ACV-voorzitter laat zich ontslaan

Je hebt de werkloosheidsuitkeringen, ja, je hebt het HVW, maar de horrorverhalen die ik daar al van gehoord heb, waar mensen weken tot maanden op centen moeten wachten...
Volgens mij is dat gewoon het directe gevolg van onze staatschuld. Wij zijn collectief veel minder rijk als het lijkt, arm land met rijke burgers ahw. Dat is geen uniek Belgisch verschijnsel, heel zichtbaar in armere landen.

Gebrek aan middelen -> overheidsdiensten (beginnen te) haperen -> een of ander parallel cliëntelistisch system ontwikkelt zich om die noden over te nemen.

Men gaat me hier waarschijnlijk afschieten maar de oplossing is armere burgers en rijker land.
 
Volgens mij is dat gewoon het directe gevolg van onze staatschuld. Wij zijn collectief veel minder rijk als het lijkt, arm land met rijke burgers ahw. Dat is geen uniek Belgisch verschijnsel, heel zichtbaar in armere landen.

Gebrek aan middelen -> overheidsdiensten (beginnen te) haperen -> een of ander parallel cliëntelistisch system ontwikkelt zich om die noden over te nemen.

Men gaat me hier waarschijnlijk afschieten maar de oplossing is armere burgers en rijker land.

Of alternatief, minder verspilzuchtig land dat wat minder boven zijn stand leeft en eens probeert van de rand van het faillissement weg te geraken ipv de schuldenberg maar te laten groeien?
 
En daar dekt de vakbond zich dan in door zich bijna de-facto onmisbaar te maken (praktisch, niet legaal), beetje zoals een familiale verzekering.

Je hebt de werkloosheidsuitkeringen, ja, je hebt het HVW, maar de horrorverhalen die ik daar al van gehoord heb, waar mensen weken tot maanden op centen moeten wachten...

En de grootste, faillissement. Ik heb er tot mijn grote spijt en ongenoegen op 6 jaar tijd twee mogen meemaken, en heel het circus van schuldvordering naar de curator toe, document F1 voor het fonds sluiting ondernemingen, daar kan je gewoonweg zelf niet aan beginnen tenzij je veel geld wil laten liggen!

En dan heb ik bij een ontslag ze ook eens laten vechten voor een eindejaarspremie waar de werkgever zich van onderuit wou wurmen, heeft me toch ook een aardige zakcent opgebracht, doe dat maar eens met een eigen advocaat, die kost je meer dan wat je (misschien) kan recupereren!
Ik scheer ook niet alle vakbonden en hun leden over dezelfde kam.
In de weinige ervaring die ik ermee heb lijkt het mij dat je binnen een bedrijf vaak één tot twee gematigde fracties hebt en dan eentje die het altijd uithangt en dwarsligt.
 
Als ge de morele luxe hebt om op vakbonden te bashen, hebt ge ze zelf waarschijnlijk niet nodig. Prijs uzelf gelukkig.
Ik weet niet precies wat er gebeurd is met Leemans daar, ik heb er ook mijn wenkbrauwen bij gefronst, maar de drang die sommigen hebben om elk excuus aan te grijpen om aan afbouw van mensenrechten (N-VA overlaatst) of arbeidersrechten ga ik nooit begrijpen.

Dat betekent niet dat die instanties niet gecontroleerd moeten worden he, maar voor mij is dat net zoals de troefkaart 'immigranten' een slimme manier van rechtse partijen om zich te profileren en af te leiden van echte problemen ten koste van de maatschappij in zijn geheel.
 
Wegens hun ontslagen :)


ACV is trouwens wel degelijk een bedrijf hoor :).
De 26 weken geldt enkel als ze SWT toepassen zeker? Dus in principe heeft die toch 2+ jaar opzeg (en daarna dan vervroegd pensioen)? De huidige optie is beter voor de staatskas, maar nog steeds oneigenlijk gebruik imo (ook al komt het vaak voor, dat ga ik niet ontkennen), maar enige voorbeeldfunctie is Leemans blijkbaar vreemd.

En voor een bedrijf of onderneming moet je imo winst maken als doel hebben, ik mag hopen dat het ACV daar niet onder valt. KBO bevat ook de data van alle verenigingen, maar ik ga een ziekenhuis ook geen bedrijf noemen.


on·der·ne·ming (de; v; meervoud: ondernemingen; verkleinwoord: onderneminkje)1iets dat je onderneemt2op winst gericht bedrijf dat voor eigen risico werkt
 
De 26 weken geldt enkel als ze SWT toepassen zeker? Dus in principe heeft die toch 2+ jaar opzeg (en daarna dan vervroegd pensioen)?
klopt
En voor een bedrijf of onderneming moet je imo winst maken als doel hebben, ik mag hopen dat het ACV daar niet onder valt. KBO bevat ook de data van alle verenigingen, maar ik ga een ziekenhuis ook geen bedrijf noemen.


on·der·ne·ming (de; v; meervoud: ondernemingen; verkleinwoord: onderneminkje)1iets dat je onderneemt2op winst gericht bedrijf dat voor eigen risico werkt

Het begrip onderneming is ruim naargelang het gebruik ervan. Brugpensioen is sowieso mogelijk bij elke privé werkgever.
 
Mja, ik had het over de normale courante betekenis. Een VZW hebben is niet ondernemen, ook al vallen VZW's juridisch onder onderneming.
 
Als ge de morele luxe hebt om op vakbonden te bashen, hebt ge ze zelf waarschijnlijk niet nodig. Prijs uzelf gelukkig.
Ik weet niet precies wat er gebeurd is met Leemans daar, ik heb er ook mijn wenkbrauwen bij gefronst, maar de drang die sommigen hebben om elk excuus aan te grijpen om aan afbouw van mensenrechten (N-VA overlaatst) of arbeidersrechten ga ik nooit begrijpen.

Dat betekent niet dat die instanties niet gecontroleerd moeten worden he, maar voor mij is dat net zoals de troefkaart 'immigranten' een slimme manier van rechtse partijen om zich te profileren en af te leiden van echte problemen ten koste van de maatschappij in zijn geheel.

Dit zijn natuurlijk géén mensenrechten of arbeidersrechten in dit geval hé, als hier al partijen misbruik van maken, dan komt het omdat Marc Leemans en ACV zo dom zijn hen de pap in de mond te geven.

Als ze morgen een SWT-achtig systeem willen uitvinden specifiek op maat van mensen die 42 jaar lang een zware job in de bouw hebben uitgevoerd, dan zou ik voor stemmen. Marc Leemans heeft echter een luxe-job aan een toploon... hij had een prachtvoorbeeld kunnen zijn van iemand die minstens nog een paar jaar in een minder intensieve (maar ook lager betaalde, eventueel deeltijdse) job zijn kennis had kunnen gaan delen.

Als hier al een conflict gezocht moet worden in deze discussie: dan is het er één tussen generaties: want mensen van mijn generatie of zelfs een stukje ouder, laat staan jonger, zullen wellicht nooit aan zo'n voordelige voorwaarden met pensioen kunnen gaan. Mocht je mij jaren laten werken aan een loon van € 110k+ bruto, ik zou waarschijnlijk zelfs genoeg gespaard hebben om een paar jaar zo verder te kunnen tot aan m'n pensioen, zeker als m'n woning zoals in zijn geval waarschijnlijk afbetaald is.

Als iemand die eigenlijk intussen al vele jaren lid is van het ACV, vind ik dit eigenlijk walgelijk dat mijn lidgeld hier ook voor dient to be honest.
Beetje gemakzuchtig ook om hier ook in één weg te doen, alsof onze samenleving géén énorm migratieprobleem heeft, recent nog in Brussel geweest?
 
Terug
Bovenaan