1B Challenger Pro League 2023-2024

Status
Niet open voor verdere reacties.
Met alle ploegen gezien te hebben, is het een enorm zwakke reeks waardoor alles bij elkaar ligt momenteel. Beerschot en Patro hebben een ploeg die voor elkaar bikkelt maar sportief gezien onder zouden moeten doen voor Zulte en Lommel, het tegendeel is waar.. Doordat er zoveel clubs nu van boven staan verwacht ik zotte dingen in de wintermercato..

De zwakste 1B die ik al zag. Dat het algemeen niveau lager ligt is normaal door de extra amateur- en belofte ploegen tov een reeks met 8.

Maar het is toch vooral de top die qua niveau echt ondermaats is en het laat afweten. De transferperiode gaat bepalend worden inderdaad.

Goh, dat werd vorig jaar ook gezegd over het zwakke 1B maar uiteindelijk draait een verzwakt RWDM toch ver boven de laatste plaatsen (terwijl 1A is ingekrimpt) en heeft Zulte het toch ook niet zo onder de markt dit seizoen.

Elke ploeg voetbalt toch duidelijk met een eigen stijl. Patro en Lierse is meer kloppen en smijten, Dender probeert echt te voetballen maar zeer afhankelijk van Hens.
Beerschot, Beveren en Zulte nog te weinig van gezien. Lommel zag ik enkel hun offday op Dender.

Goh, dat werd vorig jaar ook gezegd over het zwakke 1B maar uiteindelijk draait een verzwakt RWDM toch ver boven de laatste plaatsen (terwijl 1A is ingekrimpt) en heeft Zulte het toch ook niet zo onder de markt dit seizoen.
Dat zegt dan misschien meer over de zwakte van 1A?

Vorige seizoenen had je in 1B RWDM/Beveren, Westerlo en Union die er echt bovenuit staken. Ik heb dit seizoen geen enkele ploeg gezien van dit niveau.

Dat Patro, met 6 'afdankers' van Lommel, door op mentaliteit te teren zo hoog staat zegt eigenlijk genoeg. Dat het nieuwe Lommel lager staat zegt jammer genoeg ook veel! Maar CFG gaat precies weer wachten tot we onderaan staan om in te grijpen.

de meeste ploegen van 1B zouden in 1A zeker gewoon meedoen, zelfs nu de reeks "zwakker" is als andere jaren.
Daarom is het ook net zo jammer dat er zo weinig aandacht gegeven wordt op tv aan deze reeks

de meeste ploegen van 1B zouden in 1A zeker gewoon meedoen, zelfs nu de reeks "zwakker" is als andere jaren.
Daarom is het ook net zo jammer dat er zo weinig aandacht gegeven wordt op tv aan deze reeks
Behalve door Evert Winkelmans, wordt er door niemand over gesproken op tv of podcast. De laatste aflevering had Gilles DC het even over Beerschot.
En ja dat de bond ook geen VAR voorziet is mi ook nog eens bijkomende kaakslag en bewijs dat je als bond zelf die competitie niet ernstig neemt.

Behalve door Evert Winkelmans, wordt er door niemand over gesproken op tv of podcast. De laatste aflevering had Gilles DC het even over Beerschot.
En ja dat de bond ook geen VAR voorziet is mi ook nog eens bijkomende kaakslag en bewijs dat je als bond zelf die competitie niet ernstig neemt.

Koolcast heeft een serie lopen over 1B las ik ergens.

Dus basically zowel 1A als 1B zijn gewoon zwakker geworden in uw ogen.

Meneer glas half leeg, zie ik.
De stijgers van de laatste seizoenen en de dalers uit 1A maken het heel duidelijk dat het niveau tussen de onderste ploegen in 1A en de top van 1B serieus scheef getrokken was. En dit door een gebrek aan ploegen die konden promoveren. Gelukkig is dat nu opgelost.

Mij lijkt het niveau onderin 1A niet veel veranderd. Maar de top van 1B is niet meer van het niveau dat het geweest is. Vooral omdat de favorieten het laten afweten. Of ga je beweren dat Beerschot het niveau heeft van de vorige kampioenen? De 3 potentiële stijgers en het feit dat alles dichtbij elkaar ligt maakt de reeks wel heel interessant. Maar daar is inderdaad geen aandacht voor in de media, dat heeft 1B nooit gehad. Maar wat wil je als de Pro League de reeks zelf niet serieus neemt?

Wat denken de Zulte-Waregem volgers trouwens? Is er daar ruimte voor versterking? Of eerst verlost geraken van enkele vedetten op de terugweg?

De stijgers van de laatste seizoenen en de dalers uit 1A maken het heel duidelijk dat het niveau tussen de onderste ploegen in 1A en de top van 1B serieus scheef getrokken was. En dit door een gebrek aan ploegen die konden promoveren. Gelukkig is dat nu opgelost.

Mij lijkt het niveau onderin 1A niet veel veranderd. Maar de top van 1B is niet meer van het niveau dat het geweest is. Vooral omdat de favorieten het laten afweten. Of ga je beweren dat Beerschot het niveau heeft van de vorige kampioenen? De 3 potentiële stijgers en het feit dat alles dichtbij elkaar ligt maakt de reeks wel heel interessant. Maar daar is inderdaad geen aandacht voor in de media, dat heeft 1B nooit gehad. Maar wat wil je als de Pro League de reeks zelf niet serieus neemt?

Wat denken de Zulte-Waregem volgers trouwens? Is er daar ruimte voor versterking? Of eerst verlost geraken van enkele vedetten op de terugweg?

Dat durf ik niet te stellen, maar ik weet wel dat wij zelf veel beter voetbal spelen dan vorig jaar.
Als ik de klassementen vergelijk, stonden we vorig seizoen na 14 speeldagen 3e op 2 punten van Beveren en RWDM. Maar ons huidig puntenaantal ligt wel hoger, zelfs met een match minder. Vorig seizoen had je met Jong Genk en Virton de eerste 14 wedstrijden ook 2 ploegen die niks klaarspeelden.
Dat argument kan je ook naar uw eigen ploeg doortrekken, vind ik. Jullie hebben dit seizoen veel betere spelers dan vorig seizoen. Jij en de andere Lommel-supporter waren zeer positief begin dit seizoen. En nu? 1 plaats en 3 punten verschil met vorig jaar. En als je vrijdag op Seraing gelijk speelt of verliest is het amper 1 punt verschil, of zelfs geen, na 15 speeldagen.

RWDM vond ik zeker de eerste seizoenshelft sowieso niet erg indrukwekkend, Beveren met Barry en Mbokani daarentegen wel. Desondanks stond Beerschot bij de winterstop wel gewoon bovenaan.
De zwakke bank en weinig/geen wisselmogelijkheden speelden ons na de winterstop wel serieuze parten met een gigantisch slecht parcours. Maar het huidige Beerschot had vorig seizoen ook gewoon mee bovenaan gestaan.

Ik verwacht na de winterstop nog wel wat veranderingen in de rangschikking, sommige gaan terugvallen en andere gaan net meer omhoog kruipen bij Lommel zijn er alvast grote versterkingen op komst(1st zien dan geloven natuurlijk). Meest spannende reeks in jaren

We moesten al verlost zijn van de vedetten op de terugweg, jammer genoeg kregen deze een contract(verlenging) voor 1B. Het beleid trekt zich door :). Nu hebben we wel Caluwe & Euvrard, 2 mensen met sportieve kennis die er hopelijk nog iets van kunnen maken. Mochten we het seizoen met beide heren begonnen zijn dan zag onze kern er op dit moment redelijk anders uit volgens mij.

Vormer ben je niks meer mee en Vossen loopt heel het veld af maar daar stopt het ook. Derijck was dramatisch maar kwam er de laatste matchen wel wat door, blijkbaar akkefietje gehad met Euvrard waardoor hij nu in de B-kern zit. We hebben Gano de vorige transferperiode niet kunnen laten vertrekken gezien we er nog een degelijke transfersom voor wilden, ik denk dat hij nu wel weg zal mogen om wat budget vrij te maken.

Euvrard lijkt ook geen fan te zijn van Bruls, wat jammer is want is intrinsiek de beste voetballer die we hebben. Zou quasi altijd moeten spelen/starten in mijn ogen. Heb wat schrik dat we die gaan laten vertrekken.

Wat hebben we nodig:
1. Deftige middenvelder ipv Vormer. Iemand die samen met Rommens het middenveld op zich kan nemen, nu ligt dat alleen bij Rommens wat niet realistisch is. We hebben ook niemand echt op de bank gezien Savic een gefaalde transfer blijkt te zijn en het jong geweld (Palumets, Diop bv.) nog niet voldoende is op dit moment.
2. Verdediging: ook werk aan. Met Bagan zit het wel goed op links (huurspeler weliswaar). Willen is een schim van zichzelf in 1B, Tambedou presteert te onregelmatig op dit moment. Decostere begon goed op rechts maar begint ook wat weg te deemsteren, maar nog steeds goed genoeg. Voornaamste prioriteit: centrale verdediger, zeker gezien Euvrard blijkbaar niet meer rekent op Derijck & Lopez.
3. Aanval: laat Machado maar diep in de punt staan ipv op de flank, dat is zijn positie. Zal er minstens even veel maken als Gano op die plaats. Een flitsende winger voor op rechts zou mooi meegenomen zijn maar het middenveld & de verdediging versterken heeft veel meer prioriteit.

Ik heb wel vertrouwen dat Euvrard weet welke spelers hij nog nodig heeft om de ploeg meer naar zijn hand te zetten.

Een ploeg met het budget als dat van Waregem zou in principe altijd kampioen moeten spelen in tweede klasse. Maar zoals iedereen al gezien heeft zal dat met de huidige kern geen evidentie worden.

Stel dat we effectief promoveren dan heeft onze kern echt wel een stevige upgrade nodig om ietwat deftig in 1A te kunnen meedraaien.

Geruchten dat er betalingsproblemen zouden zijn bij KVO. Spelerslonen die morgen betaald moeten worden maar er is geen geld meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan