ACV-voorzitter laat zich ontslaan

De grote vraag is natuurlijk wat jij zou doen? De helft van de Belgen doet exact hetzelfde als die mogelijkheid zich voordoet 👍
 
De grote vraag is natuurlijk wat jij zou doen? De helft van de Belgen doet exact hetzelfde als die mogelijkheid zich voordoet 👍
Het zou goed zijn moesten ze dan ook niet meer staken. Daar is de helft van de belgen ook niet mee gediend...
 
Vraag eens in de grote bedrijven aan de werkgevers of zij akkoord zijn met jouw uitleg. Deze volgen allemaal de redenering dat het SWT een gunst is hoor. Al jarenlang een systeem die dient om de werknemer die zijn loopbaanjaren bewezen heeft vroeger te kunnen laten stoppen met een aanvullende vergoeding van de werkgever of sociaal fonds.
Nee, dat is gewoon compleet misbruik van een systeem dat helemaal daarvoor niet dient. Het dient om mensen die op oudere leeftijd gedwongen ontslagen worden en door omstandigheden, waaronder en vnl die oudere leeftijd, nog moeilijk elders aan de slag kunnen een vangnet te bieden.

Het dient helemaal niet om mensen die geen zin meer hebben om te werken op hun 62ste een makkelijke uitweg te bieden.

Ik kan er echt met mijn hoofd niet bij dat een complete generatie blijkbaar nog steeds denkt dat dergelijke win for life nog steeds normaal zou zijn en door de komende, jongere generaties gaat kunnen blijven gedragen worden.

Pas op, dat het systeem er is en effectief kan misbruikt worden is een fout en verantwoordelijkheid van de politiek en moeten ze zsm iets aan doen, maar dat dat misbruik als normaal zou worden aanzien, ik kan er echt niet bij.
 
Nee, dat is gewoon compleet misbruik van een systeem dat helemaal daarvoor niet dient. Het dient om mensen die op oudere leeftijd gedwongen ontslagen worden en door omstandigheden, waaronder en vnl die oudere leeftijd, nog moeilijk elders aan de slag kunnen een vangnet te bieden.

Het dient helemaal niet om mensen die geen zin meer hebben om te werken op hun 62ste een makkelijke uitweg te bieden.
Kan je ergens aantonen dat het daarvoor dient? Ik kan je een mooi tegenbewijs geven:

In de bouw moet de werknemer die op 60 (vroeger 56 en 58) op brugpensioen wil, een aantal jaar in de sector en een aantal jaar tewerkstelling bewijzen én een arbeidsongeschiktheid aantonen. Dit moet gebeuren via een attest van de arbeidsgeneesheer die dat opstelt op vraag van de werknemer...
 
Kan je ergens aantonen dat het daarvoor dient? Ik kan je een mooi tegenbewijs geven:

In de bouw moet de werknemer die op 60 (vroeger 56 en 58) op brugpensioen wil, een aantal jaar in de sector en een aantal jaar tewerkstelling bewijzen én een arbeidsongeschiktheid aantonen. Dit moet gebeuren via een attest van de arbeidsgeneesheer die dat opstelt op vraag van de werknemer...

Ja, een attest van arbeidsongeschiktheid, dat is toch al iets helemaal anders?

Wanneer ik dit lees:

Om recht te hebben op werkloosheid met bedrijfstoeslag moet men tegelijkertijd voldoen aan een aantal voorwaarden:

  • Recht hebben op werkloosheidsuitkeringen. dat wil zeggen toelaatbaar en vergoedbaar zijn tot het stelsel van de werkloosheid.
  • Tewerkgesteld zijn in de privésector (er bestaat een uitzondering voor instellingen met saneringsplan).
  • Gebonden zijn door een arbeidsovereenkomst.
  • Ontslagen zijn.
  • Recht hebben op een aanvullende vergoeding op basis van een geldige collectieve arbeidsovereenkomst (cao).
  • De vereiste leeftijd bereikt hebben op het vereiste ogenblik. De leeftijd vanaf wanneer men kan genieten van de werkloosheid met bedrijfstoeslag hangt af van de cao die van toepassing is.
  • Het vereiste beroepsverleden kunnen aantonen. Het aantal jaren beroepsverleden dat men moet bewijzen, hangt af van de leeftijd waarop de werkloosheid met bedrijfstoeslag begint en de cao die van toepassing is.

Dat middelste punt, daar gaat het om. "Ontslagen zijn". Akkoord dat mss niet verduidelijkt wordt dat het om een gedwongen ontslag gaat, maar het feit dat blijkbaar om ontslag vragen als normaal wordt beschouwd is imo al compleet fout. Wil je stoppen met werken, dan neem je ontslag, je vraagt niet om je te ontslaan.

Daarnaast vermoed ik dat de voorwaarden voor zware beroepen zoals de bouwsector, helemaal terecht, wel anders zullen zijn?
 
Dat middelste punt, daar gaat het om. "Ontslagen zijn". Akkoord dat mss niet verduidelijkt wordt dat het om een gedwongen ontslag gaat, maar het feit dat blijkbaar om ontslag vragen als normaal wordt beschouwd is imo al compleet fout. Wil je stoppen met werken, dan neem je ontslag, je vraagt niet om je te ontslaan.

Daarnaast vermoed ik dat de voorwaarden voor zware beroepen zoals de bouwsector, helemaal terecht, wel anders zullen zijn?
de voorwaarden voor de bouw zijn dezelfde, behalve als je dat ene specefiek (en meestgebruikte) in de bouw wil gebruiken, dan zijn de voorwaarden dezelfde behalve dat je dat attest nodig hebt en daardoor minder jaren moet bewijzen.

De reden waarom je ontslagen moet worden is omdat de werkgever een opleg moet betalen en de werkgevers vonden dat ze daartoe niet gedwongen konden worden.
 
Hoe zit dat eigenlijk met die mens zijn opzegtermijn of ontslagvergoeding, als hij ontslagen wordt?

Hij is er werkzaam sinds 1983. Dan bedraagt zijn opzegtermijn toch 154 weken ofzo? Ik vermoed dat hij die niet gaat uit doen (want tegen dan kan hij echt op pensioen). Wordt dat dan vergoed met een ontslagvergoeding?
 
de voorwaarden voor de bouw zijn dezelfde, behalve als je dat ene specefiek (en meestgebruikte) in de bouw wil gebruiken, dan zijn de voorwaarden dezelfde behalve dat je dat attest nodig hebt en daardoor minder jaren moet bewijzen.

De reden waarom je ontslagen moet worden is omdat de werkgever een opleg moet betalen en de werkgevers vonden dat ze daartoe niet gedwongen konden worden.
Maar je moet toch wel toegeven dan "ontslag vragen" niet kan. Je kan heel die discussie doortrekken naar heel de werkloosheidsuitkering, als je als werknemer gaat vragen om ontslagen te worden is dat toch fraude?
 
de voorwaarden voor de bouw zijn dezelfde, behalve als je dat ene specefiek (en meestgebruikte) in de bouw wil gebruiken, dan zijn de voorwaarden dezelfde behalve dat je dat attest nodig hebt en daardoor minder jaren moet bewijzen.

De reden waarom je ontslagen moet worden is omdat de werkgever een opleg moet betalen en de werkgevers vonden dat ze daartoe niet gedwongen konden worden.
En omdat het nog steeds op werkloosheid gaat, zelf ontslag nemen geeft je meestal geen rechten tot werkloosheidsuitkeringen ( zeker niet onmiddellijk). Kom JPV je gaat nu toch niet ontkennen dat het de bedoeling van het systeem is om oudere ontslagen werknemers te overbruggen naar pensioen, niet een vorm van vervroegde pensionering voor wie niet meer wil werken, daar dient het vervroegd pensioen immers voor. Dat het oneigenlijk zo gebruikt wordt, ok maar dat is niet de bedoeling.
 
Na dat nieuws over die teveel uitbetaalde pensioenen, hun eigen pensioenrechten en het feit dat 1/3 van hun loon nettovergoedingen zijn, denk ik niet dat de politiek veel recht van spreken heeft.
Da's iets anders, da's een beetje als een bedrijfswagen gebruiken terwijl je weet dat dat eigenlijk maatschappelijk niet correct is. Je voldoet wel nog steeds aan de regels en legt geen valse verklaringen af, da's gewoon het toepassen van een wet waarvan je zelf misschien ook vindt dat ie zou moeten veranderen. Hetzelfde voor Bracke of De Croo, behalve als ze hier zelf achter gevraagd hebben wetend dat het onwettelijk is krijgen die waarschijnlijk ook gewoon hun pensioen net zoals iedereen anders dat krijgt, als dat te hoog is is dat de schuld van de uitbetalende instantie, geen fraude van hun kant.

Hier heeft iemand ontslag gevraagd van een werkgever, terwijl ie eigenlijk zelf wilde stoppen, om in een gunstregime van de overheid terecht te komen. Da's actief en bewust een ontslag ensceneren.
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit dat eigenlijk met die mens zijn opzegtermijn of ontslagvergoeding, als hij ontslagen wordt?

Hij is er werkzaam sinds 1983. Dan bedraagt zijn opzegtermijn toch 154 weken ofzo? Ik vermoed dat hij die niet gaat uit doen (want tegen dan kan hij echt op pensioen). Wordt dat dan vergoed met een ontslagvergoeding?
Die zit makkelijk aan 3 jaar opzegtermijn, SWT begint daarna pas te lopen afaik ( ze zullen eerst die vergoeding moeten betalen). De SWT is dus niet echt zo’n groot probleem, maar eerder symbolisch natuurlijk. En iemand ontslaan om hem drie jaar uit te betalen op zijn vraag is nu ook niet direct iets wat gebeurt bij een CEO. Tenzij er voor hem afwijkende zaken gelden?
 
Ben blij dat ik al 8 jaar geen cent meer af draag aan gelijk welke vakbond.
Heb het, na in mijn jeugd er zelf 2 korte jaren een passage en rol in te hebben gespeeld, het altijd al een maffia wereldje gevonden.
Wat ik in die 2 jaar gezien heb, heeft me gedegouteerd.


Van mij zien die geen cent meer.
Als er iets voorvalt, zoals enkele jaren terug met corona overmacht, ga ik wel naar het HVW.
Gratis en voor niets.

Als je dan dit nieuws hoort gisteren op TV, bevestigt dit allemaal nog maar eens mijn stelling. Die mensen leven in een ongenaakbaar wereldje en doen maar wat ze willen. En de gewone man betaalt hiervoor.
95 procent van de BG members hier, zal nooit de mogelijkheid hebben om in dat stelsel er aan 62 van onder te muizen hoor.

Edit. Op mijn vorig werk hadden we momenten met heel veel ziektes. Terwijl de machines wel hun aantallen moesten halen. Vakbondsmedewerkers konden perfect mee werken. Moesten eigenlijk want hadden nog steeds hun arbeiderscontract.
Maar in die 10 jaar dat ik er werkte, heb ik nooit geen ene van hen zien opgeroepen worden om mee te helpen. Of ze weigerden gewoon?
Zo zie je maar... Een wereldje apart die zichzelf privileges toekent. En de gewone man mag voor 2 werken 😁.
Snap niet dat mensen daar nog hun heil in zoeken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En omdat het nog steeds op werkloosheid gaat, zelf ontslag nemen geeft je meestal geen rechten tot werkloosheidsuitkeringen ( zeker niet onmiddellijk). Kom JPV je gaat nu toch niet ontkennen dat het de bedoeling van het systeem is om oudere ontslagen werknemers te overbruggen naar pensioen, niet een vorm van vervroegde pensionering voor wie niet meer wil werken, daar dient het vervroegd pensioen immers voor. Dat het oneigenlijk zo gebruikt wordt, ok maar dat is niet de bedoeling.
In de bouw is het zeker zo de bedoeling hoor, al genoeg vergaderingen met het sociaal fonds daar meegemaakt. Natuurlijk was het initieel niet zo voorgesteld, maar de vraag om op brugpensioen te gaan komt in quasi alle gevallen behalve collectieve ontslagen (wat een sterke minderheid is van de dossiers) vanuit de werknemer en dat weten zowel overheid, werkgeversfederaties als werknemersfederaties al vanaf het begin. Wie dat ontkent, ontkent het zonlicht :).

Het feit dat hier geen sprake is van (verboden) discriminatie op basis van leeftijd was als ik het me goed herinner zelfs o.a. gebaseerd op het feit dat bij brugpensioen de vraag bij een collectief ontslag de wil is van de werknemers zelf, volgens een arrest hierover.
 
Die zit makkelijk aan 3 jaar opzegtermijn, SWT begint daarna pas te lopen afaik ( ze zullen eerst die vergoeding moeten betalen). De SWT is dus niet echt zo’n groot probleem, maar eerder symbolisch natuurlijk. En iemand ontslaan om hem drie jaar uit te betalen op zijn vraag is nu ook niet direct iets wat gebeurt bij een CEO. Tenzij er voor hem afwijkende zaken gelden?
Bij mijn weten heeft het ACV nog altijd een erkenning als bedrijf in moeilijkheden en is zijn opzeg beperkt tot 26 weken.
 
Bij mijn weten heeft het ACV nog altijd een erkenning als bedrijf in moeilijkheden en is zijn opzeg beperkt tot 26 weken.
Dat maakt het 0probleem groter maar waarom is je ACV een bedrijf in moeilijkheden? Ze kwalificeren niet eens als bedrijf zou ik zeggen 🤣
 
Dat maakt het 0probleem groter maar waarom is je ACV een bedrijf in moeilijkheden? Ze kwalificeren niet eens als bedrijf zou ik zeggen 🤣
Wegens hun ontslagen :)


ACV is trouwens wel degelijk een bedrijf hoor :).
 
Wegens hun ontslagen :)


ACV is trouwens wel degelijk een bedrijf hoor :).
Moesten ze zich eens wat minder luxe toekennen, het zou al heel veel beter zijn.

En natuurlijk handig om zich dan zo te profileren als "bedrijf in moeilijkheden". Door die constructies kunnen ze nog meer hun geliefkoosde spelletje spelen: namelijk, van de staat profiteren.




Edit. Marc leemans moet zich op 1 januari 2024 aanmelden bij vdab zeggen ze nu. Maar bij Vdab zeggen ze er meteen bij dat slechts 1 procents van de SWTers doorstroomt naar werk.
Maw hij zal er nog maar es van ondermuizen voor 99 procent zeker.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Marc Leemans is blijkbaar niet de enige en eerste: ook andere ACV-toplui gingen na ontslag met SWT.
Volgens één van de betrokkenen zit het SWT bij het ACV zelfs in het voorwaardenpakket:


Dat systeem blijkt helemaal niet nieuw te zijn binnen het ACV. Minstens twee andere toplui van de christelijke vakbond zijn op dezelfde manier met SWT gegaan nadat ze zich eerst lieten ontslaan.

De eerste is Mathieu Verjans (61). Verjans (geboren in Riemst, wonend in Bilzen) ging vandaag, op 1 maart 2023, met SWT na een carrière van 40 jaar bij het ACV. Hij was tot vandaag nationaal secretaris van de christelijke vakbond en tot 2011 provinciaal voorzitter van het ACV Limburg.

De tweede is Jean Vranken (62). Vranken (afkomstig uit Hechtel-Eksel) ging op 15 oktober 2021 met SWT, hij was toen 61. Hij volgde in 2011 Mathieu Verjans op als provinciaal voorzitter en was tien jaar de topman van het Limburgse ACV.

In zijn afscheidsinterview met Het Belang van Limburg zei Vranken: “Na tien jaar is het wel goed dat er iemand overneemt. En het SWT zit nu eenmaal in ons voorwaardenpakket.”
 
Het is gewoon kwalijk dat degene waarvan mensen vertegenwoordiging verwachten (zij het als vakbond of als politicus) zo'n losgeslagen moreel kompas hebben. Het is van diezelfde mensen dat de aanzet voor verandering zou moeten komen, maar de lokroep om van zo'n scheefgetrokken systemen te profiteren is blijkbaar te groot.
Wat vakbonden betreft, ik had al een degout van hoe dat ingevuld wordt voor ik in de arbeidsmarkt terechtkwam, en dat is na 20 jaar ervaring ermee op de werkvloer geen haar gebeterd. Dat houdt zichzelf in stand door op alle mogelijke manier dwars te liggen, en big picture lopen ze om het hardst te roepen over profitariaat bij de werkgevers en de staat, terwijl ze zich gewoon van dezelfde truken bedienen.
 
Elke keer een vakbond met dat soort fratsen in het nieuws komt zijn er weer duizend zieltjes die zich uitschrijven en evenveel zieltjes die afstuderen en zich nooit lid maken. Op een gegeven moment hebben ze zo weinig leden dat ze compleet irrelevant worden.
Dat probleem lost zichzelf wel op...

En daar dekt de vakbond zich dan in door zich bijna de-facto onmisbaar te maken (praktisch, niet legaal), beetje zoals een familiale verzekering.

Je hebt de werkloosheidsuitkeringen, ja, je hebt het HVW, maar de horrorverhalen die ik daar al van gehoord heb, waar mensen weken tot maanden op centen moeten wachten...

En de grootste, faillissement. Ik heb er tot mijn grote spijt en ongenoegen op 6 jaar tijd twee mogen meemaken, en heel het circus van schuldvordering naar de curator toe, document F1 voor het fonds sluiting ondernemingen, daar kan je gewoonweg zelf niet aan beginnen tenzij je veel geld wil laten liggen!

En dan heb ik bij een ontslag ze ook eens laten vechten voor een eindejaarspremie waar de werkgever zich van onderuit wou wurmen, heeft me toch ook een aardige zakcent opgebracht, doe dat maar eens met een eigen advocaat, die kost je meer dan wat je (misschien) kan recupereren!
 
Terug
Bovenaan