tas(sen) controleert op oa alcohol of wapens.
Ik werd op de bezoekersparking aangesproken door een man van de security met de vraag of ik wilde deelnemen aan een steekproef om de kwaliteit van die controles na te gaan. Zonder veel na te denken zei ik ja en stak die man een lege fles Pasoa in mijn werktas.
Ik ga die bomvolle receptie binnen en wordt gecontroleerd. Ze vinden die fles en roepen er meteen extra collega's bij waardoor die volledige receptie mij stond aan te kijken. Ik had verwacht dat die medewerker van de security snel tussenbeide zou komen, maar dat heeft dus wel een 5-tal minuten geduurd. Zijn uitleg achteraf was dat hij wilde checken of de juiste protocollen werden gevolgd éénmaal drank wordt gevonden.
Dat doe ik dus niet opnieuw. Ik word liever niet geassocieerd met Pasoa.
 
Het is als je binnen rijdt. Ze vragen ook gewoon om je koffer te openen (doen ze zelf net), dat is alles
En het is dus met een randomgenerator, het is alweer van voor Corona geleden voor mij
Dat lijkt me logischer als je buiten rijdt? (Tenzij het gaat om alcohol binnenbrengen).
 
Dat lijkt me logischer als je buiten rijdt? (Tenzij het gaat om alcohol binnenbrengen).
't is inderdaad als je buiten rijdt.
Je moeten begrijpen wat ik bedoel, niet wat ik schrijf 🤓
(dat zegt mijn vrouw ook altijd tegen me :cool: )
 
  • Haha
Waarderingen: 515
Af en toe wordt er wel eens afgesproken om op café te gaan de vrijdag na het werk, en dan drinken de meesten toch bier of andere alcoholische dranken. En dan zijn er wel op de baan met de auto die enkele potten te veel op hebben. Ik probeer dan met de fiets te gaan.

Op het werk zelf wordt er niet gedronken, tenzij heel uitzonderlijk met oudejaarsavond eens (en dan achter 't gat van de bazen dat dat gebeurt).
Op recepties op de locatie van het werk zelf wordt er geen alcohol meer gedronken, enkele jaren gebeurde dat nog wel, maar 't zijn andere bazen nu en wanneer iemand een ongeluk heeft onderweg van 't werk naar huis willen ze er niets mee te maken hebben.
 
Terug
Bovenaan