Archief - Raadsel over de bal en de bus

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wat doet het balletje


  • Totaal aantal stemmers
    336
  • Opiniepeiling gesloten.

Grayfox

Legacy Member
het balletje vliegt vooruit... zoals alle andere mensen in de bus die zich niet goed vasthouden.. duh.. nog nooit in een bus gezeten ofzo? :p

daarvoor heb je dus echt geen fysica nodig, en dat noem ik allesbehalve een raadsel... :lol:

Dieleman_F

Legacy Member
Manmanman, het wordt zelf grappig. :p

En user_belgium, laten we lekker arrogant zijn tegen een 'kind' dat er duidelijk meer van af weet dan jij en tenminste de andere hun opmerkingen leest...

Racemaniac

Legacy Member
Grayfox zei:
het balletje vliegt vooruit... zoals alle andere mensen in de bus die zich niet goed vasthouden.. duh.. nog nooit in een bus gezeten ofzo? :p

daarvoor heb je dus echt geen fysica nodig, en dat noem ik allesbehalve een raadsel... :lol:
idd, waarom hij het een raadsel noemt is mij een mysterie. een raadsel is normaal een soort puzzel, geen vraag over simpele fysica. er zit niets raadselachtig in, nix cryptisch, nix waar ge achter moet zoeken of over moet denken of zo -_-

J-Style

Legacy Member
MAXXUR zei:
maar wat als het dak van de bus nu openstaat?

Dan hangt het allemaal af van de variabelen snelheid, versnelling van de bus, aerodynamische eigenschappen van de bal,..
Je gaat meer aerodynamische weerstand hebben, en dus snelheidsverlies. Er bestaat dus een snelheid van de bus (en dus stroomsnelheid over de bal) en een versnelling van de bus waarbij een zekere bal terug in je hand zal terecht komen.

Maar dat geval heeft dus te weinig bekende gegevens om zo maar iets over te besluiten.

Jezeke

Legacy Member
Als gij in de bus aan een bar hangt me uw voeten van de grond, en als de bus remt, blijft ge toch nie gewoon stil hangen? Ge begint toch te zwieren dan? dus het balleke zal ook naar voor vliegen

azkme

Legacy Member
komop hé, als ge dit ni weet :D

balletje vliegt natuurlijk vooruit, wetten van Newton, klaar is kees :)

Een voorwerp in beweging heeft de neiging in beweging te blijven.

Rage

Legacy Member
Als het een met helium gevulde ballon is, dan gaat die naar achter! (Een met lucht gevulde ballon gaat naar voor) Had iets te maken met de dichtheid van helium < dichtheid lucht...

Parnakra

Legacy Member
Ik zou voorstellen om het uit te proberen, maar dan zal de buschauffeur waarschijnlijk komen klagen en zul je hem een dodelijke stamp moeten verkopen. Dan zit je daar weer mee. =(

denk

Legacy Member
het balletje valt gwn terug in je hand (als je je hand dus openhoud op 'dezelfde' plaats)

kheb da vroeger gezien op zo'n wetenschappenzeverding opt school :)

als ge nu OP den bus zou staan - dan zou da balleke nie in uw hand vallen

J-Style

Legacy Member
denk zei:
het balletje valt gwn terug in je hand (als je je hand dus openhoud op 'dezelfde' plaats)

kheb da vroeger gezien op zo'n wetenschappenzeverding opt school :)

Kerel, echt waar..
Kom zoiets hier toch niet verkondigen.:sop:

denkimi

Legacy Member
denk zei:
het balletje valt gwn terug in je hand (als je je hand dus openhoud op 'dezelfde' plaats)

kheb da vroeger gezien op zo'n wetenschappenzeverding opt school :)

als ge nu OP den bus zou staan - dan zou da balleke nie in uw hand vallen

:rofl:

Chalk

Legacy Member
Waarom doen vele mensen dat zij gelijk hebben, maar dat niemand van hen een echt waterdichte, juist wetenschappelijke verklaring kan geven...
Jullie zeggen maar iets en zeggen der iets fysica-achtigs bij, maar klopt het daarom ook..

deathsythe

Legacy Member
kzie ier nog ene afkome da de eerste wet van newton gaat heruitvinden.

J-Style

Legacy Member
Chalk zei:
Waarom doen vele mensen dat zij gelijk hebben, maar dat niemand van hen een echt waterdichte, juist wetenschappelijke verklaring kan geven...
Jullie zeggen maar iets en zeggen der iets fysica-achtigs bij, maar klopt het daarom ook..

Wat is er dan niet waterdicht aan mijn (of die van tientallen andere) verklaring?

Wover

Legacy Member
Eigenlijk nog een raadseltje:

Een TGV komt aangeraasd tegen 600kph en claxoneert op 100m van jou. Wanneer hoor je het geluid?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan