Aircohaat

Ik wil maar zeggen: gaandeweg vindt de mensheid meer en meer oplossingen voor ongemakken te verzachten en zelfs te elimineren. Airco is daar een voorbeeld van. Ik weet niet of je dat verwennerij kan noemen, het is eerder een vorm van vooruitgang.
Vergeleken met vroeger zijn we toch verwend op bepaalde vlakken, maar we zijn niet op alle vlakken vooruitgegaan. Als je kijkt naar wat een hoeveelheid bullshit en desinformatie tegenwoordig op ons afkomt via social media, vind ik dat geen vooruitgang.
Gevolg van airco is, dat we ook minder gewend geraken aan hitte, want we trainen ons lichaam er niet op om (lange tijd) in de warmte door te brengen.
Vergelijk het met een elektrische fiets, hoewel het de drempel verlaagt om de fiets te nemen voor veel mensen, worden we er niet altijd conditioneel beter door. Volledig op eigen kracht fietsen is nog altijd een betere training dan met elektrische aandrijving fietsen. Maar anderzijds brengt het mensen die anders niet zouden fietsen wel op de fiets. En leidt het tot minder auto's op de weg.

Vergeleken met vroeger zijn we toch verwend op bepaalde vlakken, maar we zijn niet op alle vlakken vooruitgegaan. Als je kijkt naar wat een hoeveelheid bullshit en desinformatie tegenwoordig op ons afkomt via social media, vind ik dat geen vooruitgang.
Gevolg van airco is, dat we ook minder gewend geraken aan hitte, want we trainen ons lichaam er niet op om (lange tijd) in de warmte door te brengen.
Dat is inderdaad een belangrijke nuance. Misschien moet ik het zo zeggen: we gaan vooruit in de tijd, dat wil niet zeggen dat we er "op" vooruit gaan. Of alles beter wordt is een inderdaad andere vraag. Zie ook naar de hoeveelheid rommel die we dagelijks consumeren of op onszelf smeren. Het continue staren naar een smartphone of een computerscherm is ook niet gezond, noch onze zithouding. Kijk naar de welvaartsziekten.

Wat ik persoonlijk wel schandalig vind: WZC zonder airco. Mijn vrouw werkt in zo'n nieuw, modern WZC. Mooie, grote raampartijen en dan geen airco. Op een random lentedag met wat zon is het daar al warm, nu is het daar de hel. Voor oudere mensen.

Dat is inderdaad een belangrijke nuance. Misschien moet ik het zo zeggen: we gaan vooruit in de tijd, dat wil niet zeggen dat we er "op" vooruit gaan. Of alles beter wordt is een inderdaad andere vraag. Zie ook naar de hoeveelheid rommel die we dagelijks consumeren of op onszelf smeren. Het continue staren naar een smartphone of een computerscherm is ook niet gezond, noch onze zithouding. Kijk naar de welvaartsziekten.
En helaas zijn er mensen die de bullshit niet kunnen filteren van de relevante informatie en bepaalde actoren die daar gebruik van maken.
Je moet continu op je hoede zijn voor scammers , en bij alles wat je leest kritisch nadenken.

Wat ik persoonlijk wel schandalig vind: WZC zonder airco. Mijn vrouw werkt in zo'n nieuw, modern WZC. Mooie, grote raampartijen en dan geen airco. Op een random lentedag met wat zon is het daar al warm, nu is het daar de hel. Voor oudere mensen.
Dan zijn het ook wel juist die raampartijen die airco noodzakelijk maken.

Veel voordelen hebben dan weer hun nadeel: meer mensen zouden gestorven zijn door de hitte, maar nu blijven die langer leven en stijgt de kost voor de maatschappij. En dan moeten we collectief langer werken omdat de sociale zekerheid anders onbetaalbaar wordt.
Vroeger: stel er kwam een epidemie zoals covid, de wetenschap stond zo ver niet. Dus wellicht geen lockdowns en veel meer doden. Tegelijk was zo'n pandemie wel goed tegen de vergrijzing van de bevolking.
Nu meer lockdowns maar de mentale schade en 'verloren jaren' daardoor worden wel eens over het hoofd gezien.

Laatst bewerkt:
En helaas zijn er mensen die de bullshit niet kunnen filteren van de relevante informatie en bepaalde actoren die daar gebruik van maken.
Je moet continu op je hoede zijn voor scammers , en bij alles wat je leest kritisch nadenken.
Onvermijdelijk en ik denk dat het een blijver gaat worden, bullshit op sociale media. Daarom is het belangrijk jezelf te informeren (en je naasten ook), want soms is desinformatie héél pertinent aanwezig en soms ook héél subtiel en geloofwaardig. Kritisch informatie filteren gaat nog iets voor de eindtermen worden.

Vanaf het warm wordt buiten slaap ik heel slecht 's nachts. Airco is een godsgeschenk op dat vlak.

Op kantoor is het wat anders. Daar heb je +15 mensen die moeten overeenkomen. Gooien de ramen 's morgens open om dan na de middag de airco's vollen bak te doen draaien om naar 20 graden te gaan. Verkoudheid verzekerd.

Los daarvan is het mij nog steeds niet duidelijk wat nu thuis het beste is wat verbruik betreft: laat je de airco dag en nacht draaien zodat hij enkel een constante temperatuur moet aanhouden of steek je hem 's avonds in gang waarbij hij dan wel een warm huis koel moet krijgen maar dus niet de hele dag aanligt.

Ik doe het laatste, binnen de 20 min is hele m'n huis koel. Neef van m'n vrouw zweert erbij dat de airco opzetten in juni tot september (op dezelfde temperatuur) minder verbruikt dan hem elke avond in gang te steken wanneer het te warm wordt. En ik ben te lui om het zelf uit te zoeken.

Onvermijdelijk en ik denk dat het een blijver gaat worden, bullshit op sociale media. Daarom is het belangrijk jezelf te informeren (en je naasten ook), want soms is desinformatie héél pertinent aanwezig en soms ook héél subtiel en geloofwaardig. Kritisch informatie filteren gaat nog iets voor de eindtermen worden.
Inderdaad, maar het is een uphill battle als je in je eentje moet blijven strijden tegen die bullshit. Dus het zal essentieel worden in de opvoeding van het kind om de nieuwe generatie daar zo goed mogelijk tegen te wapenen.
Ik denk dat we nog geluk hebben dat we in België wonen en bijvoorbeeld niet in Rusland en dat de informatie die we krijgen via de media wel van goede kwaliteit is doorgaans. Zelfs in de VS is dat allemaal veel meer gepolariseerd, en 't zal er niet op verbeteren daar vrees ik.

Vanaf het warm wordt buiten slaap ik heel slecht 's nachts. Airco is een godsgeschenk op dat vlak.

Op kantoor is het wat anders. Daar heb je +15 mensen die moeten overeenkomen. Gooien de ramen 's morgens open om dan na de middag de airco's vollen bak te doen draaien om naar 20 graden te gaan. Verkoudheid verzekerd.

Los daarvan is het mij nog steeds niet duidelijk wat nu thuis het beste is wat verbruik betreft: laat je de airco dag en nacht draaien zodat hij enkel een constante temperatuur moet aanhouden of steek je hem 's avonds in gang waarbij hij dan wel een warm huis koel moet krijgen maar dus niet de hele dag aanligt.

Ik doe het laatste, binnen de 20 min is hele m'n huis koel. Neef van m'n vrouw zweert erbij dat de airco opzetten in juni tot september (op dezelfde temperatuur) minder verbruikt dan hem elke avond in gang te steken wanneer het te warm wordt. En ik ben te lui om het zelf uit te zoeken.
Ligt verkoudheid door de airco niet aan het gebrekkige onderhoud van die airco's?

Sowieso geen fan van de Amerikaanse methode om het bij 30°C buiten, frigo-koud te maken binnen, dat kan niet gezond zijn...
Frigo koud doet natuurlijk niemand. Maar binnen 20 gradne als het buiten 30 graden is, waarom zou dat ongezond zijn?
Als het buiten 0 graden is, zet je dan je verwarming binnen maar op 10 graden omdat het anders ongezond zou zijn?

Dat hangt af van hoe koud je hem zet.
Als je die op 23° zet dag en nacht gaat die zeker niet meer verbruiken dan als ge hem op 23° zet 's avonds.

Als ge 23° vervangt door bv 18° echter. Dat is al een heel ander verhaal

En tegenwoordig is de kost van de stroom dan nog laag of negatief op zonnige dagen, je zou haast geld moeten betalen om je airco niet te laten draaien wanneer de zon schijnt.

Soms zit men bezig over het hoge verbruik van airco, maar installeer zonnepanelen en uw probleem is toch opgelost?
Uw punt1 is natuurlijk voor 95% of meer van de bevolking niet van toepassing, want zo goed als alle particulieren hebben een variabel of vast tarief en geen dynamisch, dus dan maakt het niet uit dat er periodes zijn met negatieve prijs.

En je puntje2 is typisch BG-mentaliteit. Zeg dat maar eens tegen mensen in een appartement of die huren of die het geld er niet voor hebben. Maar als BG-grootverdiener die in zijn eigen huis woont is dat idd een makkelijke oplossing, ja.

Maar in't algemeen: ik heb niks tegen airco's maar voor veel mensen is het natuurlijk maar heel beperkt nuttig. En dan snap ik dat het aanzien wordt als een dure investering. Mijn airco heeft vorig jaar welgeteld 11dagen opgelegen. Dus 3% van het jaar. En vroeger zelfs nog minder. Alles hangt natuurlijk ook van je huis af en hoe goed je de warmte kan buitenhouden. Maar in ons klimaat zal het altijd maar een beperkt nut hebben. En dan moet iedereen voor zichzelf uitmaken of het het waard is.

Waarom telt dit argument voor airco, maar is een verwarming in het Belgische klimaat wel nodig? Niemand gaat dood gaan als het in huis 10 graden of 5 graden is. Liever 5 graden in huis met dikke truien dan +30. Want daar kan je je niet op kleden.

Waarom telt dit argument voor airco, maar is een verwarming in het Belgische klimaat wel nodig? Niemand gaat dood gaan als het in huis 10 graden of 5 graden is. Liever 5 graden in huis met dikke truien dan +30. Want daar kan je je niet op kleden.
Ik denk nu wel dat je je vergist daarin. Lange tijd koude temperaturen verhoogt gevoelig allerhande klachten zover ik weet, bv. zaken die te maken hebben met bloedcirculatie. Hoge temperaturen worden dacht ik enkel echt een probleem als je de lichaamstemperatuur benadert (of oud/jong bent en uitgedroogd).

Electricteitsverbruik, slecht onderhouden kan het inderdaad voor gezondheidsproblemen zorgen. Installateurs/Cowboys die de koelgassen met hoge gwp's zomaar in de atmosfeer loslaten.
Er is iets te zeggen voor de airco haat. Maar anderzijds wordt het klimaat ook warmer en is verkoeling wel welgekomen.

Amerikaanse toestanden waar elke kamer op 20°C (sorry 68F°) dient te staan wanneer het buiten +30°C (sorry 86F°) is is nu ook niet een toonbeeld van respect voor de natuur

Het is iets typisch Noord-West Europees: aircohaat. Airco maakt je ziek, kost veel, is vervuilend, verbruikt veel, duur, ... Ik snap niet waar die vaak irrationele airco haat vandaan komt.
Goh, aircohaat is sterk uitgedrukt. Bij de meeeste huizen kan je een heel stuk van de koellast wegnemen door "na te denken" vooraleer er gebouwd of verbouwd wordt. Vandaar ook dat dit opgenomen wordt in de EPB/EPC oefening. Voor de rest staat er in die EPC weinig waarschuwingen tégen airco ... focus ligt toch op de isolatie?

Hem enkel opzetten wanneer je hem nodig hebt is beter. Ok soms zal die dan lang in 1 stuk moeten draaien, maar dat kan in totaliteit nooit langer zijn dan al die kleine stukjes dat hij anders zou draaien om een ruimte blijvend koel te houden.

De energie die de airco 1x moet verbruiken om van 30° naar 20° te gaan is hetzelfde als 10x van 21° naar 20° te gaan.
Enkel moet je dat 1e 1x doen, maar dat laatste moet je quasi continu doen, veel meer dan 10x want uw huis warmt sneller op van 20° naar 21°, dan van 29° naar 30° aangezien het temperatuursverschil met de buitenlucht is lager bij het 2e.

Stel dat je op verlof gaat voor 1 maand lang.
Zet uw airco af wanneer je vertrekt, en uw huis zal opwarmen tot misschien 30°, maar verder niet want de omgevingstemperatuur gaat nooit hoger liggen. Wanneer je terug bent, moet de airco die 30° 1 maal terugbrengen tot 20°.
Laat de airco aanstaan, en uw huis zal continu bezig zijn op te warmen. De airo zal continu moeten vechten om die 20° te behouden.

Het is duidelijk dat de 1e optie beter is als je 1 maand lang weg bent. Waarom zou dat principe veranderen als het slechts over 1 dag gaat?

Ligt verkoudheid door de airco niet aan het gebrekkige onderhoud van die airco's?

Nee hoor, alle airco's op kantoor kregen onderhoud in april.

April 2011 wel, ma bon.

Hem enkel opzetten wanneer je hem nodig hebt is beter. Ok soms zal die dan lang in 1 stuk moeten draaien, maar dat kan in totaliteit nooit langer zijn dan al die kleine stukjes dat hij anders zou draaien om een ruimte blijvend koel te houden.

De energie die de airco 1x moet verbruiken om van 30° naar 20° te gaan is hetzelfde als 10x van 21° naar 20° te gaan.
Enkel moet je dat 1e 1x doen, maar dat laatste moet je quasi continu doen, veel meer dan 10x want uw huis warmt sneller op van 20° naar 21°, dan van 29° naar 30° aangezien het temperatuursverschil met de buitenlucht is lager bij het 2e.

Stel dat je op verlof gaat voor 1 maand lang.
Zet uw airco af wanneer je vertrekt, en uw huis zal opwarmen tot misschien 30°, maar verder niet want de omgevingstemperatuur gaat nooit hoger liggen. Wanneer je terug bent, moet de airco die 30° 1 maal terugbrengen tot 20°.
Laat de airco aanstaan, en uw huis zal continu bezig zijn op te warmen. De airo zal continu moeten vechten om die 20° te behouden.

Het is duidelijk dat de 1e optie beter is als je 1 maand lang weg bent. Waarom zou dat principe veranderen als het slechts over 1 dag gaat?
Makes sense. Merci!

Veel van die "volkswijsheden" lopen ook achter op de realiteit natuurlijk. Ik denk dat iets oudere mensen ook nog altijd geloven (of toch lang hebben geloofd) dat met een GSM bellen fortuinen kost.
Mijn schoonbroer, een dertiger met een ok loon, zet nog altijd zijn 4g standaard niet aan, omdat dat duur is... Hij heeft een abonnement met 5gig data, dus zelfs dat zou het geen probleem mogen zijn gezien hij geen videos ofzo bekijkt.

Terug
Bovenaan