Archief - Raadsel over de bal en de bus

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wat doet het balletje


  • Totaal aantal stemmers
    336
  • Opiniepeiling gesloten.

killgore

Legacy Member
Racemaniac zei:
wel, het mooie van dingen als zwaartekracht en zo is dat ze zich automatisch aanpassen aan de massa van het object.
in het gegeven voorbeeld waar zowel persoon als balleke naar voor schieten door het remmen van de bus zouden ze zonder wrijving allebei even fel naarvoorschieten (enkel de bus maakt daar een versnelling, persoon en bal blijven gewoon hun snelheid houden)
als we dan al eens ff omgekeerd kijken en doen alsof persoon en bal een versnelling krijgen terwijl de bus constant verder gaat, doet het er nog niet toe, we spreken dan over een versnelling, geen kracht, gaat dus op beide massas gelijk zijn
liggen de bal en de persoon op een oppervlak, waarachtig, de wrijvingskracht is evenredig met de massa, dus dat ze dan ongelijk doorschieten gaat enkel zijn door het feit dat de bal kan rollen, en nix te maken hebben met zijn massa

dus, buiten wa fysische namen en termen naar mij te gooien, wa zou uw point in feite moeten zijn?

Dat zwaartekracht met dit niets te maken heeft. Het enige naar waar je hier moet kijken is natuurlijk juist die weerstand van de lucht en die kan je zeer simpel oplossen door vrij standaard zaken te bekijken binnen fluidummechanica.

Je hebt hier immers gewoon 2 objecten in een tank gevuld met een fluïdum die een versnelling ondergaat :).

edit: en je vergeet dat de persoon die gooit nog weerstand met het grond oppervlakte van de bus heeft, die heel wat sterker is als luchtweerstand gezien hij stilstaat op de bus :).

User_BELGIUM

Legacy Member
ma, om het balletje naar voor te bewegen moet de de lucht toch in beweging zijn?
als die bus nu 60km/h rijdt verplaatst de lucht buiten de bus zich toch aan 60km/h (als het windstil is) maar binnenin de bus is er toch geen kracht van de wind voelbaar?
als die bus nu remt en wij vliegen naar voor is dat toch omdat wij in contact zijn met de bus zelf waarvan het materiaal zich verplaatst. maar de lucht in de bus staat tot praktisch stil ook al remt hij?
en het opgesmeten balletje is daar dan toch niet onderhevig aan omdat er enkel een verticale kracht op werkt en het niet in contact is met de omgeving? nie?

*edit @ Dillyrace*
kind, kruip terug in u hol waar ge van komt als ge geen deftig antwoord kunt geven.

Racemaniac

Legacy Member
killgore zei:
Dat zwaartekracht met dit niets te maken heeft. Het enige naar waar je hier moet kijken is natuurlijk juist die weerstand van de lucht en die kan je zeer simpel oplossen door vrij standaard zaken te bekijken binnen fluidummechanica.

Je hebt hier immers gewoon 2 objecten in een tank gevuld met een fluïdum die een versnelling ondergaat :).

edit: en je vergeet dat de persoon die gooit nog weerstand met het grond oppervlakte van de bus heeft, die heel wat sterker is als luchtweerstand gezien hij stilstaat op de bus :).

'k zeg toch ook dat de bal naar voor gaat schieten -_-
mijn antwoord van dat de massa er nix mee te maken had was gewoon op die ene reply die kant noch wal raakte. wrom zou de mens meer/minder doorschieten als de pingpongbal wanneer ge de interactie met de bus negeert

uiteraard, zit gij op die bus, en dankzij uw massa en de wrijving met uw stoel vertraagt gij mooi mee, in tegenstelling tot die pingpongbal ^^
'k had het mss wa raar verwoord, maar mijn antwoord was vooral bedoeld dat de massa er totaal nix mee te maken had in de situatie die ik quotte^^. (er was geen massa/versnelling aanwezig)
zelfs in het echte verhaal heeft het verschil in massa er nix mee te maken, wrijvingskracht (wa ervoor zorgt da gij mee vertraagt met de bus), is ook proportioneel met de massa en zo :)
maar ge hebt wel gelijk dat er geen pure versnellingen in het spel zijn :), was idd ni al te goe gezegd van mij :s

Racemaniac

Legacy Member
User_BELGIUM zei:
ma, om het balletje naar voor te bewegen moet de de lucht toch in beweging zijn?
als die bus nu 60km/h rijdt verplaatst de lucht buiten de bus zich toch aan 60km/h (als het windstil is) maar binnenin de bus is er toch geen kracht van de wind voelbaar?
als die bus nu remt en wij vliegen naar voor is dat toch omdat wij in contact zijn met de bus zelf waarvan het materiaal zich verplaatst. maar de lucht in de bus staat tot praktisch stil ook al remt hij?
en het opgesmeten balletje is daar dan toch niet onderhevig aan omdat er enkel een verticale kracht op werkt en het niet in contact is met de omgeving? nie?

*edit @ Dillyrace*
kind, kruip terug in u hol waar ge van komt als ge geen deftig antwoord kunt geven.
hmmm, ik "begrijp" uw redenering, maar ze klopt voor geen meter ^^
bedenk dat da balleke ni aan de lucht "kleeft" hé. da balleke kan tegen de wind in vliegen en zo, wa het zeker gaat doen daar zeker zwaar genoeg voor is en zo :). de lucht moogt ge eigenlijk uit heel deze situatie wegdenken zonder dat er veel verandert

als ge wa beweginsfysica ooit hebt gehad is het simpel:
bus, gij en da balleke bewegen aan een snelheid. de bus vertraagt. gij staat in contact met de bus, dus de bus kan door wrijving kracht op u zetten en u mee doen vertragen. da balleke staat echter niet in contact met de bus (hangt daar ergens in de lucht), en vertraagt dus niet mee.
objectief gezien: gij en de bus gaan trager, da balleke vliegt door omdat er nix is dat het kan vertragen
relatief tov van u/de bus gezien: da balleke schiet naar voor

killgore

Legacy Member
kay, beetje naast elkaar gepraat dus, ik wou gewoon aanduiden da ge voor min of meer realistische & correcte beschrijving wel degelijk massa's in rekening gaat moeten brengen.

J-Style

Legacy Member
Racemaniac zei:
..uw massadichtheid is wss hoger dan da pingpongballeke, en da gaat wss meer luchtweerstand hebben, en dus feller meevertragen..

Massadichtheid heeft geen reet met luchtweerstand te maken.
Een pingpongballetje gevuld met gas of met water zal een gelijk stromingsveld genereren, en dus gelijke weerstand- en liftcoëfficienten. (Mits andere variabelen zoals Reynoldsnumber,.. gelijk blijven)

Racemaniac

Legacy Member
J-Style zei:
Massadichtheid heeft geen reet met luchtweerstand te maken.
Een pingpongballetje gevuld met gas of met water zal een gelijk stromingsveld genereren, en dus gelijke weerstand- en liftcoëfficienten. (Mits andere variabelen zoals Reynoldsnumber,.. gelijk blijven)
mja, i know, had het ook al direct veranderd
was ff te snel geschreven ^^. 'k bedoelde gewoon dat da balleke zwaar genoeg is om ni door de luchtweerstand ogenblikkelijk te worden meegenomen ^^.

User_BELGIUM

Legacy Member
Racemaniac zei:
als ge wa beweginsfysica ooit hebt gehad is het simpel:
bus, gij en da balleke bewegen aan een snelheid. de bus vertraagt. gij staat in contact met de bus, dus de bus kan door wrijving kracht op u zetten en u mee doen vertragen. da balleke staat echter niet in contact met de bus (hangt daar ergens in de lucht), en vertraagt dus niet mee.
objectief gezien: gij en de bus gaan trager, da balleke vliegt door omdat er nix is dat het kan vertragen
relatief tov van u/de bus gezien: da balleke schiet naar voor

nooit geen bewegingsfysica gehad, enkel toegepaste (elektrische) fysica

tklinkt wel ligisch wa ge zegt :p

ik dacht dat de omgeving binnenin de bus, los van het extern 'skelet' van de bus, niet onderhevig was aan externe factoren en dat die dus gewoon meebewoog met de buitenkant. dus als de bus vertraagde "de binnenkant" gewoon mee vertraagde.

kzal het maandag es uittesten op de trein :p


=> kan da eigenlijk wat ik hierboven zei?
*ik stel mij een hermetisch afgesloten glazen bak voor met en balletje in, die zich in gewichtloze toestand bevindt en waar de bak naar rechts wordt bewogen :crazy:

sneax

Legacy Member
relatief tot de bus vliegt het balletje naar voor, ik vind dit toch heel eenvoudige 'wetenschap' zonder ooit wetenschappen gestudeerd te hebben - dit is gewoon logisch?

edit: desalnietemin heb ik gestemd op 'het balletje vliegt achteruit' ik stem altijd op de optie die het minst populair lijkt :)

Racemaniac

Legacy Member
User_BELGIUM zei:
nooit geen bewegingsfysica gehad, enkel toegepaste (elektrische) fysica

tklinkt wel ligisch wa ge zegt :p

ik dacht dat de omgeving binnenin de bus, los van het extern 'skelet' van de bus, niet onderhevig was aan externe factoren en dat die dus gewoon meebewoog met de buitenkant. dus als de bus vertraagde "de binnenkant" gewoon mee vertraagde.

kzal het maandag es uittesten op de trein :p


=> kan da eigenlijk wat ik hierboven zei?
*ik stel mij een hermetisch afgesloten glazen bak voor met en balletje in, die zich in gewichtloze toestand bevindt en waar de bak naar rechts wordt bewogen :crazy:
nope, elementaire beweginsfysica zegt gewoon dat iets zijn beweging blijft voortzetten tenzij iets er een kracht op uitoefent. dus als er iets in uw ruimte rondzweeft, en een kracht manipuleert die ruimte, moet er iets zijn dat die kracht ook op da ding erin uitoefent, of het vliegt tegen de zijkant op

-----

Legacy Member
Het balletje vliegt omhoog, maar de bus komt niet direct tot stilstand dus het valt niet terug in je hand. => ten opzichte van de persoon die het opgooit, vliegt het balletje naar achter.

Als de bus onmiddellijk stopt wnr ie remt, dan valt het terug in je hand...


... om het simpel te houden

Racemaniac

Legacy Member
_-Anoebis-_ zei:
Het balletje vliegt omhoog, maar de bus komt niet direct tot stilstand dus het valt niet terug in je hand. => ten opzichte van de persoon die het opgooit, vliegt het balletje naar achter.

Als de bus onmiddellijk stopt wnr ie remt, dan valt het terug in je hand...


... om het simpel te houden
en waarom zou het balleke enkel omhoog vliegen als gij het opgooit terwijl de bus rijdt?
tov u gaat het mss enkel omhoog, maar van buitenaf gezien gaat da balleke even snel als de bus hé ^^.

is eigenlijk frustrerend om te zien hoe bij dit soort discussies zelfs als de correcte verklaring al 10 keer gegeven is, mensen nog met verkeerde redeneringen op de proppen blijven komen

J-Style

Legacy Member
_-Anoebis-_ zei:
Het balletje vliegt omhoog, maar de bus komt niet direct tot stilstand dus het valt niet terug in je hand. => ten opzichte van de persoon die het opgooit, vliegt het balletje naar achter.

Als de bus onmiddellijk stopt wnr ie remt, dan valt het terug in je hand...


... om het simpel te houden

Alsjeblieft.. kom hier niks verkondigen waar je niks van af weet.

killgore

Legacy Member
_-Anoebis-_ zei:
Het balletje vliegt omhoog, maar de bus komt niet direct tot stilstand dus het valt niet terug in je hand. => ten opzichte van de persoon die het opgooit, vliegt het balletje naar achter.

Als de bus onmiddellijk stopt wnr ie remt, dan valt het terug in je hand...


... om het simpel te houden

:rofl:.

You just made my day.

Hellrabbit

Legacy Member
Ma voor tzelfde geld zit ge met uw gezicht naar den achterkant van de bus en dan klopt het allemaal nie meer he !

Cycloon

Legacy Member
Racemaniac zei:
is eigenlijk frustrerend om te zien hoe bij dit soort discussies zelfs als de correcte verklaring al 10 keer gegeven is, mensen nog met verkeerde redeneringen op de proppen blijven komen

² :oink:

Anoniem04

Legacy Member
User_BELGIUM zei:
*edit @ Dillyracer*
kind, kruip terug in u hol waar ge van komt als ge geen deftig antwoord kunt geven.

Omdat het al zoveel gezegd is. :sop:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan