Alcoholconsumptie op/tijdens/na het werk

Hier absolute nultolerantie. En het zijn allemaal interne kantoorjobs.

In de policy staat "gebruik van alcohol luidt het einde van de werkdag in; overleg werkschema met manager". En ook "gebruik en opslag van alcoholische dranken binnen de kantoren is verboden". En daar is al controle op geweest.
 
Hier absolute nultolerantie. En het zijn allemaal interne kantoorjobs.

In de policy staat "gebruik van alcohol luidt het einde van de werkdag in; overleg werkschema met manager". En ook "gebruik en opslag van alcoholische dranken binnen de kantoren is verboden". En daar is al controle op geweest.
Idem hier, er staken nog wel wat (volle) flessen als relatiegeschenk bij mensen in bureau. Ze konden het wel makkelijk uitleggen, aangezien ze vol en vervallen waren :p Maar "gebruikte flessen" op bureau is gewoon ontslag op staande voet.
 
In de 3 jaar dat ik hier zit, werd er niets georganiseerd van recepties. Op vrijdag wil iedereen zo rap mogelijk naar huis, meeste collega's wonen even van het werk. Tja, sfeer zit hier niet bijzonder goed.
 
Als wij gaan lunchen op restaurant wordt er quasi altijd alcohol gedronken (aperitief, wijn en digestief), maar dat gebeurt natuurlijk niet elke dag. Tijdens verjaardagen of speciale events wordt er ook wel gedronken, maar dan ook maar 1 of 2 glazen per persoon (meestal brengt iemand dan een paar flessen cava mee).
 
Tijdens de werkuren nultolerantie volgens het arbeidsregelement, al gebeurde het vroeger wel eens dat we met de collega's een flesje cava openden op een vrijdagnamiddag. Die flessen krijgen we wel eens als nieuwjaarsgeschenk. En 's middags tijdens de pauze gingen we wel eens te voet naar een brasserie vlakbij om er ene te drinken, maar dat gebeurt niet meer sinds die brasserie is gesloten. Het bleef daar trouwens ook maar bij ééntje.

Op personeelsfeesten is er wel alcohol: op de "grote" feesten met alle afdelingen over het hele land was dat à volonté in San Marco Village - maar door de kostprijs is dat maar om de x aantal jaar. De laatste nieuwjaarsreceptie, dat "kleiner" was, dateert echter al van 2020 en daar kreeg iedereen 1 alcoholische consumptie en was het nadien alcoholvrij bier. Op zich vind ik dat niet slecht, al kunnen enige eenheden alcohol een feestje wel wat leuker maken. Nuchter dansen vind ik awkward, maar these hips won't lie met vijf Duvels op. Als je op het personeelsfeest echter waardige alcoholvrije alternatieven hebt zou ik alcohol niet missen (maar veel dansen zal er bij mij dan niet gebeuren) :unsure: .

Ik begrijp nultolerantie wel op feesten: als je van een nieuwjaarsreceptie van je werkgever naar huis rijdt en je hebt een ongeval is dat strikt genomen woon-werkverkeer. Nietwaar, @JPV ?
 
Best grappig hoe dit verschilt per land.
Ga ik lunchen met klanten in België: liefst Michelin* restaurant en met beste wijnpakket. Dus best taxi naar huis
Nederland: glaasje karnemelk met een broodje kroket.
Oostblok landen: macho gedrag, wodka drinken tot je neervalt. Ben meermaals halfdronken op de luchthaven afgezet.

Mijn bedrijf begint nu ook wel in te zien dat onbeperkt alcoholische dranken terugbetalen niet van deze tijd meer is. Maar tot op heden, in mijn functie, kan ik eten en zuipen wat ik wil en dit kan allemaal met de MC gedeclareerd worden.
 
Ik heb nog les gehad van een (briljante) functionerede alcoholicus. Die gaf dan les van bv. 8u-10u, en om 9u gaf hij 20 min pauze waarin hij naar een café op de campus stapte om een Duvel binnen te gieten.

Dat soort zaken zijn er nu denk ik wel uit, al zal het gewoon in het geniep ook nog wel gebeuren.
 
Verbazend om te zien hoeveel alcohol er bij sommigen op de werkvloer binnengekapt wordt.

Hier in Polen een complete nultolerantie in elk bedrijf waar ik of mijn vrouw tot dusver gewerkt hebben. Maar goed, ik werk in een dienstverleningsector en mijn vrouw in HR. Niet bepaald twee sectoren waar je het risico wil lopen dat iemand fouten maakt wegens dronkenschap.
 
Ik heb nog les gehad van een (briljante) functionerede alcoholicus. Die gaf dan les van bv. 8u-10u, en om 9u gaf hij 20 min pauze waarin hij naar een café op de campus stapte om een Duvel binnen te gieten.

Dat soort zaken zijn er nu denk ik wel uit, al zal het gewoon in het geniep ook nog wel gebeuren.
I salute him, vanavond drink ik ene op zijn gezondheid
 
Ik begrijp nultolerantie wel op feesten: als je van een nieuwjaarsreceptie van je werkgever naar huis rijdt en je hebt een ongeval is dat strikt genomen woon-werkverkeer. Nietwaar, @JPV ?
Ruwweg ja: het is niet noodzakelijk woon-werkverkeer, maar is dat wel wat betreft arbeidswegongevallen.
 
Bij ons op feesten meer dan voldoende alcohol, al mag iedereen na bedrijfsfeestjes gebruik maken van hotel of taxi op kosten van het werk, idem voor mensen die naar events gaan of gaan eten (en drinken) met klanten.
 
Als ik buiten ga lunchen of in het buitenland ben bestel ik meestal een glas wijn. Verder gebeurt dat hier enkel op specifieke events met klanten of externen, nooit zomaar.
 
Nooit alcohol tijdens de werkuren op één uitzondering na, de nieuwjaarsreceptie waarbij er meestal wordt gecarpoold maar daar houdt iedereen het bij één alcoholconsumptie.

Op vrijdag is er amper volk aanwezig in ons hoofdkantoor (waar meerdere vzw’s aanwezig zijn) en als er volk is, zijn de meesten ook weg vanaf 16u. Er is dus zeker niet de vaste gewoonte om na de werkuren iets te drinken om het weekend in te zetten, integendeel denk ik, als er iets gepland wordt voor het interne personeel is dat meestal tijdens de middagpauze (en dan eerder een gezonde lunch als traktatie bijvoorbeeld vanwege een collega die weggaat). Wegens corona al zeer lang geen algemene personeelsvergadering over alle vzw’s heen meer gehad nu ik erbij nadenk waarbij het doorgaans de gewoonte was om bbq te eten bij de editie voor de zomervakantie. :headshake:
 
Laatst bewerkt:
Ik ben gedetacheerd, dus ik heb twee huisregels te volgen. Die van mijn werkgever zegt geen druppel tijdens de werkuren (maar daar wordt op vrijdag na 17h wel eens van afgeweken met een Omer op bureau als er een low-impact project lopende is dat geen constante input nodig heeft). Daar waar ik gedetacheerd is juist van’t zelfde. Er staat daar wel gewoon een fles champagne koud voor als er impromptu iets te vieren valt, maar dan is het ook gewoon een zeer klein glaasje.

Je hebt de letter van de wet en de geest van de wet.
 
Hier mag het volgens de cao, als we over de middag iets gaan halen ist soms wel met een pint. Meer om te ventileren / ontspannen dan voor wat anders. Bij een feest uiteraard ook, ceo komt dan meestal met een magnum fles naar hq om uit te delen.
 
Voor Idewe moesten we eens een arbeidsreglement ondertekenen, dat was gewoon de standaard versie die mijn baas had afgedrukt om er snel van af te zijn. Uiteraard even doorbladert en daar stond in dat je maximaal 2 alcoholische consumpties mocht nuttigen onder de middag. Ik spreek dan niet over 20 jaar geleden maar een goeie 5 jaar schat ik.

Maar dat wordt niet gedaan hoor :). Op het einde van de week wordt er soms een pintje gedronken, in de winter al wat vaker als in de zomer. Gewoon na het werk nog eventjes blijven hangen. Het valt wel op dat de jongste generatie daar niet meer aan mee doet, die willen gewoon zo snel mogelijk naar huis. Op zich wel jammer want tussen pot en pint leer je elkaar toch altijd wat beter kennen.
 
Bij ons is het vaak op vrijdag blijven hangen en pinten drinken.
De mensen die de late shift doen drinken dan soms iets mee vanop hun bureau.
Ik ben er niet altijd bij want spreek altijd met vrienden af op cafe de vrijdag.

In de week nooit alcohol, of het zou al een nieuwjaarsreceptie of zo moeten zijn.
 
Nooit alcohol op het werk. Voor uitzonderlijke situaties is er wel eens een uitzondering: nieuwjaarsreceptie of personeelsfeest.

We hebben ooit door overnames een tijd een Duitse vestiging onder ons gehad. Heb het mij laten wijsmaken, ik weet niet of het klopt maar daar stond blijkbaar in de personeelscontracten in dat ze dagelijks tot 2 consumpties van 0,5l mochten drinken.
 
Bij incidenten, en soms volledig random, moeten wij ook blazen.
Stel een werknemer rijdt al een uur rond met de heftruck (en hij/zij doet dit goed, er is geen reden om aan te nemen dat hij/zij dronken of onder invloed van drugs is), en ineens moet hij/zij zonder enige reden blazen "zomaar ad random - gewoon omdat het kan".

Wat als de werknemer dit weigert? Ontslag op staande voet lijkt mij in zo'n scenario dan toch echt niet mogelijk hoor.
(Gewoon ontslag kan natuurlijk wel)


Nu goed, JPV kan hier waarschijnlijk wel een correct antwoord op geven. Hij kent de wetgeving op dat gebied, het beste.
En bon, back on topic voor mij.
 
Stel een werknemer rijdt al een uur rond met de heftruck (en hij/zij doet dit goed, er is geen reden om aan te nemen dat hij/zij dronken of onder invloed van drugs is), en ineens moet hij/zij zonder enige reden blazen "zomaar ad random - gewoon omdat het kan".

Wat als de werknemer dit weigert? Ontslag op staande voet lijkt mij in zo'n scenario toch echt niet mogelijk hoor
(Gewoon ontslag kan natuurlijk wel)
Hangt toch af van wat er in het arbeidsreglement staat lijkt me.
 
Terug
Bovenaan